Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Критика і розвиток. Як не знищити мотивацію
»
Взяти участь Всі події

Приклади використання стратегій розвитку критичного мислення на уроках української мови

Українська мова

Для кого: 7 Клас

15.03.2020

351

1

0

Опис документу:
Пропонований посібник містить різноманітні методи і прийоми для опрацювання теми «Прислівник» у 7 класі. Завдання об’єднані використанням казкових елементів з метою виховання позитивних рис школярів. Посібник стане у пригоді вчителям загальноосвітніх шкіл та студентам педагогічних навчальних закладів.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Відділ освіти

Сарненської районної державної адміністрації

Сарненський районний методичний кабінет

Ясногірська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

Навчально – методичний посібник

Приклади використання стратегій розвитку критичного мислення на уроках української мови

Номінація: «Українська мова та література»

Автор

Бубкіна Тетяна Михайлівна

вчитель української мови літератури

Ясногірської ЗОШ І – ІІІ ступенів

2020

Методичний посібник схвалено на засіданні методичної

ради №3 від 17.01.2020 р.

Пропонований посібник містить різноманітні методи і прийоми для опрацювання теми «Прислівник» у 7 класі.

Завдання об’єднані використанням казкових елементів з метою виховання позитивних рис школярів.

Посібник стане у пригоді вчителям загальноосвітніх шкіл та студентам педагогічних навчальних закладів.

Упорядник: вчитель української мови та літератури Ясногірської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Бубкіна Т. М.

СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ПРИСЛІВНИКІВ

КАЗКА ПРО ЛІНЬ

Десь далеко-далеко прощально підморгнула комусь останній раз яскрава зірка. І тут же беззвучно і таємно розтанула на небесному небосхилі.

Задзеленчав будильник - і Сергійко прокинувся. Охаючи та ойкаючи, хлопець спустив з ліжка босі ноги. Хтось здалеку промовляв до нього . Він прислухався…

ДОСЛІДЖЕННЯ – ЗІСТАВЛЕННЯ

Дослідити, чим відрізняються прикметники від прислівників. Визначити ступені порівняння прислівників.

Доброму чоловікові скрізь добре. Майська роса краща вівса. Краще правду перетерпіти, як кривду чинити. Нема гіршого ворога, як дурний розум. Упертий - гірше свині. Найбільше багатство – здоров’я. Найбільше вір своїм очам , а не чужим речам.

Намацавши ногами черевики, рвонувся, щоб устати. Та щось міцно тримало його в ліжку. Сергійко сіпнувся, намагаючись перемогти незрозумілі сили, але… щось навалилося на хлопця чималою вагою.

Ось тут Сергійко прокинувся остаточно. Розплющивши очі, він побачив поряд із собою на подушці чиюсь голову. Хлопець закляк з несподіванки. Голова мала дивні ознаки : оченята - мачинки, чудернацький ніс, вух не було зовсім. А тремтячі від хропіння губи ховалися в складках обличчя.

-Ой лишенько!- перелякався Сергійко та пошепки спитав у голови: - Ти хто?

- Тс-с-с!- так само пошепки відповіла голова. – Я –твоя Лінь. Не заважай спати !

-То спи собі, -сказав Сергійко Ліні. – А мені до школи пора.

-Не пущу!- засичала Лінь.

-Та ти що – чокнулась?!- закричав хлопець. – Стріха в тебе поїхала?

Лінь від подиву аж рота роззявила. Такого жаргону вона ще не чула. Її аж смикнуло від гніву.

ДОСЛІДЖЕННЯ- СПОСТЕРЕЖЕННЯ

Виписати форми вищого ступеня порівняння прислівників . Вказати складену і просту форми. Які прислівники вищого ступеня порівняння мають інший корінь? Дібрати прислівники з твірними основами

Солодше пізнає пізніше той, хто може проковтнути неприємне. Уподібнюйся до пальми: чим міцніше стикає її скеля, тим швидше й прекрасніше здіймається вона догори. Краще голий і правдивий, ніж багатий та беззаконний. Орел літає найвище, а хрін росте найглибше. Безчестя гірше смерті.

Більше думай і тоді вирішуй.

-Проте навіщо я тебе повчаю?- схаменулась Лінь. І вона стихла, замуркотіла крізь сон, а невдовзі захропіла на всю кімнату. Сергійко тихенько випростався із ослаблених обіймів, чкурнув до школи. На уроці він відкрив портфель, але ні зошита, ні ручки у нім не виявилося. Скрутившись клубочком, на дні сопла … Лінь!

-Як ти сюди потрапила?- розштовхав її хлопець. – І чому так поменшала?

-Бо ти мене переміг!- ображено пояснила Лінь.– Утік од мене…Та я скоро виросту!- пообіцяла вона.

-Дай ручку і зошит!- закричав Сергійкодо сусіда по парті. – Чого витріщився, як дуб на кактус. Сказавши ці слова, хлопець помітив, як напнувся портфель. Лінь збільшувалася, як надувна куля. Рожевою рукою вона вихопила в Сергійка ручку, намалювала у зошиті кораблик, клітинки для гри у морський бій.

-Так ось ти які задачі розв’язуєш?!-пролунав голос учительки.

-Це не я…- прошепотів Сергій.

І кинувся виконувати завдання.

ДОСЛІДЖЕННЯ –МОДЕЛЮВАННЯ

Від поданих прислівників утворити форму найвищого ступеня. Два-три утворених слова ввести в речення.

Глибоко, м’яко, терпляче, уважно, красиво, привітно, гірко, мало, хороше.

На жаль, хлопець зовсім не слухав пояснення вчителя. Так у Сергієвім щоденнику з’явилася одиниця з мови. Наступного уроку щоденник поповнився одиницею з математики. Сергій реготав на увесь клас під час самостійної роботи. Звідки учительці було знати ,що Лінь лоскотала його під партою. Наступним був урок фізкультури . Сергійко ледве дотягнув портфель до спортзалу – настільки важкою стала Лінь.

- Давай поспимо на м’якому маті!- вкрадливо запропонувала вона.

- Давай! – очі в Сергійка посоловіли, голова схилилася на груди. Він упав на матрац.

Прокинувся хлопець як від удару. Поруч хропла товстопуза Лінь. Та якийсь високий звук вплітався в хропіння. «Хтось плаче!»- збагнув Сергійко. Плач линув з … портфеля. Це плакав … щоденник.

- Не минути мені двійки , - ридав він.- А все через твою лінь.

- Що ж робити?- похнюпився хлопець.

- Боротися з нею,- вигукнув щоденник.- Мислити, розвивати пам’ять. Виконай для початку завдання.

РОБОТА В ГРУПАХ

Стратегія «ДІАГРАМА ВЕННА»

Списати , вставляючи на місці крапок прислівники з довідки. Вказати у тексті дієприслівники. Що спільного мають дієприслівники та прислівники? Заповнити таблицю. Пояснити розділові знаки. Визначити тему та головну думку тексту, дібрати до нього заголовок.

1-ша група

Сопілка … плакала й жалілась знайомим співом на долю, яка блукає десь , покинувши сиротою в наймах єдину доню. … ллється мова доні , благаючи ворона … однести вісточку неньці. І … кряче ворон в темнім гаю, неньку сповіщаючи.

2-га група

Здавалось , то були вже не звуки дерев’яної засмальцьованої палички, а гострі , палючі думи. Вони бились в душі і , вриваючись в серце, дряпали мозок. Дві ноти, змінюючи одна одну, … затріпалися в повітрі, а серце … занило.

3-тя група

Чорнокорий і старезний київський каштан … охкає, похитуючи руками гілок. Він ніби хоче … вдарити тими руками об поли , почувши щось у тривожному шепоті вітру.Листя на каштанові … вирізане, позубрене по краях! Листя п’ятиконечне, як розчепірені пальці руки. Як той каштан зворушує!

Для довідок. Тихо, раптово, найделікатніше, гірко, якнайшвидше, тривожно, якнайболючіше, тужливо.

Сергійко з учнями виконував вправу , а Лінь зменшувалась на очах. Навіть хропіння стишилося .

-Пиши! – наказав щоденник.

Диктант з коментуванням

Вказати прислівники, визначити ступінь порівняння та спосіб його творення.

Все минуще – суще і пропаще, а себе тримати – щонайважче. Та хто забув про суще і грядуще, той має мізкувати щонайдужче. Найгидотніші очі порожні, найгрізніше мовчить гроза. На світі той наймудріший, хто найбільше любить життя. А навкруги все темніше і темніше робилось, а дощ все дужчий та дужчий ставав.

Лінь усе зменшувалась. Ще трохи – і вона зовсім зникне.

Виконай творчу роботу швидше!- вигукнув щоденник.

ТВОРЧЕ МОДЕЛЮВАННЯ

Скласти 3-4 речення про хороші звички людини, вжити 3-4 прислівники вищого і найвищого ступенів .

Логічний диктант

1. Прочитати пари слів. Визначити у якому логічному зв'язку вони перебувають. Утворити й записати від наведених прислівників просту форму вищого ступеня порівняння.

Важко – легко, важливо - дріб'язково, вузько – широко, гарно – погано, голосно – тихо , дешево – дорого , коротко – довго , світло – темно, сильно – слабко , швидко –повільно.

2.Вказати в яких словах при творенні простої форми вищого ступеня порівняння відбувається чергування .

3. З виділеними парами прислівники скласти речення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Нещодавно завантажили