Слова, протилежні за значенням (антоніми).

Опис документу:
МЕТА. Розширити уявлення про антоніми, ознайомити з терміном, формувати уміння добирати антоніми, користуватися ними у своєму мовленні для образного зіставлення, контрастних явищ навколишньої дійсності, виховувати пізнавальний інтерес, культуру мовлення, виховувати любов до природи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

УКРАЇНСЬКА МОВА

3 КЛАС

ТЕМА. Слова, протилежні за значенням (антоніми).

МЕТА. Розширити уявлення про антоніми, ознайомити з терміном, формувати уміння добирати антоніми, користуватися ними у своєму мовленні для образного зіставлення, контрастних явищ навколишньої дійсності, виховувати пізнавальний інтерес, культуру мовлення, виховувати любов до природи.

ОБЛАДНАННЯ. Презентація, роздатковий матеріал.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ, СТВОРЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО НАСТРОЮ

  1. В цьому класі друзі всі. (Слайд № 2)

Я і ти, і ми, і ви.

Добрий день тому, хто зліва,

Добрий день тому, хто справа.

Ми – одна сім’я.

Руку дай тому, хто зліва.

Руку дай тому, хто справа.

Посміхнись тому, хто зліва.

Посміхнись тому, хто справа.

Ми – одна сім’я.

  1. Активізація чуттєвих уявлень учнів. (Слайд № 3)

В парках і садочках

на доріжки й трави

падають листочки

буро-золотаві.

Де не глянь, навколо

килим кольористий,

віти напівголі,

небо синє чисте.

Метушні немає,

тиша й прохолода.

Осінь золотая

тихо-ніжно ходить.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1) Мотивація навчальної діяльності

- За вікном у нас місяць жовтень, а допоможе нам сьогодні один із друзів місяця жовтня

Загадка:

Літає він часто довкола,

Дерев чимало поламав,

Але ніде, ніхто й ніколи

Його не бачив, не тримав.

(Вітер)

Полюбляє вітерець мандрувати і дізнаватись багато чого цікавого. От і проводжаючи мене сьогодні до школи, нашептав він, що випадково потрапив до чудного міста, жителями якого є тільки слова, що вживаються в нашій мові. Запрошує і нас туди завітати. А щоб довідатись його назву , необхідно дати відповідь на запитання :

1. Запис літер в установленому порядку.

2. Слова, пов'язані за змістом.

3. Речення, пов'язані за змістом.

4. Слова, близькі за значенням.

5. Слова, які звучать і пишуться однаково, та мають різне значення.

6. Знак для позначення звука на письмі.

7. Слова, які мають багато значень.

лфавіт, речення, текст, синоніми, омоніми, буква, багатозначні.)

ЛЕКСИКА

Отож, ми з вами знову здійснимо прогулянку країною Лексики і відвідаємо місто Лексикоград. (Слайд № 4,5)

А для чого нам потрібна ця подорож?

Що ми вже знаємо про слова?

Для чого в українській мові потрібні синоніми?

Молодці, ви підтвердили те, що хотіла сказати я. Щоб збагатити не тільки усне мовлення, а й писемне, я пропоную повправлятись в каліграфічному письмі.

2) Каліграфічна хвилинка

У, у.

Усміхнена учениця увійшла в учительську.

(Розібрати речення за членами речення)

3) Робота в парах – Гра «Знайди друзів» (Слайд № 6)

Я пропоную вам знайти слова, близькі за значенням, і записати їх парами.

Пес Дорога

Солодкий Нива

Горить Гіркий

Поле Собака

Шлях Палає

Скільки пар друзів ви знайшли?

Чи усі серед поданих слів були синонімами? (Слайд № 7)

Чому

ІІІ. Повідомлення теми, завдань уроку

Отож, ми опинилися перед замком Країни слів, протилежних за значенням.

Як називається ця країна? Відгадайте її назву.

ми то ан ні (Слайд № 8)

- Запишіть у зошити тему уроку.

Антоніми

ІV. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ.

1) Лінгвістична казка про антоніми (В. Бутрім.)

«Прірва між словами»

Є слова, як день і ніч,—

Прямо протилежні.

От я обачливий, скажім,

А ти — необережний.

Слова «великий» і «малий»,

«Сідати» і «вставати».

«Холодний» — «теплий»,

«Добрий» — «злий»

Антонімами звати.

Про них вам казку розповім,

Її вам знати треба.

Є місто слів, і в місті тім

Будинок був — до неба!

В будинку мешкали слова,

Жили собі щасливо.

На кожнім поверсі — по два:

Недбалий і дбайливий,

А ще — веселий і сумний,

Гарячий і холодний,

Жили чистенький і брудний

Та ситий і голодний.

Жили там правда і брехня,

Жили тривога й спокій,

Жили так дружно, як рідня.

А дім той був високий!

Аж якось вдарив з неба грім,

Земля аж застогнала!

І величезна прірва в ній

Слова ці роз’єднала.

Давно-давно це відбулось,

Та прірва є й донині.

Будинок навпіл розколовсь,

І в кожній половині

Тепер не дружно вже живуть,

Слова оті — вороже.

Антонімами всі їх звуть

За зміст їх, геть несхожий!

2) Казка про Лесю (Слайд № 9,10)

- А ось яка пригода трапилась з дівчинкою Лесею у лісі біля цього замку Антонімів.

- Одного разу дівчинка Леся пішла з батьками до лісу збирати гриби. Весело було в лісі. Грибів було багато. Пташки перегукувались своїм веселим щебетанням.

Раптом Леся почула різні слова. Здивувалась дівчинка і зупинилась.

І тільки, коли підняла голову догори, побачила: на соснах вчепилися міцними кігтиками великі папуги незвичайної краси. Їм дівчинка так сподобалась, що вони почали ще швидше вистукувати своїми могутніми дзьобами. Один стукне – вилітає якесь слово. Другий грюкне – лунає інше слово.

Почула цей грюкіт цариця Антонімів і в ту ж мить прилетіла на вертольоті. Їй сподобалась уважна дівчинка, і вона вирішила подарувати їй слова-антоніми, щоб вона їх принесла до класу. Цариця попрохала Лесю, щоб ми не забули, як звати мешканців її країни, тому вона нам записала їхні імена.

- Ці імена знаходяться у вас на квітах. Вони нам будуть потрібні трохи пізніше.

V. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ПЕРВИННЕ УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ МАТЕРІАЛУ

1) Вправа 146 на с. 65 – колективна робота

- Починаємо знайомитись з мешканцями Країни Антонімів. А допоможе нам в цьому вправа 146.

Прочитайте прислів’я. Поясніть їх зміст.

Знайдіть у кожному з них антоніми.

Мир — війна (що?)

будує — руйнує (що робить?)

вчений — неук (хто?)

незнайко — знайко (хто?)

більше — менше (як?)

нових — старих (яких?)

Зверніть увагу, на які питання відповідають слова в парах. (На одне і те саме).

Антонімами можуть бути різні частини мови. Слова, які входять в антонімічну пару завжди відповідають на одне і теж запитання.

ФІЗИЧНА ПАУЗА

2) Знайди синоніми в прислів’ї (завдання від суржика, мультимедійний підручник)

3) Творча робота над редагуванням тексту. Робота в парах. (Слайд № 11)

- Прочитайте, як змальовано весну. (Слайд № 12)

Легкі білі хмаринки пливли по небу. Лагідний вітерець злегка гойдав гілля дерев. Перші листочки радісно тріпотіли од вітру. Настала сонячна весна.

- Які почуття він у вас викликав?

  • Подумайте, як треба замінити виділені слова, щоб змалювати картину пізньої осені. Доберіть заголовок.

- За допомогою чого ми змалювали пізню осінь?

У мовленні за допомогою антонімів можна побудувати і тексти з протилежним значенням.

4) Доберіть словосполучення з протилежним значенням.. (Слайд № 13)

Вчора приїхав дивиться сумно

допоможу тепер відпочиває вночі

летить високо читає тихо

розмовляє весело сьогодні від’їхав

працює вдень відпочину потім

співає голосно сідає низько

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота в групах. Розгадування кросвордів.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

1) Добіг до кінця наш урок і нам треба повертатися з чарівної Країни додому. На згадку про цей урок ми посадимо в саду “Антонімічну клумбу”.

(Учні відшукують у себе на квітках пару-антонім до слів: смуток, сльози, зима, війна, осінь, злий, низький, мілка, зло, місяць, небо, злидні, горе, старе, лінуватись, вузько.)

2) Тест (Слайд № 14)

3) Давайте усмішки всім дарувати

І друзям, і гостям, і мамі, і тату.

Хай радість злітає у небо, як птах ,

І добрі слова у всіх на устах. .

Радість і сміх, щастя і достаток. І хай ніколи не приходять смуток, сльози, горе, злидні.

4) — А закінчимо урок складанням вірша - лімерика. Складіть вірш, користуючись моїми римами. (Використання мультимедії)

( Містом Лексикоград ми) ______прогулялись,

(Дещо новенького знову)_______дізнались.

(Плекатимем ми кожнеє)___________слово,

(Бо любимо нашу)________мову. (Слайд № 15,16)

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виписати слова-антоніми парами (завдання на картках).

7

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інноваційна методика творчо-пізнавальної діяльності особистості: «Rory’s Story Cubes» »
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.