Тема досвіду: Профілактика булінгу в закладах загальної середньої освіти

Опис документу:
Завдання, яке ставиться перед школою полягає в тому, щоб забезпечити всіх учнів оволодінням знаннями і уміннями, які визначені відповідними програмами. Ці знання і уміння на сучасному рівні засобів і методів навчання доступні всьому контингенту школярів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема досвіду: Профілактика булінгу в закладах загальної середньої освіти

Завдання, яке ставиться перед школою полягає в тому, щоб забезпечити всіх учнів оволодінням знаннями і уміннями, які визначені відповідними програмами. Ці знання і уміння на сучасному рівні засобів і методів навчання доступні всьому контингенту школярів.

Зміст роботи соціального педагога базується на тісній співпраці з учнями, батьками, вчителями та з відповідними службами селища, району з метою створення безпечного освітнього середовища, допомогти дітям адаптуватися до навчання в гімназії, а також створити для них комфортні соціально-психологічні умови для навчання та розвитку.

Для того щоб створити позитивні соціально-психологічні умови, для успішної реалізації мети навчання і розвитку дитини я обрала тему для своєї роботи: «Профілактика булінгу в закладах освіти», на мою думку саме ця тема та її активна реалізація стануть на захист дитини та допоможуть їй адаптуватися до навчання в гімназії.

Атмосфера в класі впливає як на освоєння учнями навчальної програми, так і на загальну успішність, навчальну мотивацію і загальний психологічний стан кожного учня. Задоволеність учнів взаємовідносинами в класному колективі, відсутність «ізольованих», «ізгоїв» - прямий показник успішності виховних зусиль педагога. Освітнє середовище не завжди комфортне, в ньому присутні фактори, що створюють негативний вплив на психічний розвиток учнів. Одним з таких факторів є булінг.

У підлітковому віці проблема булінгу має особливе значення. Саме в цей час, засвоївши певні моделі поведінки, наприклад поведінка «жертви», підліток дотримується їх все подальше життя. Також і агресія може закріпитися в якості стилю поведінки в майбутньому.

Профілактика булінгу допомагає зменшити масштаби цього явища і скоротити кількість залучених до нього підлітків - «агресорів» і «жертв».

Булінг - це залякування, приниження, цькування, фізичний або психологічний терор, спрямований на те, щоб викликати страх і тим самим поставити людину в підлегле становище. Жертвою може стати будь-яка дитина. Але зазвичай вибирають того, хто слабший або чим-небудь відрізняється від інших. Найчастіше жертвами насильства стають діти, для яких характерні: фізичні недоліки, особливості поведінки, особливості зовнішності, погані соціальні навички, страх перед школою, відсутність досвіду життя в колективі, хвороби, низький інтелект і труднощі в навчанні.

Для успішної реалізації своєї роботи я визначила мету та завдання.

Мета: визначити причини виникнення булінгу, впливу цього явища на учнівський колектив в цілому, опрацювати практичні методи виявлення постраждалих та булерів, розробити практичні заняття профілактики булінгу в учнівському середовищі.

Завдання:

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу з цього питання, участь у вебінарах від проекту все освіта з даної тематики.

  2. Анкетування учнів 6 класів з метою виявлення обізнаності школярів на тему « Попередження насильства над дітьми».

  3. Визначення результатів анкетування та підготовка матеріалів відповідно заявленій проблемі.

  4. Розробка теоретичного та практичного матеріалу для учнів та батьків щодо визначення ознак та профілактики булінгу.

  5. Розробка практичних занять для вчителів щодо профілактики булінгу.

  6. Проведення практичних занять з учнями 6 класів.

  7. Проведення вихідного анкетування та апробація результатів.

Об’єкт дослідження: учні 6 класів.

В своїй роботі я звернула увагу на 6-ті класи бо саме в у віці 11-12 років йде становлення свого «Я» через силу, авторитет, дуже часто саме через агресію. Саме в 6 класах учні найбільш вразливі та емоційно нестабільні і можуть втрапити в неприємності. Для того щоб визначити класи в яких найбільше потрібно впроваджувати заняття з профілактики булінгу я проводила спостереження та анкетування, анкета була запропонована на сайті «Всеосвіта» https://vseosvita.ua/library/anketa-dla-ucniv-buling-ta-jogo-proavi-v-pidlitkovomu-vici-82963.html . Анкета для учнів "Булінг та його прояви в підлітковому віці" (див. додаток А).

Аналізуючи результати вхідного анкетування учнів 6 класів в загальній кількості 50 учнів, був зроблений висновок про необхідність проведення роботи саме в 6 класах, необхідності проведення ряду занять спрямованих на згуртування дитячих колективів, вироблення навичок конструктивного розв’язання конфліктів та запобігання виявів булінгу.

Вхідне анкетування дало змогу розглянути найважливіші питання які цікавлять учнів, виявити форми булінгу з якими найчастіше стикаються учні, результати анкети можна вважати 100%. Анкета була повністю анонімна, також анкета дала можливість зрозуміти як реагують вчителі на випадки булінгу. розробити окремо заняття для вчителів з метою надати практичні навички реагування на випадки булінгу в школі. Після анкетування та визначення результатів був розроблений цикл занять з попередження агресивної поведінки, навичок розв’язання конфлікту, протидії булінгу, всі заняття відповідали віку та заявленій проблемі. Також були розроблені окремо заняття для вчителів з метою надати практичні навички реагування на випадки булінгу в школі. Дітям було запропоновано відеоролики та мультфільми з питань толерантного ставлення до інших людей та до дітей з особливими освітніми проблемами. Для перевірки результативності моєї роботи було проведене вихідне анкетування (див. додаток Б), а також порівняльний аналіз вхідного та вихідного анкетування. Між вхідним та вихідним анкетуваннями 2 тижні були присвячені саме профілактичній роботі.

В роботі були використанні заняття з елементами тренінгу:

Тренінг «Профілактика булінгу в освітньому середовищі»

Мета: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навички відповідальної та безпечної поведінки.

Заняття з елементами тренінгу «Булінг і протистояння»

Мета: Продовжити формувати знання про «Булінг», його елементи, поняття: «жертва», «булер», «спостерігачі». Розвивати навички ефективного спілкування. Виховувати толерантне ставлення до оточуючих.

Тренінг з профілактики булінгу «Я в соціумі»

Мета: підвищення толерантності та емпатії, профілактика конфліктів в міжособистісних відносинах учнів.

Заняття «Як подолати емоційне напруження»

Мета: Зниження емоційного напруження, формування адекватної самооцінки. Налагодження стосунків в колективі. Виховувати толерантне ставлення до іншої людини.

Проект: «Кібербулінг у соціальних мережах».

Мета: Ознайомити з небезпеками Інтернет-простору, виробити алгоритм безпечних дій і спілкування в соціальних мережах.

Також для формування толерантного ставлення до інших людей дітям були запропоновані відеоролики:

  1. Дети Бэла https://www.youtube.com/watch?v=mFN4pLhxPWA&t=5s

  2. Кастрюлька Анатоля https://www.youtube.com/watch?v=objjK5oO9-Y&t=3s

  3. Подарунок https://www.youtube.com/watch?v=M3n1PXBkFZo

  4. Мультфильм про Диму https://www.youtube.com/watch?v=Nx4iFNfjqN0&t=21s

  5. Травле нет! https://www.youtube.com/watch?v=cO5zxqxGz1k

  6. Обережно булінг - соціальний ролик https://www.youtube.com/watch?v=NgxH8QfJML8

  7. Фильм 'Щенок' Булінг в учнівському середовищі https://www.youtube.com/watch?v=v9yiyP_jIkI

  8. Фильм «Чучело» https://www.youtube.com/watch?v=yl9ZwNXrD40&t=449s

  9. Як боротися з булінгом: поради для дітей https://www.youtube.com/watch?v=espwzDTLVkE

Аналізуючи проведену роботу та результати вихідного анкетування можна зробити висновок, що діти розуміють проблему булінгу в школі, готові надавати допомогу ближньому, також вони розуміють проблеми дітей з особливими освітніми потребами. Робота з профілактики булінгу в освітньому середовищі залишається актуальною і повинна проводитися вже починаючи з молодших класів. Для подальшої профілактичної роботи класним керівникам було запропоновано проведення занять з елементами тренінгу на батьківських зборах, на класних та виховних годинах, розроблені відповідні буклети з питань обізнаності про булінг, його прояви та шляхи захисту. В подальшій роботі соціального педагога я ще більше планую працювати над темою «Профілактики булінгу в освітньому середовищі» та отримати тільки позитивний результат.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
4
міс.
1
5
дн.
0
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!