СИТУАТИВНІ ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДИТИНИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
Зімбалевська Наталія Віталіївна
Комунальний заклад дошкільної освіти (ясла-садок)№20 Криворізької міської ради, Дніпропетровська область, Україна
Під час організації освітнього процесу в очній формі або у змішаному режимі в закладах дошкільної освіти забезпечується безумовне переривання освітнього процесу у разі включення сигналу «Повітряна тривога» або інших сигналів оповіщення. Учасники освітнього процесу організовано переміщуються до споруд цивільного захисту і перебувають в них до скасування тривоги. Продовження освітнього процесу в укритті відбувається з урахуванням необхідного корегування. [4] Проте загальні втрати в навчальному часі, нестабільний емоційний стан учасників освітнього процесу, вікова психологічна неспроможність дітей дошкільного віку до самоорганізації та самоосвіти, об’єктивно недостатній рівень ефективності проведеної в укриттях освітньої діяльності мають свої негативні наслідки, які в першу чергу виражаються освітніми втратами.
Чи не найбільші навчальні втрати в дошкільному віці сьогодні спостерігаються в мовленні дітей. Результати моніторингу, проведеного на початку 2024-2025 навчального року в нашому закладі, показали, що у дітей 6-го року життя збіднілий об’єм словника, діти не використовують в мовленні абстрактні поняття, омоніми, багатозначні слова. Дошкільникам цієї вікової категорії важко узгоджувати іменники з прикметниками та числівниками, використовувати дієслова в теперішньому, минулому і майбутньому часі, прикметники в ступенях порівняння, утворювати нові слова від одного кореня та змінювати форму слова. Лише чверть обстежених дітей мають показники звуковимови в межах вікової норми. Страждає і зв’язне мовлення. Діти висловлюються переважно простими реченнями, тому скласти повноцінну розповідь за сюжетною картинкою чи самостійно переказати оповідання їм складно.
Традиційно для проведення роботи з розвитку мовлення вихователі використовують дидактичні картини, картки для закріплення лексики, схеми-опори для складання розповідей, ілюстрації, роздатковий матеріал для дидактичних ігор та інший наочний матеріал. Такими матеріалами, як правило, забезпечені укриття в дитячих садках. Але на практиці ми спостерігаємо втрату часу на організаційні моменти, переключення на іншу тему та переривання організованого вже в укритті заняття через те, що оголошується відбій тривоги. Зважаючи на це, пропонуємо уважніше придивитись до ситуативної ігрової діяльності, як альтернативі мовленнєвого заняття в укритті.
Ситуативна гра - гра, яка виникає в певній ситуації комунікації. Стимульована вихователем мовленнєва активність групи дітей, які знаходяться в обмеженому середовищі, може допомогти у розв’язанні ситуативних завдань, обговоренні проблемних ситуацій, вправлянні в діалогічному та монологічному мовленні, накопиченні лексики, відпрацюванні граматичних норм українського мовлення. Така гра не вимагає спеціального стимульного матеріалу і може проводитись під час будь-якого режимного моменту. [3]
Ситуативна мовленнєва гра – вид діяльності, під час якої закріплюються граматичні та орфоепічні норми мови. Речення стають довшими, більш розгорнутими, а їх конструкція – складнішою, з’являються пізнавальний інтерес, естетично – творчі потреби. Така гра має зацікавити малюка, захопити його, приємно здивувати, подарувати радість спілкування та радість пізнання. [1]
Найпростішою в організації є словесна ситуативна гра. Змістом словесної гри виступає висловлювання. Засобом реалізації ігрової дії та ігрового задуму є слово, а результатом гри – породження нового висловлювання. Наприклад, згуртувавши дітей біля себе, вихователь може запропонувати їм підібрати слова-назви предметів чи явищ, які асоціюються з кольором ключового слова «помідор». Утворюється ланцюжок «помідор» - «червоний». Діти згадують і називають предмети та явища, які мають таку кольорову ознаку і утворюють словосполучення: червона калина, червоний томатний сік, червоне полум’я, червона кров, червона заграва, червоне світло світлофора, червоний автомобіль, червона пожежна машина та ін. [2]
Завдання малюка в іншій словесній грі - дібрати за аналогією відповідне слово, опираючись на пару-підказку так, щоб отримати твердження: «Якщо…, то…». Наприклад, якщо у кобили - лоша, то у корови (теля). Або, якщо хліб пече пекар, то будинок будує (будівельник). Педагог може запропонувати першу пару слів, а діти самостійно зрозуміти зв’язок між словами першої пари і за аналогією дібрати слово для другої пари слів. Наприклад, якщо ложка – каша, то виделка – м’ясо.
Шукаючи слова, можна запропонувати назвати ті, які оточують дітей за ознаками: смачні, що звучать, ароматні, тверді, м'які, рухомі, вмикаючи різні сенсорні канали сприйняття дитини. Можна назвати чотири (або два) випадкові слова, до яких потрібно знайти риму, придумати вірш на 4 рядки. Або запропонувати намалювати «об’ємну» картину до слова. Наприклад, для одного гравця слово «борщ» означає: родина сидить за столом, для іншого – мама, яка порається на кухні, для третього – ціла каструля з ароматною стравою, а для четвертого – дитина, яка сидить за столом без настрою, бо борщ - страва, яку він не любить.
Діалогічна ситуативна гра – гра, під час якої розвиваються навички спілкування, звертання до однолітків по імені, формулювання прохання та інші. Наприклад, метою гри «Про що запитати при зустрічі?» буде учити дітей вступати в контакт і підтримувати спілкування. Діти сидять (стоять) по колу. Один з дітей тримає іграшку. Завдання гравців - передаючи предмет, задати один одному питання і отримати на нього відповідь. Варіанти питань: Як тебе звуть? Скільки тобі років? З ким ти живеш? У тебе є брат чи сестра? Як звуть твою маму? З ким ти дружиш? З чим ти любиш грати? Ти не хочеш спати? Ти підеш гуляти на вулицю? Що ти любиш їсти? На початковому етапі навчання питання і відповідь може формулювати педагог, потім задавати тільки орієнтир для постановки питання (спитай про іграшку, про настрої, друга, погоду, одяг тощо).
Не секрет, що діти дошкільного віку люблять слухати різні історії. Тож, перечікуючи небезпеку в укритті, вихователька може поділитись своєю пригодою, але попросити дітей доповнити її словами, які вона забула. Наприклад таку. «У дитячий садок прийшла новенька дівчинка. Вона зайшла до групової кімнати й тихо сказала: .... Діти радісно і голосно відповіли їй: ... Як же її звати? - подумали діти, а Сергійко запитав:...? «Наталка», - відповіла дівчина. Максимко, ввічливий хлопчик, запропонував їй стілець і сказав: .... Наталочка сіла і відповіла: .... Діти почали гратися. Та ось Іринка ненароком штовхнула Наталочку, повернулася до неї і сказала: ....Швидко минув день у дитячому садку, вже час додому. Наталочка попрощалася з дітьми. Вона сказала:.... Діти відповіли їй:…»[5]
Стимульним матеріалом для розгортання ситуативної гри може стати будь-який предмет, на який в той чи інший спосіб буде звернуто увагу. Наприклад, знайдений на підлозі олівець, або одірваний ґудзик. Вихователь може запропонувати підібрати слова-ознаки предмета, щоб описати річ і запитати: «Олівець який?». Новий, великий, гарний, ребристий, кольоровий, тонкий, міцний. А потім підкинути слова «загублений», «одинокий», створивши провокацію для колективного сюжетотворення. Спільними зусиллями складеться казка «Історія загубленого олівця» або пригодницьке оповідання «Сашко та металевий ґудзик».
Ігрові атрибути, якими обладнані укриття дитячого садка: м’ячик середнього розміру, м’яка іграшка, лего-цеглинки, деталі дерев’яного конструктора, хусточка, капелюшок – речі, які можна передавати з рук в руки, від дитини до дитини. Вони також можуть стати героями казок-імпровізацій та допомогти педагогу забезпечити цікаве перебування дошкільнят в укритті.
Отже, ситуативна гра – це цінне джерело цікавих відомостей, засіб формування й удосконалення комунікаційних навичок дітей дошкільного віку. За допомогою описаних вище ігрових ситуацій вихователь може реалізувати задачі мовленнєвого розвитку дитини без спеціального обладнання та дидактичного матеріалу в умовах тимчасового укриття.
Список використаних джерел
Борис О.В., Мовленнєві ігри та вправи. Підбірка дидактичного матеріалу. – Кам'янець-Подільський, 2017. – 57 с. [Електронний..ресурс]: Режим доступу: http://borysolgavasulivna.blogspot.com/p/blog-page_74.html
Голобродська А. Збірник «Дидактичні ігри та вправи для розвитку мовлення дітей»[Електронний..ресурс]: Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/zbirnik-didakticni-igri-ta-vpravi-dla-rozvitku-movlenna-ditej-174410.html
Мазур Л. З. Розвиток діалогічного мовлення засобами ситуативних ігор [Текст] / Л. З. Мазур // Початкове навчання та виховання. – 2010. – № 3. – С. 2-7.
Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу у 2023/2024 н. р. у закладах дошкільної освіти. Лист МОН від 1/12460-23 від 21.08.2023 [Електронний..ресурс]: Режим доступу: https://document.vobu.ua/doc/21427
Портянко Л. Ігри та вправи на розвиток діалогічного мовлення у дошкільників [Електронний..ресурс]: Режим доступу: