Розробка уроку-вікторини "Демократія"

Правознавство

Для кого: 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас

20.07.2018

2514

153

0

Опис документу:
Мета: повторити, систематизувати та узагальнити знання, здобуті учнями впродовж вивчення теми «Демократія»; з’ясувати як учні вміють застосовувати знання, користуватися фактичним матеріалом, хронологією, вживати термінологію, розв’язувати проблемні задачі
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: ДЕМОКРАТІЯ

Мета: повторити, систематизувати та узагальнити знання, здобуті учнями впродовж вивчення теми «Демократія»; з’ясувати як учні вміють застосовувати знання, користуватися фактичним матеріалом, хронологією, вживати термінологію, розв’язувати проблемні задачі; розвивати навички самоконтролю, вміння користуватися одержаними знаннями, продовжити формування вміння висловлювати власне ставлення до проблем, що розглядаються; сприяти вихованню пізнавального інтересу учнів до вивчення громадянської освіти, та повагу до історичного минулого людства.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

Форма проведення: нетрадиційна: вікторина «На крилах демократії»

Основні поняття: демократія, політична система, мажоритарна, пропорційна, змішана виборчі системи, представницька, пряма демократія.

Епіграф до уроку: Демократія — це ім’я, яке дають народу, коли потребують його. Робер де Флер

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент (Організація класу та оголошення теми й мети уроку, учні об'єднуються у 2 команди, придумують назву і девіз )

Тема нашого сьогоднішнього уроку «Демократія». Наша мета – узагальнити та систематизувати вивчений матеріал, закріпити вміння й навички, отримані впродовж вивчення теми.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Дорогі діти! Наш сьогоднішній урок незвичайний. Я пропоную вам стати учасниками захоплюючої експедиції, сподіваючись на те, що немає серед вас жодного учня, хто б не мріяв про це. З класу ми виходити не будемо, цю експедицію, насправді, можна провести тільки завдяки вашій уяві і фантазії, за допомогою цікавої вікторини.

Отож, зараз ми відправимось в експедицію до країни термінів, крилатих висловів, понять, історичних постатей, країни, під назвою ДЕМОКРАТІЯ. Закликаю вас бути уважними, зібраними і активними. Отож, вирушаймо.

ІІІ. Узагальнення знань

Представлення команд (оголошення назви і девізу).

Конкурс І «Історична розминка»

Командам пропонуються питання. Відповідає та команда, яка першою підняла сигнальний знак. (За кожну правильну відповідь – 1 бал )

1. Демократія у перекладі з грецької означає …..( demos — народ, kratos — влада)

2. «Носієм суверенітету і єдиним джерелом «лади в Україні є… (народ)

3. Демократичними формами правління заведено вважати такі… (де воля більшості визнається як законна влада)

4. Воля (більшості), яка може реалізовуватись безпосеоеаньо під час референдумів, виборів це…(пряма демократія)

5. Воля (більшості), яка може реалізовуватись через своїх представників у органах влади та управління – це…. (представницька демократія)

6. Які існують види виборчих систем? ( мажоритарні, пропорційні та змішані)

Конкурс ІІ «Дешифрувальник»

За допомогою чисел та українського алфавіту розгадати слова. (На швидкість)

  • 18 1 21 19 6 – народ

  • 6 7 17 19 15 21 1 23 12 33 – демократія

  • 20 16 32 21 1 16 12 10 17 – плюралізм

Конкурс ІІІ «Вигадка та правда»

Визначте, що з перелічених пунктів відноситься до ознак демократичного політичного режиму (ТАК), а що ні (НІ). (За кожну правильну відповідь – 1 бал )

  • поглинання державою сфери громадянського суспільства;

  • відсутність легальної опозиції;

  • народ — джерело влади;

  • контроль політичної влади над усіма сферами життя суспільства в цілому і кожної особи зокрема;

  • поділ влади (законодавча, виконавча, судова);

  • відсутність плюралізму;

  • правова держава;

  • ігнорування особистих цілей та інтересів заради загальних цілей режиму;

  • права особистості закріплені законом і гарантовані;

  • загальна ідеологізація, заперечення минулого й сьогодення задля “світлого” майбутнього;

  • громадянське суспільство;

  • наявність загальнообов´язкової ідеології, яка доводить необхідність існування даного режиму;

  • демократичні вибори до органів державної влади;

  • політичний плюралізм;

ТАК:

- народ — джерело влади;

  • поділ влади (законодавча, виконавча, судова);

  • правова держава;

  • права особистості закріплені законом і гарантовані;

  • громадянське суспільство;

  • демократичні вибори до органів державної влади;

  • політичний плюралізм;

НІ: - наявність загальнообов´язкової ідеології, яка доводить необхідність існування даного режиму;

- загальна ідеологізація, заперечення минулого й сьогодення задля “світлого” майбутнього;

- ігнорування особистих цілей та інтересів заради загальних цілей режиму;

- контроль політичної влади над усіма сферами життя суспільства в цілому і кожної особи зокрема;

- відсутність легальної опозиції;

- поглинання державою сфери громадянського суспільства;

- відсутність плюралізму;

Конкурс ІV «Наведіть лад»

Встановіть відповідність між формами правління, які виділяв Платон та їхніми характеристиками (За кожну правильну відповідь – 1 бал )

1.  аристократія                     а) правління честолюбних

2.  тимократія б) результат заколоту бідняків, що знищують виганяють багатих 3.  олігархія                 в) правління кращих, благородних

4. тиранія г) правління нечисленної групи сильних і заможних

5. демократія                          д) різновид монархії

Правильні відповіді:

  1. в; 2. – а; 3. – г; 4. – д; 5. – б.

Конкурс V «Поясніть крилатий вислів»

Пояснення висловів відомих людей (За кожну правильну відповідь – 1 бал )

1. Демократія - це коли функцію пастуха виконують барани.

2. Демократія відрізняється від диктатури тим, що тебе не кидають обличчям в бруд, а м'яко кладуть.

3. Демократія - це коли народ сам вирішує, що йому повинна пообіцяти
обрана ним влада.

4. Демократичні свободи - це коли кайдани не тиснуть.

Конкурс VІ «Доріжка понять і термінів»

Командам по черзі пропонується визначення термінів, а вони повинні відгадати, що це за поняття. Якщо у 1 команди немає відповіді, чи вона не правильна – право відповісти на це питання переходить команді-супернику. (За кожну правильну відповідь – 1 бал )

  1. Це система методів, способів і засобів здійснення політичної влади.

( політичний режим)

  1. Політичний режим, заснований на визнанні верховенства законів і народовладдя. (демократія)

  2. Перша історична форма прямої демократії . (первісна родова община)

  3. Де запровадили вперше інститут народного трибунату? (Рим)

  4. Теорія демократії, що виходить з уявлень про законність необмеженої більшості. (популістська)

  5. Абсолютна влада більшості чи меншості (тиранія)

Конкурс VII «Про що йдеться»

Командам пропонується визначення сказані видатними людьми, а вони повинні визначити що це за терміни. (5 балів)

  • це такий пристрій, який гарантує, що нами будуть керувати не краще, ніж ми того заслуговуємо (Бернард Шоу)

  • це форма правління, при якій кожен отримує те, на що заслуговує більшість (Джеймс Дейл Девідсон)

Конкурс VIIІ «Вперед на вибори!»

Командам по черзі пропонується характеристика виборчої системи, а вони повинні відгадати, що це за система. Якщо у 1 команди немає відповіді, чи вона не правильна – право відповісти на це питання переходить команді-супернику. (За кожну правильну відповідь – 1 бал )

1. Найпростіша й буваєь трьох видів: одномандатна, багатомандатна й преференційна. У першому випадку вся територія поділяється на округи, від яких обирається по одному депутату, котрий отримає відносну більшість голосів. Як правило, при альтернативних виборах мало кому вдається перемогти в першому турі. Тому проводять другий тур голосування, в якому переможцем стає той, хто випередить іншого фіналіста хоча б на один голос. (МАЖОРИТАРНА)

2. Характеризується розподілом депутатських мандатів пропорційно кількості голосів, поданих за кожну з партій у багатомандатних виборчих округах. При цьому кількість мандатів від даного виборчого округу вираховується залежно від кількості населення округу щодо загальної кількості населення або виборців країни. При таких виборчих системах виборці голосують насамперед за політичні партії, які представлені списком кандидатів. Меншою мірою виборці орієнтуються на конкретну особистість. (ПРОПОРЦІЙНА)

3. Базуються на комбінації елементів двох систем. (ЗМІШАНА)

IV. Підсумковий етап

Отже, поняття “демократія” багатогранне. Його використовують на позначення типу політичної культури, певних політичних цінностей, політичного режиму. У вузькому розумінні “демократія” має тільки політичну спрямованість, а в широкому — це форма внутрішнього устрою будь-якої суспільної організації.

Підведення підсумків. Визначення та нагородження переможців. Виставлення оцінок.

V. Домашнє завдання

Повторити всі § підручника, що стосуються теми «Демократія» (20-21), звернути увагу на визначення. Підготуватися до тематичного оцінювання. По бажанню (для додаткової оцінки) написати невеличкий твір: «Чи є насправді Україна демократичною державою?»

7

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.