ОЗ НВК Асканія-Новаи-гімназія
Розробка
вчителя української мови
Бови І.М.
2017-2018 н.р.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Час високих інформаційних технологій потребує від людини
вміння швидко й ефективно сприймати, опрацьовувати й накопичувати різноманітну інформацію. Ці здібності формуються у процесі навчання прискореному читанню, яке надає можливість сучасному учневі оволодіти максимальним об’ємом інформації при мінімумі затрат часу із будь-якого друкованого тексту – навчального, наукового, публіцистичного, художнього. Крім того, навчання прискореному читанню сприяє розвитку уваги, пам’яті, уяві, що є важливим для загального розвитку школяра.
На ринку методик швидкочитання пропонується цілий ряд систем. Одні націлені на прискорення перцептивної обробки інформації за рахунок зменшення фіксації очей та збільшення поля зору. Інші – на удосконалення змістовної обробки тексту шляхом розвитку прийомів, що полегшують виділення інформації із тексту.
Метою факультативу з навчання прискореному читанню є підвищення швидкості читання і якості засвоєння прочитаного через подолання артикуляції та розвиток зорового апарату при щоденних заняттях по 1 - 1,5 годині протягом 10 - 12 тижнів.
Програма факультативу розрахована на учнів 7 – 9 класів.
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЗАНЯТЬ
№ тижня | Тематика занять, назви вправ | Кількість годин | |
теорія | практика | ||
1 | - Вступ. | 0,5 | |
- П’ять способів читання та п’ять основних недоліків традиційного читання. Мистецтво читання. | 0,5 | ||
- Порядок знайомства з текстом (інтегральний алгоритм читання). | 0,5 | ||
- Визначення стартової швидкості читання. | 1 | ||
- Аналіз особистого читання. | 2 | ||
- Практичні вправи. | 2 | ||
2 | - Освоєння інтегрального алгоритму читання. | 1 | |
- Основні прийоми осмислення тексту. | 1 | ||
- «Золоте ядро» тексту (за Ю.Шрейдером). | 1 | ||
- Практичні вправи. | 3 | ||
3 | - Диференціальний алгоритм читання. | 1 | |
- Методи подолання артикуляції. | 2 | ||
- Особливості зорового сприйняття тексту. | 2 | ||
- Практичні вправи. | 3 | ||
4 | - Основні навички обробки текстової інформації. | 0,5 | |
- Практичні вправи. | 6 | ||
5 | - Засвоєння диференціального алгоритму читання. | 1 | |
- Вправа «Читання без перших і останніх слів у реченнях». | 1 | ||
- Вправа «Читання тексту із закритою лінійкою частиною». | 1 | ||
- Практичні вправи. | 4 | ||
6 | - Вправа «Читання за ключовими словами». | 1 | |
- Вправа «Читання тексту, звертаючи увагу тільки на домінанту». | 1 | ||
- Практичні вправи. | 5 | ||
7 | - Вправа «Читання тексту з постукуванням олівцем». | 1 | |
- Практичні вправи. | 6 | ||
8 | - Розвиток периферичного зору. Щоденні вправи перед сном. | 1 | |
- Робота із цифровими таблицями | 1 | ||
- Практичні вправи. | 5 | ||
9 | - Вправа «Метод штурму». | 2 | |
- Практичні вправи. | 5 | ||
10 | - 10 правил прискореного читання. | 1 | |
- Практичні вправи. | 7 | ||
В С Ь О Г О: | 24 | 46 |
ПРОГРАМА ЗАНЯТЬ ФАКУЛЬТАТИВУ
№ | Тематика занять, назви вправ | Зміст роботи | |
1 | Вступ. | Важливість швидкості читання для ефективної розумової праці людини будь-якого віку. | |
2 | П’ять способів читання та п’ять основних недоліків традиційного читання. Мистецтво читання. | Види читання: поглиблене, швидке, вибіркове, перегляд, сканування. Недоліки читання: артикуляція, мале поле зору, регресія, відсутність стратегії, неуважність. Визначення терміну «мистецтво читання». | |
3 | Порядок знайомства з текстом (інтегральний алгоритм читання). | Сім основних параметрів: назва, автор, вихідні дані, тема та зміст, факти, специфічні особливості, новизна і можливість практичного використання інформації. | |
4 | Визначення стартової швидкості читання. | Формула визначення швидкості читання. Облік читання. Обладнання. Очікувані результати. | |
5 | Аналіз особистого читання. | Анкетування. Періодичність само- анкетування. Характеристика читача. | |
6 | Освоєння інтегрального алгоритму читання. | Щоденне читання 1-2 текстів за схемою алгоритму з використанням схеми-малюнка. Визначення швидкості читання. | |
7 | Основні прийоми осмислення тексту. | Виділення основних смислових блоків. Антиципація. Реципація. | |
8 | «Золоте ядро» тексту (за Ю.Шрейдером). | Знаходження та читання частини тексту – «золотого ядра» змісту (25%). | |
9 | Диференціальний алгоритм читання. | Ключові слова, смисловий ряд, значення фраз, домінанта. | |
10 | Методи подолання артикуляції. | Механічна затримка. Мовленнєві, слухові та механічні перепони. Аритмічне постукування. | |
11 | Особливості зорового сприйняття тексту. | Правила прискореного читання для збільшення об’єму матеріалу у момент фіксації. | |
12 | Основні навички обробки текстової інформації. | Удосконалена техніка читання – по вертикалі. Читання по буквам, складам, словам, поняттями. | |
13 | Засвоєння диференціального алгоритму читання. | Ознайомлення із загальними вправами. Обладнання. | |
14 | Вправа «Читання без перших і останніх слів у реченнях». | Читання тексту об’ємом не більше 6000 знаків із закресленими словами. | |
15 | Вправа «Читання тексту із закритою лінійкою частиною». | Читання тексту об’ємом не більше 6000 знаків із закритими лінійкою 5 першими чи останніми буквами по черзі та одночасно. | |
16 | Вправа «Читання за ключовими словами». | Читання тексту об’ємом не більше 6000 знаків за ключовими словами, зробивши попередньо графічну розмітку абзаців відповідно з алгоритмом читання. | |
17 | Вправа «Читання тексту, звертаючи увагу тільки на домінанту». | Читання 15-20 сторінок тексту за домінантою, письмово переказуючи прочитане. | |
18 | Вправа «Читання тексту з постукуванням олівцем». | Правила виконання вправи. Встановлення результатів виконаної вправи протягом двох тижнів. | |
19 | Розвиток периферичного зору. Щоденні вправи перед сном. | Відпрацювання вправи за схемою для щоденного виконання вдома перед сном протягом трьох тижнів. | |
20 | Робота із цифровими таблицями | Виготовлення 10 цифрових таблиць. Правила роботи з ними. Читання вертикально газетних колонок. Визначення швидкості читання. | |
21 | Вправа «Метод штурму». | Підбір 10-12 творів до 100 сторінок. Розмітка вертикальними лініями по центру. Читання книги без перериву. Відповіді на питання. Визначення швидкості читання. | |
22 | 10 правил прискореного читання. | Відпрацювання кожного правила прискореного читання практично на текстах щоденного об’єму в 100 сторінок навчального тексту, 2 газети, 1 журнал (за віком). |
Література:
Козловский О.В. Скорочтение: Современные методики обучения. – Донецк: ООО ПКФ «БАО», 2004. – 304 с.
Чепелєва Н. Технології читання. – К: Главник, 2004. – 96 с.
Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу