Стаття «Геокешинг. Суть. Відмінності використання для дітей дошкільного віку. Особливості проведення геокешингу в ЗДО".

Дошкільна освіта

Для кого: Дошкільнята (4-5 років), Дошкільнята (5-6 років)

21.04.2021

202

11

0

Опис документу:
Геокешинг - це захоплююча командна гра, в якій присутні: мандрівка, знаходження місця розташування заданих об'єктів, пошук інформації про об'єкти і відповідей на питання, розвиток допитливості та пізнавальної активності, уміння спілкуватися і знаходити в результаті спілкування потрібну інформацію, вирішувати проблему спільно
Перегляд
матеріалу
Отримати код

«Геокешинг». Суть, відмінності використання для дітей дошкільного віку. Особливості проведення геокешингу в ЗДО.

Актуальним на сьогодні стало використання сучасних пошуканок – квестів та геокешингів як в дошкільному закладі так і початковій школі. Ці форми і ігрові технології прийшли до садочків з дорослого життя, і сказати, що їх застосовують у повному обсязі недоречно, найчастіше використовують елементи, або проводять у стилі, форматі геокешингу або квесту. Проте, слід все ж таки максимально намагатися дотримуватися особливостей організації і проведення цих форм, адаптуючи їх для дітей дошкільного віку. «Геокешинг» походить від англійського слова, складається з двох частин «гео» - земля, «кеш» - скарб. Геокешинг - це захоплююча командна гра, в якій присутні: мандрівка, знаходження місця розташування заданих об'єктів, пошук інформації про об'єкти і відповідей на питання, розвиток допитливості та пізнавальної активності, уміння спілкуватися і знаходити в результаті спілкування потрібну інформацію, вирішувати проблему спільно. Автор технології геокешинг Дейв Алмер, який в 2000 році заклав перший тайник. Поява гри пов’язана з розвитком супутникових навігаційних систем і зняттям доступу пересічних споживачів до їх даних та інтернет-ресурсу. Найпопулярнішим сайтом у світі є Geocaching http://www.geocaching.com/ . Сайт дуже функціональний та зручний для використання геоокешерами, повністю безкоштовним доступом до всіх матеріалів, можливістю переглянути та роздрукувати опис- «паспорт» тайника, залишити свої враження від відвідування тайника, свої враження від подорожі. Проблемою з якою стикається українець в тому, що вся інформація англійською мовою, українського інтерфейсу немає. Для українців такий геокешинг став доступним з 2006 року, існують відповідні сервіси.

Питання геокешингу розглядаються у працях Л.Є. Марченка, Н.О. Рабчун, Є.Є. Скуритиної, а також популярні статті в Вікіпедії та посилання в соціальних мережах. Основна ідея полягає в тому, що одна команда, ховає «скарб», далі за допомогою GPS-навігатора визначають їх координати і повідомляють про них в Інтернеті. Інша команда-суперник використовує ці координати, «беруть» свої GPS-навігатори і починають пошук. Як правило, це туристична гра із застосуванням супутникових навігаційних систем, в дитячому садочку проводиться з імітаційними засобами, як то різноманітні підказки – листи, посилки від казкових героїв, історичних постатей та карт-схем, які допомагають в пошуку схованок і скарбів. Головна особливість геокешинга для дорослих – це те, що тайники створюються в місцях, які володіють природним, історичним, культурними або географічним інтересом. Дошкільнята знаходять речі, зрозумілі для них – об’єкти природного довкілля, предмети домашнього вжитку пращурів, видатні місця, їх зображення тощо як правило в груповому осередку, або на майданчику дитячого садочка. Втім, зустрічаються можливості проведення геокешингу у місті, навколишньому природному оточенні. З дітьми дошкільного віку використовуються тільки елементи цієї захоплюючої гри і проводяться за методикою «освітнього геокешинга». В освіті існує декілька видів геокешинга, а саме «освітнього геокешингу» - біокешинг, екокешинг, фотокешинг, соціокешинг, кейскешинг

«Освітній геокешинг» - педагогічна технологія, яка допомагає дитині самостійно пізнавати навколишній світ. Суть технології – організація ігрової діяльності дітей, що наповнює її розвивально-пізнавальним матеріалом. У цю гру грають діти молодшого, середнього, старшого дошкільного віку, вихователі, інші фахівці, бажано залучення батьків. Діти молодшого дошкільного віку грають в спрощену квест-гру, яка готує їх до геокешинга. Вони ходять в гості один до одного і виконують елементарні завдання. Діти середньої групи в квест-грі вже вчяться користуватися картами-схемами і пересуваються в приміщенні закладу дошкільної освіти, це є підготовкою для повноцінної гри в геокешинг в старшому дошкільному віці. Геокешинг можна проводити як короткочасно, так і довготривало, як в групі, так і з виходом на ділянку, в інші приміщення дошкільного закладу.

Для успішного проведення заняття, гри у стилі геокешингу існує декілька правил для створення організаційних умов ефективності проведення гри:

1. Виготовити макет групи, закладу дошкільної освіти, ділянки, що знаходиться на території установи. Провести ігри-заняття на орієнтування, уміння працювати над макетом, картою-схемою, вміння визначати на них розташування різних об'єктів. Організація ігор в команді, вчити домовлятися, обговорювати, слухати один одного.

2. Створити сценарій, дібрати матеріли для кожного завдання, кеші – винагороду, підготувати все необхідне для проведення самої гри, метою якої є знайти схованку. У сценарії обов’язково слід визначити мету і доцільність гри-пошуканки, а саме, яким чином вмотивувати команди.

3. Проведення гри. З дітьми розглядають карту маршруту, діти відповідають на питання, які пов’язані з містом схову тайника, роблять фото, обговорюють, а потім дотримуються правил гри, покрокової інструкції/карти.

Важливо, при розділі дітей на команди, зауважити, що команди на певному етапі гри, поміняються функціями, а саме та команда, що ховала скарби, стане їх шукати, а інша команда замість пошуку – стане їх ховати.

4. Наприкінці гри діти представляють результат, узагальнюють отримані знання, оформляють їх у кінцевий продукт. В кінці всіх випробувань учасників чекає заслужена винагорода, призи розраховуються на всю команду і розподіляються між гравцями справедливо.

Акцент в цій грі пересувається на формування у дітей здатності самостійно мислити, добувати і застосовувати знання, ретельно обмірковувати прийняті рішення і чітко планувати свої дії, а також ефективно співпрацювати в різних за складом групах, бути відкритими для нових контактів і зв'язків. Звідси завдання педагога, спеціально організувати цю діяльність, створюючи всередині неї атмосферу співробітництва, взаємної довіри - дітей один до одного, а також дітей і дорослих.

Поняття «квест». Види та типи квестів. Структура освітнього квесту. Особливості проведення освітнього квесту.

У 1980 р. термін “квест” був запозичений розробниками комп’ютерних ігор для позначення ігор, метою яких є рух по ігровому світу до якоїсь мети. Її досягнення стає можливим тільки в результаті подолання різних перешкод шляхом вирішення завдань, пошуку й використання предметів, взаємодії з іншими персонажами. У 1995 р. у Сан-Дієго Берні Доджом та Томом Марчем була розроблена концепція “веб-квестів”, тобто квестів з використанням інформаційно-комунікаційних технологій та мережі Інтернет.

Ігрова педагогічна технологія квест – ефективна форма взаємодії учасників освітнього процесу. Квест (англ. quest) — це пригодницька гра, під час якої учасники розв’язують інтелектуальні, рухові та творчі завдання. Ця технологія дозволяє дітям дошкільного віку після того, як вони знайшли інформацію, проаналізувати її та вчить їх систематизації, розвиває вміння розв’язувати поставлені завдання та пізнавальну активність, формує ключові компетентності та наскрізні вміння, що є спільним для дошкільної та початкової освіти, а головне готує до навчання у Новій українській школі.

Освітній квест тлумачать як пошуковий спосіб реалізації освітніх цілей, який, на відміну від власне навчальної діяльності, містить елементи сюжету, рольової гри, пов’язаний з розшукуванням місць, об’єктів, людей, інформації, використовує ресурси певного середовища або ж інформаційні.

Головна мета квесту – якісне і швидке виконання завдань для досягнення певної цілі, за підсумками чого команда або гравець отримує приз. Гра в жанрі квесту вимагає від гравців розумових зусиль, тому що ключова роль в цьому процесі відведене рішенню різних інтелектуальних завдань та головоломок. Крім цих завдань у такій пригодницькій грі використовують рухові завдання – біг з перешкодами, підлізання, стрибки в довжину та творчі – складання загадок, малювання карт-схем, конструювання, замальовки предметів, природних об’єктів тощо. Важливими елементами гри є розповідь і обстеження світу. В квесті гравці шукають різні предмети, знаходять їм застосування, спілкуються з героями гри. Ідея гри нескладна – команди, пересуваються за певними орієнтирами, виконують завдання. В результаті організації такої діяльності, діти виконавши одне завдання, отримують підказку до виконання наступного. Це підвищує рухову активність та мотивацію до пізнання та дослідження.

Квести класифікують за різними видами і типами:

  1. формою проведення: компьютерні, веб-квести, QR-квести, медіа-квести, квести в природі та комбіновані;

  2. режимом проведення: реальні, віртуальні, комбіновані.

  3. тривалістю: короткотривалі, довгострокові.

  4. кількістю учасників : групові, індивідуальні.

  5. за змістом: моно-квест, інтегрований квест.

  6. способом дій: лінійний, штурмовий, коловий.

  7. метою: дослідницький, інформаційний, творчий, ігровий.

Принципи побудови квесту для дітей дошкільного віку :

    1. Принцип навігації.

    2. Принцип доступності.

    3. Принцип системності.

    4. Принцип емоційного забарвлення завдань.

    5. Принцип інтегрованості.

    6. Принцип розумної тривалості.

    7. Принцип самостійності.

    8. Принцип можливості вибору.

    9. Принцип імпровізації. Основними критеріями вдалого квесту є насамперед його безпечність для учасників, а також оригінальність, логічність, цілісність, відповідність запланованому сюжету, створення атмосфери повного занурення у гру. Якісний квест слід будувати на комунікаційній взаємодії між гравцями.

Структура побудови квесту у дошкільному закладі:

  1. Складання плану квесту, чітке формулювання мети, завдань, вибір сюжету, визначення приблизної тривалості, .

  2. Аналіз освітнього середовища та поповнення його у відповідності до сюжету та завдань. Складання мапи маршруту (або визначення ключових зупинок).

  3. Проведення гри.

  4. Аналіз досвіду, отриманого учасниками квесту (рефлексія).

В дитячих садочках як правило проводять лінійні квести. Сьогодні поширилося проведення фотоквестів. Спочатку це була гра для дорослих, але з поширенням застосування різноманітних гаджетів – планшетів, мобільних телефонів з великими цифровими можливостями, гра прижилася і в стінах ЗДО. В ході фотоквесту відбувається обмін та змагання «фотографіями» з певної тематики, зробленими за досить обмежений час.

Для організації і проведення успішного квесту у дошкільному закладі слід розробити продуманий і детальний сценарій. Слід звернути увагу, що перше завдання повинно бути не занадто складним, таким яке зацікавить, надихне, залучить дітей до гри. Наступні завдання мають бути зрозумілі, пробуджувати допитливість і не викликати відчуття перевтоми дошкільнят. Для складання маршруту можна використати різні речі:

  • карту – схематичне зображення маршруту;

  • маршрутний лист – де послідовно позначені станції, місця їх розміщення, зашифровані слова, загадки, ребуси, відповідь, на які і буде те місце, куди подорожують;

  • чарівний клубок – на ньому послідовно прикріплені записки з назвою того місця, куди треба вирушити. Поступово розмотуючи клубок, діти переміщуються від станції до станції;

  • «чарівний екран» – ноутбук, планшет, мультимедійна дошка, на яких послідовно розміщені фотографії, тих місць, куди повинні слідувати учасники.

Місце проведення квесту обирають у залежності від теми та погодних умов: у приміщенні дошкільного закладу, переміщаючись з групової кімнати до спортивної чи музичної зали, музею, кімнати казок тощо, так і в природному довкіллі: під час прогулянки або екскурсії, походу. Перевага квесту в тому, що така форма організації ненав’язливо, в ігровій формі, сприяє активізації пізнавальних і розумових процесів учасників. За допомогою такої гри можна досягти освітніх цілей: реалізувати проектну та ігрову діяльність, ознайомитись з новою інформацією, закріпити наявні знання, удосконалити на практиці вміння дітей. А змагальна діяльність вчить дітей взаємодії в колективі однолітків, підвищує атмосферу згуртованості і дружби, розвиває самостійність, активність та ініціативність.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Вітаємо зі святом працівникі́в осві́ти

та даруємо 100 грн

кешбеку!

Кешбеком можна оплатити 50% вартості будь-яких цифрових товарів та послуг на порталі «Всеосвіта»

Отримати кешбек можна з 1 до 14 жовтня 24 жовтня та використати протягом всього місяця.