Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
6 клас
ТЕМА: РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ. МІФ І КАЗКА. СПІЛЬНЕ ТА ВІДМІННЕ
Мета: поглибити знання учнів про міф і казку; розвивати в учнів логічне мислення,зв'язне усне і писемне мовлення, вміння робити узагальнення; виховувати високі моральні якості.
Обладнання : зошити учнів; підручник;
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Очікувані результати: учень (учениця) знає зміст понять «міф» і «казка» та жанрові особливості міфів і казок; визначає спільні та відмінні риси міфу і казки; вільно висловлює свої міркування з теми уроку,
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Здійснюється в ході уроку.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
Усім вам з дитинства відомо чимало казок, їх вам розповідали і читали батьки, а згодом ви вже самі, мабуть, долучалися до цих скарбів народної мудрості. На уроках літератури ми розглядали як казки, так і міфи. А чим же відрізняються ці види народної творчості? Гадаю, наш читацький досвід вже дозволяє нам дошукатися відповіді на це питання.
Давайте спочатку пригадаємо, що ж таке міф і казка.
Словникова робота
Міф (від грец. піуіїка — слово, переказ) — це фантастична оповідь про виникнення всесвіту, народження богів, появу людей на землі, про походження найголовніших об'єктів та явищ навколишнього світу.
Казка — це один з основних жанрів народної творчості; розповідний, сюжетний художній твір усного походження, в основі якого лежить захоплююча оповідь про вигадані та фантастичні події і явища.
Слово вчителя
Сьогодні на уроці ми спробуємо узагальнити наші знання про твори, які називають міфами і казками, та з'ясувати, які спільні і відмінні риси вони мають.
IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ,
V. СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда
1 . Що спільного між міфом і казкою? (Міф і казка є результатами колективної творчості; у них використовуються розповідна форма і вигадка; вони невеликі за обсягом; можуть існувати в кількох різних варіантах.)
2. Як ви вважаєте, що виникло раніше: міф чи казка? (Міф.)
3. З якою метою люди створювали міфи й казки? (Міфи виникли з потреби пояснювати світ; природні явища, появу рослин і тварин тощо. А казки — через необхідність повчання, виховання, розважання людини; як можливість висловити мрію чи сподівання.)
4. Хто є персонажами міфів і казок? (Персонажами міфів є герої, титани, боги, різні дивовижні істоти. Персонажі казок — прості люди, тварини, рослини, речі, які можуть наділятися надзвичайними властивостями.)
5. Хто впливає на долю (керує долею) персонажів у міфах і казках? (Долю міфічних героїв вирішують боги, волю яких неможливо порушити. .А герої казок, як правило, самі виступають творцями своєї долі.)
б. Чи вірили давні люди в міфи і казки, які створювали і переказували? (Події, описані в міфах, сприймалися давніми людьми як реальні, такі, що насправді відбувалися. А казки завжди усвідомлювалися як цікаві вигадки, створені з метою розважання та повчання.)
Дослідницька робота
1. Порівняйте художню будову міфу і казки. (Міф не має чіткої композиції. Казка має чітку структуру: зачин, основна частина, кінцівка. Міф може починатися довільно, а для казки характерні єдинопочаток («Були собі...», «Жили собі...», «У деякому царстві...» тощо) та однакові кінцівки («Стали жити-поживати і добра наживати...», «І я там був, мед-пиво пив...» тощо).)
2. Яким є фінал у міфах і казках? (Казка має переважно щасливий кінець, а у міфах фінал може бути й трагічним.)
3. Визначте особливості мови міфів і казок? (Мова міфів і казок образна, поетична, з уживанням епітетів, порівнянь, повторів, гіпербол.)
4. Яка роль фантастики у міфах і казках? (У міфах фантастика допомагає пояснити світ, природу незрозумілих людям явищ. А у казках фантастика — це просто художній прийом, який допомагає зробити розповідь більш цікавою та захоплюючою.)
Складання таблиці
ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА МІФУ І КАЗКИ
| Міф | Казка |
Автор |
|
|
Первісна форма виникнення і побутування |
|
|
Обсяг |
|
|
Причина виникнення |
|
|
Персонажі |
|
|
Художня структура (будова) |
|
|
Фінал |
|
|
Мова |
|
|
Роль фантастики |
|
|
VI. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
Завдання учням
Користуючись таблицею, дайте зв'язну відповідь на питання
«Які спільні і відмінні риси міфу і казки?».
Складання сенкану «Казка»
VII. ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГОЗАВДАННЯ
Підготуватися до написання твору
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»