Розвиток сенсорних здібностей дітей дошкільного віку за системо М. Монтессорі.

Опис документу:
Висвітлити теоретичну основу застосування системи М.Монтессорі у сенсорному розвитку дітей дошкільного віку, та запропонувати практичні рекомендації, що до її реалізації у роботі з дітьми дошкільного віку.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема статті: Розвиток сенсорних здібностей дітей дошкільного віку за системо М. Монтессорі.

Мета статті: Висвітлити теоретичну основу застосування системи М.Монтессорі у сенсорному розвитку дітей дошкільного віку, та запропонувати практичні рекомендації, що до її реалізації у роботі з дітьми дошкільного віку.

Актуальність даної теми полягає в тому, що сенсорний розвиток, з одного боку, є фундаментом загального розумового розвитку дитини, з другого боку, має самостійне значення, оскільки повноцінне сприймання необхідне і для успішного навчання дитини у дитячому садку, у школі, і для багатьох видів праці.

Що ж таке сенсорний розвиток дитини? Сенсорний розвиток дитини – це розвиток її відчуттів і сприймань, формування уявлень про зовнішні властивості предметів: їх форму, колір, розмір, положення у просторі тощо. Він становить фундамент її розумового розвитку. Чуттєве пізнання має дуже важливе значення у дошкільному дитинстві, яке є найбільш сприятливим періодом формування та вдосконалення діяльності органів чуттів, нагромадження уявлень про оточуючий світ. Вивченням проблеми сенсорного розвитку та сенсорного виховання займалися багато видатних вітчизняних та зарубіжних педагогів та психологів. Сенсорне виховання – це система педагогічних впливів, спрямованих на формування чуттєвого пізнання та вдосконалення відчуттів і сприймань. Воно має важливе значення для всебічного розвитку дитини. Видатні педагоги – Ф. Фребель, М. Монтессорі, О. Декролі, К. Ушинський, Є. Тихеєва, С. Русова відзначили його як одну з основних сторін дошкільного виховання. Але в практичній роботі ДНЗ недостатньо застосовується матеріал сенсорного розвитку дітей.

На прикладі італійського філософа, лікаря, психолога М. Монтессорі розглянемо розвиток сенсорних здібностей дітей дошкільного віку. У сучасних програмах навчання і виховання дітей у дошкільних закладах, як правило, не виділяється розділ “Сенсорне виховання”. Завдання його реалізуються в інших розділах, де розглядається мовленнєвий розвиток дітей, ознайомлення з навколишнім, розвиток продуктивних видів діяльності. Вихователь ставить конкретні завдання і визначає їх способом реалізації (заняття, дидактичну гру, справу тощо) відповідно до віку дітей, рівня їх сенсорного і розумового розвитку. середовище. Головна ідея цієї методики – допомогти маленькій дитині самостійно розвиватися. Період дошкільного дитинства, на думку М. Монтессорі, є найсприятливішим для повноцінного розвитку під впливом навчання і виховання. Можливості дитини в навчанні безмежні, однак, маючи від народження певні задатки, вона може розвинути їх лише у правильно організованому середовищі і спілкуванні з дорослими. Монтессорі не лише обґрунтувала метод індивідуального виховання, а й розкрила закономірності вміння жити в суспільстві. Досягти цього, за її переконаннями, можна через розвиток духовної потреби в повазі індивідуальності і прав людей, рівних собі. У цій справі особливо важливою є роль вихователя — дослідника, експериментатора, аналітика, організатора. М. Монтессорі стверджувала, що педагог має бути особистістю, яка постійно розвивається і прагне розкрити свій потенціал, володіє вмінням самодослідження і баченням дитини в розвитку. Тому в процесі підготовки вчителя важливо виховати в нього інтерес до людини, вміння бачити в кожній дитині неповторну й унікальну особистість, спостерігати за її розвитком. Учитель повинен навчитися підтримувати довірливий зв’язок з дитиною, а для цього він має бути привабливим і цікавим для вихованців.

Монтессорі у процессі розвитку дитини визначила кілька періодів: Період розвитку мови( 0-6 років), період сприйняття порядку( 0-3 роки ), період сенсорного розвитку( 0-5,5 років ), період сприйняття маленьких предметів( 1,5-2,5 років ), період розвитку рухів( 1-4 роки ), період соціальних навичок( 2,5-6 років ).

Метод Монтессорі складається з трьох основних частин: дитина, навколишнє середовище, вихователь.

Дитина. Підхід до дітей ґрунтується на постулаті: кожна дитина, як і кожна людина, унікальна. Тому кожний малюк розглядається з самого народження як особистість, єдина і неповторна. Дотримуючись девізу методу Монтессорі: « Допоможи мені зробити це самому», дитина навчається в основному самостійно за допомогою розроблених Монтессорі-матеріалів, в яких закладена можливість самоконтролю. Дитина сама бачить свої помилки, і дорослому не потрібно вказувати на них. Роль вихователя полягає не в навчанні, а тільки в керівництві самостійною діяльністю дитини.

Довкілля. Величезне значення для реалізації методу Монтессорі мають дидактичні Монтессорі-матеріали . У ролі розвиваючих ігор виступають навчальні посібники, виготовлені тільки з натуральних матеріалів.

Вихователь. Роль вихователя полягає не стільки в навчанні, скільки в допомозі самостійної діяльності дитини. Він допомагає дитині організувати свою діяльність і піти своїм унікальним шляхом, щоб повністю реалізувати свій потенціал. Монтессорі-вихователь втручається в діяльність дитини тільки тоді, коли це необхідно або коли дитина про це попросить.

Монтессорі-клас складається з наступних зон: Зона практичного життя. Тут дитина вчиться самостійно одягатися, пересипати і переливати, мити і чистити, тут можна переливати воду, пересипати з глечика в глечик борошно, просівати, перекладати пінцетом, сортувати блискучі намистинки. Зона сенсорного розвитку націлена на вивчення навколишнього світу (розрізняти висоту, довжину, вагу,колір та ін. властивостї предметів- теплові таблички, нюхальні баночки, матеріали для сиртування за кольором і вагою…). Зона розумового розвитку дитини: ділиться на мовну, географічну,математичну, природничо- наукову – шорсткі букви , таблички зі словами, рамки, трафарети…геометричні тіла, матеріали для навчання рахунку. Зона розвитку рівноваги і координації рухів, Зона космосу (все, що пов*язано з космосом, природою, рослинами…)

У Монтессорі - середовищі ви не побачите традиційних великих шаф з закритими дверцятами. Замість них – не великі полиці, зроблені таким чином, щоб навіть однорічний малюк міг би до них дотягнутися. Діти працюють або за низькими столиками або на спеціальних килимках. Діти вчаться поважати свою і чужу роботу, не заважати іншим. Атмосфера в Монтессорі-середовищі – дуже спокійна. Діти швидко звикають до зосередженої, тихої роботи та отримують справжнє задоволення від цього процесу.

Монтессорі-матеріали дуже привабливі для дітей. Вони виготовлені дуже якісно, часто з дорогих порід дерев. Враховується все – і розмір дитячої руки, і прихильність дітей до певного кольору, і форми, і навіть ваги. Працюючи з Монтессорі-матеріалами, дитина виконує зовні прості дії ( вставляє і виймає дерев’яні циліндри ), але насправді навчається зосереджуватися, покращує координацію рухів, розвиває окомір, готує руку до письма.

Основні правила: дитина сама вибирає, чим грати і в що грати. Не поспішайте допомагати і підказувати дитині, якщо у нього щось не виходить. Дайте самостійно впоратися із завданням. Діти мають ставитися до матеріалів із повагою, використовувати матеріали охайно і свідомо. Для виконання певної вправи дитина має взяти всі необхідні матеріали, а закінчивши вправу, повернути їх на місце у первинному вигляді, дитина має право користуватися матеріалом самостійно, без участі інших дітей і педагога. Хваліть дитину, коли вона впоралась із завданням, словесно підтримуйте і зацікавлюйте, коли у неї щось вийшло

Як і всі методики розвитку, методика М. Монтессорі має свої недоліки: самостійне освоєння матеріалу не дає досвіду спілкування в групі, метод слабо розвиває соціальні навички, немає акценту на розвиток мови, фантазії, на творче самовираження, відсутність в системі виховання казок, віршів і т.д., зазвичай навчатися в дитячому садку чи школі за методикою Монтессорі досить дорого. Але, окрім недоліків можна перелічити багато переваг: наприкінці навчання ми отримуємо гармонійну, всебічно розвинену особистість. Дитина самостійна, дисциплінована, швидко приймає рішення, незалежна у оцінках, впевнена у своїх силах, вихована, добре орієнтується у побутових ситуаціях, налаштована на подальший саморозвиток.
Враховуючи вищесказане доцільним у практиці роботи ДНЗ буде: удосконалювати середовище; в роботі використовувати досвід видатних педагогів минулого; розробляти дидактичні ігри і вправи; всебічно зацікавити дітей у розвитку сенсорних здібностей.

Література:

  1. «Інновації в дошкіллі» - Т.: Мандрівець. -2010. С.143 – 147.

  2. Поніманська Т.І «Дошкільна педагогіка» - К.: Академвидав. – 2008. С .204.205.

3 Стрюк К. Система Марії Монтессорі - нове чи старе? // Дошк. виховання. - 1996. №3. С. 10.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
1
міс.
2
4
дн.
1
8
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!