Сьогодні відбувся
Кабінет психолога:
«
Плітки. Конфлікти
»
Взяти участь Всі події

Розробка семінара-практикума для учителів, що викладають у перших класах за темою «Технології критичного мислення у навчальному процесі як інструмент формування особистості учня в епоху комунікаційних технологій»»

Інноваційні технології навчання

Для кого: Дорослі

22.08.2021

75

1

0

Опис документу:
Пропоную Вашій увазі розробку семінара-практикума для учителів, що викладають у перших класах за темою «Технології критичного мислення у навчальному процесі як інструмент формування особистості учня в епоху комунікаційних технологій»» як основу для Вашої власної творчості.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Семінар-практикум для педагогів, що викладають у 1класах


Тема: «Технології критичного мислення у навчальному процесі як інструмент формування особистості учня в епоху комунікаційних технологій»»

Мета семінару-практикуму: сприяння професійному розвитку педагогів, прагнення до активної взаємодії всіх учасників навчально-виховного процесу.

Завдання:

- розширити уявлення педагогів про технології критичного мислення;

- зорієнтувати установки вчителя на цінністьсамореалізації у своїй професії;

- формувати у педагогів потребу усвідомлювати свої сильні і слабкі сторони;

- розвивати прагнення до пізнання своїх здібностей і особистих якостей;

- стимулювати інтерес до творчості, ініціативу, розвиток аналітичних здібностей педагогів.

Категоріяучасників:

- вчителі-початкових класів ЗНЗ міста;

- керівник ММО,

- методист СМЦ з початкової освіти,

Мотив участі:

- актуальність проблеми;

- особиста зацікавленість;

- свідома робота по досягненню мети семінару.

"Вчасно прочитана книга - величезна удача.

Вона здатна змінити життя, як не змінить

її кращий друг або наставник"

Письменник Петро Андрійович Павленко



План роботи семінару-практикуму

І Органзаційний момент

  1. Орг. хвилинка

  2. Психологічне налаштування на роботу

  3. Повідомлення теми і мети семінару

  4. Інтерактивна вправа «Мої очікування»


ІІ Основна частина

1. Вступ

2. Основна частина

а) вступ;

б) диспут «Чи потрібно сучасним дітям читати?»;

в) бліц-інтерв’ю;

г) знайомство з досвідом колег;

г) узагальнення і систематизація почутого.

3. БРЕЙК-КАВА.

ІІІ. Підведення підсумків

1. Підсумки.

2. Слово методисту СМЦ

3. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мої враження»

4. Рекомендації.


Підготовча робота Перед початком семінару вчителі:

  • реєструються(Форма для реєстрації);

  • обирають серед інших осінній листочок, яка допоможе присутнім об’єднатися у групи для роботи;

  • роздаються програмки;

  • пропонують розглянути виставку книжок.


Хід семінару-практикуму

«Не достатньо мати гарний розум, головне – правильно його використовувати» (Р. Декарт).

І Організаційний момент


  1. Організаційна хвилинка

СЛАЙД 1. Тітул

ВЕДУЧА. Доброго дня, шановні гості, шановні колеги! Ми раді Вас вітати на нашому семінарі. Сьогодні ми обговоримо питання, які, без сумніву, стосуються всіх і кожного. Але спочатку ми представимо тих, хто сьогодні присутній у нашій студії. Це………………….

  • вчителі СЗШ №1.


  1. Налаштування на плідну роботу

ВЕДУЧА. Для більш ефективної роботи Об’єднаємось, згуртуймось

На плідну працю налаштуймось.

А щоб наша робота була ще й плідною, виконаємо невеличку психологічну вправу.


  1. Повідомлення теми і мети семінару

ВЕДУЧА. Сьогодні ми зібралися для того щоб обговорити технології, застосування яких в навально-виховному процесі допомагає вихованню особистості маленької людини, формуванню її світогляду і розвитку здібностей в цілому.

СЛАЙД 2.


Зазвичай ми ставимося до процесу мислення так, ніби це щось саме собою зрозуміле та природнє – як дихати чи кліпати очима. При цьому більшість з нас майже не використовують можливості, які закладені в цій дивовижній людській здатності. Насправді ж мислення можна і навіть необхідно постійно вдосконалювати/тренувати, так як тренуються, наприклад, спортсмени чи музиканти. Бо людина – єдина істота в світі, яка може мислити критично. І саме школа – це ідеальне середовище для навчання та розвитку такого мислення.


РАУНД 1

Дайте визначення поняттю критичне мислення

Що ж таке критичне мислення? Це процес аналізу, синтезування й обґрунтовування оцінки достовірності/цінності інформації; властивість сприймати ситуацію глобально, знаходити причини і альтернативи; здатність генерувати чи змінювати свою позицію на основі фактів й аргументів, коректно застосовувати отримані результати до проблем і приймати зважені

рішення – чому довіряти та що робити далі.


Технологія «Так чи ні?

Чи є критичним мисленням?

  • здатність генерувати чи змінювати свою позицію на основі фактів й аргументів? (Так)

  • просте запам’ятовування? (Ні, пам’ять комп’ютера набагато ширша, ніж наша, але це не значить, що комп’ютер може мислити);

  • процес аналізу, синтезування й обґрунтовування оцінки достовірності/цінності інформації? (Так)

  • розумінням складних ідей (Ні, коли ми працюємо над розумінням чужої ідеї наше власне мислення пасивне – ми лише сприймаємо те, що створив хтось інший).

  • творчість (Ні, мозок творця працює несвідомо – у цьому й головна відмінність).


Критичне мислення не варто плутати з:

простим запам’ятовуванням (пам’ять комп’ютера набагато ширша, ніж наша, але це не значить, що комп’ютер може мислити).

розумінням складних ідей (коли ми працюємо над розумінням чужої ідеї наше власне мислення пасивне – ми лише сприймаємо те, що створив хтось інший).

творчим/інтуїтивним мисленням (мозок творця працює несвідомо – у цьому й головна відмінність).

РАУНД 2

Намалюйте схему, яка включає ключові характеристики, які має критичне мислення


Важливі ключові характеристики, які має критичне мислення:

Свободу та самостійність (здатність висловити ідею незалежно від інших).

Інформація для нього – відправна, а не кінцева точка для розвитку (щоб народити зважену думку потрібно опрацювати величезну кількість матеріалів).

Починається з постановки питань та проблем, які потрібно вирішити (перший крок до того, аби навчити учнів критичному мисленню полягає в тому, щоб допомогти їм розгледіти безкінечну кількість питань навколо).
 Використовує переконливу аргументацію (коли людина знаходить власне вирішення і підкріплює його розумними доказами).

Є соціальним процесом (будь-яка думка перевіряється і відточується тоді, коли ми ділимося нею з іншими; коли ми сперечаємось, обговорюємо, заперечуємо і обмінюємося думками з іншими – ми поглиблюємо свою позицію).


ТРОХИ ТЕОРІЇ

На шляху до розвитку такого мислення потрібно пройти 6 послідовних кроків:

1. Нерефлексивний мислитель – ще не усвідомлює «недорозвиненість» свого мислення.

2. Спантеличений мислитель – усвідомив, що має проблеми зі своїм мисленням.

3. Мислитель-початківець – намагається удосконалюватися, але без регулярної практики.

4. Практикуючий мислитель – визнає необхідність регулярної практики.

5. Просунутий мислитель – росте у процесі своєї регулярної практики.

6. Майстер мислення – усвідомлене і проникливе мислення стає візитівкою людини.

Але для чого потрібно розвивати критичне мислення? Що воно дає людині:

1. Відчуття свободи власної волі.

2. Розширення горизонтів (бачення світу стає ширшим, глибшим, цікавішим).

3. Можливість знаходити та приймати певні важливі істини для себе.

4. Глибоке розуміння себе, своїх цінностей та потреб.

5. Сміливість приймати рішення.

6. Гнучкість та краща адаптація до змін.

7. Врівноваженість та спокій (людина, яка мислить критично, має більше шансів зрозуміти свої потреби та робити те, що не суперечать її внутрішнім переконанням, а відповідно – менше жаліти та розчаровуватися у зробленому).

8. Здатність протистояти інформаційному тиску – не брати на віру все, що читаєш, а перевіряти, аналізувати й приймати зважені рішення.

9. Вміння знаходити та знешкоджувати маніпуляції.

10. Толерантність до думок іншого.

11. Екологічне ставлення до членів колективу/групи, але водночас вміння орієнтуватися в першу чергу на свої власні цінності і не піддаватися тиску певних групових норм.

Всі перелічені вище пункти можуть збагатити життя як вчителя, так і учня. Звісно, для їхнього досягнення потрібна щоденна практика для нашого мислення. При цьому для учнів потрібні свої інструменти для розвитку критичного мислення, а для вчителя – свої.

Нижче ми наведемо приклади таких практичних завдань.

Базова техніка формування критичного мислення може застосовуватися вчителем щодня.

Її ключові етапи:


1. Виклик. Ціль – формування особистого інтересу для отримання інформації. Учні мають подумати та розповісти іншим (за допомогою індивідуальної, парної, групової роботи; бреінстормінгу; спільних прогнозувань; озвучування проблемних питань тощо) про те, що вони знають з обраної теми для обговорення – так отримані раніше знання усвідомлюються і стають базою для засвоєння нових. Задача вчителя на цьому етапі – узагальнити знання дітей, допомогти кожному визначити «своє особисте знання» і основні цілі для отримання нових.

2. Осмислення. Діти знайомляться з новою інформацією. При цьому вони мають відслідкувати своє розуміння і записувати у вигляді питань те, що вони не зрозуміли – для того, щоб пізніше заповнити ці «білі плями». Після ознайомлення з інформацією кожен учень має сказати про те,які орієнтири/фрази/слова допомогли йому зрозуміти інформацію, а які, навпаки, заплутували. Головний принцип етапу осмислення – вчитель має давати учням право/установку на індивідуальні пошуки інформації з подальшим груповим обговоренням та аналізом.

3. Рефлексія. Учні мають обдумати те, що вони взнали та як включити нові поняття в свої уявлення; обговорити, як це змінило їхні думки, бачення, поведінку.

Підготовка вчителя для застосування цієї техніки:

Визначіть ціль занять (чого хочемо навчитися) і тему (наприклад, «Будова людського скелету і відповідна термінологія»).

Подумайте, що ви вже знаєте про це? Що може стати корисним? До яких з цих знань ви відноситеся упереджено?

Які ресурси для навчання у вас є? Скільки часу для навчання у вас є?

Зберіть інформацію: намагайтеся бути максимально відкритими та неупередженими до нової інформації.

Спитайте: до чого автори/джерела відносяться упереджено?

Систематизуйте зібрану інформацію, шукайте нові зв’язки – як між ключовими поняттями, так і між всією темою і повсякденним життям.

Знову задайте питання: чи лишилося щось незрозуміле?

Подумайте, як би ви могли продемонструвати свої знання з цієї теми? А як би ви могли скласти цікаву контрольну на цю тему, використовуючи по-новому зібрану та структуровану інформацію?

Для кожного з етапів формування критичного мислення використовуються свої інструменти:


РАУНД 3

Виступи вчителів (Стельмах і….)


РАУНД 4

Розкажіть про свою технологію критичного мислення


ІІІ Підсумки

  1. Підведення підсумків

ВЕДУЧА

Інструментів/завдань для розвитку критичного мислення на сьогодні відомо набагато більше. Їх можна легко знайти в інтернеті, або ж придумати самостійно. Важливо при цьому пам’ятати, що розвивати критичне мислення – це значить вчити дітей не тому, що вони повинні думати, а як вони мають думати – розвивати навички аналізу, синтезу, пошуку та переосмисленню інформації, навчити ставити перед собою додаткові питання, знаходити нестандартні рішення, аналізувати свої вчинки та дії.

І чим більше поле для самостійних думок та дій (з правом на деякі помилки в процесі засвоювання нових знань) отримають ваші учні – тим ефективнішим буде навчання.

Одне китайське прислів’я говорить: «Скажи мені – і я забуду, покажи мені – і я запам’ятаю, дозволь мені діяти самому – і я навчуся». Навчити дитину мислити самостійно, зважувати, приймати та брати відповідальність за свої думки й рішення – чи ж не це є одним з найважливіших завдань вчителя?!


2) Інтерактивна вправа «Мої враження»

ВЕДУЧА. Наш семінар підходить до свого логічного завершення. Хочеться вірити, що він був цікавим і корисним для вам і залишив по собі тільки гарні враження. Це ми зараз і перевіримо. В кожного з вас є три вирази обличчя. Ваше завдання, шановні педагоги, вибрати лише одне, яке відповідає обізнаності з даної теми.


ВЕДУЧА. Наш семінар закінчується. Мені хочеться всім присутнім роздати такі пам’ятки-рекомендації, які будуть вам нагадувати про цей день і сприяти підвищенню якості Вашої роботи, шановні колеги.


Методичні рекомендації семінару………………»


ВЕДУЧА. Ми не прощаємося. Ми говоримо: до побачення! До нових зустрічей!




Корисні ресурси:

Психологія критичного мислення Д. Халперн: http://www.e-

reading.link/bookreader.php/110655/Halpern_- Psihologiya_kriticheskogo_myshleniya.html


Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Нещодавно завантажили