практикум для батьків дошкільників

Психологія

22.01.2022

77

4

0

Опис документу:

Під час розгляду теми : «Через дрібну моторику до розвитку мовленнєвої діяльності дошкільника» розширити знання батьків про значення дрібної моторики руки в житті дитини, розкрити зв’язок між розвитком дрібної моторики руки та мовленнєвою діяльністю дошкільнят. Практично ознайомити з іграми та вправами, що сприяють розвитку дрібної моторики руки дітей.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Комунальна організація (установа, заклад) «Шосткинський дошкільний навчальний заклад

(ясла-садок) № 7 «Горобинка»

Шосткинської міської ради Сумської області







Онлайн - практикум для батьків

На тему:



Через дрібну моторику

до розвитку мовленнєвої

діяльності дошкільника.









Підготувала: практичний психолог

вищої категорії

ЗДО №7 «Горобинка»

Спиридович А.Л.









м.Шостка – 2021р.

Мета: Під час розгляду теми : «Через дрібну моторику до розвитку мовленнєвої діяльності дошкільника» розширити знання батьків про значення дрібної моторики руки в житті дитини, розкрити зв’язок між розвитком дрібної моторики руки та мовленнєвою діяльністю дошкільнят. Практично ознайомити з іграми та вправами, що сприяють розвитку дрібної моторики руки дітей.

  1. Привітання.

Час виконання: 1 хв.

Хід:

Я рада вітати вас, шановні батьки, на нашій онлайн –зустрічі. Мені дуже не вистачає нашого живого спілкування. Але вимоги часу диктують нам нові норми і правила . Сподіваюсь, що навіть такий формат не завадить нам отримати максимум від нашої взаємодії.

  1. Оголошення теми і мети .

Час виконання: 1 хв.

Сьогодні разом з вами ми розглянемо тему: «Через дрібну моторику до розвитку мовленнєвої діяльності дошкільника».

Ми дамо відповідь на запитання: чому так важливо розвивати дрібну моторику у дітей, як вона впливає на розвиток мовленнєвої діяльності дошкільнят. Спробуємо практично опрацювати ігри та вправи, що сприяють розвитку дрібної моторики руки дітей і тим самим розвивають мовлення дошкільників.

  1. Інформаційне повідомлення

«Розвиток дрібної моторики дитини дошкільного віку».

Час виконання: 5 хв.

Дрібна моторика – це здатність дітей і дорослих виконувати точні і дрібні рухи не тільки кистями, але і пальцями рук і ніг, завдяки скоординованим діям таких систем організму, як: кісткова, нервова і м’язова.

Добре розвинена дрібна моторика рук і пальців дозволяє дітям виконувати величезну кількість різноманітних процесів: від елементарних жестів в ранньому дитинстві (скажімо, захоплення іграшки) до більш складних рухів в старшому віці (зокрема письмо та малювання).

Зв’язок рухів руки з мовленням був відмічений ще в 1928 році. Пізніше, на основі спеціально проведених дослідів було висунуто думку про те, що рухи пальців рук стимулюють розвиток центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини.

Адже формування правильної вимови у дітей – це складний процес. Дитині потрібно навчитися керувати своїми органами мовлення, сприймати звернене до неї мовлення, здійснювати контроль за мовленням оточуючих та власним. Рухи рук тісно пов’язані з мовленням, вони є одним з факторів його формування. Саме тому в роботі з дітьми (а особливо з тими, що вже мають порушення мовлення) велику увагу необхідно приділяти розвитку функції дрібних м’язів рук.

Крім того, формування рухів руки тісно пов’язано з розвитком рухового аналізатора і зорового сприймання, різних видів чутливості, просторового орієнтування, координації рухів рука-око.

Дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, вміє логічно мислити, в неї достатньо розвинуті пам’ять, увага і зв’язне мовлення.

Вже з перших місяців свого життя малюк починає досліджувати можливості своєї ручки. З кожним днем він все більше і більше вдосконалюється в хапальних рухах кисті і пальчиків. Згодом ці вміння знадобляться дитині для правильного захоплення ложки під час їжі і олівця під час письма.

Саме тому і роботу з розвитку дрібної моторики необхідно починати з самого раннього віку.

Вже в ранньому дитинстві можна виконувати масаж пальчиків, впливаючи тим самим на активні точки, які пов’язані з корою головного мозку завдяки таким простим іграм, як «Ладушки-ладусі», «Сорока-ворона».

У віці 1-3 роки діти повинні грати двома руками, удосконалюється зорове сприймання та тактильні зв’язки. З метою розвитку більш тонких і диференційованих рухів руки використовуються кубики, пірамідки, різні за розміром стаканчики, половинки макетів фруктів, овочів, різних іграшок та предметів, конструктори та мозаїки з великими деталями.

Розвиток дрібної моторики у дітей 3-4 років проводиться за участю пальців, коли відбувається захоплення і маніпулювання річчю. Пазли, конструктори і виготовлення паперових фігурок для цього будуть доречними.

У 4-5 років дитина має вчитися шнурувати взуття, застібати ґудзики. Тому і вправи мають бути орієнтовані на кропітку роботу, що виконується пальцями та кистю руки.

Дрібна моторика для дітей 6-7 років – це серйозний етап підготовки до освіти і самостійності. Бо попереду у дошкільника - перший клас і шкільне життя. Тому в цей час будуть доречними вправи із залученням невеликих предметів спрямовані на розроблення фаланг пальців. Крім виконання спеціальних вправ, дитині шести-семи років корисно ліпити, малювати, збирати конструктор і навчатися грі на музичних інструментах. А також допомагати мамі з хатньою роботою.

  1. Практична частина

Час виконання: 25 хв.

Обладнання: ігри та матеріали для розвитку дрібної моторики.

Хід:

1.Вступ:

Незалежно від віку дошкільнят , вправи для розвитку дрібної моторики рук дітей мають бути побудовані на ігрових елементах. Це допомагає пробудити у дитини цікавість і утримати її біля заняття.

До роботи з розвитку дрібної моторики дітей залучають безпечні предмети, не здатні травмувати.

Використовуються :

Сипучі речовини: різноманітні крупи, пісок.

Пластичні матеріали, здатні змінюватися під впливом рук: пластилін, глина, солоне тісто.

Предмети, робота з якими розвиває уяву: папір, картон, нитки, фарби.

Багатоелементні іграшки, що вимагають логіки: кубики, пазли, конструктори, лєго.

Різноманітні мініатюрні елементи, які розроблюють групи коротких м’язів пальців: це намиста, ґудзики, мушлі, камінчики, прищіпки, скріпки, гвинтики з гаєчками , баночки, кришечки, ключики та інші предмети, які легко знайти в будинку.

У цій справі стане в нагоді все яскраве, дрібне, нетоксичне.

2. Демонстрація:

Пропоную вам добірку ігор, які захоплять вашого малюка і допоможуть розвинути дрібну моторику.

Шиття

Обладнання: пластикові голки з широким вушком, вовняні кольорові нитки, перфорований кольоровий картон.

Фахівці стверджують, що такий вид розвитку дрібної моторики можна застосовувати, починаючи з п’ятирічного віку. Якщо ми використовуємо безпечну голку (пластикову), то і раніше. Звісно, дитині слід заздалегідь та у доступній формі пояснити головні правила роботи з голкою.

Якщо мова йде про пришивання ґудзиків, то необхідно мати детально прописаний, або представлений у вигляді яскравого малюнка-схеми, алгоритм пришивання ґудзика (та ще із використанням різних способів).

Голку можна використовувати і іншим способом. Дироколом необхідно зробити ряд отворів на кольоровому картоні. Через отвори протягувати голку з ниткою за схемою чи зразком.

Така гра стане цікавою та захопливою для кожного малюка.

Нанизування

Обладнання: намистини, кісточки від рахівниць, макарони, різноманітні кільця, дріт.

Майструйте намисто, нанизуючи на тонкий пружний дріт макаронини, кісточки від рахівниць, розрізані на частини використані фломастери, намистини, кільця від пірамід, тощо. Робіть це разом з дитиною за зразком, за поданим початком, за інструкцією.

Ігри з кольоровими шнурками

Обладнання: кольорові шнурки, пляшки з широким і вузьким горлечком.

Засовуйте їх у пляшки з широким і вузьким горлечком; складайте, тримаючи за кінчики, у коробки; знаходьте шнурок потрібного вам кольору у купі шнурків; складайте з шнурків різні предметні малюнки (морквинка, сонечко, хмаринка, змія).

Нитки з вовни

Обладнання:вовняні нитки різних кольорів.

Для того щоб обмотати якийсь предмет з їх допомогою, малюкові доведеться як слід схопити ниточку пальцями. І це допомагає зміцнювати м’язи маленьких пальців і вчити дитину координувати свої рухи.

Нехай малюк спробує робити з вовняних ниток маленькі клубочки на пальчиках або на маленьких смужках картону, а дитині 4-5 років запропонуйте обмотувати нитками більш складні форми, наприклад, букви.

Ниткографія

Обладнання: кольорові вовняні нитки , ватман.

Ниткографія - це викладання за допомогою шнурка або нитки зображень різних предметів, тобто «малювання» за допомогою нитки. Чудова ідея для занять з дітьми дошкільного віку. Ця техніка розвиває пам’ять, акуратність, дисциплінованість, фантазію, дрібну моторику, зоровий аналізатор, увагу та мислення. Завдяки цій техніці можна ознайомити дітей з різними геометричними фігурами та цифрами.

Крім того, дана техніка гарно підходить для роботи з непосидючими дітками. 

Дану техніку можна використовувати і з меншими і з старшими дітьми.

Ігри з декоративним дротом

Обладнання:декоративний дріт

Ця діяльність теж сприяє посидючості дітей, розвиває акуратність, дисциплінованість, фантазію. Під час роботи задіюються всі групи м’язів руки і пальців. Якщо трошки потренуватися, то за допомогою цього приємного на дотик, податливого в руках дроту можна виготовити безліч цікавих поробок.

Малювання пальцями

Обладнання: фарби для пальчикового малювання, пензлик, стаканчик з водою, папір, вологі серветки.

Як і попередня, ця техніка розвиває зорову пам’ять, акуратність, фантазію, дрібну моторику, зоровий аналізатор, увагу та мислення. 

Малювати можна не лише пальцями, а й усією долонею, кулачком, ребром долоні. Умочити в фарбу і віддруковувати на папері. Особливу увагу слід звертати на рух руки і правильне положення «робочого пальця». Щоб отримати відбиток «крапка» палець піднести вертикально над аркушем, а якщо торкнутися всією фалангою, то матимемо «овал». Щоб отримати різнокольорове зображення, на один палець можна за допомогою пензля наносити 2 – 3 фарби.

За допомогою різних форм відбитків можна створити предметні, або цікаві сюжетні малюнки.

Краплеграфія.

Обладнання: піпетки, ємності з фарбою, вологі серветки, дошка для ліплення, зразки предметних контурних малюнків, стаканчик з водою.

Робота з різними кольорами привертає увагу дитини, робить заняття яскравим і цікавим. Малювати потрібно точно й акуратно, тому діти вчаться концентрації уваги, їх рухи стають все більш скоординованими.

По-друге, краплеграфія дозволяє діткам розвивати зоровий аналізатор, дрібну моторику, підготувати руку дитини до письма.

По-третє, заняття краплеграфією можна використовувати в якості арт-терапевтичної техніки. Вони сприяють вираженню дитиною своїх проблем і переживань. 

По-четверте, краплеграфія – хороший спосіб самовираження і підняття самооцінки творчо обдарованих дітей: зрештою, чи багато людей може похвалитися, що теж вміє малювати піпеткою?

По-п’яте, краплеграфія розвиває у дитини творчу уяву і фантазію.

Завдання з дітьми поступово ускладнюються: спочатку дитина вчиться малювати крапельки, потім доріжки з крапельок, потім травку, квіти. Аж потім діти вчаться малювати людей і тварин.

Гра з Лєго 

Обладнання: кубіки лєго, піпетка, вода.

Запропонуйте дитині спочатку набрати в трубочку або піпетку води, а потім капнути крапельки води так, щоб заповнити отвори в пупиришках водичкою.

У процесі такої гри ваш малюк познайомитися з деякими фізичними властивостями, тренуватиме моторику рук, спритність і координацію.

Гра з пінцетом і пухнастиками

Обладнання: перфоровані кольорові зображення різних предметів, овочів, фруктів.

За допомогою пінцету необхідно в кожний отвір на зображеному предметі вкласти пухнастики відповідного кольору. Таким чином, дитина ніби замальовує пухнастиками запропоноване зображення.

Намисто зі скріпок

Обладнання:кольорові скріпки.

Дайте дитині пакетик різнокольорових скріпок і покажіть, як з’єднати їх разом, щоб утворилося гарне намисто або браслет.

Конструювання

Обладнання: Палички від морозива, рахівні палички, кубіки, Лєго

Палички від морозива, рахівні палички, кубіки, конструктор Лєго, або будь-який інший конструктор можна використовувати для конструювання різних споруд з дитячої фантазії. Під час маніпулювання дрібними предметами якраз і відбувається розвиток дрібної моторики.

Ванни з крупами.

Обладнання: різні крупи.

Нехай дитина занурює руки у крупи, перебирає перемішані горох і квасолю, а потім і дрібніші крупи, пересипає їх з однієї посудини в іншу, розтирає в руках. Така ванна сприятиме розвитку координації пальчиків.

Крупи, сiль, кава

Обладнання: манна крупа, коробка від цукерок.

Стануть у пригоді для «кухонної школи» різні крупи, сiль, кава.

Дрібну крупу (наприклад, манну) і сіль можна використати для пальчикового малювання. Для цього дно коробки від цукерок застеліть кольоровим папером, туди висипте крупу рівним шаром. Намалюйте щось самі, покажіть дитині, як це цікаво. Проведіть пальчиком по крупі. Утвориться яскрава контрастна лінія. Потім візьміть пальчик дитини. Нехай малюк сам намалює декілька хаотичних ліній. Коли дитина спробує сама, можна розпочинати малювання візерунків. Спочатку малює мама, потім малюк. Малювати можна будь-що: хаотичні лінії, будиночки, кола, огорожі, хмари, спіралі, обличчя, букви або цифри. А ось велику крупу ( горох, квасолю, кавові зерна) можна використати для викладання картин та для виготовлення аплікацій.

Викладання візерунків та картин.

Обладнання:пухнастими, фетрові кружечки, ґудзики, каштани, шишки.

Для цієї гри знадобиться як вже згадані крупи, так і ґудзики різних кольорів і розмірів, пухнастики, фетрові кружечки, шишки, каштани, гілочки, монетки, намистинки. І, звичайно, ваша з дитиною фантазія.

Ігри з кришечками

Обладнання: гра «Веселі кришечки».

Дитині пропонується підібрати і закрутити різнокольорові кришечки за зразком в запропонованому порядку.

Шнурівки

Обладнання:шнурки, перфоровані форми.

Ігри – шнурування розвивають не тільки дрібну моторику рук, а й просторове орієнтування, сприяють розумінню понять «угорі», «внизу», «справа», «зліва».

Ігри з м’ячиками

Обладнання:М’ячики різного розміру, з різного матеріалу (дерев’яні, пластикові, гумові).

Катання долонькою дерев’яних, пластмасових і гумових м’ячиків по рівній поверхні або між долонями, від долоні до пальчиків масажує ручки малюка та покращує координацію рухів кисті. Допомагає вивчити назви пальчиків.

Ігри з прищіпками. 

Обладнання:кольорові прищіпки, картонні форми.

Чіпляння прищіпок до картонних кружечків чи інших предметів розвиває дрібну моторику трьох основних пальців руки: великого, вказівного й середнього.

Ліплення

Обладнання: дошка для ліплення, пластилін.

Один із найпоширеніших та найулюбленіших видів розвивальної діяльності дітей. На сьогодні різноманіття матеріалів для ліплення вражає.

Пропонуйте дітям для ліплення глину, солоне тісто, спеціальну масу для моделювання, яка не лише має м'яку, пластичну консистенцію, а й безпечна для малюка у випадку, якщо він вирішить спробувати її на смак. Вчіть дітей сплющувати долонькою або кулачком шматочок обраного матеріалу, відщипувати по маленькому шматочку від великого шматка, скатати колобок, мотузочку…Катати між долоньками, на дощечці.


Ігри із піском.

Обладнання:пісок.

Ігри із піском приваблюють всіх діток. Основною перевагою такого матеріалу є необмежена можливість фантазувати під час гри. Також приваблює дітей можливість легко урізноманітнювати свою діяльність: ліплення фігур, будівництво (шляхів, замків тощо), пересипання, малювання на піску та ін. В цю гру можна грати як на вулиці, так і дома, якщо є можливість організувати невеличку пісочницю в домашніх умовах.

Щоб проведення багатьох із цих ігор не викликало труднощів, вдома треба мати

Сенсорні коробки, які можна пропонувати малюкам уже з 6-місячного віку. Варто лише пам’ятати, що гратися з  такою коробкою можна тільки під наглядом дорослого. Сама коробка має бути будь – якої форми, але, бажано, прозорою.

Для наповнення сенсорної коробки підійдуть різноманітні крупи, насіння, жолуді, каштани, листочки, гілочки, камінці і все-все, що знайдете в парку, на вулиці, в лісі, на пляжі. Також стануть у нагоді: кольоровий рис, манка, макаронні вироби, намистини, камінці, гудзики, різноманітні фігурки тварин, комах, морських жителів, людей, героїв, овочі та фрукти із полімерної глини, кришечки, кубики, пір’я, м’які і тверді кульки, помпони, різні пристосування для маніпуляції з предметами (ложечки, пінцети, щипці і т.п.) та все-все, що попадеться під руку.

А ось для наступної гри у кожного в домі все є.

Показ мод

Перед початком зимового (весняного, літнього, осіннього) сезону влаштуйте з дитиною показ мод. Нехай малюк спробує самостійно застібати і розстібати ґудзики, кнопки і блискавки на своєму одязі. Підготуйте місце для показу, на якому «модель» демонструватиме обновки. Решта членів сім’ї можуть клацати фотоапаратами, зображуючи репортерів модних журналів.

Пальчикові ігри

Для проведення пальчикових ігор, які займають вагоме місце в розвитку дрібної моторики дитини, потрібно лише бажання батьків приділити час для спільної з дітьми діяльності.

Пальчикові ігри – це інсценування яких-небудь римованих розповідей, казок з допомогою пальчиків. Багато ігор потребують участі обох рук, що дає можливість дітям орієнтуватися в поняттях “праворуч”, “ліворуч”, “вгору”, “вниз” і т.п. На початку та вкінці гри необхідно включати вправи на розслаблення, щоб зняти зайве напруження у м’язах. Це може бути погладжування від кінчиків пальців до долоні, легке потрушування, помахування руками.

Завдання з розвитку рухів пальців рук повинні приносити дитині радість, не повинні викликати перевтоми. Велике значення в цих іграх- вправах має текст. Він має бути веселим, доступним для дітей даного віку. Необхідно пояснювати значення тих чи інших рухів чи положень пальців, зацікавлювати дітей, створювати сприятливий емоційний настрій.

Пальчики вітаються

Однією рукою: кінчиком великого пальця правої руки почергово торкатися кожного пальця цієї ж руки.

Те саме робимо лівою рукою.

Двома руками: тримаючи долоні вертикально одну навпроти одної, почергово (починаючи з мізинців і закінчуючи великими пальцями) з’єднувати й розводити пальці, промовляючи слова :

- Я вітаюсь з усіма.

- Вчусь в садочку не дарма.

- Завжди я кажу «привіт».

- Діткам, що біля воріт.

Доброго ранку

Пальцями правої руки по черзі торкатися пальців лівої руки, поплескуючи один одного кінчиками.

  • Доброго ранку, сонце привітне.

  • Доброго ранку, небо блакитне.

  • Доброго ранку , у небі пташки.

  • Доброго ранку , маленькі дубки.

  • Я Вас вітаю, люблю, пізнаю.

  • Бо живемо у одному краю.

Білочка

По черзі розгинати всі пальці, починаючи з великого.

Сидить білочка руденька

Продає гриби-опеньки

Лисичці-сестричці,

горобцю, синичці,

ведмедику товстопятому

І зайчику вухатому.

Моя сімя

По черзі згинати пальчики до долоньки. А зі словами «Ось і вся моя сімя» другою рукою охоплювати весь кулачок.

Це дідусь,

А це бабуся.

Це татусь,

А це матуся.

Цей малюк - це точно я.

Ось і вся моя сімя.

  1. Висновок: Щоб сприяти розвитку пальців рук і тим самим розвивати мовлення вашої дитини, можна виконувати безліч інших завдань:

  • Катати по черзі кожним пальчиком камінці, намистинки, шарики.

  • Зав’язувати вузлики на мотузці.

  • Закручувати шурупи, гайки.

  • Малювання у повітрі.

  • розфарбовувати, штрихувати.

  • Різати ножицями.

І взагалі, удосконалювати мистецтво спритності рук рекомендується як в дошкільні роки , так і в старших класах школи.

Сподіваюсь, що тих вправ, які ми сьогодні розглянули , вистачить вам надовго, щоб в ігровій формі сприяти розвитку дрібної моторики рук і тим самим розвивати мовлення ваших дітей.

  1. Підсумок:

Час виконання: 1 хв.

Наша зустріч добігає кінця. Ми сьогодні дуже плідно попрацювали розглянувши тему: «Через дрібну моторику - до розвитку мовленнєвої діяльності дошкільника».

Ми дали відповідь на запитання: чому так важливо розвивати дрібну моторику у дітей, як вона впливає на розвиток мовленнєвої діяльності дошкільнят. Спробували практично опрацювати ігри та вправи, що сприяють розвитку дрібної моторики руки дітей і тим самим розвивають мовлення дошкільників.

6. Вправа – релаксація «Я молодець»

Час виконання: 3 хв.

Хід:

1.Вступ: А за те, що ми дуже працювали, давайте себе похвалимо.

2.Завдання: я буду промовляти слова і показувати певні рухи, а ви повторюйте рухи за мною:

Мої пальчики старанні працювали-працювали (перебирати пальчиками в повітрі).

Мої руки сильні-сильні пальчикам допомагали ( згинати-розгинати руки).

Моє серце теж старалось, всіх присутніх відчувало ( імітування пульсу руками )

Голова моя розумна думати допомагала ( голову погладити руками).

І я молодець ( вказати руками на себе).

І ви молодці ( вказати руками на монітор).

Усі ми молодці (показати обома руками великий палець догори).

Сподіваюсь, що інформація, отримана на нашій зустрічі

стане вам у нагоді.

  1. Прощання «Аплодисменти ».

Час виконання: 1 хв.

Тож давайте на прощання поаплодуємо один одному за плідну співпрацю. Дякую за увагу. До побачення.










СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ


  1. Савіна Л.П. Пальчикова гімнастика для розвитку мовлення дошкільнят. – К.: Видавництво «Школа», 2002. - 46с.

  2. Свирська Л., Петрова Н. Взаємодія дорослих із дітьми раннього віку.-К.: Вид.дім «Шкільний світ», 2004, - 112с.

  3. Чуб Н.В. Довідник для батьків дошкільників. Психологія дитини від А до Я. – Х.: Веста, 2007. – 160с.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.