Програма гуртка

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Управління освіти і науки

Чернігівської обласної державної адміністрації

Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. К.Д.Ушинського

Центр творчості дітей та юнацтва

Прилуцької міської ради Чернігівської області

Управління освіти і науки

Чернігівської обласної державної адміністрації

Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. К.Д.Ушинського

Центр творчості дітей та юнацтва

Прилуцької міської ради Чернігівської області

ПОГОДЖЕНО:

Протокол засідання

науково-методичної ради

Чернігівського обласного

інституту післядипломної

педагогічної освіти ім.К.Д.Ушинського

24.09.2015 № 1

ЗАТВЕРДЖЕНО:

Наказ Управління освіти і науки Чернігівської облдержадміністрації

30.10.2015 № 312

Навчальна програма

з позашкільної освіти

гуманітарного напряму

«Валеологія для малят»

1 рік навчання

м. Прилуки - 2015

Укладач: Горбань Оксана Валентинівна, керівник гуртка раннього розвитку дітей «Академія дошкільних наук» Центру творчості дітей та юнацтва Прилуцької міської ради Чернігівської області.

Рецензенти:

Мельниченко Н.М., заступник директора з навчально-методичної роботи Центру творчості дітей та юнацтва Прилуцької міської ради Чернігівської області.

Хлопіна Ж.Ф., методист з позашкільної освіти відділу виховної роботи та здорового способу життя Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім..К.Д.Ушинського.

Кочерга О.М., голова циклової комісії викладачів педагогіки та психології Прилуцького гуманітарно-педагогічного коледжу ім. І.Я.Франка, кандидат педагогічних наук.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

З кожним роком у нашій країні погіршуються демографічні показники, знижується народжуваність, зростає рівень захворюваності та смертності. Особливу тривогу викликає здоров'я дітей та молоді.

Однією з причин погіршення здоров'я дітей і різкого зниження їх морально - духовного стану є низька санітарна культура, відсутність елементарних гігієнічних навичок , безвідповідальне ставлення до свого здоров'я.

Міжнародний досвід показує, щоб досягти успіху в збереженні та зміцненні здоров'я, необхідно в підвищити відповідальність дітей за своє здоров'я. Прищеплення дошкільнятам навичок особистої гігієни, всіх аспектів валеології сприятиме підвищенню знань про гігієну, попередженню захворювань, травматизму, отруєнь організму, короткозорості, порушення постави, інфекційних захворювань. Отримані дошкільнятами гігієнічні знання з формування здорового способу життя стануть надійною опорою у збереженні здоров'я майбутніх громадян України.

Програма «Валеологія для малят», побудована на основі принципів систематичності, наступності, розвиваючого і виховуючого навчання.

Навчальна програма реалізується у гуртку гуманітарного напряму та спрямована на вихованців дошкільного віку, передбачає 1 рік навчання: 39 годин на рік (1 година на тиждень).

Метою програми є знайомство з особливостями людського організму, його будовою і функціонуванням, формування основ здорового способу життя, вироблення гігієнічних навичок та вмінь, практичне застосування методів оздоровлення.

Завданнями програми є:

  • формування знань про свій організм та його функціонування;

  • формування у дітей уявлень і понять про здоров’я людини, мотивації щодо дбайливого ставлення до власного здоров’я;

  • забезпечення знань, умінь та навичок особистої гігієни;

  • профілактика травматизму під час навчальних занять та відпочинку;

  • формування наукового світогляду про здоровий спосіб життя;

  • ознайомлення дітей з дотриманням правил поведінки при ознаках захворювання;

  • знайомство дітей з впливом режиму дня, раціональним харчуванням, руховою активністю та загартуванням організму;

  • забезпечення дітей знаннями, уміннями, навичками безпеки життєдіяльності у навчальному закладі, вдома, на вулиці та під час відпочинку;

  • виховання позитивних якостей особистості (співчуття, доброзичливості, охайності, дисциплінованості, обережності, уважності, спостережливості та ін.);

- покращення фізичного стану дітей.

Початковий рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Розділ, тема

Кількість годин

Теоретич

них

Практич

них

усього

  1. Організаційне заняття. Вступ.

2

-

2

  1. Ми – діти України. Про моє Я.

1

-

1

  1. Ти – маленька людина. Хлопчики та дівчатка. Я росту.

1

-

1

  1. Ознаки здоров’я. Твоє тіло.

1

-

1

  1. Пізнай себе. Скелет. Твої руки та ноги.

-

1

1

  1. Пізнай себе. Твої очі.

-

1

1

  1. Пізнай себе. Твої вуха.

-

1

1

  1. Пізнай себе. Твої ніс та язик.

-

1

1

  1. Пізнай себе. Для чого нам потрібні зуби?

-

1

1

  1. Пізнай себе. Серце та кров. Перша допомога при травмах.

-

1

1

  1. Вірні наші друзі – сонце, вода і повітря. Як загартовуватися?

1

-

1

  1. Здоров’я і харчування. Вітаміни.

1

-

1

  1. Здоров’я і хвороби. Про мікроби.

1

-

1

  1. Чистота – запорука здоров’я.

1

-

1

  1. Режим дня.

1

-

1

  1. Підсумкове заняття.

1

-

1

  1. Безпека зимових розваг. Обмороження. На льоду.

2

-

2

  1. Наодинці вдома. Небезпечні місця в твоєму будинку.

1

-

1

  1. Хатні помічники. Електроприлади.

1

-

1

  1. Гострі предмети. Перша допомога при порізах.

-

1

1

  1. Небезпечний вогонь. Служба 101.

1

-

1

  1. Опіки. Перша допомога при опіках.

-

1

1

  1. Небезпечні речовини. Перша допомога при отруєннях.

1

-

1

  1. Обережно, газ! Правила поведінки з газовими приладами.

1

-

1

  1. Небезпечна вода. Необережна поведінка з водою.

1

-

1

  1. Безпека у школі. Дорога до школи.

1

-

1

  1. Безпека в ліфті.

1

-

1

  1. Обережно, незнайомці.

1

-

1

  1. Ігри на дворі. З ким дружити?

1

-

1

  1. Небезпечні місця на вулиці. Де можна гуляти?

1

-

1

  1. Чим небезпечна висота?

1

-

1

  1. Якщо ти заблукав?

1

-

1

  1. Обережно, тварини можуть бути небезпечними.

1

-

1

  1. Безпека на дорозі. Ми – пішоходи.

1

-

1

  1. Безпечний відпочинок: в лісі, біля водойми.

1

-

1

  1. Стихійні лиха. Що робити під час грози, зливи, урагану?

1

-

1

  1. Підсумкове заняття.

1

-

1

Всього:

31

8

39

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

  1. Організаційне заняття. Вступ. (2 год.)

Знайомство з предметом «Валеологія для малят». Що вивчає цей предмет?

Значення поняття «Здоров’я». Бути здоровим - престижно і прекрасно. Виховання бережливого ставлення до свого здоров’я.

  1. Ми - діти України. Про моє Я. (1 год.)

Україна – твоя Батьківщина. Державні та національні символи, костюм, традиції. Ти – громадянин України. Ти – особливий. Твої: прізвище, ім’я, вік, стать. Твоя родина.

  1. Ти – маленька людина. Хлопчики та дівчатка. Я росту. (1 год.)

Поняття «людина», «тварина», «рослина». Хто я?

Я – хлопчик чи дівчинка? Формування початкового уявлення про розбіжності статей.

Періоди життя людини. Роль сім'ї в житті дитини. Взаємовідносини в сім'ї.

  1. Ознаки здоров’я. Твоє тіло. (1 год.)

Ознаки здоров’я. Що значить - бути здоровим?

Основні правила збереження і зміцнення здоров'я. Фактори , що зміцнюють здоров'я. Основи здоров'я: рух, повноцінне харчування, загартовування, дотримання режиму дня та ін.

Основні причини, що викликають хвороби.

Будова тіла людини: голова, тулуб, руки та ноги.

  1. Пізнай себе. Скелет. Твої руки та ноги. (1 год.)

Мозок людини – це її «командир». Органи чуттів – органи, що допомагають пізнати оточуючий світ.

Органи дотику – руки. Ноги – як засіб пересування. Зовнішня будова нижніх та верхніх кінцівок. Що уміють ваші ручки? Значення та догляд.

Пальчикова гімнастика.

  1. Пізнай себе. Твої очі. (1 год.)

Органи чуттів. Органи зору – очі. Значення та догляд.

  1. Пізнай себе. Твої вуха. (1 год.)

Будова і функція органу слуху. Твої вушка. Їх роль у

сприйнятті навколишнього світу.

Гігієна органів слуху. Профілактика захворювань. Правила попередження травм. Вправи на тренування слуху.

  1. Пізнай себе. Твої ніс та язик. (1 год.)

Органи чуттів. Нюх та смак. Місце знаходження, значення

твого носика та язика. Гігієна та догляд.

Вправи «Впізнай на нюх (смак)». Гімнастика для язичка.

  1. Пізнай себе. Для чого нам потрібні зуби? (1 год.)

Твої зуби. Значення для людини.

Гігієна порожнини рота. Догляд за зубами. Вправа «Правила

чищення зубів».

  1. Пізнай себе. Серце та кров. Перша допомога при травмах. (1 год.)

Твій внутрішній «моторчик» - серце. Місцезнаходження, значення для людини. Правильне дихання. Дихальна гімнастика.

Кров – головна рідина в твоєму організмі. Судини.

Перша допомога при порізах.

Релаксаційні вправи.

  1. Вірні наші друзі – сонце і повітря. Як загартовуватися? (1 год.)

Що таке загартування? Види загартування. Роль природних факторів (сонце, вода, повітря) у поліпшенні здоров'я. Оздоровчий вплив руху на організм. Ранкова зарядка і фізкультхвилинки. Водні процедури. Основні правила загартовування.

Демонстрація різних видів і комплексів фізичних вправ, що зміцнюють організм.

  1. Здоров’я і харчування. Вітаміни. (1 год.)

Харчування і здоров'я. Корисна і шкідлива їжа. Вітаміни, їх корисні властивості. Вміст вітамінів у харчових продуктах. Режим харчування. Основні правила раціонального харчування. Шкідливі звички в харчуванні: переїдання, тривалі перерви, одноманітність продуктів.

  1. Здоров’я і хвороби. Про мікроби. (1 год.)

Здоров’я і хвороби. Ознаки хворобливого стану організму. Елементарні поняття про інфекційні захворювання.

Поняття про мікроби. Корисні і шкідливі мікроби.

Грип та його профілактика.

"Хвороби брудних рук " і їх попередження.

  1. Чистота – запорука здоров’я. (1 год.)

Вплив чистоти на здоров’я.

Бруд – це мікроби. Засоби гігієни.

Гігієна в побуті.

  1. Режим дня. (1 год.)

Поняття про режим дня. Час та годинник.

Бережливе ставлення до свого часу. Складання оптимального режиму дня.

  1. Підсумкове заняття. (1 год.)

Підведення підсумків вивченого за І півріччя.

  1. Безпека зимових розваг. Переохолодження. На льоду. (2 год.)

Збереження здоров’я. Небезпека для здоров’я взимку: переохолодження, обмороження, травми від падіння, травмування бурульками. Правила надавання першої допомоги.

Зимові розваги. Правила поведінки на льоду. Надання першої допомоги потерпілому.

  1. Наодинці вдома. Небезпечні місця в твоєму будинку. (1 год.)

Правила поведінки наодинці вдома. Небезпечні місця в твоєму будинку. Правилам поведінки під час виникнення надзвичайних ситуацій.

  1. Хатні помічники. Електроприлади. (1 год.)

Електричний струм.

Електроприлади. Правила поведінки з електроприладами.

Перша допомога при враженні струмом.

  1. Гострі предмети. Перша допомога при порізах. (1 год.)

Правила поведінки з гострими предметами.

Перша допомога при порізах.

  1. Небезпечний вогонь. Служба 101. (1 год.)

Користь і небезпека від вогню.

Пожежа. Причини виникнення пожежі. Правила поведінки під час пожежі. Служба 101.

  1. Опіки. Перша допомога при опіках. (1 год.)

Небезпека від вогню. Опіки. Перша допомога при термічних опіках.

  1. Небезпечні речовини. Перша допомога при отруєннях. (1 год.)

Небезпечні речовини в побуті: ліки, пральний порошок, миючі засоби, лак для нігтів, фарба... Їх негативний вплив на здоров’я людини.

Правила першої допомоги при отруєннях та опіках побутовою хімією. Служба 103.

  1. Обережно, газ! Правила поведінки з газовими приладами. (1 год.)

Газ у побуті. Технука безпеки у роботі з газовими приладами.

Порядок дій при відчутті запаху газу у квартирі. Служба 104.

  1. Небезпечна вода. Правила поведінки на воді. (1 год.)

Вода – друг, вода – ворог. Значення води для всього живого.

Небезпечна вода. Необережна поведінка з водою у побуті.

Правилам поведінки біля водойм, на воді та на льоду.

Перша допомога потопаючому.

  1. Безпека у школі. Дорога до школи. (1 год.)

Небезпечні місця у школі чи дитсадку (спортивний зал, ігровий майданчик, підвіконня, східці, туалет, підвал, горище…). Правила поведінки у небезпечних місцях.

Правила поведінки з шкільним приладдям.

Дорога до школи.

  1. Безпека в ліфті. (1 год.)

Що таке ліфт? Правила безпечної поведінки в ліфті.

Культура поведінки.

  1. Обережно, незнайомці. (1 год.)

Небезпека від незнайомців вдома, на вулиці.

Правила поведінки в надзвичайних ситуаціях: незнайомець стукає у двері, незнайомець заманює піти чи поїхати з ним.

Служба 102.

  1. Ігри на вулиці. Із ким дружити? (1 год.)

Поняття «справжня дружба», «приклад друга».

З ким дружити? Твій друг, який він?

Вибір безпечних місць для ігор.

  1. Небезпечні місця на вулиці. Де можна гуляти? (1 год.)

Небезпечні місця на вулиці (будівельний майданчик, колодязі, відкриті люки, печери та закинуті будинки). Де можна гуляти? Яка небезпека чатує на вас в цих місцях? Що робити, коли ви потрапили в біду?

  1. Чим небезпечна висота? (1 год.)

Чим небезпечна висота? Небезпечні місця: горище, дах, балкон, відчинене вікно. Правила поведінки.

  1. Якщо ти заблукав? (1 год.)

Що робити, коли ти заблукав? Послідовність дій.

Повторення свого імені та прізвища, адреси проживання, контактних телефонів.

До кого звернутися за допомогою?

  1. Обережно, тварини можуть бути небезпечними. (1 год.)

Домашні улюбленці та дикі тварини. Правильний догляд за тваринами. Небезпека від тварин вдома, на вулиці, в зоопарку.

Що робити, коли тебе покусала собака?

  1. Безпека на дорозі. Ми – пішоходи. (1 год.)

Частини вулиці. Транспорт. Ми – пішоходи.

Яка небезпека загрожує тобі на вулиці? Правила дорожнього руху. Дорожні знаки та розмітка.

  1. Безпечний відпочинок: у лісі, біля водойми. (1 год.)

Правила активного відпочинку (на велосипеді, скейті).

Правила поведінки на відпочинку в лісі. Чого потрібно остерігатися в лісі? Дикі тварини. Правила розведення вогнища. Лісова пожежа.

Правила поведінки на воді. Як врятувати людину, що тоне?

  1. Стихійне лихо. Що робити під час грози, зливи, урагану. (1 год.)

Що таке стихійне лихо?

Що робити під час грози, зливи, урагану. Блискавка.

  1. Підсумкове заняття. (1 год.)

Підведення підсумків вивченого за рік.

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ:

Вихованці мають знати:

- що таке «здоров'я», його ознаки; 

- причини погіршення здоров'я; 

- аспекти, які зміцнюють здоров'я; 

- загальну будова людського організму; 

- первинні статеві відмінності між дівчатками та хлопчиками; 

- вплив на організм шкідливих речовин та факторів навколишнього середовища; 

- техніку загартування; 

- правила побудови режиму дня; 

- основи правильного харчування ; 

- правила особистої гігієни;

- небезпеку вживання несвіжих і немитих продуктів

харчування; 

- як уникати небезпечні ситуації в побуті та

оточуючому середовищі; 

- значення фізичних занять і спорту для розвитку

організму; 

- небезпека неправильного застосування лікарських

препаратів; 

- наслідки куріння, алкоголю, наркотиків; 

- поняття про гігієну.

Вихованці мають вміти:

характеризувати :

- поняття «здоров'я», його ознаки; 

- причини погіршення здоров'я; 

- аспекти, які зміцнюють здоров'я; 

- загальну будова людського організму; 

- первинні статеві відмінності між дівчатками та хлопчиками; 

- вплив на організм шкідливих речовин та факторів навколишнього середовища; 

- техніку загартування; 

- правила побудови режиму дня; 

- основи правильного харчування ; 

- правила особистої гігієни;

обґрунтувати :

- небезпеку вживання несвіжих і немитих продуктів

харчування; 

- користь профілактичних щеплень; 

- користь раціонального харчування; 

- як уникати небезпечні ситуації в побуті та

оточуючому середовищі; 

- значення фізичних занять і спорту для розвитку

організму; 

- небезпека неправильного застосування лікарських

препаратів; 

- наслідки куріння, алкоголю, наркотиків; 

- поняття про гігієну;

дотримуватися правил :

- здорового способу життя; 

- збереження і зміцнення здоров'я; 

- режиму дня; 

- догляду за порожниною рота ; 

- техніки чищення зубів; 

- попередження інфекційних захворювань; 

- поведінки в громадських місцях;

- поведінки в екстремальних ситуаціях (пожежі, витоку

газу, поведінка

з отруйними речовинами, з електроприладами і т.д.); 

- загартовування; 

- особистої та громадської гігієни; 

- моральних норм поведінки; 

- світлового, повітряного, температурного, питного

режимів;

протистояти : 

- палінню, вживання алкоголю, наркотичних і

токсичних речовин; 

- насильницькій поведінки з боку інших людей;

- конфліктним ситуаціям; 

- аморальній поведінці;

виконувати : 

- ранкову зарядку; 

- комплекси рухових вправ для різних частин тіла; 

- пальчикову гімнастику;

- гімнастику для очей ; 

- елементарні прийоми масажу; 

- нетрадиційні методи оздоровлення; 

- різні види дихальної гімнастики.

надавати першу допомогу при: 

- травмах; 

- отруєннях; 

- обмороженнях; 

- опіках; 

- укусах отруйних комах і тварин.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція), Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, 2012.

  2. Бєлкіна Е.В. Дитина: Програма виховання і навчання дітей від двох до семи років/Бєлкіна Е.В., Бєлєнька Г.В. (та ін.). – К.: Київ.ун-т ім. Б.Грінченка, 2012. – 492 с.

  3. Білан О.І. Валеологія дошкільникам. — Львів, 1998.

  4. Дубограй О., Маковецька Н., Погребняк Н. Одоровлення дошкільнят, або канікули влітку. — Запоріжжя, 2005.

  5. Єфремова В.В. Система роботи з психофізичного розвитку дитини. — Тернопіль: Мандрівець, 2006.

  6. Кононко О.Л. Я у світі (2 ч.): Програма розвитку дитини дошкільного віку. - Київ: МЦФЕР – Україна, 2014.

  7. Калуська Л.В. Здоров’я дитини в садку і в родині. — Харків: ПП «Ранок НТ», 2005.

  8. Кашуба Л.І., Красоткіна Н.Г., Зелена О.М. Охорона безпеки життєдіяльності. — Тернопіль: Мальва — ОСО, 2000.

  9. Матвіюк Г.Я., Л.А. , Антоненко Л.А., Каракулько В.В. Дорожня абетка. — Тернопіль: Мальва — ОСО, 2003.

  10. Мельчуцька А.П., Мельник Н.М. Здоров’я дитини — майбутнє родини . Методичні рекомендації. — Миколаїв, 2002.

  11. Олійник Л.М. Статеве виховання від народження до 10 років. — Миколаїв, 2008.

  12. Провозюк Г. Конспекти занять з навчання дітей дошкільного віку здорового способу життя. — Тернопіль: Мандрівець, 2005.

  13. Провозюк Г.Г., Білоус П.І., Яцук Г.Ф. Дитина — диво світу. — Тернопіль: Мандрівець, 200.

ПЕРЕЛІК

НАВЧАЛЬНО-НАОЧНИХ ПОСІБНИКІВ ТА ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ

Назва

Кількість

Друковані

Посібники:

Робочі зошити:

  • «Валеологія» (частина І);

  • «Вчимося безпеки»

15 шт.

15 шт.

Таблиці та плакати:

  • Правила техніки безпеки;

  • Дітям про вогонь;

  • Правила дорожнього руху. Дорожні знаки;

  • Обережно, газ!

  • Обережно, незнайомці!

1 шт.

1 шт.

1 шт.

1 шт.

1 шт.

Демонстраційний матеріал (картки):

  • Україна – твоя Батьківщина. Народознавство;

  • Людина. Органи чуття;

  • Страви та напої. Продукти харчування;

  • Режим дня;

  • Я росту;

  • Уроки обережності. Якщо ти сам вдома;

  • Правила безпеки;

  • Моя домівка.

1 комп.

1 комп.

1 комп.

1 комп.

1 комп.

1 комп.

1 комп.

1 комп.

Матеріали:

  • Лялька (хлопчик та дівчинка);

  • Пазли «Частини тіла людини»;

  • Набір «Засоби гігієни»;

  • Набір для проведення дослідів з органами чуттів;

  • Набір «Перша медична допомога»;

  • Навчальні фільми «Уроки обережності з Тітонькою Совою», тематичні мультфільми

2 шт.

1 комп.

1 комп.

1 комп.

1 комп.

1 комп.

Моделі (об’ємні):

  • Скелет людини;

  • Мозок та серце людини.

1 шт.

1 шт.

Технічні засоби навчання:

  • Мультимедійний проектор;

  • Екран;

  • Ноутбук;

  • Телевізор.

1 шт.

1 шт.

1 шт.

1 шт.

  • 20.09.2018
  • Основи Безпеки Життєдіяльності (ОБЖ)
  • Дошкільнята, 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас
  • Робоча програма
  • 564
  • 0
  • 18
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн