і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь

Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

Тема: Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична

роль

Мета: поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, їх характеризувати (визначати значення, синтаксичну функцію),за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати почуття любові до природи.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: Мультимедійний проектор, опорні схеми, підручник, роздатковий матеріал (індивідуальні картки).

Хід уроку

І. Організаційний етап

1. Учитель: Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність, наполегливість, творчість.

Простягніть іншу долоню. На неї я дарую вам свою любов і повагу.

А тепер доторкніться долонькою до долоньки і побажайте один одному натхненної праці.

2.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Учитель: Діти, відгадайте загадку

Чим від інших я відмінний?
Тим, що є я сам незмінний.
Розібратись, як детально,
Моє значення загальне –
Це найперш - ознака дії:
Швидко їде, тихо мріє.
Чи ознака ще ознаки:
Дуже добре, надто м’яко.
А чи ознака предмета.
А скажу Вам тут дослівно –
Називаюсь я прислівник.

ІІІ.Оголошення теми та мети уроку.

Учитель: Отже, яку частину мови ми сьогодні будемо вивчати?

  • Урок проведемо під девізом:

Не може бути у природи

невдалих днів, дощів похмурих.

Відчути пори року – насолода,

Коли краса їх

барвисто спалахнула.

Учитель: Чи є тут прислівник? На яке питання він відповідає?

  • ІV.Актуалізація опорних знань семикласників

1.Спостереження з елементами аналізу

  • Прочитати текст. Виписати словосполучення, в яких виділені слова виступали б у ролі залежних. До виділених слів поставити запитання.

Бабуся залюбки згодилася оповісти про свято Стрітення. З давніх-давен його відзначали особливо врочисто, тому бабуся розповідала цікаво й докладно. Цього дня селяни здебільшого не працювали, а стежили за погодою. Народна міфологія засвідчує, що на Стрітення обов’язково мають зустрітися Зима з Весною. Прообраз Зими цілком реальний: це перестаріла баба в полатаному кожушку, приношених шкарбанах та дірявій хустині, через дірки якої витикаються сиві скуйовджені пасма волосся.

Натомість Весна зявляється на двобій в образі симпатичної юнки; на ній нова, помережана різнокольоровими узорами сорочка та зелена плахта.

Упродовж дня між Зимою і Весною відбувається запеклий двобій. Якщо під кінець дня потепліє, то вважається, що перемогла Весна. «Зима йде туди, де було Літо, а Весна йде туди, де гостювала Зима».

-До якої частини мови належать виділені слова?

2 Пошукова робота

поданих слів знайти прислівники. Назвати, до яких частин мови належить решта слів. Дослідити, чи змінюються виписані слова за родами, числами та відмінками.

Холодний, холодно, похолодало, прохолонути; весна, навесні, весняний, весняно, по-весняному; подвоїти, два, двійник, двічі, двійка; ніч, ночувати, вночі, нічник; дід, дідівський, з діда-прадіда; глибокий, найглибше, глибочінь, глибина

3.Евристична бесіда.

Учитель: - Закінчуючи вивчати дієприслівник, ми зазначили, що він має з прислівником спільні ознаки. Які ж саме? (Незмінність та синтаксичну роль – виступати найчастіше в ролі обставини).

4. Дослідження-характеристика.

  • На екран проектуються речення. Їх слід переписати, розкриваючи дужки, ставлячи пропущені букви та розділові знаки. Пояснити орфограми і пунктограми.

Осінь раптово заволоділа своїми правами. Вона майстерно жовтить зел…нь бавлячись соковитими фарбами. Повіл…но опадають листочки віртуозно ро(з,с)фарбовані пензлем (не)відомого художника.

  • -Це текст чи окремі речення? Обгрунтуйте свою думку. Доберіть назву (наприклад, «Прийшла володарка-осінь»).

  • Зясуйте значення незрозумілих слів (на кожній парті лежить «Словник іншомовних слів»):

Віртуоз (італ.) – людина, яка досягла в роботі високої майстерності.

Пензель (вл.укр.) – прикріплений до ручки пучок шерсті, що використовується

для нанесення фарби, клею на якусь поверхню.

  • Підкресліть у тексті прислівники як члени речення. Визначте (усно), на які питання вони відповідають.

  • Виконати синтаксичний розбір останнього речення із записаного тексту ( на дошці і в зошитах).

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

1. Учитель: - Розгляньте схему. Визначте, що виражає прислівник, яка морфологічна ознака властива йому, з якими частинами мови повязується, яким членом речення виступає.

- За допомогою схеми сформулюйте визначення прислівника. Зіставте свої висновки з теоретичним матеріалом підручника.

2. Аналіз мовного матеріалу

  • Перепишіть словосполучення, визначте в кожному із них головне і залежне слово. Зазначте, з якими частинами мови вжиті тут прислівники. Поставте питання.

дієслово ознака дії

Пожовкнути (як?) раптово

дієприслівник ознака дії

падаючи (куди?) додолу

прикметник ознака ознаки

приємний (наскільки?) неймовірно

прислівник ознака ознаки

добре (як?) дуже

дієприкметник ознака ознаки

забарвлений (якою мірою?) занадто

іменник ознака предмета

читання (яке?) вголос

Відповідь учня: - Ми бачимо, що прислівники утворюють словосполучення з різними частинами мови: з дієсловом, дієприслівником, дієприкметником, прикметником, іменником. Прислівник у словосполученні виступає залежним словом і виконує найчастіше роль обставини, рідше – означення. Це залежить від питання, яке ми ставимо до прислівника. Прислівники походять від різних частин мови

Пояснення-висновок учителя: - Прислівники, що вказують на ознаку дії, поєднуються з дієсловом або дієприслівником. Прислівники, що вказують на ознаку іншої ознаки, поєднуються з прикметником, дієприкметником. Прислівники, що вказують на ознаку предмета, поєднуються з іменниками.

3.Вибіркова робота

  • Розподіліть прислівники відповідно до значення: до першої колонки записати прислівники, що виражають ознаку дії; до другої – ознаку іншої ознаки; до третьої – ознаку предмета.

Розмовляти тихо, жити поблизу, сказати спересердя, удвічі дешевший,

розмова наодинці, кава по- варшавськи, ледве теплий, повернути ліворуч,

трохи гіркий, надзвичайно талановитий, виглядати молодо, дуже

високий, писати грамотно.

Ознака дії: Розмовляти тихо, жити поблизу, сказати спересердя, писати грамотно, повернути ліворуч, виглядати молодо.

Ознака іншої ознаки: Дуже високий, удвічі дешевий, трохи гіркий, ледве теплий, надзвичайно талановитий.

Ознака предмета: Розмова наодинці, кава по-варшавському.

4. Дослідження-зіставлення

  • Порівняйте речення. Проаналізуйте в них синтаксичну роль виділених прислівників.

1.Справи в мене пішли добре. – Мені було добре.

2. Ми весело захитали головами. – У літньому таборі весело.

3.Тихо задував низовий вітер. – Надворі тихо.

  • Зі словами гарно, пізно складіть по 2 речення так, щоб вони виступали: а) у ролі обставини; б) у ролі присудка.

Відповідь учня: - Прислівник у реченні може виступати не тільки обставиною, а й

присудком.

VІІ. Підсумок уроку

  • Дати відповіді на запитання:

  1. Яка частина мови називається прислівником?

  2. З якими частинами мови можуть повязуватися прислівники? Наведіть приклади.

  3. Яка морфологічна ознака прислівника є основною?

  4. Яку синтаксичну роль можуть виконувати прислівники в реченні?

Учитель:

  • Діти, ось ми підійшли до останнього етапу нашої співпраці, виконавши ряд важливих і цікавих завдань. Підведемо підсумки:

  1. Чи вирішили ми поставлені перед нами завдання? Чи досягли очікуваних результатів? Яких саме?

  2. Які форми роботи, на вашу думку, були найефективнішими?

  3. Які труднощі виникли протягом уроку? Чи всі були активні і впевнені в собі?

  4. А з якою метою ми виконували різні завдання?

(Учні відповідають на запитання).

  • Виставлення оцінок.

  • Заповнити щоденник настрою.

VІІІ. Домашнє завдання.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    01.03.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    7 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    115
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер материала
    JM095436
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання