Тиждень української мови в початкових класах. 5 день. П’ятниця. Закриття Тижня української мови. КОНКУРСНО-РОЗВАЖАЛЬНА ГРА «ЗНАВЦІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ»

Початкова освіта

Для кого: 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас

04.05.2021

88

3

0

Опис документу:
Підвищити внутрішню мотивацію школярів до вивчення рідної мови. Розвивати пізнавальну і творчу активність учнів. Зацікавити учнів даним предметом. Розширити та поглибити знання учнів. Формувати їхню компетентність з предмета. Виявляти і підтримувати обдарованих учнів. Підтримувати та виховувати віру у свої сили у слабовстигаючих учнів. Розвивати психологічні якості особистості школярів: ініціативність, волю, наполегливість, самостійність. Виховувати комунікативну культуру .
Перегляд
матеріалу
Отримати код

























ЗАКРИТТЯ ТИЖНЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ


КОНКУРСНО-РОЗВАЖАЛЬНА ГРА

«ЗНАВЦІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ»


Конкурс «Розминка». Українські загадки


Ведучий. Сьогодні для розминки ми обрали українські загадки.

Вам треба уважно слухати і голосно відповідати.

Отже, починаємо!


  • Поле не міряне, вівці не лічені, а пастух рогатий. (Небо, зорі, місяць.)

  • Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той і розуміє. (Папір і букви.)

  • Іде слідом за тобою: утікай – не утечеш, доганяй – не доженеш. (Тінь.)

  • Без крил, а літає, ніхто її не бє, а вона плаче. (Хмара.)

  • Що взимку росте догори коркнем, а навесні помирає? (Бурулька.)

  • Коли мене нема – чекають, коли прийду – усі тікають. (Дощ.)

  • Чорне сукно лізе у вікно. (Ніч.)

  • Маленьким ходить на чотирьох; підросте – на двох; постаріє – на трьох.

(Людина.)

  • Два брати через дорогу живуть, одне одного не бачать. (Очі.)

  • У двох матерів по п’ять синів, у кожного своє ім’я. (Руки і пальці.)

  • Чия голова не має носа? (Капуста.)

  • На сонечко я схожий

І сонечко люблю,

До нього повертаю

Голівоньку свою. (Соняшник.)


  • Довгий, зелений –

Добрий солоний,

Смачний і сирий.

Хто він такий? (Огірок.)


  • Парубійко я вродливий, Цвіт до Сонця повертаю

Дуже гарний, нешкідливий; І його я назву маю.

І росту собі на волі З мене і олію б’ють,

На городі і у полі. І макуху дістають. (Соняшник.)


  • Хто не робить ні болю, ні печалі, а до сліз доводить? (Цибуля.)

  • Не дід, а з бородою, не бик, а з рогами, не корова, а доїться. (Коза.)


  • Хто все йде, а ще ні кроку не пройшов, все б’є, а ще нікого не побив?

(Годинник.)

  • Прийшла кума з довгим віником

На розмову з нашим півником,

Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід. (Лисиця.)


  • Котиться клубочок

Зовсім без ниточок.

Замість ниточок –

Сімсот голочок. (Їжак.)


  • Червонясту шубку має,

По деревах все стрибає,

Хоч сама мала на зріст,

Та великий в неї хвіст.

Як намисто, оченята.

Хто це? Зможете вгадати? (Білка.)


  • У воді водиться,

З хвостом родиться,

А як виростає,

Хвіст відпадає. (Жаба.)


  • Не ходжу я, а скакаю, В полі, в лісі – навкруги –

Бо нерівні ноги маю. Скрізь у мене вороги.

Через поле навмання часом лізу я у шкоду,

Можу перегнать коня. Їм капусту на городах,

Я страшенний боягуз, Моркву, ріпу, буряки.

Всіх на світі я боюсь. Відгадай – хто я такий? (Заєць.)


  • Ні рак, ні риба, ні звір, ні птиця,

Голос має тоненький,

А ніс довгенький,

Хто його уб’є,

Той кров свою проллє. (Комар.)


  • Люблять люди молодця,

А б’ють його без кінця.

Він не сердиться, не плаче,

А все вище й вище скаче. ’яч.)


  • Дивишся на нього,

А бачиш себе. Що це? (Дзеркало.)


  • Що може бути в порваній кишені? (Дірка.)


  • Ніг немає, а ходжу,

Язика не маю, а скажу:

Коли спати, коли вставати,

Коли роботу починати. (Годинник.)

ГРА «Шифрувальник»


Вчитель. Ви вже добре вивчили всі букви, і я сподіваюся, що добре знаєте весь алфавіт, знаєте, що букви в українському алфавіті розміщені в певному порядку. А чи всі пам’ятають, скільки букв в українському алфавіті?

Правильно, 33. У мене є картки, на яких записані числа, якими зашифровані слова. Кожному числу відповідає буква алфавіту. Ваше завдання – розшифрувати ці слова, користуючись алфавітом.


Завдання: 24 15 21 1 13 18 1 (Україна)

22 23 19 16 11 27 33 (Столиця)

15 1 16 11 18 1 (Калина)

1 16 25 1 3 12 23 (Алфавіт)

3 28 11 23 7 16 31 (Вчитель)

2 1 21 3 12 18 19 15 (Барвінок)



ГРА «Знайди пару»


Зв’язати попарно слова в групах


Літо травень

Осінь серпень

Весна січень

Зима вересень


(Відповідь: літо – серпень, осінь – вересень, весна – травень, зима – січень.)


Олень нора

Щука ліс

Мишка море

Кит річка


(Відповідь: олень – ліс, щука – річка, мишка – нора, кит – море.)


Кінь капуста

Заєць зерно

Мавпа овес

курка банан


(Відповідь: кінь – овес, заєць – капуста, мавпа – банан, курка – зерно.)


Яблуко ліс

Гриб поле

Пшениця город

Помідор сад


(Відповідь: яблуко – сад, гриб – ліс, пшениця – поле, помідор – город.)


Учитель завод

Водій школа

Лікар автобус

Токар лікарня


(Відповідь: учитель – школа, водій – автобус, лікар – лікарня, токар – завод.)



ГРА «Закінчіть прислів’я»


  • Хочеш їсти калачі ... (не сиди на печі).


  • Що посієш, ... (те й пожнеш).


  • Хто багато читає, ... (той багато знає).


  • Книга вчить, ... (як на світі жить).


  • Вік живи – ... (вік учись).


  • Під лежачий камінь ... (вода не тече).


  • Слово – не горобець ... (вилетить – не спіймаєш).


  • Якби знав, де впаду, ... (то б соломки підстелив).



ГРА «Веселий мікрофон»


Ведучий передає в зал мікрофон. Учень, який отримав мікрофон, називає іменник і передає мікрофон своєму сусідові, запитуючи: який? (яка? яке? які?). Учень, одержуючи мікрофон, відповідає на питання і віддаючи мікрофон наступному учаснику, запитує: що робить? (що роблять? що робили?).

Четвертий учень знову називає іменник і т. д. Приклад:

  1. Сніжинки. Які? 2. Білі. Що роблять?

3. Летять. Хто? 4. Дитина. Яка?

5. Маленька. Що робить? 6. Спить. Що?

7. Троянда. Яка? 8. Червона. Що робить?

9. Розцвітає. Хто? 10. Учитель. Який?

11. Розумний. Що робить? 12. Навчає. Що? І т. п.



ГРА «Пригадай»


  1. Скільки букв в українському алфавіті? (33.)

  2. Скільки букв в українському алфавіті передають голосні звуки? (10.)

  3. Яка буква алфавіту не передає звук? (ь.)

  4. Які букви завжди позначають два звуки? (щ, ї.)

  5. Яка різниця між буквою і звуком? (Букви пишемо і читаємо, звуки чуємо і вимовляємо.)

  6. Що таке речення? (Слово або кілька слів, які виражають

закінчену думку.)

  1. Складіть розповідне речення.

  2. Складіть питальне речення.

  3. Як називаються головні члени речення? (Підмет і присудок.)

  4. На які питання відповідає підмет? (Хто? Що?)

  5. На які питання відповідає присудок?

  6. На які питання відповідають слова, які називають предмет? (Іменник)

  7. На які питання відповідають слова, які означають ознаку предмета?

  8. Наведіть 5 прикладів дієслів.

  9. Що таке корінь? (Спільна частина споріднених слів.)

  10. З яких частин складається основа слова?

  11. Що таке синоніми?

  12. Що таке антоніми?

  13. Скільки відмінків в українській мові?

  14. На які питання відповідають іменники в родовому відмінку?

  15. У якому відмінку іменники відповідають на питання ким? чим?

  16. Назвіть корінь у слові «порадник».



ГРА «Шифрувальник» (3-4 класи)


Ви одержите картки, на яких записані народні прислів’я про навчання.

Але замість букв записані числа, які вказують на порядковий номер букви в українському алфавіті.

Завдання: за допомогою алфавіту розшифрувати прислів’я.


  1. 28 11 23 11 22 33 / 18 12 15 19 16 11 / 18 7 / 20 12 10 18 19.


(Учитися ніколи не пізно.)


  1. 18 11 4 1 / 3 28 11 23 31 / 33 15 / 18 1 / 22 3 12 23 12 / 9 11 23 31.


(Книга вчить, як на світі жить.)




  1. 10 2 24 15 1 / 6 19 / 17 24 6 21 19 22 23 12 / 6 19 21 19 4 1.


(Азбука – до мудрості дорога.)


  1. 16 19 3 19 / 6 19 / 22 16 19 3 1 / 22 15 16 1 6 7 23 31 22 33 / 17 19 3 1.


(Слово до слова – складеться мова.)


  1. 19 22 23 21 7 / 22 16 19 3 7 28 15 19 / 15 19 16 7 / 22 7 21 6 7 28 15 19.


(Гостре словечко коле сердечко.)


  1. 21 1 17 19 23 12 / 3 28 11 23 31 22 33 / 10 1 3 9 6 11 / 20 21 11 4 19 6 11 23 31 22 33.


(Грамоті вчиться завжди пригодиться.)



ГРА «Ну що, здавалося б, слова»


Слова, слова... Вони такі всі різні...

Тривожні й тихі, радісні й сумні;

Є терпеливі, є жорстокі й грізні,

Лукаві й чесні, мудрі і смішні.


Завдання: придумати якомога більше слів – «теплих», «холодних», «смачних», «веселих», «гірких», «солодких», «злих».


Наприклад:

«Теплі»: сонце, літо, липень, пляж, піч, батарея, шапка, духовка, спека.

«Холодні»: сніг, мороз, зима, морозиво, холодильник, завірюха.

«Смачні»: цукерки, торт, ягоди, кавун, морозиво.

«Веселі»: радість, сміх, клоун, жарти, гуморески, посмішка.

«Гіркі»: перець, цибуля, гірчиця, часник, ліки.

«Солодкі»: полуниця, апельсин, торт, цукерки, черешні, шоколад.

«Злі»: війна, злість, вибух, ворог, терорист.



ГРА «І жартома, і всерйоз»


  1. Що стоїть між літом і зимою? (Буква і.)

  2. Чим закінчується вечір і починається ранок? (Буквою р.)

  3. Як записати слово «праця» шістьма буквами? (Робота.)

  4. Що можна бачити із заплющеними очима? (Сон.)

  5. Хто говорить на всіх мовах? (Луна.)

  6. У якому місяці люди найменше розмовляють? (У лютому.)

  7. На якому дереві сидить горобець під час дощу? (На мокрому.)

  8. Вона чорна?

Ні, червона.

А чому вона біла?

Тому що зелена. (Смородина.)

  1. Скільки картоплин може влізти у звичайний горщик?

(Жодної, бо картопля лазити не вміє.)

  1. Чи може лелека назвати себе птахом? (Ні, він не вміє говорити.)

  2. Що робить сторож, коли йому на шапку сів горобець? (Спить.)

  3. Чи може дощ іти два дні поспіль? (Ні, між ними буде ніч.)

  4. Сорока летить, а собака на хвості сидить. Чи може таке бути?

(Може. Собака сидить на своєму хвості.)

  1. Що стоїть посередині Полтави? (Буква т.)

  2. Хоч не риба, є в Дніпрі, у Десні, Дінці, Дністрі. (Буква д.)

  3. Є в Полтаві, Павлограді, навіть у Парижі є, а у Харкові немає. (Буква П.)


ГРА «Склади слово з інших слів»


Учитель називає слова, з частин яких треба скласти нове слово.


  • 1) Префікс із слова поїзд, корінь із слова садівник,

суфікс і закінчення із слова поїздка. (Посадка.)

  • 2) Префікс із слова проїзд, корінь із слова лісник,

суфікс із слова каток. (Пролісок.)

  • 3) Префікс із слова побудова, корінь із слова купити,

суфікс і закінчення із слова печатка. (Покупка.)

  • 4) Префікс із слова відпустка, корінь із слова загадка, суфікс і

закінчення із слова виставка. (Відгадка.)

  • 5) Префікс із слова прибув, корінь із слова кордони, суфікс із слова

керівник. (Прикордонник.).



КОНКУРС «Гумористичний»


Схожі

Зайшов ослик до садка Вирвав з коренем дубок,

І зірвав листок з дубка. Замахнувся на ослиська:

А Іванко із городу: – Не підходь до саду й близько!

Нащо нищиш ти природу? А осел з-за огорожі:

І мерщій побіг в садок, – Ми з тобою, хлопче, схожі!





Знову почну


Ніяк не вгамує Бабуся зітхає:

Бабуся дитину, – – Нарешті засне...

Малий репетує А з ліжка дитина:

Вже цілу годину. – Ні-ні, не засну!

Та раптом стихає Я трошки спочину

Ниття голосне... І знову почну!


У трамваї

Контролер студента раз

У трамваї лає:

Чом білета не взяла Совісті немає!

А студент йому: – Е ні,

Дядечку хороший,

Вибачайте, совість є,

Та немає грошей!

Хто кричав?


Йшов з лікарні Гнат селом, – Ні, – хлопчина їм сказав, –

А дружки й спитали: Не дуже боліло...

Що, брат, боляче було, – А чого ж ти так горлав

Коли зуба рвали? В лікаря щосили?

Так то ж лікар заволав,

Бо я став брикаться,

Йому щипці поламав

І... вкусив за пальця!



Чому зупинився годинник


Щось годинник, – каже тато,

Раптом зупинився.

Треба в чистку віддавати,

Мабуть, запилився.

Звідки взятись тому пилу? –

Мовила Галинка. –

Я ж годинник з милом мила:

Там нема й пилинки!





Подарунок


Мамі в день народження додому – Мамочко, іди скоріш в кімнату, –

В подарунок фен приніс татусь. Радий хлопчик їй секрет відкрив, –

Роздививсь його маленький Рома Подивися, там для тебе тато

І на кухню до матусі – шусть. Пилосос на голову купив!



Схожість

До молодих батьків зайшла сусідка:

Іванко ваш – ну вилитий татусь!

Такий же носик, щічки і борідка...

Можливо, – татко радо усміхнувсь.

А от і ні! – малесенька Катруся

Й собі з куточка голос підійма. –

Іванко більше схожий на бабусю,

Бо в нього в роті теж зубів нема!


Маленький дачник

Разом з мамою і татком

На канікули в село

Кучеряве хлопченятко

До бабусі прибуло.

І до чого ж здивувалось

Городське те хлопченя,

Як на вулиці уздріло

Що б ви думали? – Коня!

Півгодини із-за тину – Дядю, коник не поїде, –

Придивлялося воно, Хлопчик вискочив на тин.

Поки дядько вийшов з хати, – Доки ви сиділи в хаті,

Верхи сів і крикнув: – Но! З нього витік весь бензин.

Що буде в Андрійка?


Гуляючи в дворі, Дві дині з’їв Степан,

Сказав Климко сестрі: А решту – Андріян.

Ану, не будь ледача Що буде в Андріяна?

І розв’яжи задачу: Подумай-но як слід...

Степан і Андріян Сестричка хитрувато

Ходили на баштан. Поглянула на брата:

Недовго там були, – В жаднюги Андріяна

Сім динь собі взяли. Болітиме живіт.



Міський хлопець


В село Теряшку з міста до бабусі

Із мамою прибув малий Сашко.

Цікаво там: свиня, корова, гуси...

З дійнички бабця цідить молоко.

Пий молочко, – прохає бабця Зіна, –

Тобі я в чашку налила свою.

Я п’ю, бабусю, тільки з магазину,

А отаке... з корови... я не п’ю!



Як Хома збирався у похід


Заклопотаний Хома: У одній руці – стілець,

Може, ще чогось нема? А у другій – казанець.

Він зібрався у похід Рюкзаки висять на ньому,

Неабияк, а як слід. Мов на осликові тому.

О, Хома наш – голова: І сміються хлопчаки:

Рюкзаків у нього два!.. – Добрі в тебе рюкзаки!

Літнє сонечко пече, Тільки треба для походу

А з Хоми аж піт тече. Пару коней і підводу!

Конкурс «Домашнє завдання» – «Пісенна моя Україна»


1-й учень. Як у нас на Україні

Всі лани квітучі,

Як у нас на Україні

Всі люди співучі.


2-й учень. Хай добро живе у хаті

І пісень багато,

Бо без пісні в Україні

Не буває свята.


Вчитель. Справді, український народ дуже співучий. Українці співають завжди – і в радості, і в печалі. Мабуть, ніде на землі немає стільки народних пісень, як в Україні – це і колискова пісня, яку співала мама над колискою дитини, і весільна пісня, і козацька, а ще є пісні обжинкові, пісні-веснянки.

Усіх і не перелічити.

Ви, мабуть, уже здогадалися, що наступний наш конкурс буде пісенний.

Кожен клас готував одну пісню, українську народну, чи сучасну.

Тож, розпочинаємо!


1-й клас «Ой єсть в лісі калина».

2-й клас «Веселі гуси».

3-й клас «Пісня про калину».

4-й клас «Сіяв мужик просо».




Підсумки проведення Тижня української мови.



Нагородження переможців.






Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.