і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Терапія засобами зображувальної діяльності

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Терапія засобами зображувальної діяльності – це терапія художньою творчістю, універсальний, психотерапевтичний, міждисциплінарний метод (на стику медицини, психології, педагогіки, культури, соціальної роботи), направлений на усунення або на зменшення нервово-психічних розладів, відновлення і розвиток порушених функцій, компенсаторних навиків, формування здатностей до трудової, ігрової діяльності в процесі занять специфічними, цілеспрямованими видами творчості.

Зображувальна творчість розвиває чуттєво-рухову координацію, яка бере участь в узгодженні міжпівкулевої взаємодії, що потребує участі багатьох психічних функцій. У процесі малювання активізується і конкретно-образне мислення, яке в основному пов’язане з роботою правої півкулі, і абстрактно-логічне, за яке відповідає ліва півкуля. Оскільки воно прямо пов’язане з найважливішими функціями (зір, рухова координація, мовлення, мислення), малювання не просто сприяє розвитку кожної з цих функцій, а і зв’язує їх між собою.

Для ізотерапії підходять усі види художніх матеріалів:

  • фарби, олівці, воскова крейда, пастель;

  • для створення колажів або об’ємних композицій використовуються журнали, газети, шпалери, паперові серветки, кольоровий папір, фольга, коробки від цукерок, поштові картки, текстиль, кольорові стрічки, тасьма;

  • природні матеріали – кора, листя і насіння рослин, квіти, пір’я, гілки, мох, камінці;

  • для ліплення – глина, пластилін, солоне тісто;

  • папір для малювання різних форматів і відтінків, картон;

  • пензлі різних розмірів, губки для зафарбовування, ножиці, нитки, різні типи клеїв, скотч.

Успіх корекційно-виховної роботи в логопедичній групі визначається чітко продуманою системою, суть якої полягає в підпорядкованості навчально-виховного процесу, життя та діяльності дітей основним корекційним завданням. Спілкування з дорослими є основним джерелом розвитку дитини, і саме завдяки творчій співпраці з малюком можна досягти успіху:

  • навчити його перш за все контролювати власну вимову;

  • правильно вимовляти звуки і слова;

  • розвинути слухову увагу, пам' ять;

  • підготувати дитину до оволодіння читанням та письмом.

Заняття з малювання, особливо в разі використання креативних методик, відкривають великі можливості не тільки для розвитку творчого мислення, уяви, фантазії, але й дають змогу виконувати важливі корекційні завдання:

Доведено, що казки, вірші, сприяючи появі в дітей жвавого інтересу, дуже добре розвивають мимовільну пам'ять, образне мислення, спонукають до набуття сталих мовленнєвих навичок. Казки легко сприймаються дітьми, створюють особливу атмосферу, коли щось буденне, зовсім нецікаве стає яскравим, привабливим, захопливим, веселим. Важливу роль у цьому відіграють дидактичні казки й оповідання, у яких навчальний матеріал, певна інформація подається у доступній, образній формі, а захопливі сюжети допомагають дітям глибоко відчути і пізнати навколишній світ, його предмети і явища, виховати любов до рідного слова, його краси, простоти й чарівної милозвучності. Такі дидактичні казки і вірші корекційного спрямування ми використовуємо на заняттях із малювання за креативною методикою.

Техніка плямографії.

Казка «Чарівні плями»

Технологія: піпеткою на аркуш паперу наносимо пляму, потім за допомогою трубочки для коктейлю дмухаємо пляму в різні боки, щоб утворилися різноманітні плями, схожі на кущі, рослини, звірі тощо. Пензликом або жмаканим папером домалювати потрібні деталі.

Матеріал: аркуш альбомного паперу, гуашеві або акварельні фарби, вода, піпетка, трубочка для коктейлю, пензлик.

Мета:

* ознайомити дітей із технікою плямографії;
* розвивати творчу уяву, фантазію;
* формувати вміння сприймати кольори та образи;
* удосконалювати дрібну та загальну моторику;
* розвивати мовленнєве дихання: відпрацьовувати тривалий ротовий видих;
* вправляти у диференціації, учити утворювати та вживати прикметники, узгоджувати з іменниками;
* заохочувати дітей до створення власних казкових сюжетів;
* виховувати естетичний смак.

Захотілося якось звичайній Трубочці для коктейлю намалювати яскраву, веселу картинку, і вона завітала до своїх друзів, різнокольорових фарб. Стали вони розмальовувати. Трубочка дмухала на фарби, а вони стрибали, розсипалися кольоровими плямами в різні боки. Раптом Коричнева фарба стрибнула на білий Аркуш паперу. Стрепенувся Аркуш від несподіванки — фарба розлилася в різні боки. Так утворився дивний кущ. Хлюпнуло декілька крапельок Фіолетової фарби, і на Аркуші розквітнув кущ бузку. Потім стрибнула Жовта фарба — під кущиком зацвіла пухнаста кульбабка, а плямка Зеленої фарби розтеклась по Аркушу дивовижними рослинами. Із Червоних плям виникли чудові квіти. А коли різнокольорові фарби повели хоровод, то утворились кумедні метелики. Так Трубочка і фарби весело гралися і малювали, а що з того вийшло, ти побачиш сам.

Плями на папері весело стрибали,
Різні кольори нам подарували.
Ми на них дмухнули в різні боки —
І малюнки дивні вийшли без мороки.

Техніка «Пальцевий живопис».

Казка «Як пальчики та фарби стали друзями»

Технологія: дитина вмочує в фарбу ребро долоньки або долоньку чи пальчики і віддруковує на папері необхідний малюнок; потім фарбу з долоні й пальчиків витираємо серветкою.

Матеріал: аркуш альбомного паперу, розетки з гуашевою фарбою, пензлі, волога серветка.

Мета:

* формувати вміння сприймати кольори та форми, створювати образ, малюючи пальцями і долоньками;
* розвивати творчу уяву, фантазію;
* зміцнювати дрібні м'язи п'ястей рук, розвивати дотикову чутливість, координацію рухів та загальну моторику;
* учити дітей висловлювати почуття і враження від створених власноруч малюнків;
* виховувати естетичний смак.

Якось працьовиті пальчики милувались яскравими блискучими фарбами, такими красивими, що захотілося до них доторкнутися, познайомитись із ними ближче. Раптом коробочка із фарбами відкрилася, і до пальчиків лагідно посміхнулася Жовта фарба, Червона — голосно розсміялася, а Блакитна — була чомусь сумна. Усіх заспокоїла Зелена. Адже фарби також мають свій характерНабута в процесі взаємодії з довкіллям індивідуальна особливість особистості, функція якої полягає в об'єктивізації її спрямованості у формі стійких рис, виражених у специфічних та відносно константних способах поведінки. і настрійВідносно тривалий психічний стан душевної орієнтованості, в основі якого лежить емоція (позитивна або негативна, однак не нейтральна). .

Доторкнулися пальчики до фарб, а вони виявились гарними, ніжними, шовковими, ласкавими. Пальчики з великим задоволенням пірнали в баночки з фарбами, а потім торкалися аркуша паперу, на якому несподівано з'являлася дивовижна кольорова казка. Оживали малюнки з півниками, весняними і зимовими деревами зі святковими феєрверками, із диво-квітами, гронами ягід. Пальчики вирішили трішки відпочити, озирнулися навколо і зрозуміли, що світ такий красивий і радісний тому, що він різнокольоровий.

Люблять дуже пальчики гарно малювати,

В баночки із фарбами весело пірнати:

Залишають пальчики після себе слід

— І стає навколо кольоровим світ.

Техніка ниткографії.

Казка «Клубочок-художник»

Технологія: аркуш паперу складається удвічі, потім розгортається і на одну зі сторін аркуша довільно укладається нитка, наполовину змочена у фарбі. Чистий її кінець виводиться за межі аркуша. Змочена частина нитки притискається іншою частиною аркуша, і в такому положенні нитка потихеньку витягується. Відкриваємо аркуш — виявляємо зображення, залишене ниткою. Малювати ниткою можуть як старші, так і молодші діти. Матеріал: папір, ворсиста нитка, фарби.

Мета:

  • формувати вміння сприймати кольори, створювати малюнок

  • за допомогою фарбованої нитки;

  • розвивати вміння створювати асоціативні зв'язки й образи;

  • розвивати тонкі рухи пальців рук, дотикову чутливість, тактильно-рухове сприйняття;

  • збагачувати емоційне забарвлення мовлення;

  • учити дітей передавати в розповіді послідовність подій;

  • виховувати естетичний смак.

Коли веселі Пальчики створювали красиві картинки, за ними із цікавістю спостерігав яскравий Клубочок ниток, який лежав поряд із фарбами. Ось відчинилось віконце, і пустотливий Вітерець покотив Клубочок по Фарбах, потім по білому Аркушику. Та спритні Пальчики встигли схопити Клубочок за ниточку, накривши її Аркушем. Але Клубочок, сміючись, покотився далі, потягнувши за собою зафарбовану ниточку. Коли Пальчики розгорнули Аркуш, то були приємно здивовані: на папері утворився незвичайний малюнок — метелик. Так допитливий Клубочок став художником. Він поділився із працьовитими Пальчиками своїми ниточками, і вони разом створили чимало цікавих малюнків.

Ниточкою можна шити, вишивати,

А якщо захочеш — навіть малювати.

Створимо картинку дуже симпатичну,

Вийде візерунок гарний і незвичний.

Техніка малювання кольоровими бульбашками.

Казка «Пригоди кольорових бульбашок»

Технологія: у посудині круглої чи овальної форми готуємо такий розчин: у воду додається невелика кількість, мильного розчину і гуашевої фарби. Дитина дмухає через трубочку для коктейлю в цей розчин, утворюючи мильні бульбашки, їх відразу слід накрити аркушем паперу. Утвориться відбиток цікавої форми, а дитина домалює певний образ за уявою.

Матеріал: вода, мильний розчин, трубочка для коктейлю, гуашеві фарби, аркуш альбомного паперу, відповідний посуд.

Мета:

* ознайомити дітей із технікою малювання кольоровими бульбашками;
* сприяти розвитку фантазії і асоціативно-образного мислення;
* розвивати уяву під час сприйманняВідображення у мозку людини предметів та явищ, в сукупності властивостей, якостей та частин при їх дії на органи чуття. казкового твору;
* установлювати зв'язок між казкою, настроями і барвами;
* формувати вміння сприймати кольори й образи;
* удосконалювати кінестетичні відчуттяПізнавальний психічний процес відображення в мозку людини окремих властивостей і якостей предметів, явищ та подій, що безпосередньо діють на органи чуття. та загальну моторику;

* розвивати мовленнєве дихання, відпрацьовувати сильний ротовий видих;
* заохочувати дітей до створення власних казкових сюжєтів;

* виховувати естетичний смак.

Жили собі веселі Бульбашки. Створювали їх маленькі дітки, коли дмухали трубочкою в мильний розчин. Бульбашок було багато — красиві, легенькі, блискучі. Вони весело булькотіли, воркотіли, розлітались по всій кімнаті. У кожній бульці відігравала райдуга і блищало сонечко. Веселка вирішила зробити їх ще красивішими — різнокольоровими, додавши в мильний розчин свої фарби. З'явились Бульбашки червоні, зелені, жовті... Діти дуже цьому зраділи.

Але потім якось усім стало сумно від того, що деякі Бульбашки лопалися, і від них нічого не залишалося. Зажурилися дітки, Бульбашки забулькотіли, а веселий Альбомчик вирішив прийти їм на допомогу. Він запросив різнокольорові Бульки присісти до себе на білі аркуші. Вони одразу погодилися. Закружляли у веселому танці і легенько опустилися на біле тло аркуша. І сталося диво. На папері виникали невагомі, пухнасті малюнки. Усім одразу стало весело і тепло від того, що можна ще довго милуватися красивими бульбашковими картинками.

Дітки дмухали на бульки —
Розлетілись мильні кульки.
Ми їх аркушем накрили
І малюнки утворили.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Можливість використання різних видів зображувальної діяльності у корекційно-розвивальній роботі вчителя-логопеда
  • Додано
    14.08.2018
  • Розділ
    Логопед
  • Клас
    Дошкільнята, 1 Клас
  • Тип
    Стаття
  • Переглядів
    92
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    2
  • Номер матеріала
    EG058804
  • Вподобань
    0
Курс:«Формування навчальної мотивації в учнів. Теорія і практика»
Черниш Олена Степанівна
72 години
2700 грн
790 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь
Схожі матеріали
Музикотерапія
14.08.2018
206
0
Лялькотерапія
14.08.2018
446
0
Казкотерапія
14.08.2018
296
0