Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Пряме й переносне значення прикметників.

Опис документу:
Ознайомити учнів з прикметниками із синонімічними та антонімічними значеннями; вчити вживати прикметники в прямому та переносному значеннях, розкривати багатозначність; розвивати вміння добирати та використовувати прикметники – синоніми та антоніми у мовленні; поповнювати словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; виховувати бережливе ставлення до природи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Пряме й переносне значення прикметників.

Мета: ознайомити учнів з прикметниками із синонімічними та антонімічними значеннями; вчити вживати прикметники в прямому та переносному значеннях, розкривати багатозначність; розвивати вміння добирати та використовувати прикметники – синоніми та антоніми у мовленні; поповнювати словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: картки індивідуального опитування, картки для роботи в парах, сніжинки, малюнки лисички , зайчика, білочки, синички, зимового лісу.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

І. Організація класу до уроку.

Добрий день!

У добрий час, радо я вітаю вас.

Здоров’я, щастя, радості вам бажаю.

Урок рідної мови розпочинаю.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Хвилинка поезії.

  • - Я хочу запропонувати вам прослухати незвичайний вірш.

  • Уважно слухайте і досліджуйте, скільки знайомих вам частин мови вжито у вірші.

  • Ніжна, мила, світанкова,

  • Ясна, чиста, колискова,

  • Мелодійна, дзвінкотюча,

  • Дивна, радісна, співуча,

  • Лагідна, жива, казкова,

  • Красна, чарівна, шовкова.

  • Найдорожча, добра, власна.

  • Мудра, сонячна,прекрасна,

  • Солов'їна, барвінкова

  • Українська мова!

-Які частини мови ви впізнали в цьому вірші?(іменник, прикметники).

  • Усі прикметники характеризують нашу рідну українську мову, вони всі схожі за значенням, адже підкреслюють красу і неповторність нашої рідної мови.

Складання «Асоціативного куща»

  • Що означає прикметник? (Ознаку предмета).

  • На які питання відповідає? (Який? Яка? Яке? Які?).

  • Яким членом речення виступає? (Другорядним).

  • З якою частиною мови зв’язані? ( з іменником)

  • Яку роль у мовленні виконують прикметники? (Уточнюють, прикрашають мовлення).

- Узагальніть вище сказане і скажіть правило про прикметник. (Прикметник - це частина мови, яка називає ознаки предметів і відповідає на запитання який? яка? яке? Які ? Наприклад… мова (яка?)українська

Край (який?) рідний і т. д.

Я думаю , що в кінці уроку ви зможете доповнити схему про прикметник…

2. «Очікування»

- Діти, яким би ви хотіли бачити наш урок?

Урок має бути:

цікавим;

трохи казковим;

навчальним;

продуктивним

пізнавальним

корисним

-А якими повинні ви бути на уроці?

дисциплінованими;

уважними;

зібраними;

активними.

-Отже, будемо старатися, щоб наш урок був цікавим, творчим, продуктивним, корисним.

Сьогодні до нас на урок завітала гостя. А хто вона, ви зможете дізнатися, коли відгадаєте загадку.

Чудо-сани прилетіли,
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає,
Сріблом все вкриває. (Зима)

  • Чому ви думаєте, що це зима?

  • Які прикметники допомогли вам уявити зиму?

Пограємо зараз у гру «Добавлянки»

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така…(чудова).

Мороз у лід озера кута –

Зима, тоді всі кажуть …(люта).

Вона буває і серйозна:

Суха і вітряна, й…( морозна).

А як насуне хмара сива,

Зима по-своєму…(красива).

Гілок під інеєм не видно.

Тоді вона, звичайно,…(срібна).

Синичка змерзла і голодна.

Бо видалась зима …(холодна).

-Якими зимовими словами-прикметниками можна ще описати зиму?

  • Знайдіть прикметники близькі за значенням.

  • Чудова, красива

  • Люта,морозна, холодна

  • Як вони називаються? (Синоніми, слова близькі за значенням)

  • Підберіть до прикметника холодна слово, протилежне за значенням. Тепла.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні тема нашого уроку звучить так «Прикметники синоніми, прикметники антоніми. Пряме та переносне значення прикметників».

Ми будемо вчитися правильно вживати ці прикметники у своєму мовленні;

розвиватимемо вміння добирати та використовувати прикметники – синоніми та антоніми у мовленні;

поповнюватимемо словниковий запас ;

тренуватимемося давати повну й вичерпну відповідь на запитання;

виховуватимемо бережливе ставлення до природи.

ІV.Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

А зараз ми потрапимо на гостину до матінки-природи в ліс. Ми доторкнемося до сріблястої зимової казки, бо зустрінемося з лісовими мешканцями. Тварини лісові не бояться снігу і морозу. Одяглися в тепле хутро і багато історій написали на снігу своїми лапками і хвостиками. Кожна тварина має свій почерк. А ми свою історію почнемо з хвилинки каліграфії у зошитах.

    1. Каліграфічна хвилинка.

Сьогодні ми пригадаємо каліграфічне написання великої і маленької букв З. Зверніть увагу з яких елементів складається ця буква.

Зз З з Зи им зм зи ма зима

Підберіть спільнокореневі слова до слова зима таким чином, щоб вони були різними частинами мови.

Зима зимовий зимно зимує зимонька

(Вкажіть частини мови вгорі)

Позначте корінь в цих словах.

У якому слові звуків більше ніж букв?(Зимує)

У якому слові букв більше ніж звуків?(Зимонька)

У якому слові найменше складів?(Зима,зимно)

У якому слові найбільше складів?(Зимовий, зимонька)

Складіть речення зі словом зима, використовуючи прикметники.

(На срібних санчатах завітала до нас чарівна зима .)

  • Яке це речення за метою висловлювання ? (Розповідне неокличне)

А зараз ми з вами опинилися в зимовому лісі. Ось і перший гість, який приніс завдання. Здогадайтеся хто це?

Полохливий, довговухий, прудкий, сірий, боязкий.(Заєць)

Зайчик нас з вами , діти, попереджає:

- До зимової казки ввійдете, якщо швидко виконаєте завдання у підручнику.

а) Робота з підручником.

Коментована робота над вправою 194.

  • Прочитайте прислів’я.

  • Замість крапок вставте антоніми до виділених слів.

  • Маленька праця краща за велике безділля.

  • Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

  • Ранні пташки росу п'ють, а пізні сльози ллють.

  • Руки білі, а сумління чорне.

  • Ластівка день починає, а соловей закінчує.

  • Що таке антоніми?

- До яких частин мови належать ужиті тут антоніми?

Маленька - велике,

Ранні - пізні, прикметник

Білий - чорний.

Праця - лінь (неробство). іменник

Починає - закінчує. дієслово

  • Як ви розумієте прислів’я?

  • Випишіть прислів’я з прикметниками-антонімами.

  • Холодно всюди. Мороз скував озера. Налетить вітер, здійметься хуртовина. А вигляне сонечко – іскриться сніг навкруги. Виходить на полювання ця красива тваринка. Здогадайтеся з ким відбудеться наступна зустріч у зимовому лісі? Хитра, улеслива, красива, пухнаста, руда (Лисиця).

  • Лисичка приготувала для вас самостійну роботу в парах.

І завдання.

Прочитати текст, добираючи з довідки до виділених іменників влучні прикметники-синоніми.

Іду і милуюсь красою лісу. Скрізь лежить глибокий сніг. Мовчки дрімає дуб. Стоїть у задумі берізка. Святково погойдує пишним гіллям ялинка.

(зимового, чарівного; могутній, коренастий; ніжна, тендітна, струнка, ; красива, розкішна).

ІІ завдання.

До виділених слів замість крапок добери антоніми.

Вони зустрілися і подружилися у таборі. Чорнявий, високий, тоненький, як лозинка, Сашко і …, …, …, наче м’ячик, Юрко. Та й характери у них були різні. Юрко пустотливий, а Сашко … . Їх ніколи не бачили окремо. Вони … були разом.

- Отже, пригадайте ще раз, які слова ми називаємо синонімами, а які антонімами?

Фізкультхвилинка

У володарки Зими

Трішечки замерзли ми.

Грудень каже: «Пострибай!»

Січень просить: «Присідай!»

Встали — сіли, встали — сіли,

Розігріли наше тіло.

Лютий місяць нагадав:

Час нам братися до справ.

Сіли, дітки, всі гарненько.

Спинки держимо рівненько

  • У тому, щоб наша мова була яскравою, різнобарвною нам допомагають не лише прикметники-синоніми та антоніми, а ще й інші прикметники. А які саме допоможе з'ясувати наступне завдання .Здогадайтеся від кого?

  • Невеличка, жовтогруда, працьовита, весела .(Синичка)

  • Синичка завітала до нас сьогодні не дарма.Адже з настанням зими ці пташки перебираються якомога ближче до осель людей. Як ви вважаєте чому?

Хвилинка – цікавинка.

- Чи ви знаєте ,що говорять орнітологи (люди, які вивчають птахів) про синиць.Це дуже рухливі птахи, то й енергії їм треба ще більше. На жаль, запас її в тілі синичок дуже малий, і у великі морози пташки гинуть не від холоду, а від нестачі їжі. З 10 великих синиць виживають лише 1-2 пташини.Ось чому взимку їх конче треба підгодовувати. Отим насінням, що ви зберете і засушите, коли їстимете яблука чи груші. Чи почастуйте пташечок шматочком несолоного сала (бо ж сіль для птахів - отрута) або сирим подрібненим насінням соняшника чи гарбуза.І якщо кожна школа нашої країни повісить хочаб одну годівницю, то пташкам буде набагато легше перезимувати. Допоможемо пташкам взимку, а вони віддячать нам влітку.

б) колективна робота над вправою 195.

- До кожного прикметника, поданого в словосполученні, доберіть і запишіть

відповідний антонім.

Легкий мішок - важкий; легке завдання - складне.

Гаряча вода - холодна; гаряча вдача - спокійна.

Порожня голова - розумна; порожня бочка - повна.

М'який хліб - черствий; м'який характер - твердий.

- У яких словосполученнях прикметники вжито в прямому і переносному

значеннях?

(Переносне значення: легке завдання

гаряча вдача

порожня голова

м'який характер)

  • Складіть і запишіть речення з двома словосполученнями з прикметниками вжитими у прямому і переносному значенні.

  • З якою метою ми вживаємо у мовленні прикметники у переносному значенні?

V.Закріплення та систематизація знань.

Ви бачите , як багато помічників зимоньки завітало до нас сьогодні. Птахи і звірята , як і ви, вміють старанно працювати, пустувати та відпочивати. А як ми з вами можемо допомогти лісовим мешканцям взимку?

Щоб віддячити за турботу птахи та звірята приготували для вас ще й цікаві завдання.

  1. Розв’яжіть приклад.

Іменник + прикметник = смішно

(Сонце зелене,заєць оранжевий, цукор чорний)

2.Гра «Скажи без затримки».

Холодний – ( гарячий)

Широкий –(вузький)

Білий – (чорний)

М’який – (твердий)

Великий – (малий

Товстий – (худий)

Новий – (старий)

Важкий – (легкий)

Великий – (маленький)

Високий – (низький)

3. Доповни речення за змістом.

Спокійна, добра, лагідна, турботлива ...(матуся)

Холодне, біле, ванільне...(морозиво)

Морозна, сніжна, люта...(зима)

VІ. Підсумок уроку.

- Зима заворожила ліс, кожне деревце. Тихо в лісі, тільки поскрипує веселий

морозець. Ось і наступна зустріч.

Зелененьку сукню маю

її ніколи не знімаю.

Один-єдиний раз на рік

Зірками прикрашаю. (Ялинка)

- Назвіть словосполучення у загадці іменника з прикметником. (Зелененьку сукню).

- Ця історія трапилась напередодні Нового року. До Ялинки в гості завітала Білочка, щоб посмакувати гарним насінням шишок. І саме в цей час морозний вітерець приніс їм телеграму: "Допоможіть! Дуже чекаємо на вас. Прикметники". "А хто такі прикметники?" - спитала Білочка у Ялинки. Ялинка відповіла: "Прикметники - це..." І раптом сильний вітер розкидав всі слова Ялинки. Допоможемо Білочці.

- Так що ж таке прикметники? (частина мови)

- На що вони вказують? (на ознаку предмета)

- На які питання відповідають? (Який? Яка? Яке? Які?)

- Які прикметники сьогодні вчилися добирати? (Антоніми, синоніми)

- А які вчилися розрізняти? (У прямому і переносному значенні)

- Для чого ми вживаємо їх у мовленні? (Щоб мовлення було яскравішим, образнішим)

За кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник займає четверте місце після іменника, займенника та дієслова. Використовуйте прикметники у своєму мовленні, зробіть його образним, емоційним

(Доповнення асоціативного куща)

  • Чи справдилися ваші очікування від уроку?

  • Що більш за все сподобалося робити?

  • Які завдання було легко виконувати?

  • А які виявились складними?

  • Як ви вважаєте чи сподобалася наша робота красуні Зимі?

Ось і пролунав дзвінок –

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Схожі матеріали