Проект озеленення парку на території с.Вікно

Опис документу:
Одним із основних елементів благоустрою населених пунктів є зелені насадження. Крім естетичного, вони мають ще й величезне санітарне значення, захищаючи міста і села від диму, вихлопних газів, пилу тощо. Одним з найважніших завдань охорони природи є збереження біологічного різноманіття. І тому, ми вважаємо, що головне наше завдання, не тільки збереження існуючих зелених насаджень, але й їх розширення, збільшення площі парків, алей.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Заставнівська районна державна адміністрація

Відділ освіти, молоді та спорту

Вікнянська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Всеукраїнський конкурс:

«Парки – легені міст і сіл»

«Проект озеленення Вікнянського парку»

Виконавець:

учениця 11 класу

Вікнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Крисько Вікторія

Керівник:

вчитель біології, екології

та природознавства

Іщенко К.В.

с. Вікно

2014 р.

ЗМІСТ

ВСТУП

І. Парк в селі Вікно – історична спадщина, місце відпочинку та духовного збагачення.

1.1. Історія розвитку парку.

1.2. Видове різноманіття існуючої частини парку.

ІІ. Створення нової частини парку.

    1. Визначення актуальності, мети і завдань з даного питання.

    2. Планування заходів, щодо створення нового відділення парку.

ВИСНОВКИ

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ

ВСТУП

Одним із основних елементів благоустрою населених пунктів є зелені насадження. Крім естетичного, вони мають ще й величезне санітарне значення, захищаючи міста і села від диму, вихлопних газів, пилу тощо.

Зелений масив приміської зони є резервуаром чистого повітря для населеного пункту. Парки, сади, алеї і бульвари - це своєрідні легені, які очищають забруднене повітря, створюють сприятливий мікроклімат і оздоровлюють довкілля. Вдале поєднання різних рослин дозволяє значно зменшити шкідливі санітарні фактори урбанізації. Так, насадження дерев і кущів значно зменшують амплітуду температурних коливань, збільшують у спекотні дні вологість повітря, покращуючи таким чином теплообмін людини і її самопочуття.

Зелені насадження мають меліоративне, водоохоронне і вітрозахисне значення. Зменшуючи силу вітру, завдяки величезній фільтрувальній поверхні листяного покриву, дерева сприяють осіданню пилових частинок.

Повітря на озеленених вулицях в 4 рази чистіше, ніж на ділянках, які не мають зеленого покриву. Багато дерев мають фітонцидні властивості. Так, наприклад, 1 га ялівцю здатен знезаразити повітря великого міста.

Надзвичайно високі фітонцидні властивості мають волоський горіх, тополя, сосна, ялина, смерека тощо. Особливо велику роль зелені насадження відіграють у боротьбі з різноманітними шумами.

Одним з найважніших завдань охорони природи є збереження біологічного різноманіття. І тому, ми вважаємо, що головне наше завдання, не тільки збереження існуючих зелених насаджень, але й їх розширення, збільшення площі парків, алей.

І. ПАРК В СЕЛІ ВІКНО – ІСТОРИЧНА СПАДЩИНА, МІСЦЕ ВІДПОЧИНКУ ТА ДУХОВНОГО ЗБАГАЧЕННЯ

1.1. ІСТОРІЯ ВІКНЯНСЬКОГО ПАРКУ

За народними переказами, назва мого рідного села «Вікно» походить від слова «вікнина», що означає заболочену місцевість річки Кізя, яка бере початок в центрі села Вікно і впадає в річку Дністер. Моє мальовниче, квітуче село Вікно прекрасне своїми будівлями і працьовитими гостинними людьми.

А в центрі села між трьохповерховою школою і церквою розкинувся старовинний парк. Із розповіді моєї бабусі мені відома історія парку. У 1809 році, за планом барона Вільбурга, кріпаками було збудовано двохповерховий з колоною і бойовою вежею будинок в стилі західноєвропейського романтизму. А наступного 1810 року, навкруги цього будинку було посаджено, з панівської ініціативи, парк з рідкісними видами декоративних дерев. Тут зростали і різні гарні кущі троянд. На сьогоднішній день в парку збереглася дуже гарна старовинна алея каштанів, яку ще називають алеєю закоханих. Серед рідкісних дерев, в центрі парку, красується велике, зовсім «голе» - без кори дерево платан, яке в народі називають «безстидниця». Дерево розгалузилось у три боки – товсті гарні великі три гілки розрослися, ніби зразу три дерева виходять з одного. І часто молодь, відпочиваючи тут, любить фотографуватись у цьому дереві.

У цьому парку є рідкісне дерево гінкго – роду листопадних голонасінних. Це гінкго дволопатеве, дводомне дерево, висота якого сягає до 40 метрів. Листки шкірясті з віялоподібними пластинками і довгими черешками. Дуже гарні! Насінини м’ясисті, товсті і мають кісточку.

У парку проходили різні зібрання, свята, танці. Стало традицією, що першокласники, прийшовши перший раз у перший клас, фотографуються у парку на згадку.

Тепер палац барона де Зотта-Вільбурга є особливою окрасою Вікна і пам’яткою архітектури початку ХІХ століття. А дерева навкруг нього утворюють цілий ансамбль, що є важливим архітектурно-композиційним акцентом і культурним осередком села Вікно. Парк за різноманітністю дерев поступається лише ботанічному саду Чернівецького національного університету. Водяться тут (окрім гінкго і платану) канадські клени, столітні дуби та кінські каштани. Гінкго, що росте поряд з палацом, вважається унікальним, оскільки є єдиним на території області, що плодоносить. До того ж його листя має цілющі властивості, що довели фахівці Чернівецького медичного університету. До сьогодні збереглися старі фото парку.

А так каштанова алея і парк виглядають сьогодні.

1.2. ВИДОВЕ РІЗНОМАНІТТЯ ІСНУЮЧОЇ ЧАСТИНИ ПАРКУ.

До флори вікнянського парку входить немала кількість видів рослин. З життєвих форм присутні дерева, кущі та трав’янисті рослини. Та, звичайно, неповторність та красу парку надають саме дерева. А саме, дуб звичайний, клен гостролистий , береза бородавчаста, осика, граб звичайний, гірко- каштан звичайний, ясен звичайний, акація, туї та інші. В нашому парку можна побачити також декоративні та рідкісні дерева для нашої місцевості. Це гінкго і платан. З кущів , на території парку можна зустріти калину, горобину, бузину, бузок. Зелений килим у парку утворює копитняк, медунка, костриця, кульбаба, жовтець, зірочки та інші. Завдяки учням школи в парк були перенесені ще й первоцвіти, фіалки, ряст, підсніжники. Тому навесні, коли ще дерева не проснулися від зимового сну, перші квіти милують око.

Завдяки різноманітному видовому складу рослинних форм у парку, зручно проводити різноманітні екскурсії, наприклад. „ Вивчення рослинного світу рідного краю”, здійснювати практичні роботи з визначення рослин, вивчення умов росту, вплив різних факторів на зростання та розвиток рослин.

В нашому парку клени - один із найпоширеніших видів рослин. Вони є чудовою окрасою парку, мають дуже привабливий вигляд завдяки палахкотінню густо-пурпурового листя, що зберігає свій яскравий колір з ранньої весни і до пізньої осені. Мабуть не було і немає жодного школяра, який би не затримався в осінньому парку для того, щоб назбирати букет з кленового листя.

Юннати школи дослідили, що клен може бути барометром, перед дощем з черешків листків там, де вони прикріплюються до гілки, капають „ сльози „ – маленькі крапельки рідини. Клени в парку створюють значну тінь. А як це приємно в спеку! На своїх листках вони затримують пил і кіптяву. Мають велику фітонцидну властивість – очищують повітря від хвороботворних бактерій.

Крім того вікнянський парк славиться могутніми старовинними дубами.

ІІ. СТВОРЕННЯ НОВОЇ ЧАСТИНИ ПАРКУ

    1. . ВИЗНАЧЕННЯ АКТУАЛЬНОСТІ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ З ДАНОГО ПИТАННЯ.

Ми вважаємо, що наш проект є актуальний. Зеленні насадження мають важливе значення для навколишнього середовища взагалі. Очищення повітря, збільшення об’єму кисню, чудовий колорит місцевості – це тільки малий відсоток того, що дають нам парки. Зелені огорожі тощо. Зокрема, збільшення території парку біля школи, місця де навчаються діти не тільки даного населеного пункту, але й сусідніх, є важливим кроком щодо покращення здоров’я школярів, створення сприятливого середовища, для відпочинку учнів, жителів села, проведення дослідницької роботи, різноманітних заходів.

Разом з тим, якщо ми будемо мати новий відділок парку, учні нашої школи навчаться проводити дослідницько–пошукову роботу, що буде неоціненим досвідом на все життя.

Метою нашого проекту - є створення нового відділення парку, з цікавим дизайном ландшафту, оригінальним підбором посадкового матеріалу.

Наші завдання.

  1. Вивчити літературу з даного питання.

  2. Обстежити територію, спланувати де буде створюватися нове відділення парку.

  3. Спланувати роботу.

  4. Шляхом насадження дерев, кущів тощо створити мальовничий куточок нашого парку.

    1. ПЛАНУВАННЯ ЗАХОДІВ, ЩОДО СТВОРЕННЯ НОВОГО ВІДДІЛЕННЯ

В даний час наш проект знаходиться на початковому теоретичному етапі. А саме, етапі дослідження та вивчення території, збір та вивчення літератури з даного питання, планування роботи. Наступний етап, практичний, по оновленні парку ми розпочати навесні.

Ось результати проведеної нами роботи на цей час.

  1. Дослідження території прилеглої до нового корпусу парку

а) Рельєф, склад ґрунту.

Дана територія є рівнинна, добре освітлена, вид ґрунту – переважно чорнозем.

До цього дану територію займали дикорослі кущі, однорічні трави. Тому можемо зробити висновок, що грунт не збіднений, не виснажений, добре придатний для зростання більшої частини дерев, кущів.

  1. Проведено приблизний розподіл на ділянки, що будуть засаджуватися тими чи іншими культурами.

  2. Під час планування роботи, щодо озеленення ми враховували різні деталі. Добираючи декоративні дерева й кущі для висаджування у парку, треба виходити з їх біологічних особливостей і зовнішнього вигляду, висоти, форми крони, їі кольору й густоти. При цьому треба зважати на їх морозостійкість, посухостійкість, довговічність, вимогливість до r'рунтових умов і догляду. Породи дерев і кущів треба добирати відповідно до властивостей r'рунту, його родючості, водопроникності, а також кліматичних умов місцевості. Звичайно, слід надавати переваги місцевим декоративним породам, зокрема каштану кінському, липі, тополі - пірамідальній, грабу, березі, ялині, модрині, горіху.

У пришкільному парку плануємо створити шкільний дендрарій і висаджувати такі дерева й кущі, які не трапляються в місцевих природних зелених насадженнях, але цікаві своєю декоративністю чи біологічними особливостями, наприклад дуб червоний, горіхи - чорний та сірий, віргінський ялівець, горіх маньчжурський, бархат амурський, софора, катальпа, клен сріблястий, туя західна, ялівець козацький, бузина червона, спірея горобинолиста, калина звичайна, форзиція зелена, самшит звичайний, ліщина різнолиста, глід звичайний, айва звичайна, оцтове дерево, акація біла та багато інших. В нашому сільському парку (біля школи), що колись належав пану Вільбургу де Зотту, росте двоє рідкісних дерев: платан і гінкго. Учні школи постійно доглядають за ними і ведуть фенологічні спостереження.

Породи рослин треба добирати окремо для кожної ділянки дендрарію. При цьому обов'язково треба мати на увазі такі фактори: чи підходить грунт для вирощування рослин певної породи, яка глибина залягання r'рунтових вод, який рельєф.

Нашу роботу, щодо озеленення парку ми проводили наступним чином: учні екологічного гуртка, що брали участь у Всеукраїнських трудових акціях - «Плекаємо сад», «Ліси для нащадків», «Юннатівський зеленбуд», у конкурсах - «Парад квітів біля школи», «Галерея кімнатних рослин», «Навчально-дослідні земельні ділянки» набралися певного досвіду і за круглим столом вирішили, що будемо в парку біля школи садити клени і дуби, поряд зі школою - берези і акації, а на території самої школи - туї, магнолії, квітучі кущі і різноманітні квіти. Роботи було чимало. Саджанці брали в учня нашої школи Палія Юрія, який вдома створив розсадник спеціально для того, щоб брати участь у різних проектах озеленення. Протягом чотирьох років саджанці дуба, які ми висадили у сільському парку дуже підросли. В дубовій «алеї» зростає 19 молодих деревин. Початкова величина 50-60 сантиметрів. На сьогодні ріст саджанців у сантиметрах становить: 91, 90, 169, 53, 163, 185, 69, 86, 52, 87, 83, 205, 56, 130, 107, 204, 96, 121, 51. Вимірювали ріст дерев звичайною рулеткою. На деяких особинах спостерігали враження листків борошнистою росою. Для боротьби з недугою ми застосовували бордоську суміш.

Крім висаджування ми проводили різні трудові десанти і толоки, щоб якнайкраще доглянути і прибрати частинку планети на якій живемо.

Дендрологічний відділок

На подвір’ї Вікнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів ростуть як декоративні дерева (туї, магнолії) так і інші породи, а саме (яблуня, горіхи, верби, каштани, ялини, акації, горобини). Крім того поряд зі школою створений чудовий парк. Тут наші школярі і проводять власні спостереження, експерименти, на основі чого і виконують дослідницькі роботи.

п/п

Назва об’єкту, культури, сорту

Робота чи дослід

Строки виконання

Хто виконує

1.

Каштани

(20 дерев)

1. Догляд.

2. Спостереження за процесом пробудження і розцвітання.

3. Дослідження лікарських властивостей цвіту і листя рослини.

Травень -жовтень

Учні 8 класу

2.

Дуби

(3 дерева)

1. Догляд.

2. Фенологічні спостереження.

Червень-листопад

Учні 7 класу

3.

Клени

(15 дерев)

1. Догляд.

2. Фенологічні спостереження .

Травень-жовтень

Учні 6 класу

4.

Платан (Безстидниця)

(1 дерево)

1. Особливості догляду.

2. Фенологічні спостереження.

3. Дослідження генеративного періоду.

4.Спроба вирощування з насіння.

Червень-жовтень

Учні 5-11 класів

5.

Гінкго

(1 дерево)

1. Особливості догляду.

2. Фенологічні спостереження.

3. Дослідження генеративного періоду.

4.Спроба вирощування з насіння.

5. Дослідження лікарських властивостей листків.

Травень-жовтень

Учні 9-11 класів

6.

Вільха

(15 дерев)

1. Догляд.

2. Фенологічні спостереження .

Травень-листопад

Учні 8 класу

7.

Акація

(15 дерев)

1. Фенологічні спостереження.

2. Дослідження генеративного періоду.

3. Дослідження лікарських властивостей.

Травень-вересень

Учні 7класу

8.

Тополя

(2 дерева)

1.Фенологічні спостереження.

Травень-серпень

Учні 10 класу

9.

Горобина

(6 дерев)

1. Особливості догляду.

2. Фенологічні спостереження.

3. Дослідження генеративного періоду.

4.Спроба вирощування з насіння.

5. Дослідження лікарських властивостей плодів.

Травень-листопад

Учні 11 класу

10.

Верба біла

(3 дерева)

1.Вплив обрізання молодих пагонів на формування крони дерева

Червень-вересень

Учні 7 класу

11.

Туя

(2 дерева)

1. Догляд.

2. Фенологічні спостереження .

Липень-жовтень

Учні 8 класу

12.

Магнолія

(1 дерево)

1. Догляд.

2. Фенологічні спостереження .

Квітень- липень

Учні 9 класу

13.

Ялина

(7 дерев)

1. Порівняння шишок та хвої сосни та ялини.

2. Розмноження насінням і відводками.

Вересень-грудень

Учні 7 класу

Щоденник роботи в дендрологічному відділку

п/п

Проведена робота

Термін

Хто виконав

1.

Догляд за деревами, побілка, чистка.

Квітень-травень

Учні 5-11 класів

2.

Висадка саджанців і насіння.

Квітень-травень

Учні 7-11 класів

3.

Фенологічні спостереження.

Постійно

Учні 5-11 класів

4.

Порівняння життєдіяльності хвойних і листяних дерев.

Серпень-грудень

Учні 9-11 класів

5.

Догляд за деревами восени, прибирання опалого листя, обкопування дерев.

Жовтень-листопад

Учні 5-11 класів

6.

Вивчення лікарських властивостей дерев.

Квітень-жовтень

Учні 5-11 класів

7.

Збір насіння.

Серпень-листопад

Учні 5-11 класів

Перспективний план на майбутнє, щодо роботи в дендрологічному відділку

1. В залежності від віку учнів можна рекомендувати таку тематику дослідної роботи в дендрарії: "Визначити за морфологічними ознаками види дерев та кущів", "Встановити послідовність настання початкових фаз розвитку різних видів дерев", "Визначити вплив погодних умов на сезонний розвиток рослин", "Встановити особливості сезонного розвитку дерев в залежності від їх географічного походження", "Встановити послідовність і тривалість квітування дерев", "Скласти календар квітування декоративних кущів", "Визначити послідовність дозрівання плодів і насіння та скласти календар їх збору", "Визначити якість насіння, їх лабораторну та ґрунтову схожість".

2. Догляд за рослинами, проведення фенологічних спостережень, збір сировини, насіння для подальшого розведення - все це складає зміст літніх завдань. Необхідно при їх розподілі чітко сформулювати мету, ознайомити учнів з методикою спостережень, нагадати про необхідність ведення щоденника. В ньому повинні бути відображені морфологічний опис рослини, за якою проводиться спостереження (в умовах природного росту і штучному розведенні), аналіз проведених спостережень, висновки. На основі вивчення додаткової літератури учні заносять до щоденника відомості про використання рослин людиною, готують - реферативні повідомлення про ці рослини. До виконання літніх завдань можна залучити і учнів старших класів, а тоді при вивченні відповідних розділів шкільного курсу біології результати кращих спостережень можуть бути використані в органічному зв’язку зі змістом тієї чи іншої теми.

ВИСНОВКИ

Зруйнувати щось дуже легко, надзвичайно важче створити будь-що, відновити. Але якщо ми не будемо дбати про відновлення нашої природи, про покрашення її стану, то через певний час ми, наші діти, внуки будуть жити в сірому забрудненому світі, світі де за рідкість квітуче дерево, щебет птахів, свіже насичене киснем повітря, що додає сил.

Створення навіть невеличкої ділянки парку є кропітка, відповідальна робота, робота не на рік, а на роки. Але й результат вартий того. Посаджені зараз дерева, кущі будуть милувати око сотні років, шелестіти листям приваблюючи з кожним роком на свої простори все більше і більше птахів, кмітливих білок.

Навіть висадження одного дерева приносить величезне значення для навколишнього середовища.

З часу коли почалось відновлення вже існуючого парку минуло більше 5 років, і ми можемо спостерігати я підростають дерева, відновлюється трав’яний покрив в паркові. Учні школи спостерігають, що кількість хворих дерев зменшується з кожним роком, зате збільшуються кількість птахів, які винищують шкідників, зберігаючи тим самим дерева парку.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Вербицький В.В. «Екологічний вісник. Екологія: школа і позашкілля», К,2004.

  2. ДаниленкоЛ.І., «Форми організації практичної діяльності учнів з охорони довкілля». Науково – методичний журнал «Біологія» № 11( 20).

  3. http://shostkaflora.at.ua/publ/ekologija/ozelenennja/vidrodzhuemo_parki_i_skveri_mista/10-1-0-17

  4. http://vashpark.com.ua

  5. http://www.sokolschool.pl.ua/349/

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ХІМІЇ залишилося:
0
2
міс.
1
5
дн.
2
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!