Регуляція травлення. Харчові розлади та їх запобігання

Опис документу:
Цілі уроку: - освітня: ознайомити учнів з особливостями роботи органів травлення і регуляцією процесів травлення в організмі людини; - розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур; - виховна: виховувати розуміння значення правильного харчування для збереження здоров'я людини.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 10

Біологія

Тема: Регуляція травлення. Харчові розлади та їх запобігання

Цілі уроку:

- освітня: ознайомити учнів з особливостями роботи органів травлення і регуляцією процесів травлення в організмі людини;

- розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур;

- виховна: виховувати розуміння значення правильного харчування для збереження здоров'я людини.

Обладнання й матеріали: таблиця «Органи травлення», два добре накрохмалені клапті білої тканини, вата, сірники, розчин іоду, слина.

Базові поняття й терміни: ротова порожнина, слинні залози, слина, слиновідділення, амілаза, мальтаза, лізоцим, ковтання, травлення, шлунок, шлунковий сік, залози, ферменти, пепсин, слиз, хлоридна кислота, травлення, хімус, тонкий і товстий кишечник, дванадцятипала кишка, підшлункова залоза, жовчний міхур, печінка, жовч, емульгація, всмоктування поживних речовин, ворсинки, мікроворсинки, сліпа кишка, апендикс, пряма кишка.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

1. З яких частин складається травна система людини?

2. Скільки зубів у людини?

3. Навіщо потрібні молочні зуби?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди й одночасним заповненням таблиці

Відділ травної системи

Ферменти, що секретуються

Особливості будови

Процеси, що відбуваються

Ротова порожнина

Амілаза (виділяється слинними залозами)

Ротова порожнина обмежена щелепами й вислана багатошаровим епітелієм. Є зуби (20 молочних або 32 постійні), язик (перевертає їжу, крім того, на ньому розташовані смакові рецептори), три пари слинних залоз і щічні залози

Їжа, її пережовування і проковтування. Перший етап перетравлення вуглеводів

Шлунок

Ренін і пепсин, крім ферментів декретується хлоридна кислота

Покритий простим циліндричним епітелієм. У стінці є шлункові залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка шлунка утворена трьома шарами гладких м’язів. М’язи циркулярного шару утворюють кардіальний і пілоричний сфінктери (кільцеві м’язи, що замикають вхідний і вихідний отвори шлунка)

Перетравлення білків (усередині харчової грудки, що просочилася слиною в ротовій порожнині, деякий час триває також перетравлення вуглеводів ферментами слини)

Тонкий кишечник

Амілаза, мальтаза, лактаза, сахараза(входять до складу кишкового соку, що секретується слизовою оболонкою кишечнику). Трипсин,хімотрипсин, амілаза, ліпаза, нуклеази (входять до складу соку підшлункової залози). Крім ферментів печінка виділяє жовч (містить солі жовчних кислот)

Складається з трьох відділів — дванадцятипалої, порожньої та клубової кишок. До дванадцятипалої кишки відкриваються протоки печінки й підшлункової залози. Порожній кишечник покритий простим циліндричним епітелієм. У його стінці є залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка кишечнику утворена двома шарами гладких м’язів. Слизова оболонка тонкого кишечнику утворює безліч пальцеподібних виростів (ворсинок), у стінках яких розташовані волокна гладких м’язів. Крім того, вони містять велику кількість лімфатичних судин і капілярів. Клітини, розташовані на них, покриті мікроворсинками

Емульгування жирів, остаточне перетравлення всіх органічних сполук, усмоктування продуктів, що утворилися

Товстий кишечник

За структурою схожий на тонкий кишечник, але відсутні ворсинки, подовжній шар м’язів не суцільний (представлений трьома стрічками)

Усмоктування води, вироблення вітамінів симбіотичними мікроорганізмами

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ,СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Самостійна робота учнів

1. Чому шлунок сам себе не перетравлює? (Слизова оболонка шлунка стійка до дії травних ферментів, оскільки вона виділяє слиз, що ізолює стінки шлунка від хлоридної кислоти й ферментів)

2. Як відмінності у функціях, що виконують тонкий і товстий кишечник, позначилися на їхній будові? (Товстий кишечник за структурою схожий на тонкий, але в ньому відсутні ворсинки, а подовжній шар м’язів не суцільний (представлений трьома стрічками). Це пов’язано з тим, що в товстому кишечнику всмоктування перетравленої їжі вже не відбувається, і немає необхідності у значному збільшенні площі поверхні контакту з харчовою грудкою. Крім того, у зв’язку з цим, немає потреби в інтенсивному перемішуванні харчової грудки з допомогою м’язів кишечнику)

3. Підготувати повідомлення про хвороби шлунково-кишкового тракту.

4. Підготувати повідомлення про вплив алкоголю та тютюнопаління на травлення.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інноваційна методика творчо-пізнавальної діяльності особистості: «Rory’s Story Cubes» »
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.