Розквіт міст. Поняття краси людини. Класичний африканський елемент у мистецтві Африки – культові маски.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 11 клас

Тема. Розквіт міст. Поняття краси людини. Класичний африканський елемент у мистецтві Африки – культові маски.

Мета. сформувати уявлення про красу людини африканського регіону та естетику наївного мистецтва Африки; розглянути африканські культові маски та малу пластику; формувати уміння аналізувати на прикладах мистецьких творів розвиток та особливості мистецтва Африки; виховувати повагу до культури інших країн.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організація пізнавальної діяльності учнів.

1.Слово вчителя.

За кілька століть до нової ери на території Нігерії існувала досить розвинена африканська цивілізація. Вже тоді перші митці зображували своїх скульптурних героїв — правителів з їхнім оточенням. Ці образи були характерні для культур Нок, Іфе і Беніну. Припускають, що створювалися образи конкретних людей, але, можливо, їм притаманні типові риси. Для культур Нок і Іфе характерне зображення фігур з предметами, що символізували владу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності..

ІІІ. Робота над темою.

1. Виступ підготовлених учнів.

Справжнє традиційне африканське мистецтво — мистецтво народне. У ньому віддзеркалюються характер, традиції та емоційно-психологічні особливості африканців. Давнє африканське мистецтво сягає в глиб віків і починає свій відлік приблизно з VІІІ тисячоліття до н.е., коли з’явилися перші наскальні розписи та петрогліфи (різьблення по каменю).

Традиційна скульптура з її двома основними видами — масками та статуетками — розвивається на ґрунті родоплемінного мистецтва. Давні пам’ятки африканської скульптури (із каменю та обпаленої глини), що дійшли до нас, учені відносять до V ст. до н. е — ІІ ст. н. е (культура Нок).

Починаючи з Х ст. одночасно з народною традиційною творчістю активно розвивається мистецтво придворних майстрів, з’являється художня продукція, яку випускають цехи ремісників. Африканському мистецтву цього періоду (культури Іфе, Беніну, Сао) притаманні високий рівень художнього виконання і швидкий розвиток найрізноманітніших форм скульптури та ужиткового мистецтва.

Сучасний період характеризується формуванням професійних художніх шкіл, становленням та розвитком художньої промисловості, масовим виготовленням художніх витворів, розвитком багатьох видів сучасного професійного мистецтва.

Багато традиційних африканських скульптур і масок зникло внаслідок впливу природних умов (тропічний клімат, вологе повітря, велика кількість небезпечних комах, що руйнували їх). Був ще й інший чинник: африканські майстри не надавали великого значення своїм творінням і не прагнули зберегти їх.

В скульптурах та масках матеріалізуються духи померлих предків. Не маючи можливості збагнути явища природи, африканці пояснювали її загадковість через систему релігійних уявлень, у яких роль посередників відігравали предки. Саме вони надавали «вищий силі» можливість використовувати їх для заохочення або покарання людей. Африканці схиляються не стільки перед самими скульптурами або масками, скільки перед «вищою силою», яка тимчасово вселилася в об’єкт їх релігійного культу.

Під словом «маска» маємо на увазі дерев’яну маску-личину або маску-наголовник, яка закриває або маскує обличчя людини. В широкому розумінні маска — це новий образ, який створюється її носієм під час маскарадного перевтілення. Кожній масці притаманні характерні тільки для неї рухи, ритми, танці та музика. Велике значення має й відповідний костюм.

Важливе місце в релігійних уявленнях африканців посідали тотемізм (поклоніння образам священних тварин) та анімізм (вірування в переселення духів предків). На вшанування пам’яті померлих родичів вирізували дерев’яні статуетки, в які нібито переселяється душа предків. Ці декоративні зображення мали забезпечити у домі присутністю Духа. Їх розміщували у вівтарях, які і нині є в багатьох африканських домівках. Для того, щоб душа предка вселилася в статуетку, здійснювалася особлива ритуальна процедура, під час якої у спеціальне заглиблення, зроблене в її голові або животі, клали попіл зі спалених кісток померлого і різне зілля.

Дерев’яні маски та скульптури пов’язані також з фетишизмом, тобто наділенням окремих предметів особливою надприродною силою. Насамперед вони мали охороняти їх хазяїна від хвороб, зурочень, злих духів. Взагалі мета всіх африканських скульптур і масок — допомогти людині, вселити надію на постійну духовну допомогу предка. Вони використовувалися в різних ритуальних церемоніях (таких, як народження дитини, жалоба по смерті близьких).

ІV. Закріплення матеріалу.

1. Перегляд ілюстрацій до теми та відповіді на питання підручника.

У. Домашнє завдання.

Створити 3 ребуси, використовуючи слова. що відносяться до африканської культури та підготуватися до прктичної роботи.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ХІМІЇ залишилося:
0
4
міс.
1
8
дн.
1
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!