Прикметники – синоніми, антоніми. Пряме й переносне значення прикметників.

Опис документу:
ознайомити із синонімічними та антонімічними значеннями прикметників; вчити вживати прикметники в прямому та переносному значеннях, розкрити поняття багатозначність прикметника; розвивати вміння добирати та використовувати прикметники – синоніми та антоніми у мовленні; поповнювати словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; виховувати любов до рідної мови.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Пряме й переносне значення прикметників.

Мета: закріпити знання учнів про прикметник, як самостійну частину мови;ознайомити із синонімічними та антонімічними значеннями прикметників; вчити вживати прикметники в прямому та переносному значеннях, розкрити поняття багатозначність прикметника; розвивати вміння добирати та використовувати прикметники – синоніми та антоніми у мовленні; поповнювати словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання:

Хід уроку.

І. Організація класу до уроку

Діти! У нас сьогодні ніби свято,

гостей зібралося багато.

Ану ж до них ви поверніться,

Їм веселенько усміхніться.

А тепер на мене подивіться,

один одному всміхніться,

На урок старання не забули взяти?

Тоді всі сідайте, будем починати.

. Перевірка домашнього завдання.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну природи, в країну погоди,

В країну чудової рідної мови.

-Зачитайте  опис синички з домашньої вправи .

- Зачитайте прикметники, які зустрілися у тексті

. Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці.

Діти, ось дивлюся я на вас, і що ж я бачу?

Переді мною діточки -

Як ті квіточки.

Всі гарненькі, чепурненькі

Й до роботи беручкі.

Певна, справжні молодці,

Мови рідної знавці.

Словникова робота.

- Сьогодні до нас на урок завітала гостя. А хто вона, ви зможете дізнатися, коли відгадаєте загадку. (Читає дитина)

Чудо-сани прилетіли.                                      Рукавом махає -

Скакуни в тих санях білі.                                Сріблом все вкриває.

В санях тих сидить цариця -                         Що це за цариця?         

Білокоса, білолиця.                                                                        (Зима)

-Чому ви думаєте, що це зима? Доведіть свою думку.

Каліграфічна хвилинка:

Зима зи им ма (як перевірити сумнівний голосний, як перенести з рядка в рядок, які букви зєднані нижнім зєнанням,які верхнім)

-Які слова допомогли вам уявити зиму?

-До якої частини мови вони відносяться?

Мозковий штурм

Давайте пригадаємо, що ми знаємо про цю частину мови.

-Підберіть свої прикметники до іменника зима

(біла,чудова,люта,сніжна,срібна,весела,морозна,сумна,галаслива,холод-на…)

(записують на дошці)

-Знайдіть серед цих прикметників слова близькі за значенням.

(викликаю трьох до дошки)

Люта-морозна-холодна;

Біла-срібна;

Весела-галаслива.

-Пригадайте,як називаються такі слова?

-Зробимо висновок,що таке слова-синоніми?

-Для чого їх ми використовуємо в мовленні?

. Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над прикметниками. Тема нашого уроку «Прикметники-синоніми. Прикметники-антоніми. Багатозначні прикметники. Прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні».

Ви поглибите свої знання про прикметник, дізнаєтесь його значення та роль у мовленні, навчитесь розрізняти, підбирати прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, розрізняти пряме та переносне значення прикметників.

Прикметники-антоніми.

- Пригадайте, що таке антоніми?

 - Доберіть антонім до слова зима.

-Скласти речення за схемою, використовуючи слова зима, літо та прикметники.

                                ,  а                                     .

 

 

 

 

 

 

 

 

- Назвати прикметники-антоніми.

(декілька дітей по карточкам)

Широкий –(вузький)

Білий – (чорний)

М’який – (твердий)

Великий – (малий

Новий – (старий)

Босий – (взутий)

Лівий – (правий)

Високий – низький

Тонкий – товстий

Холодний – теплий

Довгий – короткий

Солодкий – кислий

Добрий – злий

Весела – сумна

Мокрий – сухий

Гострий – тупий

Розумний - дурний

Фізкультхвилинка

Робота з підручником.

Впр.156

Легкий мішок-важкий мішок;

Легке завдання-складне завдання.

Мякий хліб-черствий хліб;

Мякий характер-твердий характер.

(підкресліть прикметники,у яких словосполученнях прикметники вжито в переносному значенні?)

Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань

Впр.155

Виписуємо два прислів’я за бажанням,вставляємо антонім до виділеного слова.

-Поясни,коли так говорять?

-Поміркуй,яку роль відіграють прикметники-антоніми?

(вони порівнюють та допомагають зрозуміти зміст,дуже часто використовуються в прислівях)

Гра «скажи без затримки»

До прикметників вжитих у прямому значенні добери в переносному.

  • Золоті сережки – золоті руки,

  • кам’яна скеля – кам’яне серце;

  • залізний цвях – залізні нерви;

  • гострі зуби - гостий язик.

-Ми підійшли з вами до поняття багатозначні прикметники-щоб краще зрозуміти виконаємо вправу 158.

Спочатку усно розбираємо.

Виберіть одне словосполученні і введіть його речення, тобто, складіть речення і запишіть у зошит.

Зясування значення прикметників.

-Які групи прикметників ми відкрили?

(синоніми-наведіть приклад;антоніми-наведіть приклад,

багатозначні-наведвть приклад)

-Яку роль відіграють прикметники в мовленні? (роблять мовлення багатшим,досконалішим,допомагають точніше висловлювати думку.)

За кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник займає четверте місце після іменника, займенника та дієслова. Використовуйте прикметники у своєму мовленні, зробіть його образним, емоційним, експресивним.

Домашнє завдання.

Впр.157.

Виконуєте чітко за поданою умовою.

Релаксація.

-Якщо вам сподобався урок,ви були активні,знання набуті на уроці вам знадобляться-підніміть великий палець догори.

-Якщо на уроці вам було сумно,ви були не активні-опустіть великий палець вниз.

Підсумок уроку.

Оцінювання.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00