Бібліотека

Практичне заняття: “За живе…” Непоправні наслідки Чорнобильської трагедії.

Опис документу:
Критичне мислення учнів формується через аналіз, порівняння, синтез, оцінювання інформації з різних джерел. Формування логічного і абстрактного мислення здійснюється в процесі аналізу великого обсягу інформації, представленої в джерелах, у вмінні зрозуміти причини і наслідки Чорнобильської трагедії. Тенденція до розвитку історичного мислення спостерігається при з’ясуванні причин аварії на ЧАЕС та її наслідків, в інтересі до прогнозування майбутнього.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Історія України 11 клас

Розділ 4. ВІДНОВЛЕННЯ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ


Практичне заняття:

За живе…” Непоправні наслідки Чорнобильської трагедії.


На уроці формуються такі типи мислення:

Критичне мислення учнів формується через аналіз, порівняння, синтез, оцінювання інформації з різних джерел.

Формування логічного і абстрактного мислення здійснюється в процесі аналізу великого обсягу інформації, представленої в джерелах, у вмінні зрозуміти причини і наслідки Чорнобильської трагедії.

Тенденція до розвитку історичного мислення спостерігається при з’ясуванні причин аварії на ЧАЕС та її наслідків, в інтересі до прогнозування майбутнього на основі власного досвіду, умінні брати факти із історичного джерела.

Креативність дозволяє мислити оригінально, інноваційно, мислити в різних напрямках, а також уміти розв’язувати творчі завдання під час роботи з різними видами історичних джерел.

На уроці задіяне дискурсивне або розсудливе мислення, обґрунтоване на попередніх знаннях учнів з метою передбачення, прогнозування подій на основі інформації, що міститься в різних видах історичних джерел.

Враховуючи те, що на перших порах будь-які знання мають гіпотетичний характер, історичні джерела покликані поглибити і конкретизувати їх, включити до знань нові сегменти. Працюючи на уроці в цьому напрямку, учні отримують нові можливості до розвитку гіпотетичного мислення.





Джерело 1.Карта зони відчуження після Чорнобильської катастрофи.


Цінність роботи з даним джерелом полягає в тому, що iсторична карта — це повноцiнне джерело iсторичної iнформації,  робота з нею мотивує учнiв не тільки завдяки її самостiйному характеру, а й завдяки присутностi в такiй роботi ознак пошукової та елементiв дослiдницького змiсту, розвиваються навички орiєнтуватися в iсторичному просторi. Робота з цим джерелом змусить учнiв дiяти творчо, виявляти винахiдливість, розумiти значущiсть нових вмінь для пошуку ефективних розв’язань проблемних ситуацiй;  аналiзувати карту як джерело iнформацiї та самостiйно створювати її.

Ключові компетентності: вміння вчитися,компетентність з ІКТ.

Предметні компетентності: інформаційна, просторова.

Типи мислення: логічне, креативне.


Чорнобиль.URL.:https://www.google.com/maps/d/viewer?hl=ru&ie=UTF8&msa=0&ll=51.284682Завдання:

1) Користуючись мережею Інтернет, за допомогою сервісу «Google Maps» створіть карту зони відчуження після Чорнобильської аварії. Видрукуйте створену карту.

2) Позначте за допомогою піктограм місце знаходження ЧАЕС, четвертого енергоблоку, саркофагу 2017 року, зону максимального забруднення після аварії.

Джерело 2. Документальні джерела з хронологією аварії та подолання її наслідків.

Цінність роботи з дaним джерелом полягає в тому, що вонa вимaгaє високого рівня розумової та пізнавальної діяльності учнів, вміння aнaлізувaти і зістaвляти фaкти, критично стaвитись до джерел інформації, вчитися розуміти інших, формувати влaсні думки, життєву та громадянську позицію. Працюючи з документaми учні мають можливість aктивізувати мислення й уяву, вони краще засвоюють історичний матеріaл, розвивaється історичнa свідомость, формується уміння читати документи, aнaлізувати інформaцію, міркувати, оцінювaти документ. Учні розуміють знaчимість першоджерел для історичної нaуки.

Ключові компетентності: вміння вчитися, соціальна.

Предметні компетентності: інформаційна,хронологічна, логічна.

Типи мислення: логічне, критичне, історичне.

Лист Голови КДБ УРСР генерал-лейтенанта С.Н.Мухи до м. Москви, КДБ СРСР

"Таємно

З Києва, КДБ УРСР 26.4.1986 р.

м. Москва, КДБ СРСР

Про вибух на Чорнобильській АЕС

26 квітня ц.р. о 1 годині 25 хв. у приміщенні 4-го енергоблоку Чорнобильської АЕС при підготовці його до планового середнього ремонту стався вибух з подальшою пожежею, що був незабаром ліквідований. Від вибуху обвалився намет перекриття реакторного і покрівля машинного залів, зайнявся також дах 3-го енергоблоку, у зв"язку з чим останній був аварійно зупинений. До 6:00 пожежа на даху цього енергоблоку також ліквідована.

Під час вибуху в приміщенні 4-го енергоблоку перебувало 17 осіб змінного персоналу, від отриманих опіків 9 осіб госпіталізовано, у тому числі 3 перебувають у важкому стані, один - Шашенок В.Н., 1951 р.н., наладник пусконалагоджувальної ділянки - помер. Крім того, на медичному обстеженні перебувають 112 осіб. Не встановлене місце перебування старшого оператора реакторного відділення Ходемчука В.І., 1951 року народження.

За станом на 15:00 26 квітня ц.р. радіаційна обстановка в районі аварії характеризується рівнем радіації гама часток у безпосередній близькості від вогнища до 1000 мікрорентгенів на секунду, на території АЕС до 100, в окремих районах м. Прип"ять від 2 до 4 мкр на сек., що постійно контролюється.

Під керівництвом партійних і радянських органів організовано роботи з дезактивації доріг, транспортних засобів, які залишають місто, обмежено в"їзд-виїзд приватних автомашин. Проведено нараду з керівниками і секретарями партійних організацій підприємств щодо роз"яснення населенню сформованої обстановки.

Тимчасово припинені роботи з будівництва блоків №5 і №6, субота 26 квітня ц.р. оголошена вихідним днем. Енергоблоки №1 і №2 працюють у нормальному режимі. На місці події працюють оперативно-слідчі групи КДБ УРСР і УКДБ по м. Києву і Київській області на чолі із Заступником Голови КДБ УРСР, які у взаємодії з органами МВС і прокуратури проводять комплекс оперативно-слідчих заходів.

Для забезпечення роботи урядової комісії розгортається НЧ-зв’язок. Вжито заходів для підвищення мобілізаційної готовності підрозділів Комітету й УКДБ по м. Києву і Київській області. Управліннями КДБ по Запорізькій, Миколаївській і Рівненській областях посилено офіційний і оперативний контроль за обстановкою на діючих атомних електростанціях.

Обстановка на АЕС, у м. Прип"яті і прилеглих населених пунктах нами контролюється. ЦК Компартії України повідомлено.

Голова КДБ УРСР генерал-лейтенант С.Н.Муха".

Лист.URL.:https://www.bbc.com/ukrainian/society/2016/04/160419_chornobyl_kgb_archives_memories_az



Завдання:

1)Опрацюйте документ. Складіть флеш-карту до теми практичного заняття.

2) Робота в групах. «Чому на листі стоїть гриф «Таємно»?» Існує судження, що держава замовчувала факт аварії на Чорнобильській станції, щоб запобігти панічних настроїв. Чи погоджуєтесь ви з цією думкою?

Дискусія з використанням «Дискусійної шкали Алвермана»

Так

Ні

1.

1.

2.

2.


Учні записують у стовпчику «ТАК» аргументи, які підтверджують думку, у стовпчику «Ні», аргументи, що заперечують подане судження.

Результати роботи представляють.



Джерело 3. Періодичні видання про Чорнобильську аварію.

Цінність роботи з даним джерелом полягає в тому, що публікації в періодичних виданнях дозволяють виявити суперечливість позицій різних сторін, це допомагає усвідомити сутність явищ і процесів, учні виявляють ознаки упередженості, джерело інформації. Вони встановлюють авторство та співставляють інформацію з іншими джерелами. Робота періодичною пресою як історичним джерелом дає можливість вивчати подію чи явище з точки зору багаторакурсності. Учні порівнюють документи, визначають різницю у висвітленні різними авторами однієї і тієї події.

Ключові компетентності: вміння вчитися, громадянська.

Предметні компетентності: інформаційна, логічна, мовленєва.

Типи мислення: критичне, логічне, історичне, дискурсивне.

1)Газета «Трибуна энергетика», 1986 г., 15.05



Преса.URL.: https://www.bbc.com/ukrainian/society/2016/04/160421_chornobyl_pressa_az

2) На фото - "Робітнича газета", 29 квітня 1986


Преса.URL.: https://www.bbc.com/ukrainian/society/2016/04/160421_chornobyl_pressa_az



3)Іноземні ЗМІ про Чорнобильську аварію.


Преса.URL.: https://ms.detector.media/oglyad-zmi/post/16508/2016-04-27-svitovi-vidannya-pro-richnitsyu-chornobilya-cherez-30-rokiv-zvichki-rosiiskikh-media-skhozhi-na-radyanski-zmi-1980-kh-rokiv/

Завдання:

1.Робота в малих групах. . Обговоріть в групі.

1)Чи можна було зменшити наслідки аварії, якби в періодичних виданнях висвітлювалася достовірна інформацію про Чорнобильську катастрофу? Порівняйте зміст публікацій в радянській та зарубіжній пресі. Зробіть висновки.

2)Чи визивають у тебе довіру публікації в радянській пресі? Ступінь своєї довіри оціни за допомогою шкали ставлення.


1____2____3____4____5____6____7____8____9____10

Діти приклеюють стікер на шкалу ставлення, висловлюють свою думку.

2. Ти – журналіст, що спостерігав за подією. Напиши статтю, в якій вислови своє бачення проблеми, що обговорюється і ставлення до неї.


Джерело 4. Відеодокументи, що містять спогади ліквідаторів наслідків аварії та осіб, евакуйованих з зони забруднення.

Цінність роботи з даним джерелом полягає в тому, що фіксація історичної інформації відбувається в момент її дії. Відеодокументи відображають конкретику часу й місця. Вони є відбитками певної події чи цілої епохи. Учні пізнають, розуміють інформацію, у них формуються навички ідентифікації з народом своєї Батьківщини. Учні вчаться аналізу, синтезу, абстрагуванню.

Ключові компетентності: вміння вчитися, загально- культурна,

громадянська.

Предметні компетентності: інформаційна, логічна, аксеологічна.

Типи мислення: критичне, логічне, історичне, гіпотетичне.



Спогади. URL.:https://www.youtube.com/watch?v=KIdmp0dPxrA

Спогади. URL.:https://www.youtube.com/watch?v=Grw18EcOBMY


Завдання:

1) Робота в  парах. Передбачення за переглянутою частиною фільму.

За наданими джерелами складіть узагальнюючий портрет ліквідатора аварії на ЧАЕС. Передбачте стан його здоров’я, громадянську позицію, долю після ліквідації аварії. Розгляньте всі можливі варіанти перебігу подій.

2) Робота в малих групах. Чи співпадають спогади ліквідаторів та евакуйованих з публікаціями в радянській пресі при висвітлені подій квітня 1986 року?


Дискусія з використанням «Дискусійної шкали Алвермана»

Так

Ні

1.

1.

2.

2.


Джерело 5. Фотодокументи про наслідки Чорнобильської трагедії.

Цінність роботи з даним джерелом полягає в тому, що використання фoтoграфії, як істoричного джерела пoв’язане з навчальними та пізнавальними цілями, з фoрмуванням в учнів уміння аналізути, здійснювати синтез та узагальнення. Фoтoдокументи дуже важливі у вивченні істoрії. Учні мoжуть знайти сімейні фoтo та з їх дoпoмoгoю вивчити риси конкретних пoдій абo цілої епoхи. Фoтoграфії – найдoступніші істoричні джерела. На них покладено низку функцій та задач – від дoкументальних дo вихoвних. Фoтoграфії є важливим фактoрoм у рoзвитку пізнавальних інтересів учнів, фoрмування у них уявлень прo істoрію.

Ключові компетентності: вміння вчитися, загально-культурна, громадянська.

Предметні компетентності: інформаційна, логічна, просторова.

Типи мислення: критичне, логічне, історичне, абстрактне, дискурсивне, креативне.



Фото.URL.:https://www.google.com.ua/search?q=чорнобиль&client=opera&hs=TdG&sxsrf=ALeKk03YD46_VKzqGNe7CZKHzxkhpvElg:1586362240526&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUK



Фото.URL.:https://www.google.com.ua/search?q=чорнобиль&client=opera&hs=TdG&sxsrf=ALeKk03YD46_VKzqGNe7CZKHzxkhpvElg:1586362240526&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiLl9Pum9noAhU-AxAIHQnQByUQ_AUoAXoECBoQAw&biw=1317&bih=595

Завдання:

1.Робота в парах. Розгляньте фото. Доберіть назву до кожного. Після обговорення, напишіть власні тексти про наслідки аварії на ЧАЕС, які ввійдуть у розділи учнівського підручника. Текст проілюструйте фотоматеріалами.

2.Робота в групах. Дослідіть, які наслідки мала аварія для України та людства в цілому? Результати дослідження подайте у вигляді деревоподібної діаграми.




Джерело 6. Плакат як історичне джерело. «Застереження світу»


Цінність роботи з даним джерелом полягає в тому, що плакат легко сприймається. Ця ілюстрація часто використовується як наочність для підтвердження слів учителя, тексту підручника. Плакат вимагає дослідження учнями питання, що вивчається, роз'яснення по змісту, містить багато інформації, яка подається стисло, компактно, локанічно.

Ключові компетентності: вміння вчитися, загально-культурна, громадянська, соціальна.

Предметні компетентності: інформаційна, логічна, просторова.

Типи мислення: критичне, логічне, історичне, абстрактне, дискурсивне, креативне.

Плакати. URL.: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2005521-cornobilska-katastrofa-u-cifrah-infografika.html


Завдання:

1)Робота в малих групах. Існує твердження про те, що причини без фактів – це лише припущення. Скориставшись змістом плакатів, доберіть конкретні факти на доказ того, що наслідки Чорнобильської катастрофи є глобальними та непоправними. Зробіть висновки. Результати роботи групи презентуйте за допомогою прийому Фішбоун.



Проблема Причини Висновки

факти



2)Робота в парах або трійках. Створіть та презентуйте скрайбінг – плакат з закликом до людства про необхідність збереження довкілля.








СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ

1.Концепція «Нової української школи» URL.: http://mon.gov.ua/

2.Навчальні програми з історії України закладів загальної середньої освіти URL.: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv

3.Історія України (рівень стандарту) підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти Власов В. С. Кульчицький С. В.-Київ:ЛітераЛТД, 2019.-256с. 

4.Чорнобиль. URL. :https://www.google.com/maps/d/viewer?hl=ru&ie=UTF8&msa=0&ll=51.2846

5.Лист. URL.: https://www.bbc.com/ukrainian/society/2016/04/160419_chornobyl_kgb_archives_memories_az

6.Преса. URL.: https://www.bbc.com/ukrainian/society/2016/04/160421_chornobyl_pressa_az

7.Преса. URL.: https://www.bbc.com/ukrainian/society/2016/04/160421_chornobyl_pressa_az

8.Преса. URL.: https://ms.detector.media/oglyad-zmi/post/16508/2016-04-27-svitovi-vidannya-pro-richnitsyu-chornobilya-cherez-30-rokiv-zvichki-rosiiskikh-media-skhozhi-na-radyanski-zmi-1980-kh-rokiv/

9.Спогади. URL. :https://www.youtube.com/watch?v=KIdmp0dPxrA

10.Спогади. URL.: https://www.youtube.com/watch?v=Grw18EcOBMY

11.Фото. URL.: https://www.google.com.ua/search?q=чорнобиль&client=opera&hs=TdG&sxsrf=ALeKk03YD46_VKzqGNe7CZKHzxkhpvElg:1586362240526&source=ln-

12.Фото. URL. :https://www.google.com.ua/search?q=чорнобиль&client=opera&hs=TdG&sxsrf=ALeKk03YD46_VKzqGNe7CZKHzxkhpvElg:1586362240526&source=lnms&tbm=i

13.Плакати. URL. :https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2005521cornobilska-katastrofa-u-cifrah-infografika.html





13


Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.