Ресурси і потенціал казки в роботі психолога

Психологія

Для кого: Дорослі

09.11.2020

300

18

0

Опис документу:
Напевне, немає людини, яка б не любила казку. Ті з нас, хто не цікавиться класичними варіантами казкових історій, дивиться бойовики, мелодрами чи фільми жахів, читають історичні романи чи детективи, любовні романи або фантастику. Але ж це і є сучасні казки. Казка... її можливості величезні. Чому ж кожного малюка так цікавить казка? І турботливі батьки, і творчі педагоги постійно шукають відповіді на це запитання.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

РЕСУРСИ І ПОТЕНЦІАЛ КАЗКИ В РОБОТІ ПСИХОЛОГА

майстер-клас з оволодінням якісними технологіями психологічного консультування та психокорекції для практичних психологів

Бутмарчук С.В.

практичний психолог

КЗ КОР «Фастівський ліцей-інтернат»

Дорослі інколи потребують

казок навіть більше, ніж діти.

Олег Рой

Мета: збагатити знання психологів щодо форм, методів та способів роботи з казкою; продемонструвати, як за допомогою казки виховати у дітей найкращі людські якості. Мотивувати психологів на створення авторських корекційних казок.

Завдання:

  • розповісти про те, які види казок існують, яким чином їх можна використовувати в процесі психологічної, педагогічної та виховної роботи;

  • обговорити прийоми створення корекційних казок, які допомагають вихованню та знімають неадекватні емоційні прояви, корегують поведінку і сприяють терапії в гострих стресових ситуаціях.

  1. Вправа-вітання «Улюблена казка мого дитинства»

Коли-небудь ти станеш

настільки дорослим,

що знову почнеш читати казки.

К.С. Льюїс

Мета: створення сприятливих умов для роботи групи; гармонізація стосунків.

Тренер. Напевне, немає людини, яка б не любила казку. Ті з нас, хто не цікавиться класичними варіантами казкових історій, дивиться бойовики, мелодрами чи фільми жахів, читають історичні романи чи детективи, любовні романи або фантастику. Але ж це і є сучасні казки.

Казка... її можливості величезні. Чому ж кожного малюка так цікавить казка? І турботливі батьки, і творчі педагоги постійно шукають відповіді на це запитання. Кожен дорослий замислюється над тим, як виростити та виховати дитину щасливою, здоровою.

Що потрібно для того, щоб малюк зміг самостійно впоратись із багатьма життєвими перешкодами, цінував дружбу, мав уявлення про честь та вірність? Як можна з'єднати слово з ділом, але при цьому не набридаючи дитині своїми постійними вказівками? Таких «як» і «чому» є безліч.

І педагоги, і психологи постійно шукають та обговорюють різні методи виховання і навчання дошкільників, створюючи нові моделі, нові програми. Кожен із нас, дорослих, пам'ятає своє дитинство, яке обов'язково пов'язане з казкою або легендою.

Людство із покоління в покоління, передаючи зміст казок, давало відповіді на основні життєво важливі питання, адже історію розвитку взаємин між людьми закладено в сюжетах багатьох казок. Кожній людині для того, щоб розвиватися, необхідно перш за все знати

  • своє походження (Хто я, звідки взявся і яким є мій родовід?);

  • про оточуючих (Хто вони — свої та чужі, як їх можна розрізняти? Чого можна навчитись у іншої людини? Як це знадобиться мені в майбутньому?);

  • про свій шлях (Як знайти свій шлях? Як ставити свою мету і досягати її?);

  • про своїх помічників (Як їх розгледіти і не втратити?);

  • про віру і місію (Навіщо я прийшов у цей світ? Якою є моя віра у власні сили? Як зробити світ світлішим, добрішим?).

Якщо звернутись до знайомих нам казок, то відразу можна сказати, що їх герої шукають відповіді саме на ці запитання. А разом із героями і кожна людина поповнює свою «життєву скриньку» нормами і правилами поведінки, важливими людськими цінностями.

У казці детально викладається певна схема дій, що послідовно виконуються. Це дуже важливо для дитини, для того, щоб засвоїти зв'язок між причиною і наслідками. Найважливіше завдання казкотерапії — збагатити душу дитини добром.

Тренер. Люди завжди обмінювалися історіями. Я пропоную вам зараз пригадати ту казку, яка вам дуже подобалася в дитинстві! І по черзі назвати свою казку, розказати, що вам в ній запам’яталось найбільше, чим вона вам подобалася?

Обговорення:

  • Що ви відчуваєте, виконавши цю вправу?

  • Наскільки вам зараз комфортно?

ЯК КАЗКА ЛІКУВАТИ НАВЧИЛАСЯ

Тетяна Большакова

Звучить спокійна музика, тренер починає читати казку.

Жила-була Казка. Весело їй жилося, тому що поруч завжди добрі і вірні друзі були. Разом вони могли і посміятися, і порадіти; і страшнувато їм часом робилося, але завжди все добре закінчувалося.

І ось одного разу зустріла Казка Людину.

  • Ти любиш людей? - запитав він.

  • Так, - відповіла вона. Вона ж і, правда, всіх любила.

  • Тоді ходімо зі мною, і я навчу тебе допомагати людям, рятувати їх від хвороб, лікувати їм душу, дарувати надію і вірити в добро.

  • А коліжанок можна з собою взяти?

  • Можна, - дозволила Людина. І тоді вона погодилася: адже з друзями ніде не страшно.

Людина привела компанію в великий красивий будинок. Там було багато людей, всі вони довго-довго слухали казки, історії, анекдоти, притчі. Потім люди гаряче заговорили про щось не дуже зрозуміле, і стали різні освічені розмови вести. Зрозуміла тільки Казка, що дивні люди збираються із неї з коліжанками якийсь сенс видобувати і різні ліки робити.

Злякалася вона спочатку, але не втекла: друзі поруч - соромно, і цікаво, як цей сенс витягувати будуть. Та й людям допомогти хотілося, щоб не хворіли вони, бідні. Адже коли самій добре, хочеться, щоб і інші жили щасливо.

Спочатку, дійсно, багато дивним здавалося. Адже вона звикла, що, слухаючи казки, всі посміхаються, а тут слухали серйозно, потім довго-довго сперечалися, іноді навіть хмурились, але, йдучи від неї, все рівно говорили: «Спасибі!» І то, що витягували з неї, теж чужим здавалося, ніби й не з неї зовсім.

Але потім зрозуміла Казка, що відкрили в ній люди новий талант, і тепер вона не тільки радувати, а й лікувати може. Лікувати те, що найпотрібніше - Душу людську! А навчившись лікувати, казки знову пішли по білому світу, продовжуючи розповідати свої історії, тільки тепер у них для кожного є своя, особлива ...

Тренер. Після прослуховування казки пропоную поділитися почуттями, які виникли під час слухання (бажаючі розповідають про свої почуття).

  1. Вправа «Казкові уроки» (за Т. Зінкевич-Євстигнєєвою).

Мета: розвиток креативності та творчого мислення, уміння виділяти основну проблему. Продемонструвати наскільки інформативною може бути звичайна дитяча казка. Отримати якомога більшу кількість загальноприйнятих і нестандартних казкових уроків.

Важливо. Виконання цієї вправи дає можливість розширити свої уявлення про виховний та навчальний вплив казокна особистість дитини.

Тренер. Зараз я зачитаю відомувсій групі казку. Після цього всі учасники повинні назвати ті «уроки», яким навчає прочитанаказка. Зачитується казка «Колобок».

За результатами обговорення визначаються наступні казкові уроки:

  • не тікати з дому;

  • повідомляти дорослим, куди збираєшся іти;

  • не довіряти незнайомим;

  • не бути надто самовпевненим;

  • не піддаватися на лестощі;

  • батькам краще стежити за своїми дітьми;

  • приділятидітям більше уваги;

  • не втрачати віру, коли щось не вдається;

  • використовувати навіть найменші можливості для реалізації своїх бажань.

  1. Творче завдання «Допиши казку»

  • У казку треба вірити!

Мета:розвиток креативності та творчого мислення.

Тренер. Попереду у вас завдання — потрібно дописати казку. Кожній команді дається зачин казки, а її завданням буде — дописати її, але є такі умови: треба дописати 5 – 10 речень, розповідь має бути логічною, лаконічною, а кінець казки — щасливий…

Зачитайте нам результати колективної творчості…

Зачини казок

  1. В одного Короля було троє дочок. Старші дочки були красиві, щасливі, їх дуже любив батько. А молодша не була красунею, і ні в чому їй не щастило. Батько не приділяв їй уваги, й вона почувалася дуже самотньою. Але якось…

  1. Жила собі Канцелярська Кнопка. Вона потрапила в руки злому хлопчиськові, що використовував її для своїх жартів: підкладав товаришам на стільці й, коли вони, присівши, схоплювалися як ужалені, голосно реготав. Кнопці її роль дуже не подобалася. І якось…

  1. У родині Левів народилося Левеня. Тато з мамою його дуже любили та оберігали, від усіх негараздів, труднощів і небезпек. Вони продовжували це робити й тоді, коли Левеня виросло і стало левом…

  1. Якось маленький Жайворонок випав із гнізда і впав у болото. «Де я?» – запитав він у Жаби. «В надзвичайному місці – в болоті, – сказала вона. – Ти розкошуватимеш тут усе своє життя!» Жайворонок повірив їй, хоча йому часом так хотілося в небо…

  1. Діагностична вправа «Метафора».

Мета: відпрацювання вміння професійного спілкування психолога з клієнтом, а саме: розвиток емпатії та уміння налаштовувати професійну комунікацію, створювати сприятливу атмосферу для професійного спілкування.

Тренер.Завдання виконується в колі. Закінчіть речення, початок яких є у вас на картках:

  • Якби я була книжкою, то була б... (словником, детективом, віршами).

  • Якби я була явищем природи, то була б... (вітром, сонцем, бурею, дощем).

  • Якби я була музикою, то була б... (романсом, класикою, джазом, роком).

  • Якби я була деревом, то була б…

  • Якби я була днем тижня, то була б …

  • Якби я була казковим героєм, то була б…

  • Якби я була чарівним предметом, то була б…

  • Якби я була порою року, то була б…

  • Якби я була предметом інтер’єру, то була б …

  • Якби я була жіночою прикрасою, то була б…

  • Якби я була квіткою, то була б…

  • Якби я була годинником, то була б…

  • Якби я була предметом посуду, то була б …

  • Якби я була твариною, то була б …

  • Якби я була сучасним ґаджетом, то була б...

  • Якби я була фруктом, то була б …

  • Якби я була кольором, то була б…

  • Якби я була іграшкою, то була б…

  • Якбия була цукеркою, то була б…

  • Якби я була видом транспорту, то була б…

  1. Вправа «Шерлок Холмс» (15 хв.)

Мета: виконання цього завдання дає можливість познайомитися ближче, краще зрозуміти одне одного, перевести стосунки із формальної площини в особистісну.

Тренер. Один з учасників добровільно викликається на роль Шерлока Холмса і виходить з кімнати, інші учасники групи загадують когось із решти. Шерлок Холмс повинен за допомогою непрямих питань, по асоціаціям відгадати, хто загаданий групою.

Приклади таких непрямих питань: на який час доби схожа ця людина? На яку пору року? На яку погоду? Тварина? Блюдо? Вид транспорту і т.д.

  1. Вправа «Казкові загадки»

Мета: активізувати образну пам'ять і творчу уяву, розвивати швидкість та гнучкість думки, вміння міркувати нестереотипно.

Тренер.Усі ми родом із дитинства, і завжди з ніжністю і любов’ю згадуємо казки, які чули вдома, в дитячому садку, в школі. Адже казка – не просто найпопулярніший фольклорний жанр, це джерело, що дає творчу наснагу кожній творчій людині. Казка дарує радість і дорослим, і дітям.

Інструкція.Учасники по черзі витягують згортки зі скриньки із описом знайомої всім казки. Обдумують відповідь, потім зачитують опис казки і дають свій варіант відповіді.

Отже, розпочинаємо.

        1. В якій відомій казці сіра непривітна особистість здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втручанню громадськості все закінчується добре?

(Червона шапочка)

        1. Назвіть казку, в якій різні за своїм соціальним статусом герої займали по черзі помешкання, створене в незвичайному архітектурному стилі. І все було б добре, якби до помешкання не повернувся його попередній власник зі своїм охоронцем. От героям казки й довелося залишити незаконно зайняту територію.

(Рукавичка)

        1. Герой якої казки постійно виконує забаганки своєї норовливої дружини? Проте, як би він не прагнув задовольнити амбіції супутниці, вона щоразу підвищує рівень вимог. Зрештою, подружжя опиняється на початковому етапі задоволення власних потреб.

(Золота рибка; Про липку та зажерливу бабу)

        1. В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто робив їй добро? А коли вона, щоб уникнути покарання, незаконно оволоділа чужим помешканням, то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки. Вдалося це лише найменшому з усіх учасників експерименту.

(Коза-дереза)

        1. Назвіть казку, в якій ідеться про спортсмена, котрий вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка допомогли йому дуже близько підійти до фінішу, проте фінал – трагічний. Проявивши занадто велику самовпевненість, він гине.

(Колобок)

        1. Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи задля свого нареченого. Проте одного разу його нерозсудливість та імпульсивність у поведінці призвели до довготривалої розлуки закоханих. Та, долаючи різні перешкоди, вони все ж таки єднають свої долі.

(Царівна жаба)

  1. Вправа «Казкові завдання»

Завдяки казці дитина пізнає світ

не лише розумом, а й серцем.

В. Сухомлинський

Мета: стимулювати процес "генерації ідей" для вирішення непростих життєвих ситуацій, розглянути явище з багатьох сторін, знайти якомога більше потенційних рішень.

! Важливо.

Тренер. Розв’язання казкових завдань "відкритого" типу служить шляхетним цілям збору психодіагностичного матеріалу, розвитку творчого (дивергентного) мислення і уяви. Творче мислення – це вміння знаходити оригінальні, вільні від стереотипів вирішення різних завдань, досягати результату з найменшими енерговитратами і більшою радістю; розуміти множинність першопричин і наслідків ситуацій, вчинків і рішень.

Казкові завдання формулюються таким чином, щоб людина могла спроектувати, перенести на них свій життєвий досвід. І найважливіше, воно не має єдино правильного рішення. Мета казкового завдання – стимулювати процес "генерації ідей" для вирішення непростих життєвих ситуацій, розглянути явище з багатьох сторін, знайти якомога більше потенційних рішень.

Наприклад: «У деякому царстві жив-був цар. І була у нього дочка царівна-красуня. Усім ладна, та ось біда - жодного разу в своєму житті вона не посміхнулася і не розсміялася. За що і прозвали її люди Несміяна. Що тільки цар не робив, щоб розвеселити Царівну! і артистів-скоморохів запрошував, і фокусників заморських - нічого не допомагало. Як ви думаєте, чому не сміялася царівна?»

Звичайно, ви вже зрозуміли, що в цьому простому завданні є психологічне питання з підтекстом: «Що вас засмучує, чи є у вашому житті стресова ситуація?». Ви можете отримати найрізноманітніші відповіді на це питання:

  • Її мама з татом весь час сварилися, їй було не до посмішок.

  • Їй все набридло.

  • Вона була не вільна.

  • Вона при людях не сміялася, зате коли залишалася одна - давала собі волю.

  • У неї не було близької людини.

  • Її ніхто не любив по-справжньому.

  • Вона бачила, що її веселять нещиро, чи не від душі, її це дратувало.

  • Вона була тяжко хвора.

! Важливо. Безумовно, в цих простих відповідях міститься проекція травмуючих нас ситуацій, а отже і унікальна проективна діагностична інформація для психологів та психотерапевтів.

За допомогою цього завдання можна будувати не тільки проектну діагностику, а й корекцію, бо наступне наше питання може бути таким: «А що можна зробити, щоби царівна посміхнулася, розсміялася? Ми в Казковій країні, і нам доступні найрізноманітніші засоби». Відповідаючи на це питання, учасники групи на метафоричному рівні розкажуть нам про те, що піднімає їх настрій, що їх може вивести зі складних емоційних станів. Без цієї унікальної інформації психологічний процес був би утруднений.

Фахівці, що працюють з підлітками, можуть використовувати казкові завдання в комунікативних тренінгах, упаковуючи в казкову форму тренінгові ситуації.

  1. Йшов Іван-Царевич лісом заповідним та підійшов до хатинки на курячих ніжках. Сказав він слова чарівні, щоб вона до нього повернулася (до речі, які це слова?). Хатинка повернулася, і вийшла до нього Баба-Яга. «Ага, коли ти сам до мене завітав, дам я тобі три завдання. Якщо не виконаєш – голови позбудешся» Які завдання вона дала Івану-Царевичу, і навіщо їй потрібно було, щоб він робив саме це?

  1. Далеко-далеко, там де холодно і де подувають сильні вітри, є Туманні Гори. Той, хто ходив через Туманні Гори, каже, що це погане і небезпечне місце. Справа в тому, що в цих горах живуть злі Тролі. Це неприємні казкові істоти. Вони дуже люблять мандрівникам різні неприємності спричиняти. То камінь на голову норовлять скинути, то вузьку стежку гілками та камінням завалять. Як ви думаєте, чому Тролі шкодять тим, хто йде через гори? Що можна зробити, щоб пройти через Туманні Гори і залишитися неушкодженим?

  1. Переміг хоробрий Солдат Дракона. Забрав він з собою всі скарби, що зберігалися в Драконових печерах, і поїхав додому. Він був упевнений, що його пригоди закінчилися. Але раптом ... Що могло трапитися з хоробрим Солдатом і чому?

  1. В одній казковій країні жив-був старий Король. І була у нього дочка єдина - краси невимовної. Минав час, і Король відчував, що у нього стає все менше і менше сил для того, щоб управляти країною. І вирішив він тоді видати дочку заміж за молодика гідного, який міг би керувати країною замість старого Короля. Багато женихів сваталося до Принцеси, але всім вона відмовляла. Як ви думаєте, чому? Що хотіла Принцеса? Якими якостями повинен володіти той, хто стане її чоловіком та керуватиме країною замість старого Короля?

  1. На одному казковому острові жило Чудо-Юдо. Мудрі люди говорили, що раніше Чудо-Юдо було прекрасним Принцом. Як ви думаєте, хто і чому зачарував Принца? Що потрібно зробити, щоб зняти його чари?

  1. Одружився Іван-Царевич на Василині-Премудрій. І залишився у неї жити. Трапилося якось Василині-Премудрій у справах виїхати. Перед від'їздом віддала вона Івану-Царевичу ключі від усіх кімнат і сказала: "Ти можеш всюди ходити, але тільки за ті маленькі дверцята не зазирай". Сказала і поїхала. Що зробив Іван-Царевич? Чому не можна було заглядати за маленькі дверцята?

Процес групового рішення і обговорення суттєво збагачує життєвий досвід дитини: адже чим більше у неї буде варіантів реагування і поведінки в тій чи іншій ситуації, тим більше адаптованою до життя вона буде.

  1. Казкотерапія для дорослих.

Психотерапевтичні казки - це казки, які в повному розумінні "лікують Душу", "піклуються про душу". За образами цих казок стоять глибинні механізми буття, міркування про сутнісних філософських поняттях: Любові, Добра, Гордині, Смерті, Стилі життя. Ці казки досліджують найсокровенніші мотиви поведінки людини і розкривають таємниці Буття. Вони допомагають людині трансформувати себе, розвиваючи Душу.

ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНА КАЗКА ПРО ОБРАЗУ

Мудра людина вимагає всього

лише від себе, нікчемна ж людина

вимагає всього від інших.

Л.Толстой

ОБРАЗА – це така маленька і дуже симпатична тваринка. З вигляду вона зовсім нешкідлива. І якщо з нею правильно поводитися, то шкоди вона вам не принесе.

ОБРАЗА, якщо не намагатися її поселити в своєму будинку, прекрасно живе на волі і ніколи нікого не чіпає. Але всі спроби заволодіти образою, зробити її своєю, закінчуються завжди плачевно …

Звірятко це дуже маленьке і спритне, воно може випадково потрапити в тіло будь-якої людини. Людина це відразу відчує, тому що їй відразу стає прикро.

А звірятко починає кричати людині:

Я ненавмисно попалося! Випусти мене! Мені тут темно і страшно! Відпусти! Я хочу до мами!

Є такі люди, які відразу відпускають образу, поки вона маленька – це кращий спосіб розпрощатися з нею..

Але є й такі, які ні за що не хочуть її відпускати. Вони відразу називають ОБРАЗУ своєю і носяться з нею, як з писаною торбою або як з найдорожчою іграшкою. Постійно думають про неї і навіть вночі прокидаються від дбайливих думок про неї.

А ОБРАЗІ все одно не подобається жити в середині людини. Вона крутиться, шукає вихід, але сама вихід знайти не може. Таке ось безпорадне і недолуге звірятко.

Та й сама людина теж стиснеться, завмре вся і ні за що не випускає вже свою ОБРАЗУ. Шкода віддавати. А звірятко ж голодне і їсти йому дуже хочеться. Ось і починає воно потихеньку їсти, що знайде, а хоч і людину зсередини. І людина відчуває це: то там заболить, то тут. Але не випускає людина з себе образу. Тому що звикла до неї. А вона їсть і росте. Знаходить усередині людини що-небудь смачненьке, присмоктує і гризе. Так і говорять: «ОБРАЗА гризе».

І врешті-решт приростає до чого-небудь в тілі людини і проти своєї волі стає його частиною. Слабшає людина, хворіти починає, а ОБРАЗА усередині продовжує рости. І невтямки людині, що тільки і потрібно – узяти і відпустити ОБРАЗУ! І їй без людини краще, і людині без неї легше живеться…, бо від ОБРАЗИ вона часто плаче і хворіє. Людина з кожним днем ​​слабшає, а ОБРАЗА всередині все збільшується і збільшується.

ОБРАЗА – це лише маленьке звірятко. Відпусти його, нехай собі біжить до мами!

Мораль: ОБРАЗА – це стан душі. По суті, ми самі приймаємо рішення бути скривдженими і ображеними. І коли у черговий раз ви захочете образитися, подумайте: чи варте воно того?

ОБГОВОРЕННЯ:

  • Чим небезпечна образа?

Тренер. Почуття образи стоїть осторонь від решти почуттів. Його головна відмінність полягає в тому, що воно спрямоване на саму людину і є руйнівним. Дуже складно перетворити почуття образи в ресурс (як це можна зробити практично з будь-яким іншим почуттям). Кожен раз, ображаючись, людина витрачає свою життєву силу, нічим не заповнюючи її.

За образою ховається пригнічена агресія, яка направляється на себе. Будь-які пригнічені емоції руйнівно впливають на наш організм, призводячи до певних соматичних порушень. Так, в сучасних дослідженнях ми можемо бачити, що образливі діти, яким не дозволялося відкрито проявляти агресію в родині, набагато частіше хворіють на простудні захворювання. У дорослому віці образа, пригнічена агресія, гординя (захисний механізм у вигляді нарцисичної переваги, що допомагає уникнути почуттів безпорадності і відчаю) призводить до онкологічних захворювань.

  • Як образа впливає на наше життя?

Тренер. Найчастіше ображаються на близьких людей. Так як нікому не прийде в голову ображатися на граблі, які вдарили в лоб, або на міністра, який прийняв не той закон. Але на своїх близьких, які можуть відчути нашу образу, тобто усвідомити, що вони в чомусь завинили, спробувати виправитися, ми ображаємося при будь-якому зручному випадку.

Як правило, негативні наслідки образи в стосунках не змушують себе довго чекати. Неможливість проявити агресію, захистити себе, конструктивно вирішити конфліктні ситуації призводять до складнощів у взаєминах, постійним переживанням і їх соматизації.

  • Чи пов'язана образа з несправедливістю?

Тренер. Справедливість і несправедливість - це оціночні моральні категорії. Якщо говорити науковою мовою, то почуття образи є формою реакції на фрустрацію. За великим рахунком, будь-яка фрустрація (порушення планів, руйнування очікувань або ілюзій, неможливість отримати бажане - те, на що людина розраховує) з його точки зору є несправедливістю. Часто почуття образи виникає навіть у тих ситуаціях, де свідомо людина розуміє, що вона не має рації, але відреагувати на ситуацію іншим, більш конструктивним чином, у неї не вистачає внутрішніх ресурсів.

Людина, образившись, пред'являє до кривдника певні претензії, які не виконуються, що і призводить в кінцевому результаті до цього неприємного відчуття. Але ми повинні розуміти, що не всякі вимоги можна виконати.

  • Як подолати образу?

Тренер. Часто клієнти хочуть придушити образу або просто її не відчувати. Але проблема полягає в тому, що жива людина не може не відчувати. Якщо ми не відчуваємо наших почуттів, то вони перетворюються або в дії (піти, припинити спілкуватися, не брати трубку), або в соматичні хвороби, тоді наше тіло починає відчувати і говорити за нас.

Правильніше було б виходити з того, що образа - це наш внутрішній спосіб реагування на обставини. Кількість образи, злості або інших емоцій, які вимагають виплеску або придушення, залежать від обсягу нашого внутрішнього контейнера, від того, яку ситуацію ми здатні перетравити і переробити в собі, а не відреагувати зовні, звинувативши інших або захворівши.

Пишіть. Відкрийте щоденник і напишіть все, що ви думаєте про кривдника. Потім можете спалити ці листки. Або порвати. Спалювання допоможе вже в символічній формі попрощатися з частиною важких емоцій. Можна не тільки писати - малювати. Можна проговорити, якщо є таке бажання.

Один з методів гештальт-терапії такий: Виберіть час, поставте перед собою порожній стілець, подумки посадіть на нього вашого кривдника (навіть якщо це була група, в ній завжди є призвідник) і висловіть йому всі ваші претензії. А після пересядьте на цей стілець самі (саме фізично), і спробуйте з-перед вас кривдника відповісти на ваші ж власні претензії. Побачите, вам теж буде що сказати.

Нагадаю вам слова Толстого: «Якщо тобі здається, що хтось завинив перед тобою. Забудь і прости. і ... ти спізнаєш велику радість - прощати!» А якщо хочете зовсім не ображатися, то ні від кого нічого не чекайте, ні на кого не сподівайтеся. Тільки На Бога і на себе! Тоді вас взагалі неможливо буде образити.

  1. Вправа «Збори в казкову дорогу».

Людина, яка вірить у казку,

одного дня в неї потрапляє,

бо в неї є серце.

С. Корольов

Мета: тренувати здатність передбачати наслідки тих чи інших виборів і вчинків, а також здатність до узагальнення і комбінування. Розвитку творчого (дивергентного) мислення. Розвиток емпатії і вміння слухати.

Тренер. Для того щоб відправитися в дорогу по Чарівному лісі, нам необхідно добре підготуватися. Ви знаєте, що в казці трапляється багато несподіваного, тому потрібно взяти з собою багато різних речей. Але, з іншого боку, ми на собі багато речей забрати не можемо. Тому ми зараз сядемо і подумаємо разом, що нам потрібно взяти в дорогу. Кожен, хто пропонує взяти з собою якусь річ, повинен сказати, в яких ситуаціях і для чого вона нам може стати в нагоді.

Наприклад, я говорю: "Нам потрібна мотузка - вона нам допоможе переправлятися через річку, гори, на ній можна сушити білизну, їй можна зв'язати ворога і ще багато чого можна зробити з її допомогою". З собою ми беремо тільки ту річ, яку ми можемо використовувати в багатьох казкових ситуаціях».

Діти, пропонуючи будь-яку річ, повинні назвати не менше трьох (а діти після 7 років не менше п'яти) варіантів її використання в казковій подорожі. Тому, хто назвав найбільше речей і найбільше оригінальних варіантів їх використання, бажано дати маленький приз або жетон.

Важливо! в роботі з дітьми.

Робота в рамках аналітичного напряму казкотерапії сприяє:

  • Розвитку творчого (дивергентного) мислення дитини.

  • Вдосконаленню вербального мовлення (дитина вчиться дохідливо і правильно формулювати свої думки).

  • Розвитку фантазії, уяви.

  • Розвитку здатності до глибокого образного мислення, встановлення причинно-наслідкових зв'язків.

  • Розвитку емпатії і вмінню слухати (тому що в ході аналізу дитина вчиться відчувати головного героя і слухати те, що кажуть інші діти).

  1. Проективний тест «Чарівні предмети». (Додаток 1)

Мета: виявити ключову проблему, яка найбільше турбує.

Тренер. Тест "Чарівні Предмети" проективний і дуже метафоричний при всій своїй явній простоті.

Ви, напевно, помічали, що варто тільки звичайний предмет назвати «чарівним», як він набуває для нашого сприйняття (неважливо, дитячого або дорослого) інше значення. Несвідомо ми починаємо ставитися до нього, якщо не з захопленням, то з повагою. Багато педагогів розповідали, що варто тільки ручку або олівець назвати «чарівними», розповісти про них маленьку казкову історію, як у дитини з'являється інтерес в очах і бажання скористатися цим предметом. Часто для того, щоб дитина випила ліки, лікарі та батьки називають їх «чарівним» і «цілющими».

Мабуть, саме слово «чарівний», «магічний» володіє особливою, позитивно мотивує семантикою. «Веди звичайне життя незвичайним способом» - радить давня мудрість. Наділяючи звичайні предмети казковими і чарівними властивостями, активізуючи свою уяву, ми дійсно починаємо здійснювати звичайні дії незвичайним способом. А це значить, ми починаємо ТВОРИТИ, стаємо самими справжніми Чарівниками!

Всім відомо, що Чарівники можуть значно більше, ніж звичайні люди. Однак існує думка, що Чарівники живуть тільки в казках. Але хіба це саме так? Чи бували у Вас, ситуації, коли Вам раптом несподівано вдавалося завершити важливу справу, якимось особливим чином складалися обставини, приходила допомогу в той момент, коли вона була особливо потрібна, але Ви навіть не могли на неї розраховувати? Про такі ситуації люди кажуть: «Прямо як у казці!» Але ж це сталося в реальності ... І як же нам бути з популярним виразом: «Чудес не буває»? ..

Звичайно, чудеса бувають, але не завжди. Однак віра в них живе всередині нашої душі, як її потенційна здатність. Тому дуже важливо створити такі умови для психологічної роботи, в яких ця здатність проявляється, посилюється і допомагає людині долати те, що гальмує її розвиток.

Часто нам здається, що наше життя нестерпне, а проблем в нім накопичилося стільки, що розібратися з ними немає ніякої можливості. Однак, це відчуття, найчастіше, оманливе. Психологи розробили цікавий тест, який допомагає виявити ту єдину проблему, яка найбільше вас турбує.

Уявіть, що ви опинилися в казці, і добра чарівниця пропонує вам свої послуги. Ви можете вибрати два будь-яких чарівних предмета з перерахованих нижче.

При цьому слідувати необхідно двом умови. Перший - це предмет, який вам найбільше необхідний в даний момент. А другий - це предмет, якого ви абсолютно не потребуєте.

  1. Вправа «Добрий чарівник»

Мета: створення позитивної атмосфери, усунення напруження.

Тренер. Кожен з учасників по колу закінчує речення: «Якби мені зустрівся добрий чарівник, я ввічливо попросила б…»

  1. Рефлексія.

Тренер. Дайте відповіді на питання:

  • Що вам сьогодні сподобалося?

  • Що не сподобалося?

  • Висловіть ваші побажання.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА:

        1. Т. Д. Зинкевич-Евстигнеева Практикум по сказкотерапии. — СПб.: ООО «Речь», 2000. - 310с.

        2. Т. Д. Зинкевич-Евстигнеева, Т. М. Грабенко. Игры в сказкотерапии. — СПб., Речь, 2006. 208 с.

        3. Т.Д. Зинкевич-Евстигнеева Путь к волшебству. Теория и практика сказкотерапии. — СПб.: "Златоуст", 1998. — 352 с.

        4. Т. Д. Зинкевич-Евстигнеева Проективная диагностика в сказкотерапии — СПб.: ООО «Речь», 2003. - 208 с.

        5. Т.Д. Зинкевич-Евстигнеева— «Тренинг по сказкотерапии» — СПб., Речь, 2006. 176 с.

11

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Вітаємо зі святом працівникі́в осві́ти

та даруємо 100 грн

кешбеку!

Кешбеком можна оплатити 50% вартості будь-яких цифрових товарів та послуг на порталі «Всеосвіта»

Отримати кешбек можна з 1 до 14 жовтня 24 жовтня та використати протягом всього місяця.