Сьогодні відбулась
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

Сценарій виховної години «Український віночок»

Я і Україна

Для кого: 10 Клас

01.02.2021

121

0

0

Опис документу:
Сьогодні ми поговоримо про історію українського віночка. Що сьогодні ми знаємо про нього? Мабуть, тільки те, що він є невід'ємною складовою частиною українського національного костюму і що він красивий. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як збирати квіти для вінка. На превеликий жаль, до нас не дійшов той рецепт, за яким квіти замочували у рослинних соках, аби довший час були свіжими
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Сценарій виховної години «Український віночок»

Мета. Розповісти студентам про історію українського «вікового» віночка, виховувати національну гордість і патріотизм, розвивати пізнавальний інтерес до українських традицій.

Обладнання. Актова зала прикрашається стрічками, квітами, віночками.

Викладач. Шановні присутні! Сьогодні ми поговоримо про історію українського віночка. Що сьогодні ми знаємо про нього? Мабуть, тільки те, що він є невід'ємною складовою частиною українського національного костюму і що він красивий

Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як збирати квіти для вінка. На превеликий жаль, до нас не дійшов той рецепт, за яким квіти замочували у рослинних соках, аби довший час були свіжими.

Дівчатка починали носити віночок з трьох років. Перший для трирічної дівчинки плела мама, намочувала у росах, коли на небі сонце зійде. І купала його в росах 7 днів, а тоді до скрині клала. У віночок впліталися чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки. Вважалось, що кожна квіточка лікувала дитину.

У 4 роки плівся інший віночок. Усі кінчики пелюсток були вже розсічені, доплітався безсмертник, листочки багна чи яблуні.

А для шестирічної доньки у вінок вплітали мак і волошки. Для семирічної дівчинки плели вінок з семи квіточок. І вперше квіт яблуні вплітали.

При цьому існував ритуал, коли батько торкався вінком голівки і промовляв: «Мати-яблуня, дядино моя...» та прохав у неї здоров'я і долі дитині.

А всього в українському віночку дорослої дівчини — 12 квіточок, і кожна — лікар, оберіг.

Про квіти, з яких плівся цей віночок, розкажуть нам дівчата.

1 дівчина (у віночку з деревію або в костюмі деревію). Найпочесніше місце у віночку належало деревію. Ці дрібненькі біленькі квіточки здалеку нагадують велику квітку, її називають в народі деревцем. Коли квіти перецвітають, вітер розносить насінини далеко-далеко. Та хоч би де проросла ця рослинка, вона завше цвіте. Тому люди й вплели її до віночка, як символ нескореності.

2 дівчина (у віночку з квітів барвінку або в костюмі барвінку). До віночка дівчата також вплітали барвінок, вважаючи його символом життя, бо він має лікувальні властивості. Люди вважали, що барвінок зір розвиває. Взимку відваром барвінку лікувалися від простуди. А влітку барвінком прикрашали святковий хліб, хату, плели весільні букетики. Взагалі барвінок цілий рік шанували.

3 дівчина (у віночку з квітів незабудки або в костюмі незабудки).

Є на світі різні квіти

І на полі, і в саду.

Але кращих я ніколи

Від цих квітів не знайду.

До віночка впліталася також незабудка. Вважалося, що, як і барвінок, незабудка покращує зір людини.

4 дівчина (у віночку з квітів вишні та яблуні або в костюмі вишні чи яблуні). До віночка дівчата вплітали також квіти вишні та яблуні, як символ материнської любові.

(Виконує пісню «Мамина вишня» на слова Дмитра Луценка).

5 дівчина (у віночку з калини або в костюмі калини). Калина у віночку - символ краси та дівочої вроди, символ нашої вродливої України.

6 дівчина (у віночку з квітів безсмертнику або в костюмі безсмертника). До віночка дівчатка вплітали також безсмертник. Люди вважали, що безсмертник дарує здоров'я. Чи виразки, чи ранки — дуже гоїть, тому й співають славу цьому квітові життя.

7 дівчина (у віночку з любистку) і 8 дівчина (у віночку з волошок або в костюмі волошки). А любисток і волошка були колись птахами, що вчили людей любити одне одного та бути щирими у розмовах. А як померли, то проросли двома пахучими рослинками — любистком та волошкою. Люди люблять їх не лише за пахощі, а й за лікарські властивості. Ними миють волосся, освіжають хатнє помешкання, купають маленьких дітей.

Тому у віночку - це символ людської відданості, уміння бути корисним.

9 дівчина (у віночку з ромашок або в костюмі ромашки).

Між ромашок в лузі біля річки

Йшли в віночках білих дві сестрички.

Віддаля і розпізнати важко,

Де малі дівчатка, де ромашки.

Ромашка у віночку наймолодша за своїм віком, її почали вплітати у віночок, коли переконувалися, що вона приносить не лише здоров'я, а й доброту та ніжність. І вплітають її разом з гронами калини та цвіту яблуні, вишні. Переплітають з батіжком хмелю — символу гнучкості й розуму.

10 дівчина (у віночку з квітів маку або в костюмі маку).

Розцвіли червоні маки...

Вранці по росі.

Я піду і назриваю

Маків для краси.

А тоді найкращу квітку

В коси заплету,

І сама посеред поля

Маком зацвіту.

Мак з'явився в українському віночку в XVIXVII ст. То були часи боротьби українського народу за незалежність. Кожна родина когось втрачала у тій борні. І розцвіла пролита кров маковою квіткою в українському вінку. Спочатку цвіт маку долучали у віночки лише ті дівчата, у чиїй родині хтось загинув у боротьбі з ворогами. До того ж мак є символом печалі й туги. Згодом мак стали вплітати до вінка шестирічної доньки, вважаючи, що він дає сон та береже думку.

11 дівчина (у віночку з квітів чорнобривців або в костюмі чорнобривця). Чорнобривці у віночок дівчаткам починали вплітати з самого першого вінка. При цьому вважали, що вони допомагають позбутися головного болю.

(звучить пісня «Чорнобривці» на сл. М.Сингаївського, муз. В.Верменича).

12 дівчина (у віночку з квітів ружі або в костюмі ружі). У народі кажуть, що Ружа колись була дуже красивою дівчиною. Вона, як її сестри - Мальва та Півонія, лікувала людей від серцевих хвороб. І прийшов якось до них лікуватися Зимовий Вітер. Постукав у двері та й питає:

А чи тут красуні-дівчата живуть, що людей лікують, здоров'я дають?

Тут, — відповіла Троянда.

То впустіть до хати.

А хто ти будеш?

Той, хто гори верне, страху наганяє, людей від сонця оберігає.

А чи не завдаси ти нам шкоди?

Ні!

Відчинила Троянда двері і влетів у хату Вітер-Вітрисько.

На що скаржишся? — спитала Мальва.

На безсилля з Морозом боротися.

А чи добре ти щось вчинив людям?

Ні!

То за що ж тобі співчувати?

За те, що я хворий.

Але ми лиш добрим людям помагаємо, — відповіли дівчата.

Тоді дмухнув Вітер на сестер і перетворив на квіти. А люди навесні висадили їх у квітники: мальву коло вікна ближче, півонію — до води, ружу — до сонця. Так і ростуть сестри, своєю красою людей милують. У віночку ж це символ віри, надії, любові.

(Дівчата залишаються на сцені, утворивши коло, водять хоровод) Звучить пісня «Попливу, віночку» на сл. С.Жупанина, муз. А.Павлюка.)

Викладач. Ми розповіли вам, з яких квітів плівся вінок і яке значення мала кожна квітка у вінку. Ще до вінка в'язалися стрічки. В'язати стрічки треба теж уміти і символи їхні знати. Про це нам розкажуть хлопці.

1 хлопець. Найпершу у віночку — посередині, в'яжуть світло-брунатну стрічку — символ землі-годувальниці. (Одній з дівчат прикріплює стрічку до віночка).

2 хлопець. Пообіч від брунатної стрічки — жовті стрічки — символ сонця. (Прикріплює стрічки до віночка).

3 хлопець. За жовтими стрічками в'яжуться світло-зелені стрічки — символ краси і молодості. (Прикріплює стрічки до віночка).

4 хлопець. За світло-зеленими стрічками в'яжуться блакитні стрічки — символ неба. (Прикріплює стрічки).

5 хлопець. За блакитними стрічками в'яжуться сині — символ води. (Прикріплює стрічки).

6 хлопець. Далі в'яжуть жовтогарячу стрічку — символ хліба. (Прикріплює стрічку).

7-й хлопець. Далі в'яжуть фіолетову стрічку — символ мудрості людини. (Прикріплює стрічку).

8 хлопець. Наступна стрічка — малинова — символ душевності, щирості. (Прикріплює стрічку).

9 хлопець. Після малинової стрічки в'язали рожеву — символ достатку. (Прикріплює стрічку).

10 хлопець. В'язали до строю й білу стрічечку, але тоді, коли кінці її були розшиті сріблом і золотом. На лівому кінці вишивали сонце, а на правому — місяць. Якщо стрічка не була вишита, то її не пов'язували, бо це символ пам'яті про померлих. (Прикріплює стрічки).

11 хлопець. Дівчата, що вплітали у віночок мак, одночасно підв'язували до нього червону стрічку — символ печалі й магічності. (Прикріплює стрічку).

Викладач. Люди вірили у силу стрічок. Стрічки — обереги волосся од чужих людей; відмірювались вони по довжині дівочої коси і відрізалися трохи нижче коси, щоб її сховати.

12 хлопець. Коли дівчинка росла сиротою, то в косу вона вплітала блакитні стрічки. І люди при зустрічі обдаровували таку дівчинку подарунками, хлібом, грошима, тканиною, одежею. Бажали їй стати щасливою та багатою. Бездітні люди прохали бути їм за доньку. А дівчинка за повагу дарувала тим людям стрічку з віночка чи вишиту хустинку, в якій носила насіння любистку.

(Юнаки і дівчата виконують танець «Віночок»)

Викладач. Тепер віночків-оберегів не плетуть. Граючись, ви, мабуть, виплітаєте вінки з кульбабки, конюшини, ромашок, волошок, але вони не є оберегами. Тепер віночки можна побачити лише з штучних квітів і то тільки на якомусь концерті. Але й до цих віночків треба ставитись з повагою. Дівчинку завжди по віночку впізнають. Про це говорять такі народні прислів'я:

Хто вміє віночок вити — той вміє життя любити.

Який вінок такий голосок лікувальні та інші віночки. Усього 77 видів вінків. Але це вже тема наступних виховних годин. На закінчення хочемо побажати - хай благодатним буде життя ваше на землі українській….

Хай щастя нікого з вас не обмине!

У цьому дворку, як у вінку.

Шановні присутні, сьогодні ми говорили про «вікові» віночки, тобто про такі, які плелися відповідно до віку дитини. Крім «вікових» вінків на Україні існували ритуальні, звичайні, магічні,

Використана література

1. Бурцева, С. О. Український рушник – символ праці й краси [Текст] : [сценарій позакласного заходу] /  С. О. Бурцева // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2013. – № 13 (трав.). – С. 24-27. – (Основа).

2. Георгієвський, А. Весільна обрядовість [Текст] / А. Георгієвський // Чумацький шлях. – 2009. – № 1. – С. 17-19.

3. Карнарук, Л. Ложки, якими їли лише раз  [Текст] / Л. Карнарук, М. Карнарук // Країна. – 2013. – 14 берез. – С. 58.

4. Кордонська, А. В. Хатні обереги [Текст] / А. В. Кордонська // Вивчаємпо українську мову та літературу. – 2009. – № 26 (верес.). – С. 32-39. – (Основа).

5. Крецул, Л. Рушнички ви мої, рушнички! [Текст] / Л. Крецул // Шкільна бібліотека. – 2010. – № 4. – С. 71.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.