! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Практикум з літературного читання. На допомогу вчителю НУШ. І частина.

Опис документу:
НУШ – це школа без нудьги; вимоглива, творча; школа допитливості та наполегливого навчання; школа, де цінують інтереси та потреби дитини. Потреби сучасного життя: розвивати творчі здібності кожної дитини. Сучасний учитель повинен вміло знаходити творчу стежинку, якою дитина буде йти до самореалізації. У посібнику розроблені завдання до кожного тексту, які учні можуть вибирати відповідно своєму темпераменту й стилю сприймання інформації (для аудіалів, візуалів, кінестетиків).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Передмова

«Мистецтво й майстерність навчання і виховання

полягає в тому,

щоб розкривати сили й можливості кожної дитини...

А це означає, що в навчанні має бути індивідуалізація

у змісті розумової праці, і в характері завдань, і в часі»

В. Сухомлинський

НУШ – це школа без нудьги; вимоглива, творча; школа допитливості та наполегливого навчання; школа, де цінують інтереси та потреби дитини.

Потреби сучасного життя, нормативні освітні документи вимагають розвивати творчі здібності кожної дитини. Сучасний учитель повинен вміло знаходити стежинку для творчого розвитку кожного учня, якою дитина буде йти до самореалізації. Україна багата на професіоналів, які готові впроваджувати НУШ.

Протягом останнього часу робота початкової школи спрямована не на заучування, а на навчання, не на знання, а на вміння й навички, не на експлуатацію інтелекту, а на його розвиток, що сприяє формуванню компетентностей молодших школярів.

Урок – основа шкільного життя.

Що повинна пережити дитина на уроці? Здивування! Натхнення! Радість успіху! Відчуття краси?!

Учитель прагне отримати такий результат, коли кожний учень скаже:

«Я бачу! Я чую! Я мислю! Я не боюся висловлювати свої думки! Я вмію працювати у групі, парі! Я вмію відповідати на запитання! Я сучасний учень!».

Нині багато учителів задаються питаннями: «Яким методам і прийомам надати перевагу? Що робити, щоб кожному учневі було легко і цікаво здобувати знання?»

Навчити дітей читати – одне з найважливіших завдань учителя початкової школи. Читання – складний процес, учнів слід спонукати до творчого читання й виконання цікавих завдань. Чим більше учні читають, тим кращими читачами стають.

На сучасному освітньому просторі педагогам пропонується значна кількість оригінальних технологій, методик, прийомів навчання дитини. Важливо уміти обрати саме ті, які імпонують учителеві, ефективні у роботі з кожним конкретним учнем, класом.

Сучасне освітнє середовище створюється для заохочення самовизначення дітей у класі та розвитку їхніх спроможностей, оскільки відомо, що люди, які контролюють те, що відбувається з ними, краще адаптовані до життя.

Забезпечення можливості дітям здійснювати вибір на уроках і, відповідно, приймати самостійні рішення. Ми, вчителі, знаємо, коли у нас є вибір змісту й підходів до поставлених проблем, ми виявляємо більше бажання і готовність працювати з ними. Вибір – сильна складова мотивації. Мотивація зростає, коли учень може обирати.

У посібнику розроблені завдання до кожного тексту, які учні можуть вибирати відповідно своєму темпераменту й стилю сприймання інформації (для аудіалів, візуалів, кінестетиків).

Таким чином, учні в момент самостійного вибору завдань відчують свою значущість, що в цілому, позитивно вплине на їхнє самоствердження й тим самим покращить якість навчання.

На таких уроках відбувається удосконалення, диференціація та індивідуалізація навчально-виховного процесу, сприяння творчому самовираженню учнів, формування вміння мислити за межами поданої інформації, розмірковувати, спілкуватися, чути, розуміти та відчувати інших.

Ключове для учнів: велика кількість практик.

Ключове для вчителя: формування наскрізних вмінь (навички XXІ століття).

На уроках літературного та позакласного читання діти матимуть змогу запропонувати власні заголовки, складати різні плани, уявити себе журналістами, піарниками, дизайнерами – інтер’єру, графічними дизайнерами, організаторами фуд-корту; працювати в детективному агентстві, відчути себе художниками-ілюстраторами, складати мовленнєві замальовки, визначати настрій твору, розвивати різні види мислення, перевтілюватися в героїв твору,імпровізувати, розігрувати різноманітні ситуації; встановлювати логічні ланцюжки, відображати своє мовлення в малюнках (скрайбінг), створювати прес – реліз, карту знань; користуватися формулою «Я – речення», виготовляти лепбуки, працювати зі «Щоденником вражень» та «Стіною слів»; розвивати критичне мислення, користуючись різноманітними стратегіями; об’єднуватися у групи відповідно обраним завданням й презентувати свою діяльність.

Вчитись – це корисно та цікаво, давайте робити це разом!

Сучасним дітям – сучасні уроки!

У світі добра

Прочитай уважно текст

Де сім господинь, там хата неметена

У нас в хаті небагато дівчаток. Тільки Оксана та Юля, та Марина, та Христя, та Катря, та Оля, та Ліна... Порахуйте, скільки їх? Мама каже:

  • Оксано, хату підмети!

  • Добре, обзивається Оксана, та тільки мама за двері кричить:

  • Юлько, хату підмети! Кому кажу!

А Юля відповідає:

  • І не думаю. Хіба немає меншого за мене? Ось Христя.

  • Чуєш, Христе? Хату підмети, мама сказала!

  • А чого це мені підмітати? — розсердилася Христя.

  • Я ось і місяць тому підмітала, і ще раніше — влітку... І минулого року раз... Я не хочу. Я не маленька. Ось Катря без діла сидить.

  • Чуєш, Катре, хату підмети!

  • Еге, яка, обізвалася Катря. А ось і не підмету. То тобі Христя сказала, щоб підмітати. Та й Олька у нас є. Чого це Ольці така полегкість, що вона ніколи й за віника не візьметься? А вже їй сім років.

  • Чуєш, Олько, кидай свої ляльки. Віник бери. Хату підмітай!

  • Оце ще мені лихо, захлипала Оля.

  • Все Олько та Олько! Не хочу я підмітати. Ось Лінка ніколи нічого не робить. Кажуть, маленька. А яка вона маленька, коли їй уже п'ять років? Хай привчається, а то виросте за нашими спинами і не знатиме, як мамі допомагати.

  • Чуєш, Лінко, віник бери!

Ліна не опиралася. Взяла віник і як почала підмітати! Кушпелу таку збила, що і в хаті нічого не видно. Зайшла мама і взялася за серце.

- Лишенько моє, лишенько! Правду люди кажуть: де сім господинь, там хата неметена!

І. Сенченко

Завдання до тексту

  1. Уяви, що ти — автор оповідання. Напиши, чому ти вибрав таку тему.

  2. Охарактеризувати (усно чи письмово) прочитаний твір за планом:

  • герої твору;

  • місце подій;

  • що відбулося;

  • чого я навчився ;

  • мої враження від твору.

  1. Творче завдання. Скласти «Скребл»

Інструкція. У центрі аркуша написати ім’я старшої дівчинки, потім почергово записати імена, які зустрічаються у тексті по горизонталі та вертикалі – так , щоб вони поєднувалися через спільні літери, використовуючи різні кольори.

Прочитай уважно текст

На всіх не вистачить

Старші хлопці у футбол грають, а малий Вовчик їм завжди допомагає — м'яча подає, у кіоск по воду бігає.

Сьогодні вдалий день: хлопці замовили пляшку «Спрайту» й цукерки. Вовчик прибігає захеканий, віддає Ігореві воду.

  • Цукерки я сам поділю, можна? — питає Вовчик і дивиться на Ігоря великими чесними очима.

  • Діли.

Вовчик роздає всім по дві цукерки, бере собі дві, а папір скручує і кидає під кущ.

Поки хлопці грають, Вовчик стежить за папірцем. Коли всі підуть, він його підніме, розгорне і дістане зайві цукерки. Цікаво, скільки їх цього разу буде? Одного разу аж п'ять залишилось. А навіщо їх ділити? Все одно на всіх не вистачить.

Краще самому з'їсти…

В. Паронова

Завдання до тексту

1. Опиши головного героя: зовнішні характеристики ( очі, волосся, одяг, зріст) та риси характеру ( веселий, чуйний, злий, хоробрий…). Намалювати портрет. Презентувати свою композицію.

2. Напиши пораду герою твору, який ти прочитав.

3. Стратегія групової роботи. Розподіліть ролі та спробуйте розіграти уривок твору, щоб кожний учень попробував себе в різних ролях.

4. Ти дизайнер – інтер’єру…. Намалювати декорації для вистави за прочитаним твором.

5. На уроках образотворчого мистецтва – придумати й намалювати комікси до твору.

Прочитай уважно текст

Образливе слово

Якось Син розсердився і згарячу сказав Матері образливе слово. Схаменувся Син, жаль стало йому Матері. Ночей не спить — мучать його докори сумління, адже він образив Матір.

Минали роки. Син-школяр став дорослою людиною. Настав час їхати йому в далекий край.

Поклонився Син Матері низько до землі й каже:

  • Простіть мене, Мамо, за образливе слово.

  • Прощаю, — сказала Мати й зітхнула.

  • Забудьте, Мамо, що я сказав вам образливе слово. Задумалась Мати, геть посмутніла. На її очах з'явились сльози.

Каже вона Синові:

- Хочу забути, Сину, а не можу. Рана від колючки загоїться, й сліду не залишиться. А рана від слова заживає, проте слід глибокий зостається.

В. Сухомлинський

Завдання до тексту

1.Підібрати й записати асоціації до слова «образа», використовуючи різні кольори.

2.Поміркуйте і скажіть чи можна ображати людей? Використовуйте формулу «Я – речення». Придумати варіанти відповідей:«Я ніколи не ображаю близьких, бо….»; «Я почуваюся ….. тому, що ……»; «Я хотів би, щоб….»

3.Намалюйте абстрактну композицію «Добрі слова» та «Образливі слова». Подумайте які кольори слід використовувати і чому.

4. У «Щоденнику вражень» написати свої роздуми про головного героя.

Прочитай уважно текст

Печиво

Мама виклала на тарілку печиво. Бабуся весело задзвеніла чашками. Вова і Михайлик посідали за стіл.

  • Діли по одному, строго сказав Михайлик. Хлопчики вигребли усе печиво на стіл і розклали його на дві купки.

  • Порівну? запитав Вова.

Михайлик зміряв поглядом купки:

  • Порівну. Бабусю, налий нам чаю!

Бабуся дала чай. За столом було тихо. Купки печива швидко зменшувались.

  • Розсипчасті! Солодкі! сказав Михайлик.

  • Угу! відгукнувся з повним ротом Вова.

Мама і бабуся мовчали. Коли печиво скінчилось. Вова глибоко зітхнув, поплескав себе по животі і виліз із-за столу.

Михайлик доїв останній шматочок і подивився на мамувона розмішувала ложечкою непочатий чай. Він подивився на бабусю вона жувала скоринку хліба.

В. Осєєва

Завдання до тексту

  1. Розказати про відчуття й почуття після прочитаного твору. Назвіть дії героїв. Спробуйте встановити логічний ланцюжок за схемою.

Об’єкт – дія – мета дії ( «Хто?» - Що робить?» - «Навіщо?»)

  1. За допомогою яких кольорів можливо передати настрій твору? Описати. Намалювати.

  2. Скласти порівняння до слова «печиво», використовуючи слова: як, немов, мов. Скласти речення, використовуючи порівняння.

  3. Стратегія «? до автора» ( ініціюючі, подальші). Дайте відповідь.

  • Яку думку висловив автор?

  • Чому автор описує саме таку історію?

  1. Уяви, що ти готуєш смачне печиво. Напиши послідовність своїх дій

(інструкцію).

Прочитай уважно текст

Гірка апельсинка

Оленка сиділа на перелазі і, тримаючи щось схоже на переспілу маленьку диньку, кидала в калюжу жовтогарячі шкірочки.

  • Що це в тебе? підбіг Сергійко.

  • Хіба ти не бачиш? буркнула дівчинка.

  • Мандаринка! Така, як мені тато з міста привозив. Пам'ятаєш? Я тобі давав...

  • От і не вгадав!

  • А що ж?

  • А-пель-син-ка! — сказала Оленка, і рожева соковита скибочка сховалась у неї в роті.

Сергійко ковтнув слину.

  • Дай і мені покуштувати, — нерішуче попросив хлопчик.

  • Вона гірка і кисла...

  • То нічого, дай хоча б скибочку.

  • Кажу тобі, що вона погана, — відказала Оленка і скочила з перелазу. В цю мить апельсинка вислизнула з Оленчиних рук і покотилась прямо в калюжу. Дівчинка зойкнула, почервоніла і заплакала.

- Не плач, Оленко, — заспокоював її Сергійко. — Вона ж погана, гірка і кисла.

М. Стеценко

Завдання до тексту

1.Після прочитаного твору попробуйте перевтілиться в дівчинку Оленку або хлопчика Сергійка та опишіть свій емоційний та фізичний стан.

План побудови розповіді

  1. Назвати свого героя.

  2. Описати свій емоційний стан чи настрій.

  3. Розповісти про сприйняття ситуації очима свого героя.

  4. Вирішити питання, які хвилюють обраного героя.

  5. Закінчити розповідь відновленням емоційної рівноваги героя

( позитивне закінчення розповіді)

  1. Назва розповіді.

2. Дайте письмово характеристику героям

Імя героя

Характеристика

3. Виконайте таку ситуативну вправу «Уявіть, що ви потрапили в розповідь…». Це дуже цікаво!

Роботу для розв’язання цієї ситуації будувати так:

  • що у тексті можна понюхати? ( «Тут пахне….»);

  • які звуки можна почути? ( «Я чую….»);

  • що можна відчути на дотик? («Коли я торкаюсь руками…»).

Прочитай уважно текст

Цукерка

Галя з нетерпінням чекала тата. Чим він здивує цього разу? Татко завжди привозив їй якісь незвичайні цукерки. Якось навіть золоту шоколадну рибку десь знайшов. Галя довго нею гралася. Рибка була, мов справжня, шкода таку їсти.

Цього разу татко привіз довгу цукерку, загорнуту у блискучий смугастий папір. Він купив її аж у Львові біля цирку. Ото було радощів!

В той самий день до них зайшли в гості тітка Оксана з Любочкою.

  • Галю, пригости Любочку цукеркою,сказав тато. Дівчинка міцно затисла цукерку в руці і заховала за спину

  • Галю, хіба так можна? Гостей треба пригощати усім найкращим, сказав тато, розламав цукерку навпіл і дав дівчаткам по половинці.

Галя заплакала і вибігла з кімнати.

Минув час. Якось восени тітка Оксана з Любочкою знову завітали до них. В руках у Любочки була така сама цукерка. Вона простягнула її Галі і сказала:

- Ось тобі, бери. Мені було дуже тебе жаль, коли ти плакала.

В. Паронова

Завдання до тексту

1.Написати текст-опис з використанням опорних слів і виразів, які передають різні відчуття героїв. Під час мовленнєвих замальовок ви повинні передати власне ставлення до героїв.

2.Скрайбінг – це мистецтво відображати мовлення в малюнках. Скласти малюнковий план до твору. Використати фліпчарт для презентації скрайбінгу.

3.Уяви собі, що твоя молодша сестричка чула, як ти читав текст. Вона запитала тебе, чому плакала Галя? Спробуй пояснити.

4. Словникова робота з тлумачним словником – знайти значення слова половинка. Для візуальної підтримки грамотності розмістити слово на «Стіні слів».

5. Написати есе про свої найулюбленіші цукерки.

6. Скласти сенквейн («пятирядок») до слова цукерка.

Прочитай уважно текст

Хочеш бути щасливим, не будь лінивим

Загадала бабуня, щоб Дениско перебрав дві склянки гречаних круп на кашу: там же і насінини бур'яну трапляються, й колінця від стебел, і навіть манюні грудочки землі. А від усього того хіба може бути каша смачна!

Сів Дениско за стіл, чисті крупинки відгортає по ліву руку, а весь непотріб по праву. Тільки робота ця загайна і вимагає великого терпцю та уваги, а на Дениска швидко ліньки напали. От він і перебрав крупи абияк.

Бабуня ж була певна, що Дениско попрацював на совість, і висипала крупи в окріп.

Зварилася каша. Сіли всі вечеряти. Коли це Дениско як не підскочить:

  • Ой! Що ви мені підсунули! і виплюнув на край тарілки крем'яшка.

Всі повернули до нього голови, а бабуня відклала набік ложку і з докором сказала:

  • Це дякуй тому хлопчикові, що крупи перебирав. Все йому, бач, ліньки.

  • Е, лінивому і нитку перервати важко, підтакнув тато.

  • Щира правда, не втримавшись, докинув і своє слово дідусь.

  • Лінивий сидячи спить, лежачи робить.

  • Ледачому завше ніколи, посміхнулась мама.

  • Вранці росяно, в обід душно, а ввечері комарі кусають.

  • Знаю, знаю, винувато закліпав Дениско.

- Хочеш бути щасливим, не будь лінивим.

А. Григорук

Завдання

1.Виписати всі прислів'я із тексту?

(У процесі вибору писемної форми спілкування важливо – охайність, каліграфічність, грамотність записів).

2.Уявіть, що ви стали свідками конкурсу «Справжні кухарі». Вам сподобалися учасники. Розкажіть своїм друзям як зварити смачну, корисну гречану кашу. Напишіть інструкцію приготування гречаної каші.

3.Ви графічні дизайнери. Підготуйте макет ілюстрації до прочитаного твору, використовуючи ахроматичні кольори.

4.Поміркуй, чи хотів би ти в майбутньому стати кавовим сомельє (баристою). Ця професія вимагає творчого підходу, майстерності, фантазії, тому що такі люди вміють малювати на молочній піні – це латте-арт.

5.Уявіть, що ви організатори фуд-корту. Які корисні страви ви б приготували, рекламували й продавали? Розкажіть про оздоблення своїх страв.

Прочитай уважно текст

Народився братик

В Оленчиної матусі народився хлопчик. Радіє Оленка: тепер у мене є братик.

Прокинулася вночі Оленка, бачить схилилась мама над колискою та й співає колискові.

Заворушилась заздрість в Оленчиній душі. Тепер, думає, мама вже не любитиме мене так, як раніше. Бо треба ж і Петрика любити.

  • Мамо, каже Оленка вранці, ой, як люблю я вас...

  • А чого ти мені це говориш? непокоїться мати.

  • Бо хочу, щоб ви мене любили не менше ніж Петрика...

Мама полегшено зітхнула й каже:

  • Піди, Оленко, Сонця запитай, як воно ділить своє тепло між людьми?

Вийшла Оленка та й питає….

А Сонце каже:

- Для кожної людини все моє тепло. Від першої до останньої іскринки.

В. Сухомлинський

Завдання до тексту

1.Сформулюй та запиши коротке повідомлення - подяку до Сонця, з яким би ти хотів звернутися.

2.Уяви, що ти журналіст – придумай різноманітні запитання до заданого тексту. Об’єднай запитання у 2 групи: товсті та тонкі.

3. Дай відповіді на питання: «Кого ти любиш найбільше?», «Як ти розумієш любов?», «Чому любов порівнюється із сонячним теплом?»

4. Мовчки, жестами показати найважливіше після прочитаного.

5. Скласти прес-реліз до прочитаного твору, передаючи певну інформацію про Сонце.

6. Скласти сенквейн до слова «Сонце».

7. Намалювати емоджі до тексту – це сучасний вид комунікацій, що передбачає миттєву передачу інформації та емоцій за допомогою коротких смс-повідомлень та мікрокартинок відповідного змісту.

Прочитай уважно текст

Подружилися

Діти пішли у гайок. Володя був за старшого. Він ходив у п'ятий клас. Маринка, Віталик і Юрчик до школи ще не ходили.

Коли діти підійшли до гайка, звідти вискочила зграя розлючених псів і понеслась на них. Віталик схопив палицю. Маринка і Юрчик перелякано закричали і пустилися навтьоки.

  • Стійте! Не бійтеся! зупинив їх Володя.

  • Всі до мене! Стійте спокійно і не рухайтесь.

Діти збились докупи. Пси наближались.

  • Опустіть руки і поверніть розкриті долоні до собак.

  • Віталику, кинь палицю!

Діти зробили все, як звелів Володя. Собаки були вже близько, їхній гавкіт ставав тихішим, а біг повільнішим. Коли собаки наблизились, вони вже взагалі не гавкали, а привітно крутили хвостами. Понюхавши долоні дітей, тварини заспокоїлись.

Володя пригостив їх бутербродами. Далі пішли разом.

  • Володю, як у тебе так вийшло? запитав Віталик.

  • Вони ж хотіли нас покусати.

  • Мене тато навчив. Собаки на нас гавкали, бо ми для них чужі й вони нас боялися.

  • Вони нас боялися, а ми їх, сказала Маринка.

- А тепер ми подружилися.

В. Паронова

Завдання до тексту

  1. Завдання «Перевтілення».

Продовжити кілька речень: «Якби я був Володя, то я …….», «Якби я була Маринкою, то я …….», «Якби я був Юрчиком, то я …….», «Якби я був собакою, то я …….»

  1. Запиши, яких правил слід дотримуватися при зустрічі з безпритульними собаками.

  2. Намалювати композицію «Єралаш».

Інструкція. Намалювати кумедну, дивовижну собаку. Презентувати свої творчі ідеї. Створити галерею у класі з різних зображень. Провести екскурсію для вчителів початкових класів або батьків.

  1. Скласти діаграму «Фішбоун» (проблема, причини, факти, висновок).

Прочитай уважно текст

Склянка води

Юрків дідусь занедужав. Дідусеві вісімдесят п'ять років. Він знає чимало цікавих казок та дивних бувальщин, які любить слухати Юрко.

А зараз дідусь лежить і важко дихає. Мама наказала:

  • Сиди, Юрку, біля дідуся, доглядай за ним. Попросить води подай свіжої, попросить відчинити вікно відчини.

Юрко сидів біля постелі хворого дідуся, читав книжку. За півдня дідусь разів зо три попросив води.

Набридло хлопцеві сидіти. Поклав книжку на стіл, тихо вийшов з хати й побіг до хлопців грати у футбол.

Кілька годин гуляв Юрко на стадіоні, вже й сонце до заходу схилилось.

Та неспокійно було в нього на душі. Щось немов гнітило його. Покинув Юрко гру, побіг додому.

Ледь відчинив двері, підійшов до ліжка й упав на коліна. Дідусь лежав мертвий. А в склянці не було й краплини води.

Потім усе життя Юрка мучили докори сумління. Він думав: дідусь, мабуть, помер тому, що не було води. Йому хотілося пити, а в склянці ні краплини. А він у м'яч грав із хлопцями.

- Роби не те, що хочеться, а те, що треба, навчав Юрко свого сина.

В. Сухомлинський

Завдання до тексту

  1. Твоя думка важлива! Поділіться своїми враженнями,використовуючи формулу «Я – речення».

Закінчити речення : «Я дізнав(ла)ся, що …..», «Мене здивувало….», «Мені сподобалося……», «Можливо, було б краще….».

  1. Складіть картку - памяті прочитаного твору

Інструкція.

  • Починайте зі слова «сімя» в центрі

  • Використовуйте різні кольори, піктограми, свої символи, знаки.

  • Слова пишіть друкованими буквами.

  • Установіть зв’язки між словами або малюнками.

  • Перед виступом перегляньте ще раз свою «карту памяті», за необхідності доповніть її.

  • Довіряйте своїй памяті, і вона вас не зрадить!

  1. Поміркуйте про розвиток прочитаної історії……головний герой був….головний герой змінився…..головний герой став…..

У світі краси

Прочитай уважно текст

Як білочка дятла врятувала

В середині зими потепліло, пішов дощ, а потім знов вдарив мороз. Дерева, шишки на ялинках покрились льодом. Нічого їсти Дятлу: скільки не стукає в лід, до кори не може достукатись. Скільки не б'є дзьобом шишку, зернятка не вилущуються.

Сів Дятел на ялинку і плаче. Падають гарячі сльози на сніг, замерзають.

Побачила Білочка з гнізда Дятел плаче.

Стриб, стриб, до Дятла пристрибала.

  • Чому ти, Дятле, плачеш?

  • Нічого їсти, Білочко...

Шкода стало Білочці Дятла. Винесла вона з дупла велику ялинову шишку. Поклала її між стовбуром і гілкою. Сів Дятел біля шишки і почав їсти зернятка.

А Білочка сидить біля дупла і радіє. І білченята в дуплі радіють. І сонечко радіє.

В. Сухомлинський

Завдання до тексту

1.Прочитай слова, до кожного слова підібрати асоціації.

Дощ, зима, сніг, лід, гілка, дятел, кора, мороз, сльози, сонце,стовбур, білка, дупло, дзьоб, шишка.

2. Доповни речення (усно або письмово).

Якби всередині зими не потепліло, то _________________________________

Якби Білочка не побачила Дятла, то ___________________________________

Якби Білочка не пригостила Дятла шишкою, то__________________________

3. Чого нас навчає цей твір? Напиши свою думку.

4.Уяви, що ти журналіст. Розкажи про подію, про яку прочитав. Всім слухачам має бути зрозуміло, цікаво.

5. Намалюй героя твору, який тобі сподобався найбільше або намалюй абстрактну композицію «Радість». Можна придумати назву до малюнка.

6. Намалювати до тексту мем – це дотепна коротка інформація іронічного характеру, яка відтворює певне ставлення до подій чи обставин.

Прочитай уважно текст

Весняна «Лазня»

Іванко вважав себе знавцем птахів. Сьогодні вийшов він зі школи і бачить: біля калюжі сидить три зовсім незнайомі пташечки завбільшки з горобця. Одна чорна, друга коричнева, а третя зовсім рижа.

Стриб-стриб-стриб по болоту, по самий хвостик — в калюжу, й ну купатися! То грудки опустять в воду, то на хвостик присядуть і б'ють, б'ють крильцями по воді. Бризки над ними, як феєрверк: в кожній краплині — іскорка сонця.

Вискочили з калюжі і, стрепенувши мокрі крильця, перелетіли на піщану доріжку. І давай борсатися в брудному піску. Пісок до пір'я прилипає — вимастились всі! Не зрозуміло, якого кольору стали.

Швидко так піском облипли, що й літати не можуть. По землі поскакали.

Стриб-стриб-скік — і знову в калюжу! Знову над ними сонячний феєрверк, ще й веселка в бризках. Миються, стараються.

Викупались, вимились — й вискочили на берег.

Іванко так і скрикнув:

Горобці! Всі троє — звичайнісінькі горобці!

Всі сіренькі, свіженькі, такі чистенькі! А ось вода в калюжі стала зовсім брудна...

Зрозумів Іванко, що горобці за зиму так забруднились, що й на себе не стали схожі. Це вони зараз в «лазні» мились, зимовий бруд з себе змивали. З пісочком терли.

Молодці, — крикнув хлопчик горобцям і побіг додому, розбризкуючи весняні калюжі.

М. Сладков

Завдання до тексту

1. Випиши речення з твору, яке тебе найбільше вразило. У процесі вибору писемної форми спілкування важливо – охайність, каліграфічність, грамотність записів.

2. Склади й запиши інструкцію щодо купання птахів навесні.

3. Які декорації ти б намалював до прочитаного твору? Спробуй проявити максимум фантазії й творчості!

4. Промовте ланцюжок взаємопов’язаних дій у тексті. Під час вибору усної форми спілкування варто зосереджувати увагу на привітності до співрозмовника, чіткості та виразності мовлення.

5. Стратегія групової роботи. Ролі для учнів при читанні літературного твору (Хервей Деніел). Ролі вибирають учні.

Дослідники – пригадують інформацію про птахів (уроки природознавства).

Спостерігачі – слідкують за рухом героя, його думками.

Зв’язківці – шукають зв’язок між текстом та навколишнім світом.

Шукачі слів – шукають незнайомі слова, працюючи з тлумачним словником. Для візуальної підтримки грамотності користуються «Стіною слів».

Прочитай уважно текст

Він тільки живий красивий

Великий красивий метелик Махаон сів на червону квітку канни. Сів і ворушить крильцями.

До Махаона підкрався хлопчик, впіймав його. Тріпоче крильцями Махаон, але вирватися не може. Хлопчик пришпилив його великою шпилькою до паперового листка. Крильця метелика поникли.

  • Чому ти перестав тріпотіти крильцями, Махаоне? запитує хлопчик.

Махаон мовчить. Хлопчик поклав листок з мертвим Махаоном на підвіконня. Через декілька днів дивиться крильця висохли і розсипались.

- Ні, він тільки живий красивий, сказав розчарований хлопчик.

- Коли крильця його тріпочуть на квітці канни, а не на листку паперу.

В. Сухомлинський

Завдання до тексту

  1. Не сумуй слова швидко розшифруй! Запиши. Придумай речення, використовуючи ці слова ( письмово).

ЧИКХЛОП КЦЯРИЛЬ ТЕЛИКМЕ ОНХАМА

____________________________________________________________

2. Виконай завдання усно.

Доповни речення.

Якби метелик не сів на квітку,...

Якби хлопчик не зловив метелика,...

Якби хлопчику було шкода метелика,...

3.У «Щоденнику вражень» занотувати свої ідеї після читання твору.

  1. У «Щоденнику вражень» напиши доброзичливий лист до своїх однокласників, екологічного напрямку.

  2. Уяви, що ти чарівник і тобі потрібно перетворити злого хлопчика на доброго дотиком чарівної палички. Намалюй доброго й злого героя.

  3. Написати есе на тему: «Чи дійсно все живе красиве?»

Прочитай уважно текст

Як вилетіти джмелю?

Залетів у клас джміль — жовтий, волохатий. Довго літав по класу, а потім прилетів до вікна. Бився об скло, плакав, а вилетіти не може.

Коли діти прийшли до школи, джміль тихо повзав по склу. Інколи він пробував злетіти, але сили вже не було.

Повзає джміль по склу. Ніхто не звертає уваги на бідного джмеля. Тільки найменша дівчинка Ніна дивиться на нього пильно-пильно.

Хочеться Ніні підійти до джмеля, взяти його, посадити на долоньку, підняти до відкритої кватирки і випустити.

Чекає Ніна перерви не дочекається.

Тільки б скоріше час ішов.

Тільки б швидше дзвінок продзвенів.

В. Сухомлинський

Завдання до тексту

1. Уявіть себе джмеликом. Користуючись текстом вправи, спробуйте пояснити. Чому джмелику неприємно, коли він залетів у приміщення класу…

2. Випиши слова, які передають «настрій» твору.

3. Уявіть, що ви потрапили в оповідання й передайте своє ставлення до об’єктів , складіть мовленнєві замальовки, відповідаючи на питання:

  • Що у творі можна понюхати?

  • Які звуки можна почути?

  • Що можна відчути на дотик?

  • Що можна відчути на смак?

4.Придумати товсті ( Чому? Що станеться, якщо….? Що буде далі? Чи згодні ви, що…..) й тонкі ( Хто? Що? Де? Коли? Як?) питання до твору.

5. Скласти діаграму Венна, порівнюючи Ніну з однокласниками, що спільного, що відмінного.

6. Скласти есе «Як вилетіти джмелю?»

7.Метод графічної систематизації – хмара слів.

Створити власні хмари слів за дизайном на будь-який смак. Це візуальне відтворення слів на спільному зображенні (можливий варіант зображення джмеля або вікна).

Прочитай уважно текст

Жайворонок сонечку допомагає

В дрімучому лісі і в глибокому яру ще лежить холодний сніг. Спить підсніжник під торішнім листком. Синіє лід на ставку.

Тільки на схилах горбків розтав сніг, побігли струмочки. В синьому небі заграло ясне сонечко.

Вийшла з хати маленька дівчинка Маринка і побачила сіру пташечку в небі. Пташечка співала, ніби срібний дзвіночок на крилах піднімала, а він тремтів, тремтів.

  • Мамо, що це за пташечка співає? запитала Маринка.

  • Жайворонок, відповіла мама.

  • Чому ж він так рано прилетів? Чому так радісно співає? Ще ж сніг лежить...

  • Жайворонок сонечку допомагає, відповіла мама.

  • Як же він допомагає? здивувалась дівчинка.

- Коли жайворонок летить в синє небо, воно стає теплішим.

В. Сухомлинський

Завдання до тексту

1.Після прочитаного попробуйте перевтілиться в жайворонка та опишіть свій емоційний та фізичний стан

План побудови розповіді

  • Назвати свого героя

  • Описати свій емоційний стан чи настрій

  • Розповісти про сприйняття зображеного на картині очима свого героя.

  • Вирішити питання, які хвилюють обраного героя.

  • Закінчити розповідь відновленням емоційної рівноваги героя (позитивне закінчення розповіді)

Придумайте назву своєї розповіді.

2. Спробуйте себе в ролі художника-ілюстратора та намалюйте ілюстрацію.

3. Поділи текст на частини. Назви кожну частину й запиши. Придумай 5 заголовків до оповідання В.Сухомлинського. До кожної частини намалюй невеличкий малюнок піктограму.

4. Уяви, що ти піарник. Як будеш розповсюджувати цікаву інформацію про жайворонка.

Прочитай уважно текст

Як їжачок до зими готувався

В лісі жив їжачок. Змайстрував він собі хатинку в дуплі старої липи. Тепло там, сухо.

Ось наступила осінь. Падають жовті листочки з дерев. Незабаром і зима прийде.

Почав їжачок готуватися до зими. Пішов в ліс, наколов на свої голочки сухого листя. Приніс до своєї хатинки, розстелив його, стало ще тепліше.

Знову пішов в ліс їжачок. Назбирав грушок, яблук, шипшини. Приніс на голочках в хатинку і склав у куточку.

Ще раз пішов їжачок в ліс. Знайшов грибочки, висушив і теж склав в куточку.

Тепло і затишно їжачкові, а одному так сумно. Захотілось йому знайти товариша. Пішов в ліс, зустрів Зайчика. Але не хоче Зайчик іти в хатинку їжачка. І сіра Мишка не хоче, і Ховрашок, тому що у них свої нірки є.

Зустрів їжачок Цвіркуна. Сидить Цвіркун на стеблі, тремтить від холоду.

  • Іди до мене жити! — запросив звірок його.

Пострибав Цвіркун до їжачка. Взимку їжачок Цвіркунові казки розповідав, а Цвіркун пісні співав.

В. Сухомлинський

Завдання до тексту

1.Підберіть прислів’я до прочитаного, поясніть свій вибір…

  • Літо дає коріння, а осінь – насіння.

  • Маленька праця краща за велике безділля.

  • Не шукай красоти, а шукай доброти.

  • Не краса красить, а розум.

  • Що на душі, те й на вустах.

2. Уяви, що тобі доручили виступити на засідання гуртка шанувальників природи. Розкажи про їжачка цікаві відомості.

3. Намалюй ілюстрацію до оповідання, яке ти прочитав. Знайди рядки з тексту, якими можна було б підписати малюнок. Підпиши.

4. З кожного абзацу випиши найголовніші слова. Установи між ними зв'язок.

5. На уроках праці виготовити лепбук у вигляді фан-книги (книга – віяло) до прочитаного твору.

6. Написати прес-реліз про підготовку їжачка до зими.

Прочитай уважно текст

Метелиця

Вранці першокласник Толя вийшов з хати. Надворі була заметіль. Грізно шуміли дерева.

Злякався хлопчик, став під тополею і думає: «Не піду в школу. Страшно..».

Враз він побачив Сашка, який стояв під липою. Сашко жив поруч. Він теж зібрався в школу і теж злякався.

Хлопчики побачили один одного і зраділи. Вони побігли назустріч, взялися за руки і разом пішли в школу.

Хурделиця завивала, свистіла, але вона уже не була страшною.

В. Сухомлинський

Завдання до тексту

1.Уяви, що ти шукач цитат,знайти й виписати цитати з твору про найважливіші події.

2.Уяви, що ти потрапив у таку ж ситуацію як першокласник Толя. Розкажи , як би ти поводився, що б говорив….

3. Намалюй комікс (веселий малюнок) до прочитаного твору, передаючи основні події. З коміксів створити діораму. Це стрічкоподібна, зігнута півколом живописна картина.

4. Словникова робота. Спосіб тлумачення слова – «метелиця» (визначення, підібрати синоніми, антонім, знайти у тексті, скласти цікаві речення з цим словом).

5. Написати есе або твір-міркування про метелицю.

Прочитай уважно текст

Чому плакала синичка

В хатині на околиці села жили чоловік і дружина. Було у них двоє дітей хлопчик Мишко і дівчинка Оля. Мишкові десять років, а Олідев'ять років.

Біля хати росла висока гілляста тополя.

  • Зробимо на тополі гойдалку, сказав Мишко.

  • Ой, як добре буде гойдатися! зраділа Оля.

Поліз Мишко на тополю, прив'язав до гілок мотузку. Стали на гойдалку Мишко та Оля і давай гойдатися!

Гойдаються діти, а біля них синичка літає і співає, співає.

Мишко каже:

  • Синичці теж весело від того, що ми гойдаємось.

Подивилась Оля на стовбур тополі і побачила дупло, в дуплі гніздечко, а в гніздечку маленькі пташенятка.

  • Синичка не радіє, а плаче, промовила Оля.

  • А чому ж вона плаче? здивувався Мишко.

  • Подумай чому, відповіла Оля.

Мишко зістрибнув з гойдалки, подивився на синиччине гніздечко і думає: чому ж вона плаче?..

В. Сухомлинський

Завдання до тексту

1.Уяви себе синичкою. Звернися до дітей із проханням про……

2.Знайди уривок, який тобі не сподобався, випиши уривок й поясни свій вибір.

3. Подумай, чим цікаве це оповідання. Намалюй плакат, рекламуючи оповідання іншим або плакат екологічного напрямку.

4. Уяви, що ти організатор фуд-корту для синичок. Розкажи про приготування ласощів для цих дивовижних пташок.

5. Створи скрайбінг до прочитаного тексту.

6. Скласти сенквейн до слова «плач».

7. Намалювати свій настрій після читання тексту за допомогою поєднання кольорів або візерунків.

Прочитай уважно текст

Урятував сонечко

Це було влітку. Цілий день пекло сонце, а потім насунули чорні хмари. Пішов дощ.

Під високою гіллястою шовковицею сидів Василько. Він не боявся зливи. Його захищало від неї густе листя. Під шовковицею було сухо. А поруч текли струмки. Василько побачив, як один струмок поволеньки почав заповнювати невеличку заглибину. Утворювалось озерце. На середині цього озерця був маленький острівець. Води все прибувало й прибувало. Ось-ось затопить острівець.

Раптом Василько побачив на острівці маленьке червоне сонечко. Воно бігало від одного краю острівця до другого. «Чому ж воно не летить?» подумав Василько. Йому стало жаль сонечка.

Острівець ставав усе меншим. Ось він уже такий, як п'ятачок. Ось він уже не більший від копійки. Сонечко сиділо непорушно.

Василько побіг під дощ і зразу ж змок до нитки. Та він устиг врятувати сонечко.

В. Сухомлинський

Завдання до тексту

Вироблення інтонаційних навичок читання

1. Прочитати текст: темп читання – помірний; гучність голосу – пошепки; тон читання – схвильований. Охарактеризуйте свої успіхи, використовуючи 4-х бальну систему ( пальці).

2. Розіграти уявний діалог між хлопчиком та сонечком.

3. Який чарівний предмет міг би допомогти головному герою. Напиши або розкажи,чому ти вибрав саме цю річ.

4.Рефлексія. мої думки змінюються, коли я читаю текст….

Спочатку…… я думав про….

Коли я читав….. я думав про….

Наприкінці …….. я думав про….

5.У «Щоденнику вражень» занотуйте свої ідеї про……своє відношення до навколишнього світу. Переконайте своїх друзів, що ваша думка правильна.

6. Придумати свій «Компас емоцій», як вони змінювалися упродовж читання твору (наприклад: радість, страх, зацікавленість, натхнення, сумнів, подив, довіра, гнів…). Використовуйте різні кольори.

Прочитай уважно текст

Птахи

В одному гарненькому селі було стільки садів, що все воно здавалось одним великим садом. Дерева цвіли і пахли весною, а в густій зелені їхніх віток літало безліч пташок. Вони сповіщали місцевість дзвінкими піснями і веселим щебетанням. Восени поміж листям з'являлось багато рожевих яблук, жовтих груш і синіх слив.

Одного разу декілька злих хлопчаків, зібравшись юрбою, зруйнували пташині гнізда. Бідні птахи покинули сади і вже більше до них не повертались.

Пройшла осінь і зима, прийшла нова весна, але в садах було тихо і сумно. Шкідлива гусінь, яку раніше птахи знищували тисячами, розводилась тепер без перешкод і пожирала не тільки квіти, але і листя. І ось голі, ніби взимку, дерева дивилися зі смутком і печаллю.

Прийшла осінь, але в садах не було ні рожевих яблук, ні жовтих груш, ні синіх слив. В садах не літали веселі птахи. В селі не звучали їх дзвінкоголосі пісні.

К. Ушинський

Завдання до тексту

1. Запиши 10 прикметників, що характеризують головних героїв твору.

2. Намалюй карту місця події (що було й що стало).

3. Опиши місце події. Чи хотів би ти щось змінити? Чому?

4. Ти – дослідник! Подумай й розкажи, що сталося з великим садом, використовуючи свої знання з інших предметів.

5. Ти – шукач незнайомих слів. Здійсни словникова роботу, запиши значення цих слів, запам’ятай правопис, занотуй у своєму «Щоденнику вражень».

6. Створи скрайбінг – веселий й зі смутком і печалю, використовуючи хроматичні й ахроматичні кольори.

7. Напиши есе про користь птахів, придумай назву.

Прочитай уважно текст

Сонячний жучок

На сонячній галявині обов'язково можна знайти цього яскравого жучка з чорними крапинками. Його називають сонечком. На спинці у сонечка бувають не тільки крапочки, але і коми, рисочки і навіть букви, наприклад, буква «М». Тому деякі народи вірили, що це посланці Бога, які приносять на своїх крильцях листи з небес. Хто їх розгадає, той буде знати відповіді на багато запитань.

В природі в сонечка ворогів майже немає. Ви запитаєте: чому?

Яскравий одяг жучків попереджає: «Мене їсти не можна! Пожалкуєте!». Якщо пташечка проковтне цю примітну комашку, то запам'ятає її надовго. Жучки виділяють спеціальну отруйну речовину оранжевого кольору, яка обпікає птахам горло.

Сонечка приносять людині дуже велику користь — рятують наші сади та городи від тлі. Кожне таке сонечко з'їдає за день близько п'ятдесяти штук тлі. А в діток сонечка апетит набагато кращий — вони можуть зїсти до тисячі штук.

Давайте, діти, будемо берегти та захищати цього красивого жучка!?

Завдання до тексту

1. Напиши відгук про прочитаний твір.

2. Уявити сонячного жука, зробити малюнок .

3.Описати жука, використовуючи тільки іменники.

4. Скласти текст-міркування (Твердження, доведення, висновок). Придумати заголовок.

5. Написати есе про красивого жука. Придумати заголовок.

6. На уроках праці виготовити лепбук – «книга – гармошка».

7. Скласти сенкан до слова «жук».

8. Написати доброзичливий лист своїм друзям на екологічну тематику.

Висновки

Учитель на уроках повинен мати гнучкий стиль викладання, який містить безліч поведінкових реакцій, що впливають на зорову, аудіальну та кінестетичну сенсорні системи.

Це актуально, тому що:

  • організація навчально-виховного процесу, відбувається, враховуючи провідний канал сприйняття та опрацювання інформації;

  • процес психічного розвитку молодшого школяра ґрунтується на гармонійній відповідності між психофізіологічними можливостями дитини та вимогами соціуму;

  • підтримується розвиток пізнавальної,творчої активності;

  • передбачається урізноманітнення навчальної діяльності;

  • звільнюється процес навчання від примусовості, забезпечує відсутність психологічного тиску на дітей;

  • сприяння інформаційному збагаченню мислення та почуттів учнів;

  • знання засвоюються набагато краще, адже завдання розраховані на всесторонній творчий процес пізнання світу, на постановку проблеми та пошуки вирішення.

Професія першого вчителя унікальна, неповторна, життєдайна, цікава, креативна.

Формуємо щоденну звичку – читати з розумінням; усно, письмово виражати думки; критично мислити; вчимо логічно обґрунтовувати свою позицію; проявляти творчість, ініціативність; вдумливої, глибокої, самостійної робота над грамотністю; розв’язувати проблеми; оцінювати ризики та приймати рішення; співпрацювати з іншими людьми тобто формуємо наскрізні вміння. Для цього вчителю необхідно працювати систематично, системно, наполегливо. На уроках – більше практики, менше теорії; розвиваємо такі важливі якості як розуміння емоцій інших, здатність до співчуття, вміння слухати та допомагати іншим. Розвиток емоційного інтелекту допоможе виховати особистість з людськими якостями.

Давайте навчатися в сучасному освітньому середовищі й не боятися змін!

Використані джерела

1. Антощук Є. В. Учимося запам'ятовувати і пригадувати. Швидка педагогічна допомога від української школи ейдетики «Мнемозина». — К.: Вирій, 2007.

2. Цимбалару А. Педагогічна інтерпретація індивідуальних особливостей молодших школярів у процесі взаємодії з об'єктами шкільного середовища // Завуч. - 2012. — № 11.

3. Воронова С. Мотивація як фактор успіху навчальної діяльності молодших школярів // Початкова школа. — 2007. — № 3.

4. Ібряшкіна Н. Формування у дитини емоційно-позитивного ставлення до шкільного навчання // Початкова освіта. — 2007. — № 42.

5. Можаєва О.М. Формування і розвиток основних компетентностей особистості в початковій школі // Початкова освіта. — 2009. — № 32.

6. Новікова Т. Розвивальне навчання та формування ключових компетентностей учнів // Початкова освіта. — 2008. — №41.

7. Пєхота О.М. Освітні технології. — К.: А.С.К., 2004.

8. Побірченко Н. Інтерактивне навчання в системі нових освітніх технологій // Початкова школа. — 2004. — № 10.

9.MON-EDERA-OSVITORIA: 

ST101 Онлайн-курс для вчителів початкової школи

*Сертифікат у базі проекту EdEra https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/ed-era/cert/a08fc4edf56e45b9a630892bdb4d9b51/valid.html.

Сертифікат видано 05.06.2018 року (Тривалістю 60 годин)

EdEra-SmartOsvita: Inc Робота вчителів початкових класів з дітьми з особливими освітніми потребами

*Сертифікат у базі проекту EdEra https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/ed-era/cert/0c72f01a94b74d6580b7163f8a96da04/valid.html (Розрахований на 30 годин)

EdEra-Studena: Inc Недискримінаційний підхід у навчанні.

*Сертифікат у базі проекту EdEra https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/ed-era/cert/12be5b6323124fcb823df8eacd90e3fd/valid.html (Розрахований на 32 години)

Спільний проект EdEra та ГО «Смарт Освіта».

*Спецпроект «Колошкільне дитинознавство» з дитячим і сімейним психологом Світланою Ройз: ed-era.com/children-ua.

Освітня платформа «Критичне мислення»

*Навчання за програмою професійного розвитку вчителів «Методика розвитку критичного мислення учнів початкової школи» (8 годин) – Модуль І

Сертифікат від 09.03. 2018 р.

*Навчання за програмою професійного розвитку вчителів «Основні інструменти вчителя початкової школи для розвитку критичного мислення учнів (8 годин) – Модуль ІІ

Сертифікат від 20.10. 2018 р.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Google-сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
390 грн
390 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись