Тренінг " Я – лідер!"

Опис документу:
Мета: заохочення педагогів до демонстрування лідерського потенціалу кожного учасника; сприяння усвідомленню свого лідерського потенціалу ; ознайомлення з теоретичними основами лідерства, стимулювання уяви учасників у пошуках свого розуміння лідерства.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Я – лідер!

Мета: заохочення педагогів до демонстрування лідерського потенціалу кожного учасника; сприяння усвідомленню свого лідерського потенціалу ; ознайомлення з теоретичними основами лідерства, стимулювання уяви учасників у пошуках свого розуміння лідерства.

з/п

Вид роботи

Тривалість, хвилини

Обладнання

1

Гра-знайомство «Якби я був режисером…» та «Ім’я якість »

5

2

Правила роботи групи

3

Плакат з правилами роботи групи

3

Притча

3

4

Вправа очікування «Берег надій»

10

Плакат з намальованим морем і берегом, стікери, фломастери

5

Вправа «Портрет Лідера». Мозковий штурм «Що таке лідерство?»

20

Розрізані картинки, папір А-4, фломастери

6

Вправа «Пиріг»

5

Плакат із зображенням пирога, аркуші А-4.

7

Тестування «Командувати чи підкорятися»»

5

Бланки з тестом, ручки

8

Міні-лекція

10

9

Гра «Пантоміма».

5

Аркуші із фразами

10

Вправа «Герб»

Папір А-, фломастери

11

Казка «Як я досяг успіху»

20

12

Притча «Морська зірка»

5

Плакат з намальованим морем і берегом

13

Підсумки заняття. Вправа «Жовта валіза».

5

Плакат із жовтою валізою, стікери

Хід заняття:

1.Привітання та вступне слово психолога.

Ведучий вітає учасників. Повідомлення теми тренінгу.

Гра-знайомство «Якби я був режисером, то…» та «Ім’я – якість»

Усі учасники встають у коло, беруться за руки. Кожен представляється та характеризує себе на літеру, з якої починається його ім’я. Наприклад : «Я – Ірина, ініціативна»; «Я – Сашко, сміливий». Починає першим ведучий, а далі по ланцюжку усі учасники. При цьому додаючи назву фільму, який би хотіли зняти.

Ведучий підводить підсумок, що всі ми різні, але маємо й багато спільного.

2.Прийняття правил роботи.

Ведучий пропонує прийняти правила роботи групи. Створити комфортну робочу атмосферу, що дасть групі змогу працювати в єдиному ритмі.

Обладнання: плакат « Правила групової взаємодії».

1. Добровільність і активність.

2. Не перебивайте того, хто говорить, ні словом, ні жестом, ні мімікою — кожний хоче бути почутим.

3. Чесність і правдивість. Не існує правильних відповідей. Правильною є та відповідь, яка насправді відбиває вашу думку, почуття.

4. Конфіденційність. При необхідності.

5. Анонімність. Під час розповіді не називайте конкретних людей, які знайомі іншим.

6. «Тут і зараз». Говорити тільки за темою, не відволікатися.

7. Будьте доброзичливими в ставленні до інших.

8. Не оцінюйте, не давай порад.

3. Притча. Очікування від заняття.

Було це давно, коли люди вірили, що існує не один, а багато богів. Одного разу боги вирішили створити Всесвіт. Створили зірки, сонце, моря, гори, людину й істину. Однак постало питання: куди заховати істину, щоб людина не могла її відшукати.

«Давайте сховаємо її на далекій зірці», - сказав один. «А давайте сховаємо її на найвищій гірській вершині», - запропонував інший. «Ні, давайте покладемо її на дно найглибшої безодні». « Може, сховаємо її на зворотньому боці місяця?». А наймудріший бог сказав: «Ні, ми сховаємо істину в серці людини. Тоді вона шукатиме її у всьому Всесвіті, не знаючи, що постійно носить її у собі»

Питання для обговорення

  • Що таке істина і чому вона прихована в самій людині?

4. Вправа «Берег надій».

Ведучий вивішує на видне місце аркуш із зображенням моря й узбережжя, роздає учасникам стікери у формі корабликів і ручки, пропонує учасникам написати на них свої очікування від заняття. Потім по черзі озвучити та наклеїти свій стікер-кораблик на намальоване на аркуші море.

5. Вправа «Портрет лідера». Мозковий штурм «Що таке лідерство?»

На фліпчаті ведучий пише «Лідерство – це…» і пропонує учасникам озвучити свої пропозиції, записуючи їх без коментарів. Після закликає обговорити і звернути увагу на різні визначення.

Ведучий вивішує плакат із дефініціями поняття «лідерство», підготовлений раніше. Учасники мають змогу порівняти, ознайомитися з іншими формулюваннями і висловити своє ставлення до них.

При обговоренні ведучий пропонує відповісти на питання « Де може проявитися лідерство в школі?»

Ведучий ділить учасників на малі групи та роздає розрізані фрагменти малюнків з журналів або листівок. Пропонує присутнім із запропонованих елементів скласти цілу картинку. Ті, хто з фрагментів складе весь малюнок , і є учасниками малої групи.

Ведучий кожній малій групі роздає папір і маркер для виконання завдання та оголошує його. Потрібно намалювати портрет лідера, звертаючи увагу на лідерські якості. (Наприклад: лідер – добрий слухач, отож у нього мають бути великі вуха. Лідер водночас повинен робити багато справ, отож йому треба багато рук та ін.) Ведучий звертає увагу, що для виконання завдання не обов’язково вміти малювати.

Після виконання завдання малі групи по черзі презентують свої малюнки, називають якості лідера. Ведучий записує їх на дошці. (Наприклад : Лідер – хороший слухач, ініціативний, освічений, урівноважений, комунікабельний, добрий організатор тощо)

Пам'ятка «Риси лідера»

Вольовий, здатний переборювати перепони на шляху домети;

наполегливий, вміє розумно ризикувати;

ініціативний, хоче працювати без дріб'язкової опіки;

психічно врівноважений;

добре пристосовується до нових умов і вимог;

самокритичний, тверезо оцінює не лише успіхи, а й невдачі;

вимогливий до себе та інших;

критичний, здатний бачити у привабливих ситуаціях слабкі боки;

надійний, тримає слово, на нього можна покластися;

витривалий, може працювати в умовах інтенсивних навантажень;

оптимістичний, ставиться до труднощів як до переборних перешкод;

здатний міняти стиль поведінки, може і вимагати, і підбадьорити.

6. Вправа «Пиріг».

Учасники поділяються на три команди, за принципом «шишки», «жолуді», «горіхи». Утворюється три групи: батьки, учні, вчителі. Необхідне поділити пиріг у співвідношенні, хто ж більше впливає на формування лідерського потенціалу людини, дитини зокрема, у відсотковому еквіваленті. І кожна група пропонує рекомендації, для розвитку лідерських якостей особистості.

7.Тест «Командувати чи підкорятися?»

Учасники здійснюють самоаналіз лідерських здібностей.

1. Дружба для вас:

а) співпраця;

б) підтримка;

в) альтруїзм.

2. Справжній художник (артист) має насамперед володіти:

а) талантом;

б) рішучістю;

в) підготовкою.

3. На вечірці ви найчастіше почуваєтеся:

а) «півником»;

б) «куркою»;

в) «курчам».

4. Якби ви були геометричною фігурою, то:

а) циліндром;

б) сферою;

в) кубом.

5. Коли вам подобається дівчина (хлопець), ви:

а) робите перший крок;

б) чекаєте, поки він (вона) зробить перший крок;

в) робите дрібні кроки.

6. Ви зіткнулися з несподіванкою і:

а) гальмуєте;

б) додаєте швидкості;

в) нічого не змінюєте.

7. Якщо вам доводиться виступати перед аудиторією, ви відчуваєте, що:

а) вас слухають;

б) критикують;

в) бентежитеся.

8. В експедицію краще брати товаришів:

а) міцних;

б) розумних;

в) досвідчених.

9. Попелюшка була:

а) нещасною дівчинкою;

б) хитрункою - кар'єристкою

в) буркотухою – скаржницею.

10. Як би ви визначили своє життя:

а) партія в шахи;

б) матч з боксу;

в) гра в покер.

Оцінка результатів відповідей

1. а—3,6—2, в—1

2. а—3,6—2, в—1

3. а—3, 6—2, в—1

4. а—1,6—3, в—2

5. а—3,6—2, в—1

6. а—3,6—2, в—1

7. а—3,6—2, в—1

8. а—3,6—2, в—1

9. а—1,6—3, в—2

10. а—2,6—1, в—З

Інтерпретація

16 болів і менше. Ви — «рядовий». Ви занадто поважаєте інших і ототожнюєте свої слабкості зі слабостями ближніх, атому не здатні командувати і конкурувати, адже для цього необхідно вміти «поглинати й перетравлювати» чужі труднощі. Якщо і без лідерства ви почуваєтеся прекрасно, залишайтеся трохи осторонь подій. По суті, це не так вже й погано — так спокійніше.

17—20 балів. Ви — « молодший офіцер». Це досить неприємне становище — між молотом і кувалдою. Ви з труднощами приймаєте рішення, трошки керівник і трошки підлеглий. Вам важко домагатися великого визнання, ваші аргументи занадто раціональні й ґрунтуються тільки на власному досвіді.

21 – 23 бали, то ви «старший офіцер». В компанії ви чомусь були другим або третім, хоча завжди прагнули стати першим, але для цього вам не вистачало рішучості, впевненості, командного голосу чи надійного тилу. Не переживайте з цього приводу: завдяки наполегливій праці або підтримці згори ви зможете «дослужитися до генеральських лампасів»

24 бали і більше. Ви — «генерал». З дитячих років ви завжди в числі перших. З віком ваш вплив на людей міцнів і особливо виявлявся у тяжкі хвилини. Якщо ви честолюбні й не боїтеся роботи, це може вас підняти дуже високо..

Висновок : у лідера багато різних якостей, і кожен з учасників може мати ці характеристики. Лідер може мати позитивне та негативне значення для кола оточуючих. В цьому це проявляється? Отож, лідером може бути кожний.

8. Міні-лекція «Лідер і лідерство»

Ведучий стисло дає визначення поняттям «лідер» і «лідерство».

Існує близько 130 визначень поняття «лідер». У найширшому тлумаченні лідер – це:

Член групи, за яким вона визнає перевагу в статусі і право приймати рішення в значущих для неї ситуаціях;

Індивід, здатний виконувати головну роль в організації спільної діяльності та регулюванні взаємостосунків у групі;

Людина, яка завдяки своїм особистісним якостям має переважний вплив на членів соціальної групи.

Тобто, лідер – це авторитетна особистість, яка реально відіграє домінантну роль в організації спільної діяльності та регулюванні взаємин у групі.

Відповідно до цього, лідерство – це відносини домінування та підлеглості, впливу й дотримування в систему міжособистісних стосунків у групі, процес управління й організації поведінки людей, який здійснює лідер.

Однією з проблем сучасної психології та соціології є визначення механізмів висування лідера. Існує кілька теорій, в яких пояснюється, чому саме та або інша людина стає лідером.

Теорія лідерських рис – ґрунтується на припущенні, що кожному лідеру мають бути притаманні особливі «лідерські» риси та здібності.

Теорія лідерської відповідальності – лідером стає людина, готова взяти на себе відповідальність за розвиток і дії інших членів групи. Її самореалізація здійснюється шляхом створення умов для розвитку інших.

Харизматична концепція лідерства – передбачає, що лідерство властиве лише окремим видатним особам, дано як дар, як специфічна форма обдарованості.

Інтерактивна теорія лідерства – визначає лідером будь-яку людину, яка посідає відповідне місце в системі міжособистісних стосунків. Питання, хто здатний взяти на себе лідерство, зумовлене наявністю в особистості власних індивідуальних рис, зокрема комунікативних, а також характером і змістом виконуваної діяльності.

Ситуативна теорія лідерства – передбачає, що лідерство – це насамперед продукт тієї ситуації , що склалася в групі.

Синтетична теорія – акцентує увагу на взаємозв’язку основних складових процесу організації міжособистісних взаємин, у яких здійснюється лідерство.

9. Гра «Пантоміма».

(Ділимо групу за якостями лідера на 5 групок)

Кожна група обирає собі лідера. Він отримує народну приказку або повідомлення, яке треба невербально (жестами) пояснити своїй групі так, щоб вони зрозуміли.

«Баба з воза – кобилі легше»

«Без труда – не витягнеш і рибку із ставка»

«Моя хата з краю, я нічого не знаю»

«Після обіду уроків не буде»

«Математичка захворіла, тому замість математики буде урок фізкультури»

«Я на дискотеку не піду, до нас гості приїхали»

10. Вправа «Герб»

Мета: сприяти визначенню учасниками власних життєвих цінностей, орієнтирів, успіхів.

Час -10 хв.

Хід вправи

Ведучий звертається до учасників з проханням створити свій власний герб. Герб має висвітлювати ідеї, що відповідають на запитання:

1.Яке ваше найбільше досягнення на сьогодні?

2. Що може зробити вас щасливим?

3. Ваша першочергова мета у житті?

4. Які б три слова ви б хотіли почути про себе?

5. Які дві речі ви робите добре?

6. Які троє людей справили найбільший на вас вплив?

Після того як малюнки гербів будуть закінчені, їх вивішують на плакатах для ознайомлення.

1 2

3 4

5

6

11. Казка «Як я досяг успіху».

Аудиторія ділитися на дві команди. Учасники кожної працюють над створенням і в подальшому інсценують казку. Жив собі Вова П’яточкин, на якого ніхто не звертав уваги…

12. Притча «Морська зірка».

Колись один чоловік йшов берегом моря. Він помітив, що вночі море викинуло на берег величезну кількість морських равликів і зірок. Радісно, насолоджуючись вранішнім сонцем, чоловік міряв кілометр за кілометром піском.

Десь далеко він побачив, що хтось танцює на пляжі. Здивований тим, що хтось радіє життю таким дивним способом, він підійшов ближче.

Коли він наблизився, стало зрозумілим, що фігурка не танцює, а старанно повторює якийсь рух. Підійшовши ще ближче до маленької фігурки, чоловік побачив, що це дитина. Маленька дівчинка старанно збирала на березі морських зірок і кидала їх в море. Від здивування чоловік зупинився на мить, а потім запитав: «Для чого ти кидаєш в море морських зірок?». « Якщо я залишу їх на березі, - відповіла дівчинка, - сонце висушить їх і вони помруть. Я кидаю їх в море тому, що хочу, щоб вони жили».

Чоловік задумався, вражений словами дівчинки, але потім, згадавши скільки кілометрів морського узбережжя він пройшов, сказав: «Так їх, цих зірок, тут на березі мілліарди! Що ти можеш змінити?»

Дівчинка на мить задумалась над словами чоловіка, а потім повільно нахилилась, підняла ще одну зірку і кинула її в море.

Потім повернулась до людини, посміхнулась: «Можливо, ви і праві, - сказала вона, - але саме для цієї зірочки я змінила життя»”.

12. Підсумки заняття. Вправа «Жовта валіза».

Мета: одержання зворотного зв’язку від групи, підвищення само оцінювання, самопізнання, можливість зробити приємне іншій людині.

Обладнання: валіза, намальована на папері жовтого кольору.

З’ясування чи досягли кораблі задуманих висот.

От і наближається до логічного завершення наше тренінгове заняття. Я дякую всім за те, що були активними, цікавими та захопливими. І на останок в нас лишилася маленька вправа – гармонія, яка носить назву «Жовта валіза». Чому жовта? Жовтий – колір сонця, позитивного настрою та відмінного самопочуття. І саме в цю, наповнену приємними почуттями валізу, ви з вами поскидаємо все, що знадобиться нам потому. А щоб згадувати нашу зустріч було приємно, давайте кожен напишемо теплі побажання.

Наприкінці нашої зустрічі, мені хотілося б згадати один крилатий латинський вираз: «Я зробив усе, що міг, нехай хто може, зробить краще». Нехай це стане кредом вашого життя і керівництвом до щасливого майбутнього.

Я дякую вам всім за увагу та співпрацю. Впевнена, що всі ми сьогодні заслуговуємо на гучні дружні оплески.

ЯМПІЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 2

ЯМПІЛЬСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Тренінгове заняття

«Я – ЛІДЕР!»

Підготувала: практичний психолог

Марченко Валентина

Василівна

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Цифрові практики Нової української школи: створення освітнього відеопроєкту»
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн