Розробка уроку

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ТЕМА. Толерантність як здатність і прагнення до діалогу.

Мета: Розкрити зміст поняття “толерантність” в різних площинах,

ознайомити учнів з документом “Декларація принципів

толерантності”; розвивати вміння вести дискусію, відсто-

ювати свою думку, формувати громадянську компетент-

ність; виховувати толерантність і критичне ставлення до себе.

Тип уроку: урок-дослідження.

Обладнання: текст «Декларація принципів толерантності», набір карток

з завданнями, .

Вчитель: Ми живемо в світі, де більшість народів планети, серед них і українці, мають намір дотримуватись прав і свобод людини, запобігати будь-яким конфліктам і війнам, затвердити віру в основні права людини, гідність і цінність особистості. Сьогодні на уроці ми дізнаємось як жити разом в мирі і злагоді один з одним, як добрі сусіди.

Вправа - скласти асоціативний кущ до словосполучення «толерантна людина»:

   Добре співпрацює з іншими на засадах партнерства  

Готова сприймати думки інших

Поважає права інших

   Поважає людську гідність

Сприймає іншого таким, яким він є

Здатна поставити себе на місце іншого

   Визнає різноманітність

Терпима до чужих думок, поведінки

Відмовляється від домінування й насильства

  Вчитель: Подивимось - які існують поняття “толерантності” в різних джерелах.

Радянський енциклопедичний словник: “толерантність” – терпимість до чужих думок, віросповідань, поведінки.

Політологія: енциклопедичний словник - толерантність політична – позиція тих чи інших політичних сил, що виражає готовність допускати існування інакодумства у своїх рядах… В житті окремої особистості – прояв готовності прислухатися до думки політичних опонентів, прагнення їх переконати.

Декларація принципів толерантності: толерантність означає повагу, прийняття і розуміння багатого розмаїття культур нашого світу, наших форм самовиразу і способів проявів людської індивідуальності, їй сприяють знання, відкритість, спілкування і свобода думки, совісті та переконань. Толерантність – це гармонія в розмаїтті. Це не тільки моральний борг, але і політична, і правова потреба.

( Проводиться обговорення визначень, учні переконуються в неоднозначності поняття)

Вчитель: Слово надається експертній групі.

Перший експерт: толерантність на державному рівні.

На державному рівні толерантність вимагає справедливого і об”єктивного законодавства, дотримання правопорядка та судово-процесуальних і адміністративних норм. Для того щоб зробити суспільство більш толерантним державам слід ратифікувати існуючі міжнародні конвенції про права людини. В інтересах міжнародної згоди дуже важливо, щоб окремі особи, спільноти і нації визнавали і поважали культурний плюралізм. Світ не можливий без толерантності, а розвиток і демократія не можливі без миру.

Другий експерт: соціальний аспект толерантності.

Толерантність, як ніколи раніше, можлива в сучасному світі. Ми живемо в час інтеграції і взаємозалежності, тому ескалація нетерпимості та конфліктів потенційно загрожує всім куточкам світу. Від такої загрози не можна відгородитися національними кордонами.

Толерантність необхідна у відносинах, як між окремими особами, так і в родині. В школах і університетах, в рамках неформальної освіти, дома і на роботі необхідно формувати відносини відкритості, уваги один до одного і солідарності. Особливі міри повинні застосовуватись з метою забезпечення рівності в гідності і правах окремих осіб і груп людей незалежно від расової приналежності, національності, статі, мови.

Третій експерт: толерантність на міжнародному рівні.

Шістнадцяте листопада визначено міжнародним днем присвяченим толерантності. В інтересах вирішення глобальних завдань, поставлених міжнародною спільнотою, необхідно налагодження міжнародних контактів, координація діяльності, здійснення наукових досліджень і моніторинга всіх держав членів ООН.

Вправа “Займи позицію”

1. Толерантність - це уступка, відмова від власних переконань.

2. Толерантність необхідна тільки у відносинах людей.

3. Толерантність найбільш важлива у міжнародних відносинах.

4. Декларація принципів толерантності дублює Загальну декларацію прав людини.

5. Виховання толерантності – засіб боротьби з насильництвом, расизмом, націоналізмом.

Хвилинка гумору:

Пригадайте українську народну казку “Рукавичка”,

Поведінку кого із звірів можна визнати толерантною

Гра з текстом “Найголовніше”.

Завдання:

  • Швидко та уважно прочитати текст.

  • Дібрати слово, що найбільше характеризує цей текст, записати.

  • Охарактеризуйте текст однією фразою, записати.

  • Знайти в тексті особливість, своєрідний “секрет”, без якого текст втратить зміст.

Учні по черзі читають слова, фрази, “секрети”. Оцінюється, як творче завдання.

Робота в малих групах .

Кожна група отримує картку з описом історичної ситуації: проаналізувати історичні події з точки зору толерантності.

1. Франція володарювала в переможеній Європі. Але за зовнішньою покорою похилених голів приховувався невловимий, потайний дух обурення. Наполеон не помічав, не бачив, що відбувається навколо нього. Усамітнівшись, оточивши себе натовпом безсловесних слуг, він був, як ніколи раніше, одиноким. З величезною безмежною владою, зосередженою в його руках, розвивалася його зарозуміла самовпевненість.

2. У Південних штатах Америки 1866 року ввели “чорні кодекси”. Вони забороняли чорним володіти землею, або орендувати її. Чорні були позбавлені права на свободу пересування, права на збори, носіння зброї. Обмеження прав темношкірого населення викликало протести, які часто переростали у збройний опір. Для захисту інтересів кольорового населення всюди створювалися загони негритянської міліції.

3. Багато хто з поміщиків в Росії не поспішав відмовитися від звичних форм експлуатації. У 1881 році п”ятнадцять відсотків колишніх кріпаків залишалися тимчасовозобов”язаними. Закон передбачав можливість урізання селянського наділу, якщо він перевищував встановлену норму. Поміщик мав право залишити собі кращі землі і ділянки. За садибу і наділ запроваджувався викуп. Розміри викупу перевищували розмір вартості одержаної землі.

4. Для Італії 30 – ті роки були порою зміцнення та панування режиму Муссоліні. Дуче був витонченим і розумним диктатором. Він розумів, що одним лише насильством неможливо створити міцний фундамент політичної влади, що необхідна згода людей з існуючою системою. В якийсь момент Муссоліні сам повірив у те, що він людина, “дарована Італії проведінням”, що всі її успіхи є наслідком його геніальної творчості.

5. Зробивши ставку на національну консолідацію Ірану під своєю владою РЕЗА – хан незабаром сам вирішив вийти на арену політичних подій. У лютому 1925 року він змусив меджліс проголосити його верховним головнокомандувачем країни, а в грудні 1925 року Установчі збори проголосили РЕЗА – хана новим шахом нової династії ПЄХЛЄВІ. Сильний і енергійний новий правитель здійснив низку реформ.

Доповідачі кожної групи оголошують результати роботи.

Рефлексія. Тест  «Чи толерантна я людина?»

(Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш вірною)
1.  Для того, щоб не було війни:
а)  нічого не можливо зробити, тому що війни будуть завжди
б)  треба зрозуміти, з якої причини вони відбуваються.
2.  На заходи, куди тебе запросили, розповідають про героїв, які проявили толерантність:
а)  тобі це не цікаво
б)  ти бажаєш більше дізнатись про них.
3.  Ти протистоїш насильству:
а)   насильством; б)  приєднуєшся до інших людей, щоб сказати «Ні».
4.  Тебе зрадив товариш:
а)  ти йому помстишся
б)  ти будеш намагатися налагодити з ним відносини.
5.  Коли говорять про дітей, що постраждали від війни:
а)  ти почув і забув; б)  співчуваєш і хотів би чимось допомогти.
6.  Ти не згоден з кимось:
а)  ти не даси йому договорити; б)  ти його дослухаєш.
7.  Під час обговорення якогось важливого питання на нараді ти вже відповідав: а)  ти хочеш відповідати ще; б)  ти даси змогу відповідати іншим.
8.  Тобі пропонують листуватися з іноземцями
а)  тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками
б)  тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями.

Ключ до теста.

Якщо в тебе 8 «б»и проявляєш високу толерантність, ти є громадянином миру, відповідальним, активним провідником миру у всьому світі. Розкажи друзям, як тобі це вдається.
Якщо в тебе від 3 до 7 «б» - ти не дуже толерантний, ти намагаєшся завжди нав’язати свої ідеї. Але ти допитливий, в тебе добра уява. Використовуй ці якості для боротьби з нетерпимістю.
Якщо в тебе менше ніж 3 «б»- ти зовсім не толерантний. Якби ти був більшим оптимістом і тобі би подобалось вести дискусії, ти би став щасливішим. Намагайся прикладати для цього більше зусиль.

Вчитель: Дорогі діти! Нічого страшного, якщо у когось  результати вийшли не такими, які ви очікували. Толерантну поведінку можна виробити.

Д/з.Твір-роздум “Толерантність у колі твоїх товаришів”

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Акція «Методичне літо»
Призовий фонд 50 000 грн!
Взяти участь

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
1
міс.
0
0
дн.
0
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!