Семінар - практикум " Вихователь - професія чи покликання ?".

Опис документу:
Семінар - практикум на тему " Вихователь професія чи покликання ? "Мета: Формування позиції педагога, усвідомлення своєї ролі в формуванні особистості дитини, важливості роботи з батьками, родиною. Формування навичок ефективної взаємодії в педагогічному колективі, підвищення самооцінки молодого фахівця.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

 

Семінар-практикум для молодих педагогів:

 

«Вихователь   професія чи покликання

 

 

«Щоб стати справжнім педагогом , вихователем дітей , треба віддати їм своє серце , пройти школу сердечності , тобто пізнати серцем усе , чим живе . про що думає вихованець , дитина .»

В.Сухомлинський

 

      Мета: Формування позиції педагога, усвідомлення своєї ролі в формуванні особистості дитини, важливості роботи з батьками, родиною. Формування навичок ефективної взаємодії в педагогічному колективі, підвищення самооцінки молодого фахівця.

 

Хід семінару

 

Привітання

 

     Здрастуйте, колеги, вихователі, друзі,

     Нашу зустріч з вами вестиму я.

     З гарним настроєм хто прийшов – махніть,

     Хто чує мене – головою кивніть,

     Хто бачить мене – прошу оком моргнути,

     Хто любить дітей – ті підводяться трохи,

     Хто найвеселіший – ви всім усміхніться,

     Хто ввічливий – сусідові злегка вклоніться.

     

 

Міні-лекція

 

      Навчання в педагогічних вузах націлене на передачу студентам знань з окремих методик та умінь з їх викладання. Дається курс вікової та педагогічної психології, але він побудований занадто академічно. Не вивчаються питання практичної психології.

    Приходячи на роботу, молоді педагоги стикаються з багатьма новими проблемами, до рішення яких вони не готові. Вони повинні навчитися спілкуватися з дітьми і тримати в групі дисципліну, грамотно взаємодіяти з колегами та адміністрацією. Їм потрібно навчитися переносити психічні навантаження, пов’язані з навчально-виховною роботою, завжди бути «в формі», уміти швидко відновлювати працездатність. Вони повинні уміти триматися в конфліктних ситуаціях, уміти стримуватися, розбирати і залагоджувати протиріччя. Вони мають, на кінець, любити своїх вихованців, не дозволяти собі зриватися, дратуватися та гніватися.

    На мій погляд, можна виділити три ситуації, коли молоді педагоги найчастіше потребують допомоги. По-перше, це вміння контролювати особистий психічний стан. Тобто це вміння сконцентруватися, переключитися, знати релаксаційні прийоми для зняття напруги і т. д. По-друге, це ситуації, в яких педагог взаємодіє з іншими людьми (дітьми, батьками, колегами, адміністрацією). При цьому друга ситуація ніби накладається на першу: спілкуючись з іншими людьми вихователь повинен вміти керувати собою. По-третє, для педагогічної діяльності характерні ситуації, в яких педагог управляє не лише собою, а й іншими людьми, коли він не тільки передає певні знання – для цього достатньо володіти методикою, а розвиває мислення, формує особистість дитини.

    Звичайно вміння вести себе в цих ситуаціях прийде з досвідом. Обговорення:

-        Чи здається вам ситуація знайомою?

-        Що саме вам здається знайомим? 

-        Ваші перші враження про свій робочий день?

  

 

Вправа «Спогади»

 

    У професії педагога найчастіше зустрічається ще один значний недолік – його дорослість. Вихователь підходить до дитини з чужого, незрозумілого їй «світу дорослих», де на кожному кроці – правила, вимоги, контроль. Цей світ дитині не зрозумілий і тому викликає збентеження або агресію, бунт. Частіше пригадуйте своє дитинство, своє враження, свої переживання. Психологічно ви наблизитеся до своїх вихованців, при цьому не втратите свій авторитет та роль ведучого. Під час гри намагайтеся грати роль дитини, триматися з ним на рівних, разом обсудіть правила. Це дасть можливість дитині відчути себе партнером, лідером нарівні з вами.

 

Вправа «Розподіл та переключення уваги»

 

     Спостерігаючи за роботою вихователя, можна помітити, як він бігає від одного гурту дітей до іншого, часто не розуміючи і не помічаючи причини виникнення сварки. Тому дуже важливо навчитися розподіляти свою увагу. Бачити, так би мовити «потилицею». Для тренування цього виду уваги можна виконувати таку вправу: ввімкніть телевізор і розкрийте незнайому книжку. Спробуйте одночасно читати книжку і «краєм ока» дивитися телевізор. Прослідіть за собою, через який час ви стомилися. Якщо через 4 – 5 хв., то розподіл уваги у вас розвинений слабо. Потім спробуйте пригадати і записати на папері про що ви читали і що бачили по телевізорі. Якщо будете регулярно виконувати цю вправу, через місяць  ваш розподіл уваги покращиться.

    Вихователь ще має вміти швидко переключатися з одного виду діяльності на іншу. Щоб добре справлятися з цим завданням потрібно тренувати переключення уваги: займіться арифметичними діями протягом 3 – 4 хв., а потім без переходу починайте читати газетний текст. Зупиніться. Перевірте свої приклади, а також детально пригадайте текст.

Також не забуваймо про поради арт – терапії :

  • Якщо відчуваєте втому – малюйте квіти ;

  • Якщо гніваєтесь – лінії;

  • Якщо вам страшно – в'яжіть ;

  • Якщо відчуваєте неспокій – складайте у техніці орігамі;

  • Якщо впадаєте у відчай – малюйте дороги ;

  • Щоб розслабитися – малюйте візерунки;

  • Щоб відновити сили – малюйте пейзажі;

  • Щоб систематизувати думки – кресліть квадрати ;

  • Щоб сконцентруватися – малюйте крапками;

  • Щоб урівноважити сильні почуття – малюйте крейдою;

  • Щоб виплеснути емоції – малюйте фарбами.

   

 

 Проблемні ситуації ( поділ на команди )

 

 Ситуація 1.

      Сергійко й Оксанка тримаються за велосипед, кожен тягне його до себе. Ще мить – і вибухне сварка. Назріває момент втручання дорослого. Як вчинити по справедливості.

 

 

 Ситуація 2.

    Чотирирічний Миколка обережно береться за вуздечку, ласкаво гладить коня і везе його по килимі. Але…

    - Діти, час сідати за стіл. Йдемо мити руки.

     У Миколки ледве сльози не бризнули з очей: не встиг погратися! Вже кілька разів вихователь нагадав усім, що час складати іграшки, а Миколка ніяк не може відійти від красеня, що так сподобався.

 

 

Ситуація 3.

     Маленька Оксанка вередує:

     - Не буду пити з цієї чашки! Хочу з тієї (показує на чашку з незвичайним малюнком). Вихователь умовляє дівчинку, розхвалює малюнок на чашці, яка стоїть перед нею. Але бажаного результату немає.

 

(Обговорення результатів та відповідей вихователів )

 

Вправа «Настрій»

 

    Однією з напружених форм роботи – є робота з батьками. Спілкуючись з батьками, вихователь має чітко, аргументовано викладати свою думку. При цьому враховувати вік, освіту, виховання батьків. Це так звані «бар’єри спілкування». Але і це, в окремих випадках, не позбавить неприємного спілкування.

    Уявіть ситуацію: декілька хвилин назад у вас відбулася не приємна розмова з мамою вихованця. В бесіді з нею ви говорили про виховання в сім»ї, про те що вседозволеність, яка культивується у сім»ї ні до чого доброго не приведе і т.д. Після всіх цих розмов, мама заявляє, що виховувати дитину мають в дошкільному закладі, а в неї на це немає часу. Ваші установки на спокійну і конструктивну бесіду зруйновані.

    Як зняти неприємне враження та відновити рівновагу? Візьміть кольорові олівці і чистий аркуш паперу. Розслаблено, лівою рукою намалюйте абстрактний сюжет – лінії, кольорові плями, фігури. Уявіть, що своє роздратування, свій сум ви переносите на папір. Важливо при цьому повністю зануритися в свої переживання, вибрати колір і провести лінії так, як вам хочеться, в повній відповідності до настрою. Малювати потрібно 3 – 4хв. Потім переверніть папір і на чистій стороні паперу напишіть 5 – 7 слів, які відображають ваш настрій. Довго не думайте; необхідно щоб слова виникли спонтанно, без спеціального контролю з вашого боку.

    Після цього ще раз погляньте на свій малюнок, ніби знову переживаючи свій стан, перечитайте слова, а потім із задоволенням, емоційно розірвіть листок.

 

  Портрет сучасного вихователя

(коллаж осіннього дерева з листочками)

 

       А тепер давайте намалюємо портрет сучасного вихователя. Яким він має бути? Якими якостями володіти? Що знати і вміти?

  • Педагог – новатор , ерудований , освічений , добрий , толерантний , оптимістичний , креативний , динамічний , чесний , щирий , порядний , справедливий , емоційний , організатор, любить дітей , цілеспрямований , здатний до самоосвіти , цілеспрямований і т.д.

А тепер будь ласка послухайте один гарний твір :

 

  Уроки метелика

 

     Одного разу у коконі з’явилася маленька щілина. Людина, яка випадково проходила повз, досить довгий час стояла і спостерігала, як через маленьку щілину намагається вилізти метелик. Пройшло багато часу, метелик начебто покинув свої зусилля, а щілина залишилася усе такою ж маленькою. Здавалося метелик зробив усе що міг, і що сил у нього більше не лишилося.

    Тоді людина вирішила допомогти метелику, і взявши ніж розрізала кокон. Метелик у той же час вийшов з нього, але його тільце було слабке та немічне, а крила були прозорими й ледь рухалися.

    Людина продовжувала спостерігати, очікуючи, що ось-ось крила метелика розправляться, і він полетить. Але цього не сталося!

    Решту життя метелик волочив по землі своє слабке тільце, свої не розправлені крила. Він так і не зміг літати.

    А все через те, що людина, бажаючи йому допомогти, не розуміла того, що зусилля, які необхідно докласти, щоб вийти через вузьку щілину кокона, необхідні метеликові, щоб рідина з тіла перейшла в крила й щоб він зміг літати. Життя змушувало метелика із зусиллям залишити оболонку, щоб надалі він міг рости і розвиватися.

    Іноді саме зусилля необхідне нам у житті. Якби нам було дозволено жити, не зустрічаючись із труднощами, ми були б обділені.

-       Я просив сил… А життя дало мені труднощі, щоб зробити мене сильним.

-       Я просив мудрості… А життя дало мені проблеми для вирішення.

-       Я просив багатства… А життя дало мені мозок і мускули, щоб я міг працювати.

-       Я просив можливість літати… А життя дало мені перешкоди, щоб я їх переборював.

-       Я просив любові… А життя дало мені людей, яким я міг допомогти.

-       Я просив благ… А життя дало мені можливості.

-       Я не отримав нічого з того, що просив. Але я одержав усе, що мені було потрібно.

 

Враження від семінару

 

     На окремих аркушах напишіть свої враження.

     Що сподобалося? Що ні? Чого ви бажаєте людині, яка підготувала семінар?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.