• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Психологія
  • Просвітницький тренінг для педагогічного колективу центру соціально – психологічної реабілітації дітей на тему: «Запобігання насильству над дітьми»

Просвітницький тренінг для педагогічного колективу центру соціально – психологічної реабілітації дітей на тему: «Запобігання насильству над дітьми»

Психологія

Для кого: Дорослі

29.06.2021

90

13

0

Опис документу:
Мета: сформувати у педагогів уміння і навички розуміння та розв’язання проблеми насильства над дітьми; сфокусувати увагу учасників на проблемі насильства у дитячому колективі, та визначити власне місце у вирішенні цієї проблеми. Очікувані результати: по закінченню тренінгу педагоги будуть знати про проблему насильства в дитячому середовищі; про місце дорослого у розв’язанні проблеми насил
Перегляд
матеріалу
Отримати код


Великоновосілківський центр соціально – психологічної реабілітації

дітей




Просвітницький тренінг

для педагогічного колективу

центру

соціально – психологічної реабілітації дітей


на тему:

«Запобігання насильству над дітьми»







Підготував: психолог центру

Дудукало Майя Сергіївна



2021р.

Тема: «Запобігання насильству над дітьми»


Форма проведення: просвітницький тренінг.


Категорія учасників: педагогічний колектив Великоновосілківського центру соціально – психологічної реабілітації дітей.


Мета: сформувати у педагогів уміння і навички розуміння та розв’язання проблеми насильства над дітьми; сфокусувати увагу учасників на проблемі насильства у дитячому колективі, та визначити власне місце у вирішенні цієї

проблеми.


Очікувані результати: по закінченню тренінгу педагоги будуть знати про

проблему насильства в дитячому середовищі; про місце дорослого у розв’язанні проблеми насильства в дитячому середовищі; про можливості формування у дітей більш толерантного ставлення один до одного. Педагоги будуть вміти правильно ідентифікувати різні прояви насильства в дитячому середовищі; аргументувати свої дії з попередження насильства серед дітей на основі власної відповідальності.


Час проведення: 1 год. 30 хв.


Обладнання: Комп’ютер. Картки для поділу на групи. Чарівна паличка для привітання. Стікери кольорові. Схематично зображене дерево на плакаті. Аркущі паперу. Пучки для кожного учасника


Хід тренінгу

Вступ (2 хв.)

Доброго дня, шановні колеги! Нашу зустріч хотілося розпочати такими словами : «Якщо твої наміри розраховані на рік - сій жито, на десятиліття - саджай дерева, на віки - виховуй дітей»(Народна мудрість).

«Найскладніша й найблагородніша робота,- єдина для всіх і водночас своєрідна і неповторна в кожній сім’ї ”( В.О.Сухомлинський).

Сьогодні  ми проведемо  наш захід у формі тренінгового заняття. Тренінг - це навчання досвідом. Це чудова форма для налагодження спілкування, профілактики конфліктів, які виникають між педагогами та дітьми. Тому  на  цьому тренінгу ми розглянемо актуальну проблему, це попередження насильства та жорстокості в дитячому колективі. 


1.Вправа "Привітання” (3 хв.)

Мета: заняття емоційного напруження, позитивне налаштування на заняття, подолання труднощів висловлюватись "перед публікою”.

Хід вправи: У психолога в руках "чарівна паличка ”, яку він зі словами привітання і побажань на сьогодні передає будь-кому з учасників тренінгу. Той, у кого "чарівна паличка ”, теж передає її із словами привітання і побажання наступному учаснику. І так продовжується доти, доки всі учасники не привітаються між собою.


2.Вправа «Правила роботи»(5 хв.)

Мета : показати необхідність вироблення й дотримання певних правил, за якими відбувається взаємодія людей у групі; прийняти правила для продуктивної роботи під час тренінгу.

Перш ніж перейти до подальшої роботи, пропоную  вам прийняти певні правила, за якими ми будемо працювати протягом нашої зустрічі. 1.Активність.

2.Право промовчати.

3.Бути відвертим.

4.Бути позитивним.

5.Право піднесеної руки.

6.До всіх звертатися на «ти».

7.Правило «тут» і «тепер».

8.Толерантність.

9.Працювати «від» і «до».

Чи згодні ви з першим правилом?...

Чи приймаємо ми друге правило?...

Як ви ставитесь до того, щоб у роботі користуватись вимогами третього правила?...


3.Вправа очікування «Квітуче дерево» (10 хв.).

Мета: визначення очікувань від тренінгового заняття та активізація пізнавального інтересу. Учасникам пропонується написати на стікерах у формі квітки свої очікування від сьогоднішнього заняття. Потім кожен учасник прикріплює стікер на схематичне зображення «дерева» на плакаті. Учасники заняття озвучують свої очікування по колу: «Я очікую від заняття...»


4.Вправа «Мозковий штурм»(5 хв.)

Мета: з’ясувати рівень обізнаності.

Тема нашого тренінгу складна, оскільки стосується  жорстокості та насильства. Нажаль, це явище живе серед нас, дорослих, а також серед дітей

Тому пропоную всім продовжити речення: «Насильство та жорстокість для мене – це…»

- Чому сьогодні ми піднімаємо  цю тему?

- Які форми насильства над людиною існують у нашій країні?

- Хто провокує насильство?

- Чим підкріплюється насильство?

Отже, насильство - будь-які умисні дії   фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування однієї людини по відношенню до іншої людини, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи як людини , так і  громадянина,а також наносять йому  моральну шкоду, шкоду його фізичному чи психічному здоров’ю.


5. Інформаційне повідомлення про проблеми насильства та жорстоке поводження з дітьми (5хв.)

Ця проблема є актуальною, тому що  близько половини опитаних дітей в Україні вважають себе недостатньо захищеними державою від жорстокості, знущання, брутального поводження, викрадення та продажу, від  сексуальної експлуатації-38%, від примусу до підневільної, непосильної, надмірної чи небезпечної  праці -34%,від вживання наркотиків-43%. Насильство -серйозна  і поширена проблема в світі. Воно впливає на життя дітей і підлітків: третина дітей в Україні щороку спостерігають акти насильства в сім’ї. Діти матерів, що зазнали знущань, у шість разів частіше намагаються покінчити життя самогубством, а 50% таких дітей мають схильності до вживання наркотиків й алкоголю. Одна третина підлітків зазнає насилля в інтимних стосунках. Найбільш типовими наслідками такої ситуації стають :бійки, конфлікти з оточенням, низька шкільна успішність, замкненість тощо. До емоційних проблем  таких дітей можна зарахувати: підвищену агресивність, знижений настрій, депресію, тривожність, страхи, нестійкість емоційної системи.

Самі діти, які зазнають жорстокого поводження і насильства, звертаються за психологічною  допомогою вкрай рідко. Насамперед, це випадки сексуального насильства щодо підлітків, побиття батьками. А ось на вулицю вони тікають все частіше. Це саме ті підлітки, з якими щодня стикається поліція – чи як з правопорушниками, чи  як споживачами наркотиків, чи як  просто нещасними бездомними дітьми.

Що ж таке жорстоке поводження з дітьми? Які дії треба вважати неприпустимими, які з них підлягають покаранню згідно з Законом України «Про попередження насильства»?


Види та форми жорстокого поводження з дітьми.

Фахівці виділяють 4 типи жорстокого поводження щодо дітей:

1.Фізичне насильство;

2.Нехтування;

3.Сексуальне насильство;

4.Психологічно жорстоке поводження.


6. Робота в групах (за допомогою карток, які учасники отримали, вони об’єднуються в групи) –(10 хв.)

Мета: з’ясувати рівень обізнаності педагогів щодо типів жорстокої поведінки та розуміння того, що не кожне покарання принесе дитині користь. Розвивати навички групової взаємодії.

І група – записує форми та дії, які відносяться до фізичного насильства, наводить приклади.

ІІ група – записує форми та дії, які відносяться до нехтування, наводить приклади.

ІІІ група – записує форми та дії, які відносяться до сексуального насильства, наводить приклади

ІV група – записує форми та дії, які відносяться до психологічного насильства, наводить приклади.


7.Міні – лекція (10 хв.)

Фізичне насильство – нанесення фізичних пошкоджень, тілесні  карання, а також залучення дітей до вживання алкоголю й наркотиків. У деяких сім’ях як дисциплінарний захід використовують різні види фізичного насильства – від потиличників до ляпасів і шмагання ременем. Необхідно усвідомлювати, що фізичне насильство – це фізичний напад,що завжди супроводжується словесною образою та психічною травмою. Що, без сумніву, є прямим порушенням прав та свобод людини, та зокрема дитини.

Сексуальне насильство – використання дитини дорослим або іншою дитиною для задоволення сексуальної потреби, а також залучення до дитячої проституції, в тому числі з використанням порнографічної літератури, фотографій, кінофільмів з метою отримання прибутку.

Психологічне насильство (емоційне) – відсутність любові та уваги до дитини,  приниження її людської гідності, грубість (словесні образи, погрози    забороняють виходити на вулицю, гуляти з однолітками: маніпулюють нею, використовуючи при цьому неправду й незгоду, кривдять її родичів і друзів для того, щоб прогнати їх.

Нехтування (зневажання основних потреб  дитини) – відсутність належного забезпечення основних потреб дитини в їжі, одягу, житлі, вихованні, медичній допомозі через низку об’єктивних причин (бідність, психічне захворювання,недосвідченість ), а також без них.

Отже, причинами жорстокості серед дітей є : статус дитини в колективі, відношення до нього однолітків,взаємовідношення з вчителями, вихователями ,стосунки в сім’ї,а також чоловічий стереотип поведінки, який культивується як у сім’ї, так і в засобах масової інформації.

Як бачимо, поширенню жорстокості дітей сприяє необізнаність батьків або осіб, що замінюють Їх, із тим, які заходи впливу неприпустимі у взаєминах із дитиною, нерозуміння того, що  не кожне покарання принесе дитині користь. Негативну роль  відіграє також низький рівень правової культури населення, недостатні  знання законодавчих норм. Що охороняють права дитини та гарантують покарання кривдників. У тому числі – за порушення основних прав людини та дитини.


8. Вправа «Я і діти, я і насильство» (15 хв.)

Мета: допомогти учасникам знайти своє місце у розв’язанні проблеми насильства в дитячому середовищі.

Учасникам пропонують по колу назвати своє місце в діаді «Я і дитина». Починає психолог шляхом пропонування своєї позиції в цьому питанні, наприклад: «Я – мати», «Я – тітка», «Я – сусідка» тощо. Аналогічне коло відносно питання «Я і насильство серед дітей». Знову починає психолог своїм варіантом: «Я навчаю людей, які працюють з дітьми», або «Я бачу як діти ставляться одне до одного», або «Я сама страждала в дитинстві від насильства з боку дітей». Таким чином в результаті двох кіл формується твердження, яке озвучує психолог: «Мене це стосується, оскільки я – член суспільства».


9. Вправа «Формування відповідальності дорослих та дітей» (15 хв.)

Мета: допомогти учасникам сформувати почуття відповідальності за себе та інших у розв’язанні проблеми насильства серед дітей.

Кожний учасник отримує аркуш паперу. Психолог зачитує пропозиції, а учасники записують їх продовження. Найбільш правильною є перша реакція. Якщо яка-небудь пропозиція не підходить, її можна пропустити. Наприкінці надається трохи часу, щоб усе закінчити. Обговорення проводиться в колі. Кожен з учасників зачитує те судження, яким хоче поділитися з рештою групи. Ведучий допомагає учасникам з’ясувати їхні точки зору і усвідомити міру своєї відповідальності за власні почуття, думки, вчинки. Психолог поділяє твердження на дві групи: «Відповідальність за інших» і «Відповідальне ставлення щодо інших». Під час обговорення бажано дати учасникам відчути переваги і недоліки цих двох позицій.


Коли я відчуваю відповідальність за інших

Я... виправляю

захищаю

рятую

контролюю

переймаюсь їхніми почуттями

не слухаю

Я відчуваю... втому

тривогу

страх

втрату рівноваги

Я турбуюсь про… рішення

деталі

відповіді

обставини

те, щоб вони не помилились

виконання

Я маніпулятор, тобто використовую інших

Я думаю, що людина живе відповідно до моїх очікувань.

Коли я відповідально ставлюсь до інших

Я... демонструю емпатію (співчуваю, розумію почуття інших)

підбадьорюю

ділюсь

конфліктую

слухаю

Я відчуваю... врівноваженість

свободу

усвідомленість

власну цінність

Я турбуюсь… про людину

про почуття

разом з людиною

Я вірю – моєї присутності з іншою людиною достатньо

Я помічник/провідник, тобто супроводжую іншу людину

Я думаю, що людина сама відповідає за свої вчинки


10. Підсумок тренінгу. Рефлексія(10 хв.)

Мета: підбити підсумки заняття,обмінятися враженнями, сформувати плани подальшої роботи, сприяти позитивному завершенню заняття.

Психолог пропонує всім учасникам по колу висловитись стосовно того, на яке найголовніше запитання вони знайшли відповіді протягом тренінгу, та оцінити, наскільки здійснилися їхні персональні очікування від тренінгу.

Психолог звертається до учасників із пропозицією скласти йому телеграму з 11 слів, яка містила б відповіді на такі запитання:

-Що ви думаєте про проведене тренінгове заняття?

-Що було для вас важливим?

-Що вам сподобалося?

-Чи справдилися ваші очікування?


Наша зустріч підійшла до завершення. Сподіваюсь, що вона була для вас корисною, викликала роздуми.


Використані джерела:

  1. Запобігання та протидія насильству. Методичні рекомендації. Київ.-2018.

  2. Вчимося жити разом. Режим доступу http://llt.multycourse.com.ua/ua/

  3. Козлов Н.Н. Лучшие психологические игры и упражнения / Н.Н. Козлов. [Переиздание] — Екатеринбург: Издательство АРТ ЛТД, 1997 — 144 с.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.