До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
5
міс.
1
7
дн.
0
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Презентація до уроку "Проза Івана Франка. Новела "Сойчине крило"" з української літератури в 10 класі.

Опис документу:
Презентація до уроку "Проза Івана Франка. Новела "Сойчине крило"" з української літератури в 10 класі. Дана презентація складена за розробкою уроку, допоможе учням візуально краще і швидше зрозуміти тему уроку, грамотно записати потрібну інформацію.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися
Опис презентації окремими слайдами:
Проза Івана Франка Новела «Сойчине крило» Урок з української літератури в 10 класі Підготувала Вечерова К.Г., учитель української мови та літератур...
Слайд № 1

Проза Івана Франка Новела «Сойчине крило» Урок з української літератури в 10 класі Підготувала Вечерова К.Г., учитель української мови та літератури ЗОШ № 54 м. Маріуполя Донецької області

Мета уроку Ознайомитися з багатством жанрів Франкової прози. Проаналізувати твір “Сойчине крило” як жанр літератури; з’ясувати поняття модернізм і ...
Слайд № 2

Мета уроку Ознайомитися з багатством жанрів Франкової прози. Проаналізувати твір “Сойчине крило” як жанр літератури; з’ясувати поняття модернізм і його ознаки, окремі його напрями й течії. Розглянути і пояснити композицію новели “Сойчине крило”, риси модернізму в ній. Визначити тему, ідею і проблематику новели.

Проблемне питання У чому полягають новаторські пошуки прозаїка, модернізм Франка? (за новелою “Сойчине крило)
Слайд № 3

Проблемне питання У чому полягають новаторські пошуки прозаїка, модернізм Франка? (за новелою “Сойчине крило)

Проза Івана Франка Іван Франко – майстер прози, творив на зламі ХІХ і ХХ століть. Митці (модерністи) намагалися знайти особливі художні засоби та н...
Слайд № 4

Проза Івана Франка Іван Франко – майстер прози, творив на зламі ХІХ і ХХ століть. Митці (модерністи) намагалися знайти особливі художні засоби та нові жанри для передачі своєрідності епохи. Як Еміль Золя у французькій літературі чи І. Нечуй-Левицький на Наддніпрянщині, так І.Франко у Галичині заснував монументальну прозу, причому не стільки за обсягом, стільки за художньою вартістю і впливом на подальший розвиток літератури. В арсеналі прозової творчості І. Франка понад 100 оповідань, новел і 10 повістей та романів.

Оповідання І. Франка «Бориславський цикл» (від 1877 року), в якому І.Франко подав жахливий образ і глибокий аналіз соціального зла в Галичині. Збір...
Слайд № 5

Оповідання І. Франка «Бориславський цикл» (від 1877 року), в якому І.Франко подав жахливий образ і глибокий аналіз соціального зла в Галичині. Збірки оповідань “В поті чола” (1890), “Галицькі образки” (1897) – про зубожіння, пролетаризацію галицького села (оповідання “Ріпник”, “Вівчар”, “На роботі”); в цих збірках – автобіографічні оповідання “Малий Мирон”, “Грицева шкільна наука”, “Олівець”, “Schönschreiben” та інші; про життя селян – “Лесишина челядь”, “Сам собі пан”, “Добрий заробок”; “Свинська конституція” – політичне оповідання. Нове явище в літературі – “На дні”, “Панталаха”, “До світла” – з тюремного життя і людей “соціального дна”

Повісті та романи І.Франка За літературознавцем Т. Пастухом – 5 повістей і 5 романів. Повісті: “Boaconstrictor” (1878) – робітнича тематика; “Захар...
Слайд № 6

Повісті та романи І.Франка За літературознавцем Т. Пастухом – 5 повістей і 5 романів. Повісті: “Boaconstrictor” (1878) – робітнича тематика; “Захар Беркут” (1882) – історичний твір; “Великий шум” (1907) – про скасування панщини; “Івась Новітній” – з тюремного життя; “Герой поневолі” (1904). Романи: “Для домашнього вогнища” (1892), “Основи суспільності” (1895), “Перехресні стежки” (1899-1900) – про моральний розклад “верхів” тогочасного суспільства; “Лель і Полель” (1887) – розкривається виховна проблематика, життя польської шляхти; “Борислав сміється” (1880-1881) – про страйк бориславських робітників. Підкреслені твори – вершинні твори прози.

«Сойчине крило» Івана Франка (1905) «Найбільш інтересне оповідання» - із рецензії літературного критика А.Крушельницького на збірку «На лоні природ...
Слайд № 7

«Сойчине крило» Івана Франка (1905) «Найбільш інтересне оповідання» - із рецензії літературного критика А.Крушельницького на збірку «На лоні природи».В оповіданні автор на найвищий п’єдестал ставить любов. 1905 рік. У цей час письменник шукав нові шляхи вираження думки, опрацьовував нові теми, мотиви.

Невипадково ця поетична драма про кохання з’явилася і з успіхом йде на сценах театрів Івано-Франківська, Києва, Харкова, Чернігова...
Слайд № 8

Невипадково ця поетична драма про кохання з’явилася і з успіхом йде на сценах театрів Івано-Франківська, Києва, Харкова, Чернігова...

Головні герої Хома — працівник бюро, "відлюдько”-інтелектуал Марія Карпівна (Маня) — дочка лiсника. Генрись — 26-літній практикант тата Мані, злоді...
Слайд № 9

Головні герої Хома — працівник бюро, "відлюдько”-інтелектуал Марія Карпівна (Маня) — дочка лiсника. Генрись — 26-літній практикант тата Мані, злодій. Зиґмунт — ватажок банди. Володимир Семенович — молодий залізничний інженер. Никанор Ферапонтович Свєтлов — багатий золотопромисловець з Сибіру. Сашка — ватажок банди, який вбив Свєтлова. Серебряков — капітан-ісправник, який пив та бив Маню і свою шлюбну жінку. Микола Федорович - військовий, брав участь у війні з Китаєм

Сюжет і композиція Експозиція:Хомаготується до зустрічі Нового року Зав’язка:Лист від незнайомки Розвиток дії:історія кохання Марії до Хоми Кульмін...
Слайд № 10

Сюжет і композиція Експозиція:Хомаготується до зустрічі Нового року Зав’язка:Лист від незнайомки Розвиток дії:історія кохання Марії до Хоми Кульмінація:Втеча Марії з Генрісем Розв’язка:Марія повертається до Хоми Позасюжетні елементи:Описи(пейзажі, портрети), роздуми і коментарі героя (Массіно)

Новела – епічний жанр; невеликий розповідний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним кінцем. Модернізм (від франц. modern — сучасний) — за...
Слайд № 11

Новела – епічний жанр; невеликий розповідний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним кінцем. Модернізм (від франц. modern — сучасний) — загальна назва напрямів і течій нереалістичного спрямування в мистецтві ХХ ст. Ознаки модернізму: — відбиття дійсності в людській підсвідомості; — суб’єктивне (сфера духу, мистецтва) наділяється ознаками об’єктивної реальності; — побудова художньої реальності, що мало пов’язана з дійсністю й протиставлена їй; — пошук нових шляхів (форм) у зображенні світу і людини.

Напрями й течії модернізму  неоромантизм  неокласицизм  футуризм  експресіонізм  екзистенціалізм  імпресіонізм  акмеїзм символізм авангардиз...
Слайд № 12

Напрями й течії модернізму  неоромантизм  неокласицизм  футуризм  експресіонізм  екзистенціалізм  імпресіонізм  акмеїзм символізм авангардизм імажинізм сюрреалізм література «потоку свідомості» та ін.

У творчості Франка ми знаходимо окремі риси багатьох напрямів і течій модернізму. Виділимо тільки 6 напрямів і “приміримо” на “Сойчине крило”. Неор...
Слайд № 13

У творчості Франка ми знаходимо окремі риси багатьох напрямів і течій модернізму. Виділимо тільки 6 напрямів і “приміримо” на “Сойчине крило”. Неоромантизм: боротьба, небезпечні таємничі події; емоційність і драматизм розвитку художньої дії. Неокласицизм: прагнення зберегти право на власний моральний та естетичний кодекс, виходячи зі свого уявлення про загальнолюдські мистецькі цінності, деяку незалежність вічного мистецтва від скороминущих виявів життя; світова культура поєднується з національною традицією. Експресіонізм: «я», внутрішній світ художника — єдина реальність; творець не повинен бути пов’язаний з матеріальним світом, тому що той уособлює хаос, зло. Імпресіонізм: витончене відтворення суб’єктивних вражень та спостережень, мінливих відчуттів та переживань; психологізм у змалюванні персонажів; прагнення зафіксувати миттєві враження; лаконізм прози, багатство відтінків; збільшена увага до кольорів і звуків, яскравих деталей (сойчине крило, сукня з білими цятками). «Потік свідомості»: внутрішній монолог; духовне життя героя передається у всій його безпосередності, постійній зміні думок, почуттів, вражень, спогадів і т. ін. Симолізм: (фр. symbolisme, з грец. симболон – знак, ознака, прикмета, символ) - стильова течія модернізму, в якій конкретний художній образ перетворюється на багатозначний символ.

Доводимо, що “Сойчине крило” - це новела прозовий твір; про незвичайну життєву подію – лист із Порт-Артура через 3 роки із крилом сойки; невеликий,...
Слайд № 14

Доводимо, що “Сойчине крило” - це новела прозовий твір; про незвичайну життєву подію – лист із Порт-Артура через 3 роки із крилом сойки; невеликий, близький за розміром до оповідання, але відрізняється не стислістю, а напруженістю сюжету, несподіваною розв’язкою; глибокий психологізм у розкритті внутрішнього світу персонажів (сміх, переживання, сльози); відступ від норм усталеної будови (твір у творі; або лист з обрамленням), чим відрізняється від оповідання; кульмінація переноситься вперед – перед розвитком дій; відсутність широкої мотивації вчинків героїв, широких описів подій, має однолінійний сюжет (двох персонажів) і немає другорядних – цим відрізняється від повісті. Отже, це новела.

Доводимо, що “Сойчине крило” – модерністський твір (фр. модерн – сучасний) 1) належить до пізньої прози І.Франка (написаний в лютому 1905 року, вид...
Слайд № 15

Доводимо, що “Сойчине крило” – модерністський твір (фр. модерн – сучасний) 1) належить до пізньої прози І.Франка (написаний в лютому 1905 року, виданий у збірці "На лоні природи" в цьому ж році) – написаний на початку ХХ століття, коли так був поширений модернізм; 2) відбиття дійсності в людській підсвідомості - через думки і дії Хоми – внутрішній монолог; зміна думок, почуттів, настрою – від байдужості, скептицизму – до глибокого переживання і сліз (“Потік свідомості”); 3) суб’єктивне (сфера духу, мистецтва) наділяється ознаками об’єктивної реальності, суб’єктивні враження героя - на думки Хоми впливають об’єктивні події – лист, опис подій, що сталися з колишньою коханою (імпресіонізм);

4) моральні якості і естетичні смаки героя – не відповідають класиці, герой не привабливий, з негативними рисами, а потім змінюється, стає позитивн...
Слайд № 16

4) моральні якості і естетичні смаки героя – не відповідають класиці, герой не привабливий, з негативними рисами, а потім змінюється, стає позитивним героєм – Хома прагне зберегти право на власні смаки, бути незалежним, проявляє негативні риси, а потім змінює погляди і запрошує до себе незнайомку (неокласицизм); 5) пошук нових шляхів (форм) у зображенні світу і людини – це твір у творі, лист у творі. 6) спостерігаємо боротьбу героїні за виживання, вона весь час потрапляє в небезпеку – емоційність і драматизм розвитку дії (неоромантизм); 7) побудова художньої реальності, що мало пов’язана з дійсністю й протиставлена їй – життя Хоми наче не в реальності: став відлюдьком, егоїстом, відійшов від громадського життя, а дійсність наче йде за бортом, бо там стільки зла, і стільки емоцій і переживань при зіткненні з реальністю, особливо у героїні, а потім “оживає” Хома, після величезних переживань повертається героїня (експресіонізм); 8) знаходимо, що конкретний художній образ перетворюється на багатозначний символ – це увага до яскравих деталей – сойчиного крила, легкої червоної сукні з білими цятками (символізм). Отже, “Сойчине крило” – модерністський твір.

«Сойчине крило» Івана Франка Тема новели: зображення автором жіночої долі в новітній інтерпретації і героя-естета, що проходить шлях від байдужого,...
Слайд № 17

«Сойчине крило» Івана Франка Тема новели: зображення автором жіночої долі в новітній інтерпретації і героя-естета, що проходить шлях від байдужого, бездіяльного життя до активного - зображення двох закоханих, що різними шляхами, через страждання і прощення прийшли одне до одного. Ідея новели: оспівування кохання як найвищого почуття, яке вимагає “роботи душ” з обох сторін, уміння прощати, боротися, надіятися і перемагати. Проблематика новели: - людина і природа; - людина і суспільство; - людина і кохання; - громадське і особисте ; - кохання, вірність, щастя і зрада; - сенс людського життя. Для чого ми живемо?

Домашнє завдання 1. (для учнів 1-2 рівня): - Вміти аналізувати новелу «Сойчине крило», - виписати цитати, що характеризують Хому і Марію та інших п...
Слайд № 18

Домашнє завдання 1. (для учнів 1-2 рівня): - Вміти аналізувати новелу «Сойчине крило», - виписати цитати, що характеризують Хому і Марію та інших персонажів; 2. (для учнів 3 рівня і бажаючих): - виписати рядки, які можуть служити афоризмом (2-3 афоризми); - підібрати один уривок з новели для читання і характеритики героїв. - Кінець новели, як нам здається, І.Франко спеціально не дописав, щоб ми самі додумали його. Завдання: дописати кінець новели – діалог двох героїв, що зустрілися після трьох років розлуки; 3. Попереднє завдання: а) для 2-х учнів: 1) Хвилинка біології. Сойка: що ми знаємо про неї? 2) Хвилинка географії: де побувала Марія? б) для 2-ох учнів: Сценка: Діалог двох душ – Марії і Массіно.

Івану Франку належать 6 тисяч творів у різних галузях літератури й науки. Випущені у світ 50 томів (лише третина написаного – за радянських часів к...
Слайд № 19

Івану Франку належать 6 тисяч творів у різних галузях літератури й науки. Випущені у світ 50 томів (лише третина написаного – за радянських часів кількість томів будь-кого не мала перевищувати доробку «вождя світового пролетаріату» – В. Леніна). Із статті Л. Громовенко «Іван Франко (1856-1916) письменник, критик, перекладач, публіцист, політик, учений» – із книги «100 найвідоміших українців» Іван Франко звеличив Україну, Україна має звеличити його.

Іван Франко: 27 серпня 1856 – 28 травня 1916 27 серпня щорічно Україна відмічає річницю з дня народження Івана Яковича Франка, всесвітньо знаного п...
Слайд № 20

Іван Франко: 27 серпня 1856 – 28 травня 1916 27 серпня щорічно Україна відмічає річницю з дня народження Івана Яковича Франка, всесвітньо знаного поета, прозаїка, драматурга, публіциста, перекладача й видатного вченого, номінованого на Нобелівську премію, якої він був безперечно гідний. Ціле століття збігло відтоді, як на здобуття Нобелівської премії в галузі літератури за 1916 рік його кандидатуру з-поміж 29-ти письменників запропонував доктор Йосип Застирець із Відня, а підтримував це висунення доктор Гарольд Г’єрне з Упсали, міста на сході Швеції.

«Пісня і праця – великі дві сили! Їм я до скону бажаю служить…» Із вірша «Пісня і праця» Виступаючи з клопотанням перед Нобелівським комітетом про ...
Слайд № 21

«Пісня і праця – великі дві сили! Їм я до скону бажаю служить…» Із вірша «Пісня і праця» Виступаючи з клопотанням перед Нобелівським комітетом про присвоєння Франкові високого звання Нобелівського лауреата, професор Віденської цісарсько-королівської гімназії, керівник цього освітнього закладу Йосип Застирець завершував своє звернення такими словами: “Я також порушую при цьому величезної політичної ваги проблему про значення такої нагороди для національних устремлінь цього древнього культурного народу, старожитній золотий період культури якого розпочався ще в ХІ столітті...”

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Стратегії профілактики та вчасного реагування на прояви суїцидальної поведінки неповнолітніх»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.