Тема. Казка Анатолія Дімарова « Для чого людині серце»

Опис документу:
Мета: - ознайомити учнів із жанром літературної чарівної казки; вчити самостійно визначати головну думку твору, аналізувати зміст прочитаного тексту з опорою на життєвий досвід учнів, залучаючи їх до спостережень ; - розвивати навички правильного, свідомого, виразного читання, усне зв’язне мовлення;

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

УРОК УКРАЇНСЬКОГО ЧИТАННЯ

3 КЛАС

Анатолій Дімаров

Для чого людині серце

Тема. Казка Анатолія Дімарова « Для чого людині серце»

Мета: - ознайомити учнів із жанром літературної чарівної казки; вчити самостійно

визначати головну думку твору, аналізувати зміст прочитаного тексту з

опорою на життєвий досвід учнів, залучаючи їх до спостережень ;

  • розвивати навички правильного, свідомого, виразного читання, усне

зв’язне мовлення; утверджувати гуманне, особистісно-орієнтоване спілкування з усіма учнями, бачити в дитині особистість, що має право на свою думку ; збагачувати навчальну діяльність позитивними переживаннями, інтелектуальними почуттями ;

  • виховувати доброту, чуйність ; утверджувати у дітей прагнення до саморозвитку, правильно вибирати життєву позицію.

Тип: урок вивчення нового навчального матеріалу.

Обладнання: індивідуальні картки; пам’ятки «Метод «Прес»; плакат «Дерево рішень»; ілюстрації на тему «Добрі справи»; плакати «Займи позицію»; схеми карток асоціативного куща.

Хід уроку :

І. Мотивація

1. Привітання

- Доброго дня ! – для всіх побажання.

От і настала пора для читання.

(Об’єднання в групи за кольором. Розподіл ролей в групі. )

2. Асоціативний кущ ( робота в малих групах)

  • Подумайте, що таке добро. ( Скористайтесь картою – підказкою )

  • З чим у вас асоціюється слово «добро»? Утворіть свій асоціативний кущ.

( Діти дописують на картах свої слова: мама, тато, друзі, не ображати, дружити, ділитись, не сваритись, любити, лагідний, ласкавий, серце …)

3. Очікування

  • Сьогодні на уроці ми почнемо знайомитись із чарівними казками, які, на відміну від народних, мають автора. Це літературні казки українських письменників.

  • Пригадайте казки, які ви читали. Хто їх автор ?

  • Подивіться у зміст підручника ( с. 142). Казки яких письменників будемо читати?

  • Прочитайте назву казки. Доведіть, що вона літературна.

  • На що схожий заголовок?

  • Чи є це речення питальним?

  • Прочитайте це речення з розповідною і питальною інтонацією.

  • Що краще : жити довго, не маючи серця, чи віддати все своє серце іншим ?

  • Що ви очікуєте від нашого уроку?

  • Отже, сьогодні казка Анатолія Дімарова допоможе нам зрозуміти, навіщо людині серце.

ІІ. Евокація

  1. Словникова робота. Робота в малих групах.

н а й л ю т`і ш и й н а з б и р`а л о с я к р и ж а н`е

н е н`а в и д і т и в а г`а ю ч и с ь ж`е в р і ю ч и

п е р е б о р`о л а о д н о п л е м`і н н и к і в д о ш к`у л и т и

о г л`я н у в с я п о с т`о я в р`и н у т ь с я

  • Прочитати швидко і правильно.

  • Прочитати на одному диханні.

  • Прочитати іменники, прикметники, дієслова.

  • Пояснити значення виділених слів.

Вагаючись -

Крижане -

Жевріючи –

Дошкулити -

Ринутися-

  • Добрати слова, протилежні за значенням :

Сум – плакати – сльози – злий –

ІІІ. Опрацювання змісту тексту казки А.Дімарова « Навіщо людині серце»

1 частина ( Контроль швидкості читання. Фронтально )

1 частина

У густому – прегустому лісі, де майже ніколи не появлялися люди, жило поміж корінням дерев племя деревяних чоловічків. Весь свій вік – а жили вони дуже

довго – чоловічки нічого не робили, бо їм не треба було ні їсти, ні пити, ані зодягатися : вони ж були дерев’яні, і найлютіший мороз не міг їм дошкулити.

Вони не мали сердець, тому не могли ні любити, ані ненавидіти, не знали, що таке радість чи гнів, злість або співчуття.

- За 30 секунд прочитати 2 перших абзаци казки.

- Якими ви увляєте собі деревяних чоловічків? Назвіть ключові слова.

(Не мали сердець, не могли любити й ненавидіти, не знали радості, гніву, злості, співчуття.)

- Чи існують насправді такі люди? Як треба розуміти цей образ?

Технологія «Аналогії» ( На картках в учнів ключові вирази ):

«Плем’я дерев'яних чоловічків», «дівчинка, що плаче», «лікар, що міняє серця», «різні серця», «чоловічок із серцем», «зігріваючий вогник»

- У вас є картки з ключовими виразами. Яка картка розкриває зміст подій

у цій частині? ( Племя деревяних чоловічків )

- Подивіться на малюнок. Що буде далі?

2 частина ( Читання в особах підготовленими учнями )

2 частина

Тож зрозуміло, як були здивовані усі чоловічки, коли в їхньому володінні появилася невеличка дівчинка.

- Що то? – вражено запитували одні, помітивши, як з очей дівчинки капають сльози.

- То, мабуть, дощ, - відповіли інші.

Як не була здивована дівчинка – адже вона жила у наш час і твердо знала, що такі чоловічки бувають тільки в казках, - однак переборола свій страх і чемно відповіла :

  • Це я плачу.

  • А що таке «плачу» ? – поцікавився відразу деревяний чоловічок, бо серед його племені ніхто ніколи не плакав.

  • Це коли ллються сльози.

  • А що таке «сльози»?

Дівчинка тільки схлипнула і показала чоловічкові на його долоню, де вже назбиралося світленьке озерце її сліз.

  • А чого з тебе ллються сльози?

  • Бо я заблудилася і…і не знаю, як вийти з лісу.

  • Ти хочеш вибратися з лісу ? – вражено перепитав чоловічок. – А хіба є на світі щось інше, крім лісу ?

  • Звичайно, є. І степи, і гори, і моря, й океани, й міста, і села.

  • Покажи мені все оте, про що ти щойно сказала!

  • Добре, - погодилась дівчинка, - але спершу виведи мене з оцього страшного лісу.

  • Йди за мною! – Тай побіг-пострибав попереду дівчинки на тонюсіньких ніжках.

  • Що сталося насправді?

  • Доберіть картку з ключовим виразом до цієї частини (Дівчинка, що плаче..)

  • Що здивувало дерев'яних чоловічків у цій звичайній дівчинці?

  • Яким рядочком можна підписати малюнок?

  • Що відбудеться далі?

  • Поки дерев’яний чоловічок і дівчинка в дорозі, трохи відпочинемо.

Ф і з х в и л и н к а. Під мелодію пісні «Дорогою добра».

3 частина ( Читання «ланцюжком» )

3 частина

  • Не спіши так! – врешті попросила дівчинка. – Давай перепочинемо, бо в мене вже серце болить.

  • А що таке серце? – поцікавився відразу деревяний чоловічок.

  • Серце – задумалася дівчинка. – Це те, без чого не може жити людина.

  • Дай мені своє серце! – приставав тим часом до неї чоловічок.

  • Я не можу віддати тобі своє серце, бо я без нього помру, - відповіла йому нарешті дівчинка. – Але послухай сюди. В нашому місті є один лікар, який збирає серця людей, які померли. І серця оті живуть у нього довго – довго. Про це я прочитала в газеті… Якщо хочеш, зайдемо до нього і ти попросиш у нього серце.

Не думайте, що цього лікаря не існує на світі. Я просто не хочу називати його адресу, бо тоді в нього не буде й хвилини для важливої наукової роботи, яку він досі ще не закінчив : ринуться до нього відразу тисячі людей – міняти серця.

  • Пофантазуйте, про що піде мова в цій частині.

  • Які слова, події чи інші факти навели вас на таку думку?

  • Прочитаємо цю частину «ланцюжком».

  • Як дівчинка пояснила чоловічкові, що таке серце?

  • Доберіть картку до цієї частини. ( Лікар, що міняє серця)

  • Закінчіть рядок : « … ринуться до нього… (тисячі людей – міняти серця).

Технологія «Коло ідей» ( робота в групах)

  • Чому люди почнуть міняти серця? Назвіть причини. ( Обговорення )

  • Які бувають серця?

( Гаряче, золоте, крижане, кам'яне, черстве, байдуже,….)

  • Як про це думає автор дізнаємось, прочитавши до наступну частину казки.

4 частина ( Читання вчителем )

4 частина

А розкажу краще вам, як зустрів їх лікар і що він сказав, почувши незвичайне прохання деревяного чоловічка.

  • Серце ?.. Гм.. А яке ж серце ти хочеш собі вибрати ?

  • Те, що його носять люди, - відповів тоненьким голоском чоловічок.

  • Люди мають різні серця, - суворо відповів лікар.

  • Оце серце злої людини, - показав на одну банку лікар. – Бачиш, яке воно жовте та зморщене !

  • Я не хочу цього серця, воно нехороше! – швидко відповів чоловічок, і лікар посміхнувся схвально.

  • А ось блискуче, як пластмасова кулька, - далі показував лікар. – Бачиш, яке воно свіже : як довго стукотіло, а ніскільки не зносилося. Це серце байдужої людини.

Чоловічок постояв, вагаючись : серце йому дуже сподобалось, воно ж було таке блискуче!

Перед ними не плавало, а лежало на дні банки дивовижне серце : похмуре, сіре, важке, наче висічене з твердої каменюки.

  • Це серце одного чоловіка, який дбав лише про себе і відвертався від інших людей.

Врешті лікар обережно дістав з найвищої полиці ще одну банку.

  • Оце – серце однієї дуже доброї людини. Бачиш, яке воно велике та світле!

  • Я хочу мати це серце!

І лікар розсік йому деревяні груди, вклав до них серце, що колись належало добрій людині.

  • Чи правильно ви припустили, які бувають серця?

  • Доберіть картку. ( Різні серця )

  • Учні отримують картки з записами життєвих позицій:

    «Роби добро, воно добром вернеться»

    «Моя хата скраю – нічого не знаю»

    «Чини з іншими так, як хочеш, щоб чинили з тобою»

    «З вовками жити – по-вовчому вити»

    «Мені добре, коли іншому погано».

  • Поміркуйте, яке серце і які риси характеру має людина з такою життєвою позицією? Як думає про це автор казки?

  • Але спочатку зверніться до пам’ятки «Правила дискусії».

( Дискусія. Обмін думками. Презентація результатів виконання вправ).

Представник групи лаконічно передає висновок групи.

Життєва позиція

Наш висновок

Висновок автора

«Роби добро, воно добром вернеться»

Співчуття, милосердя, любов до ближнього, служіння людям. Золоте серце.

Велике та світле серце доброї людини.

«Моя хата скраю – нічого не знаю»

Байдужість, боягузтво, лінь. Черстве серце, його не торкається чужа радість і біда.

Блискуче, як пластмасова

кулька серце байдужої людини.

«Чини з іншими так, як хочеш, щоб чинили з тобою»

Взаємоповага, товариство, взаємодопомога, любов.

Гаряче серце.

Велике та світле серце доброї людини.

«З вовками жити – по-вовчому вити»

Злість, відсутність особистої думки, заздрощі, підступність. Кам'яне серце.

Похмуре, сіре, важке, наче кам’яне серце жорстокої людини.

«Мені добре, коли іншому погано»

Злісність, заздрість, злорадство, дратівливість. Крижане серце.

Жовте та зморщене серце злої людини.

- Чи збігається ваше уявлення про серця з думкою автора?

- Можливо, різні погляди вказують на те, що хтось не правий?

- Кожна людина має право на особисту думку. А уявлення автора доповнюють ваше розуміння в цьому питанні.

- Доберіть підпис до малюнка ( « І лікар розсік йому деревяні груди, вклав до них серце, що колись належало добрій людині» )

5 частина ( Самостійне читання на півголосом )

5 частина

Дивно й незручно почував себе чоловічок, повернувшись до своїх одноплемінників… Побачить пораненого птаха, оточеного цікавими чоловічками, відразу почне докоряти :

  • Не чіпайте його! Хіба ви не бачите, як йому боляче ? Хіба вам не шкода його ?

  • А що таке «шкода»? – запитували у нього деревяні чоловічки.

Як він міг їм пояснити, що таке – «жаль»? Адже вони не мали сердець, вони нічого не могли відчути, отож – і зрозуміти. Отак, може, і жив би наш чоловічок, коли б не стався один випадок…

- Припустіть, як далі розгортатимуться події.

- Пересвідчимось у вірності припущень. Читаємо п’яту частину напівголосно

до слів «…коли б не стався один випадок».

  • Як змінилося життя дерев’яного чоловічка, коли лікар вставив йому серце доброї людини?

- Чи залишився він дерев’яною (без почуттів) людиною?

- Зіставте свої припущення із тим, що відбувалося насправді. Що б ви хотіли

сказати з цього приводу?

- Яка картка відповідає змісту цієї частини? ( Чоловічок із серцем)

6 частина ( Читання вчителем )

- Ось ми й наблизились до розв’язки. Як ви вважаєте, чим закінчиться казка ?

( Читання вголос учнями абзаців під музичний супровід. Виразне читання вчителем кінцівки (без музики))

6 частина

Це було взимку. Ліс стояв сонний, закутаний морозом. А під високим дубом сидів нерухомо хлопчик.

  • Що з ним таке ? – запитували один в одного деревяні чоловічки, збігшись

за новою забавою до сонного хлопчика.

Оглянувся чоловічок безпорадно : лише холодний сніг навкруги, крижане сонце вгорі та байдужі його родичі довкола. «Він зараз змерзне!» - подумав у розпачі дерев’яний чоловічок, і таким пекучим жалем пройнялось його серце, що воно раптом спалахнуло – загорілося яскравим вогнем.

Довго горів чоловічок, зігріваючи хлопчика, рятуючи його від неминучої, здавалося б, смерті. А коли хлопчик, зігрівшись, звівся й пішов, навіть не зрозумівши, кому він завдячує власним життям, дерев’яні чоловічки оточили свого догораючого брата, від якого лишилися тільки жевріючі вуглинки та обпалена голова з сумними, повними жалю очима.

  • Чого у тебе такі сумні очі?

  • Бо мені жаль вас, - ледь чутно відповів їм догораючий чоловічок. – Але й цього вам не дано зрозуміти.

- Чи очікували такої кінцівки? Як інакше могла б скластися доля дерев'яного чоловічка із серцем?

- Чому догораючий чоловічок жалів своїх одноплемінників? Прочитайте, що він їм встиг сказати.

  • Що відчуло ваше серце, коли читали про замерзаючого хлопчика? А про загибель дерев'яного чоловічка?

  • Що відчував дерев'яний чоловічок, гинучи ?

  • Що краще: жити довго, не маючи серця, чи віддати все своє серце, як дерев'яний чоловічок, іншим?

ІV. Рефлексія

  1. Мовно – логічне завдання. Запис на дошці і на картках.

  • Біля кожного пункту плану поставити його правильний порядковий номер.

План

Життя чоловічка з серцем. (5)

Незвичайна гостя. (2)

Полум’яне серце зігріває хлопчика. (6)

Плем’я дерев'яних чоловічків. (1)

Лікар, що міняє серця. (3)

Нелегкий вибір. (4)

  1. Аналогії

  • Розгляньте малюнки. Яке серце мають зображені на них люди?

  1. Метод Прес. Займи позицію

  • Поміркуйте, для чого людині серце і займіть відповідно вашому рішенню позицію.

Обґрунтуйте свою позицію, опираючись на схему.

Пам’ятка «Обери позицію»

  1. Позиція: „Я вважаю, що ...”

  2. Обґрунтування: „... тому, що ...”

  3. Приклад: „ ... наприклад ...”

  4. Висновки: „Отже ( тому ) , я вважаю ...”

( Учні працюють з пам’ятками)

  • Чи змінив хто-небудь свою думку? Можливо, ви б хотіли перейти до іншого плаката? Перейдіть і обґрунтуйте причини свого переходу.

  • Які аргументи протилежної сторони вас переконали?

4. Дерево рішень

- Чого навчає казка?

- Яким би був кінець казки, якби дерев'яний чоловічок вибрав собі якесь інше серце?

- З'ясувати, як треба жити, щоб ніхто не сказав, що йому вас жаль, нам допоможе дерево рішень.

- Зверніть увагу, що кожна гілочка на дереві – це певна життєва позиція.

- Як ви розумієте такі життєві позиції?

  • Яку життєву позицію мають персонажі казки?

  • Які гілки проросли?

  • Говорячи про гілочки, кого насправді маємо на увазі?

  • Повернемось до «дерева рішень»: хіба інші гілки не мають право на існування?

  • Чи маємо ми право засуджувати позицію іншої людини?

  • Чи можуть нижні гілки виправитись і зазеленіти? Що їм для цього треба зробити? (Змінити життєву позицію). Що необхідно дерев’яним чоловічкам, щоб зрозуміти свого загиблого товариша?

  • Яку життєву позицію оберете для себе, як треба жити? (Мати добре, чутливе серце. Робити добрі вчинки. Віддавати себе служінню людям.)

  • На кого з героїв казки ви хотіли б бути схожими?

  • Отже, найголовніше – це жити для інших, піклуючись про них, допомагаючи їм, підтримуючи у щасті та біді.

  • Урок добігає кінця. Чому ми навчились на уроці.

Прочитати Передбачати

Line 22Line 23 казку розвиток подій

у творі

AutoShape 16

Line 19Line 20 Розкривати Ц е й у р о к Працювати

зміст казки м е н е в групах

н а в ч и в …

Line 21

З’ясовувати, для чого

людині серце і правильно

вибирати життєву позицію

- Любі діти, я всім вам бажаю мати велике і світле серце, як у цього незвичайного

дерев'яного чоловічка, бути такими добрими, чуйними і уважними до інших..

5. Домашнє завдання

- А що ви побажали би вчителям і учням нашої школи?

- Я пропоную на наступний урок принести свої побажання на листівочках – презентаціях.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток і саморозвиток професійної креативності вчителя »
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.