Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Визначення освітніх труднощів першого рівня підтримки в освітньому процесі
»
Взяти участь Всі події

Тиждень української мови в початкових класах. 1 день. Понеділок. Відкриття Тижня української мови. Свято рідної мови

Початкова освіта

Для кого: 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас

25.04.2021

134

5

0

Опис документу:
Підвищити внутрішню мотивацію школярів до вивчення рідної мови; розвивати пізнавальну і творчу активність учнів; зацікавити учнів даним предметом; розширити та поглибити знання учнів; формувати їхню компетентність з предмета; виявляти і підтримувати обдарованих учнів: підтримувати та виховувати віру у свої сили у слабовстигаючих учнів; розвивати психологічні якості особистості школярів: ініціативність, волю, наполегливість, самостійність; виховувати комунікативну культуру учнів, повагу і любов
Перегляд
матеріалу
Отримати код












  • Підвищити внутрішню мотивацію школярів до вивчення рідної мови;

  • Розвивати пізнавальну і творчу активність учнів;

  • Зацікавити учнів даним предметом;

  • Розширити та поглибити знання учнів;

  • Формувати їхню компетентність з предмета;

  • Виявляти і підтримувати обдарованих учнів»

  • Підтримувати та виховувати віру у свої сили у слабовстигаючих учнів»

  • Розвивати психологічні якості особистості школярів: ініціативність, волю, наполегливість, самостійність;

  • Виховувати комунікативну культуру учнів;

  • Виховувати повагу і любов до рідної мови, до свого народу.







П Р О Г Р А М А Т И Ж Н Я


У К Р А Ї Н С Ь К О Ї М О В И


1 день. Понеділок. Відкриття Тижня української мови

  • Оголошення змісту Тижня

  • Свято рідної мови

  • Конкурс декламаторів віршів про мову



В П О Ч А Т К О В И Х К Л А С А Х





2 день. Вівторок. Олімпіади з рідної мови по класах




3 день. Середа. Шевченківський день

  • Літературна композиція «Сторінки життя

Т. Шевченка».

  • Вікторина «Наш Шевченко»

  • Кросворд «Тарас Шевченко»

  • Ігри

  • Конкурс на кращого декламатора віршів Т. Г. Шевченка Шевченк ШШШевченка










4 день. Четвер. В гостях у казки

  • Конкурс-гра «Казкові ерудити»

  • Кросворд «Казкові герої»

  • Інсценізація «Країна Казкоград»

  • Подорож до лялькового театру







5 день. П’ятниця. Закриття Тижня української мови

  • Конкурсно-розважальна гра «Знавці української мови»

  • Підсумки проведення Тижня

  • Нагородження переможців






























СВЯТО РІДНОЇ МОВИ



Вчитель. Доброго дня, дорогі діти, вчителі! Сьогодні ми зібралися в цьому залі, щоб відкрити Тиждень української мови. Це свято рідної мови триватиме цілий тиждень. Щоправда, воно почалося не сьогодні, а значно раніше, адже ви до цього свята готувалися – збирали приказки та прислів’я про рідну мову, вчили вірші, пісні, гуморески. І ось тепер ми зібралися у цьому залі, щоб розпочати перший день Тижня української мови.

Насамперед я хочу ознайомити вас з програмою проведення Тижня.


1 день. Понеділок. Відкриття Тижня української мови.


Сьогодні ви візьмете участь у Святі рідної мови та в конкурсі декламаторів віршів про мову.


2 день. Вівторок. Олімпіада з рідної мови.


3 день. Середа. Шевченківський день.


Цей день ми присвячуємо великому сину України, безсмертному Кобзареві Тарасу Шевченку. Ви матимете змогу дізнатися більше про життя і творчість відомого поета, взяти участь у вікторинах, конкурсах, іграх.


4 день. Четвер. В гостях у казки.


У цей день ми побуваємо в гостях у казки, згадаємо як українські народні, так і літературні казки та казки народів світу, проведемо конкурсну гру «Казкові ерудити» та побуваємо у веселій країні Казкоград.


5 день. П’ятниця. Закриття Тижня української мови.


У цей день буде проведено конкурсно-розважальну гру «Знавці української мови», потім підведемо підсумки предметного тижня і – нагородження переможців.

А зараз починаємо наше свято!



1-й учень. О місячне сяйво і спів солов’я,

Півонії, мальви, жоржини!

Моря бриліантів – це мова моя,

Це – мова моєї Вкраїни.

Яка у ній сила і кличе, й сія,

Яка в ній мелодія лине!

Натхнення хвилини! О мово моя,

Душа голосна України.


2-й учень. Мов райдуги арки над морем полон,

Що в небо музикою лине,

Де славить життя золоте жайворон,

Це мова моєї Вкраїни.

Це матері мова. Я звуки її

Люблю, наче очі дитини...

О мово вкраїнська! Хто любить її,

Той любить мою Батьківщину!


(Лунає аудіозапис пісні «Україна» Тараса Петриненка)


І-й ведучий. Україна... Рідний край... Рідна мова... Скільки почуттів з’єдналося в цих словах, скільки ніжності, любові та ласки! Що може бути для людини дорожчим за рідну мову? Адже мова народу – це не просто звуки. Мова – це душа народу, це його трепетне серце.


ІІ-й ведучий. З першого дня життя дитина чує лагідний голос своєї матусі, яка співає колискові пісні своєму синочкові чи донечці. І надалі все своє життя людина несе в серці мову свого народу, береже її, як найбільшу скарбницю.


3-й учень.

Все, що живе на світі,

Уміє розмовляти,

Уміють говорити

Зайці і зайченята.

По-своєму говорять

І риби серед моря,

І у садочку пташка,

І у траві комашка...

Говорять навіть квіти

З блискучими зірками.

А як говорять діти?


4-й учень Так, як навчає мама!


Прийми ж, матусю, слово

Подяки від дитини

За нашу рідну мову –

За мову. України!


І-й ведучий. Скільки на Землі мов? Скільки народів, стільки й мов. Учені вважають, що на нашій планеті близько трьох тисяч мов. Майже півтори тисячі мов перебувають на межі вимирання, а писемність має лише одна третина мов.


ІІ-й ведучий. Серед такої величезної кількості мов лише близько тридцяти користуються найбільшою популярністю, це ті мови, якими розмовляє більшість людей на планеті.

І-й ведучий. Найбільше людей розмовляє китайською мовою, друге місце займає англійська мова, третє – російська, далі – мова хінді (Індія) та іспанська.

Українська мова посідає почесне 14 місце, оскільки нею говорять близько

50 мільйонів людей.


ІІ-й ведучий. Для кожного народу своя мова – найкраща, але ніхто не буде заперечувати, що українська мова за милозвучністю і співучістю – одна з найкращих. Ще 1928 р. в Парижі на конкурсі мов визнали, що італійська, українська та французька мови найдоброзвучніші. Ми, українці, пишаємося своєю мовою, її мелодійністю, чистотою та багатством звуків


5-й учень. Мово ж моя, мово

Мово України,

Ти моя казкова

Пісня солов’їна.

Розцвітай під небом

Проліском прекрасним,

А любов до тебе

В серденьку не згасне.


6-й учень.

Йди по світу гідно

В шані і привіті,

Ти для рідна

І найкраща в світі!

Мово ж моя, мово,

Мово-чарівниця,

Не згаса духовна

Батьківська криниця.


І-й ведучий. Наша мова оспівана поетами. Українською мовою писали свої твори Т. Шевченко і Л. Українка, Маруся Чурай і Володимир Сосюра,

Павло Тичина і Максим Рильський.


ІІ-й ведучий. Неповторною рідною мовою пишуть свої твори й сучасні відомі письменники та поети – Ліна Костенко і Ганна Чубач, Дмитро Білоус і

Микола Луків.


І-й ведучий. Давайте послухаємо найкращі вірші українських поетів про нашу рідну мову.


ІІ-й ведучий. Розпочинаємо конкурс на кращого декламатора віршів про мову.


(У конкурсі використані вірші, подані нижче.)


ВІРШІ ПРО МОВУ


Буду я навчатись мови

Буду я навчатись мови золотої.

У трави-веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

Буду я навчатись мови-блискавиці

В клекоті гарячім кованої криці,

В кореневищі пружному ниви колоскової,

В леготі шовковому пісні колискової.

Щоб в людському щасті дбанок свій надбати;

Щоб раділа з мене Україна-мати;

Щоб не знався з кривдою,

Не хиливсь під скрутою,

В гніві – бився блисками,

А в любові – рутою!


Рідне слово


О рідне слово, хто без тебе я?

Німий жебрак, старцюючий бродяга?

Мертв’як, оброслий плиттям саркофага,

Прах, купа жалюгідного рам’я.

Моя ти пісня, сила і відвага,

Моє вселюдське й мамине ім’я.

Тобою палахтить душа моя,

Втішається тобою серця спрага.

Тебе у спадок віддали мені

Мої батьки і предки невідомі,

Що гинули за тебе на вогні.

Так не засни в запиленому томі,

В неткнутій коленкоровій труні –

Дзвени в моїм і правнуковім домі!


Є в ній все


Ой, яка чудова українська мова!

Де береться все це, звідкіля і як?

Є в ній ліс – лісок – лісочок,

Пуща, гай, діброва,

Бір, перелісок, чорноліс,

Є іще й байрак.

І така ж розкішна і гнучка, як мрія.

Можна: звідкіля і звідки,

Можна і – звідкіль.

Є у ній хурделиця, віхола, завія,

Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль...

Та не в тому справа, що така багата.

Помагало слово нам у боротьбі.

Кликало на битву проти супостата,

То звучало сміхом на полях плаката...

І за все це, мово, дякуєм тобі.


Слово


Слово-словечко, ріднеє слово,

Мова вкраїнська, рідная мово,

Вами пишаюсь, горда я вами,

Мовою рідною, чудо-словами.

Слово-словечко, біль і розрада,

Тиха молитва літнього саду.

Краплі дощу, що живить природу,

Гордість держави, багатство народу.

Слово-словечко, щирість і мужність

Юна безжурність і сивая мудрість.

Вічне натхнення, вічна наснага,

Захоплення, подив, пошана й повага.


Українська мова


Гей, яка чудова, Мова мами й тата,

Свіжа і багата Діда і бабусі,

Українська мова, Знаю її добре,

Мова мами й тата! Ще краще навчуся.




Рідна мова


Українська мова – Не соромся, сину,

Знає цілий світ, – Мовонька твоя,

Як трава шовкова, Як під небом синім

Мов калини цвіт. Пісня солов’я.

Не соромся, доню, Українська мова –

Нею говорить, То великий дар.

Від Карпат до Дону Мовою твоєю

Мова ця дзвенить. Створений «Кобзар».

Наша мова


Мова наша, мова – Я без тебе, мово, –

Мова кольорова, Без зерна полова,

В ній гроза травнева Соняшник без сонця,

Й тиша вечорова. Без птахів діброва.

Мова наша, мова – Як вогонь у серці

Літ минулих повість, Я несу в майбутнє

Вічно юна мудрість, Невгасиму мову,

Сива наша совість. Слово незабутнє.





Чую мову свою


І у ріднім краю Вона сниться мені,

Й на далекій чужині Нею марю щоденно,

Чую мову свою, Мова наша святкова

Мову неньки-Вкраїни. Й одночасно буденна.

І у шепоті листу, Нею дихаю я,

І у грюканні грому, І співаю, і мрію.

І у сонця світанні, Вона - сподівання

В зорепаді нічному. На добро і надію.



Єдина, як мати

Мова кожного народу Солов’їну, барвінкову,

Неповторна і – своя; Колосисту – на віки –

В ній гримлять громи в негоду, Українську рідну мову

В тиші – трелі солов’я. В дар мені дали батьки.

На своїй природній мові Берегти її, плекати

І потоки гомонять; Буду всюди й повсякчас, –

Зелен-клени у діброві Бо ж єдина – так, як мати, –

По-кленовому шумлять. Мова в кожного із нас.

Розкажи мені, мово


Розкажи мені, мово, Моя мовонько мила,

Свою казку чарівну, Серед чистого поля

Дуже древню, забуту, Заспівай мені пісню

Та все ж милу і рідну. Про щасливую долю.

Мово рідна моя, Мово, ясно світи,

Таємницю повідай, Дай наснаги й терпіння

Що в віках береглася Таїну ту нести

Моїм прадідом-дідом. У нові покоління.


* * *


Мово рідна, – ти щедрий дар, Прохолода дідівських криниць,

Що від прадідів нам дістався. Лісу древнього вічна казка.

Мово рідна, – ти полум’я жар, Скільки в мові моїй таємниць

Що у серці повік не згасне. І любові, й натхнення, і ласки.

Мово рідна, тебе збережу,

Передам у ясне майбуття.

Я про тебе усім розкажу,

Ти – одвічна святиня життя.


Мова навчає


У лузі над квітами Щоб ми всі у дружбі Завжди щоб пишалися

Знову бджілка літає, І мирі зростали, Слів зорепадом,

А мова вкраїнська Народ щоб любили, Гостей щоб стрічали

Усіх нас навчає. Батьків шанували. Щиро і радо.



Мову треба вчити


Мову треба вчити, Як роса на сонці,

Мову треба знати, Мов сльоза пекуча.

Ясно й зрозуміло Ми ж бо свого роду

Треба розмовляти. Сьогодення світле.

Не кривить душею, Збережімо мову,

Мови не цуратись, Чисту і привітну!

А разом із нею Мову треба вчити,

Долею пишатись. Мову треба знати,

Ми ж бо українці, Бо вона священна,

Мова в нас співуча, Як мир, хліб і мати!



Де народилася мова


Де мова народилась, Чи в гаю зеленому

Ніхто того не знає, На дубі чи калині...

Хоч всяк її шанує, На кущику любистковім

Хоч всяк її вивчає. Біля твоєї хати,

Чи в полі просто неба, Загадку тую дивную

А чи біля криниці, Не можем відгадати.

Ніхто не розгадає Де мова народилась,

Тієї таємниці. То там вона й згодилась,

А може, над хмарками Щоб ми її вивчали,

У небесній сині Щоб нею ми гордились.


* * *


Мова – це серце народу!

Серце народу – це мова, це слово,

Нації гордість, культура, престиж.

Той, хто цурається рідної мови,

Ранить народ в саме серце, як ніж.

Мова загине – народ оніміє,

Світ відверне від такої юрби.

Поки є мова, в людей є надія.

Є пісня радості й пісня журби.


* * *


Мова чудова і літературна

Без говіркових, спотворених слів.

Свідчить про те, що людина культурна,

Мова у неї, як пташечки спів.

Мова у неї приємна, чудова,

Є в ній традиції всіх поколінь.

Як у віночку, йде слово до слова,

В мові чарівного сонця теплінь.

Мова – це людства досягнення дивне.

Мова – це нація, спільність і час.

Мова ж моя українська чарівна

Є найдорожча для кожного з нас.


* * *

Мова наша світанкова, Ти тільки вчися говорити,

Чарівна, світла і дзвінка. До мови серцем пригорнись.

Весела, ніжна, веселкова Щоб українцем в світі жити –

І повноводна, як ріка. Ніколи мови не зречись.

Всіх слів не зрахувати в мові, Бо той, хто зрікся свого слова,

Бо їх бездонне джерело! Він другосортний має лик.

Й така краса у кожнім слові! А в кого в серці рідна мова,

Є ніжність, колір і тепло. Той дуже мудрий чоловік.


І-й ведучий. Скільки слів в українській мові? Ви ніколи не замислювалися над цим? Адже народ створив стільки слів, що їх не можна навіть надрукувати в одній великій книзі! І навіть у двох чи в трьох! В Україні видано словник, який складається з одинадцяти товстих книжок, в яких зібрано 135 тисяч слів!

Ось яке багатство! Ось яка велична наша мова!


7-й учень.

Все в тобі з’єдналося, злилося,

Як і помістилося в одній! –

Шепіт зачарований колосся,

Поклик із катами на двобій.

Ти даєш поету дужі крила,

Що підносять правду в вишину,

Вченому ти лагідно відкрила

Мудрості людської глибину.


8-й учень. І тобі рости й не в’януть зроду,

Квітувать в поемах і віршах,

Бо в тобі великого народу

Ніжна і замріяна душа.


ІІ-й ведучий. Кожне слово нашої мови має свою історію, свій відтінок. Інколи слова звучать однаково, а мають зовсім інше значення. А буває, що досить змінити один звук і зовсім змінюється значення слова.


Вчитель. Зараз ми пограємо з вами в гру «Мовні загадки».


1. Замініть одну букву, щоб вийшло нове слово.

  • З К трава лякається, з Р вона вмивається. (Коса – роса.)

  • з В на голові, а з К на землі. (Волосся – колосся.)

  • полохлива і струнка, з роду оленів вона, коли ж зміниш К на З,

птах у лісі закує. (Косуля – зозуля.)

  • з С сапаю, з Ш вдягаю, з Л стрибаю, з П складаю.

(Сапка – шапка – лапка – папка).


2. Додайте або відніміть букву, щоб вийшло нове слово.

  • На нім барвисті квіти, трава зеленіє, а П додай – зорає все, не пожаліє. (Луг – плуг.)

  • Без Т – коли вода кипить, а з Т – у школі всяк сидить. (Пара – парта.)

  • Грім гримить і вітер виє, а К додай – все заніміє, в овоч я перетворюсь і у борщі зварюсь. (Буря – буряк.)

  • Місце для стоянки кораблів, а С додай – загартує всіх. (Порт – спорт)


3. Переставте букви, щоб вийшло нове слово.

Кури – ... (руки)

Осел – ... (село)

Гори – ... (роги)

Рис – ... (сир)

Сосна – ... (насос)

Тіло – ... (літо)

4. Відгадай слово.

, р (комар) смор1а (смородина) гор1а (городина)

, ха (комаха) 3тон (тритон) 3вога (тривога)


с3тибати (стрибати) 100ли (столи) с3ж (стриж)

40а (сорока) ли100к (листок) ,нда (команда)




9-й учень.

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям.


10-й учень. Прислухайтесь, як океан співає –

Народ говорить. І любов і гнів

У тому гомоні морськім. Немає

Мудріших, ніж народ, учителів;

У нього кожне слово – це перлина,

Це праця, це натхнення, це людина.


11-й учень. Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля.

Не майте гніву до моїх порад

І не лінуйтесь доглядать свій сад.


І-й ведучий. Прислухаймось до поради Максима Рильського, частіше будемо заглядати в словники, бо вони – наші перші справжні помічники.


ІІ-й ведучий. А які словники ви знаєте? Назвіть їх!


Відповіді дітей:

  • орфографічний;

  • фразеологічний,

  • словник антонімів,

  • словник синонімів,

  • орфоепічний,

  • етимологічний,

  • словник іншомовних слів,

  • тлумачний.


12-й учень. Лине пісня на святі,

Всіх чарує красою.

Наша мова-співанка

Умита росою.

Лебединая вірність,

Материнськая ніжність.

І вишневого цвіту

Тремтлива манірність.


13-й учень. Присмак гірко- солоний

Уночі терен-плоду.

На щасливе майбутнє

Сподівання народу.

Лине пісня на святі,

Вільно дихають люди.

Наша мова-співанка –

Незбагненнеє чудо!

(Діти виконують пісню «Пісня про мову»)


На закінчення першого дня Тижня всі виконують пісню «Одна калина».




Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.