Психологія. Теорія дитячих ігор. Значення гри для психічного розвитку дитини

Опис документу:
У статті розглянуто підходи до класифікації дитячих ігор дошкільників і молоших школярів. Проаналізовано думки вітчизняних психологів та педагогів. Роботу доцільно використовувати для проведення навчальних занять зі студентами педагогічних технікумів або коледжів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Значення гри для психічного розвитку дитини

Гра є надзвичайно важливою для повноцінного психічного і фізичного розвитку дитини. У період дошкільного дитинства гра є провідною діяльністю дитини, грі присвячується багато часу, і не дарма.

Гра – активна форма пізнання навколишньої дійсності. Різноманітність її форм вводить дитину у коло реальних життєвих явищ. Дитина у грі пізнає якості і властивості предметів, їх призначення, способи використання, засвоює зв'язки і відносини між людьми, правила і норми поведінки, пізнає саму себе, свої можливості і здібності.

Інтерес дитини до тієї чи іншої гри поступово вичерпується у міру засвоєння знань і умінь, що її складають, тому вона розвивається, з’являються нові сюжети, ролі. Гра – діяльність свідома і цілеспрямована. У кожній грі є значуща для дитини ціль. Навіть найпростіша гра – дія з предметами спрямована на певну мету. Чим менша дитина, тим більший наслідувальний характер мають ігрові дії. Поступово рівень усвідомлення зростає. Щоб досягти мети, дитина відбирає необхідні засоби, здійснює певні дії та вчинки, вступає у різноманітні стосунки з товаришами. Діти домовляються про тему і зміст гри, розподіляють ролі, повною мрою планують свою діяльність. Усе це свідчить про її цілеспрямованість, свідомий характер.

Гра – це вільна, самостійна діяльність, що здійснюється за особливою ініціативою дитини, де значною мірою реалізується бажання виявити свій задум, по-своєму діяти, змінювати реальне життя. Гра вільна від обов’язків перед дорослими. Вона є своєрідним проявом самодіяльності і самостійності. Граючи, дитина виходить із власних безпосередніх потреб та інтересів. Воля і самостійність дитини виявляються у виборі гри чи її змісту, у добровільності об’єднання з кимось для гри, у вільному входженні у гру і виході з неї.

Одна з особливостей гри – наявність творчої основи. Вона завжди повязана з ініціативою, вигадкою, кмітливістю. У цьому процесі активно працює уява дитини, емоції, почуття. Прояви ініціативи і творчості різноманітні. В одних іграх творчість пов’язана з побудовою сюжету і вибором змісту, ролі, в інших виявляється у виборі способів дії, в їх варіативності (хованки, ігри у доміно, м’яч, тощо). Багато ігор вимагають уміння погоджувати дії партнерів, виходячи з цього, швидко змінювати тактику своєї поведінки чи способи дій (рольові, рухливі ігри). Творчий елемент завжди глибоко індивідуалізований, він є носієм індивідуальності кожного гравця, тому гра є засобом розвитку творчості, формування здібності дітей.

Важлива риса гри – її емоційна насиченість. Дитина у процесі гри переживає почуття, пов’язані із ролями, які виконує: турботу, ніжність «матері», відповідальність «лікаря», справедливість «вихователя» («учителя») тощо. У колективних іграх виявляються дружба, товариськість, взаємна відповідальність. Дитині приносить задоволення досягнення результату, подолання труднощів.

Важлива частина розробки проблеми теорії гри – її виховні можливості та педагогічна цінність.

Саме у грі з’являються і розвиваються новоутворення дошкільного віку: внутрішнє мовлення як засіб мислення, співвіднесення мотивів, просторове сприймання, первинні моральні та етичні настанови, усвідомлення своїх внутрішніх переживань.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розроблення і використання цифрового освітнього контенту в освітньому процесі Нової української школи »
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.