Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Критика і розвиток. Як не знищити мотивацію
»
Взяти участь Всі події

Поради щодо використання творчих завдань з географії.

Географія

Для кого: 5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас

26.02.2021

147

0

0

Опис документу:
З можливостями застосування інтернет ресурсу, творчі завдання стали суто технічною операцією. Чи може вчитель, не порушуючи ст. 42 Закону України "Про освіту", оцінювати такі роботи? В статті пропонуються типи творчих робіт, які можуть вирішити цю дилему. Всі завдання були випробувані на практиці і мали позитивне для учнів значення.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Поради щодо використання творчих завдань з географії.

Дедалі більше людей різних рівнів відповідальності розуміють, що роль учителя суттєво змінилася. Ще на початку минулого століття вчитель був для більшості людей чи не єдиним джерелом інформації, а недоступність освіти стимулювала бажання вчитися на кшталт «заборонений плід смачний».

З розвитком прогресу інформаційні процеси, а значить і навчання, стають більш доступними. Це легко простежити на прикладі таких творчих завдань як реферати. Пригадайте, ще наприкінці 80-х років ХХ століття для підготовки реферату необхідно було відвідати бібліотеку і з книжок виписати необхідну інформацію. Потім всі зібрані матеріали опрацювати і оформити належним чином. Саме тому, що головною умовою для написання реферату було опрацювання певної кількості інформації, ці завдання вважалися творчими.

Поглянемо на реферати ХХІ століття. Будь-який учень заходить в пошукову систему Інтернету, задає слово-пошук, друкує на принтері вибраний матеріал і реферат готовий. На жаль, такі реферати учень часто навіть не читає. Це можна зясувати задавши запитання або навіть не задаючи його. Коли в рефераті підряд повторюються деякі абзаци один в один, а учень навіть цього не помітив, стає зрозуміло, що опрацював він матеріал лише технічно як користувач ПК. Іноді за такі творчі завдання учні ще і вимагають високих оцінок. Можливо з інформатики і можна поставити високу оцінку, але ж не з предмету географія чи будь-якого іншого.

Для реалізації навчально-пізнавальної компетентності учнів вважаємо доцільним справді творчі завдання. Пропонуємо вам форми творчих завдань, які були використані при викладання географії під час роботи в гімназії № 167 м. Києва та Економіко-правовому училищі Київського університету туризму, економіки і права. Можливо, ці завдання давали не стільки академічні знання з географії, скільки вміння мислити і використовувати знання на практиці.

Завдання 1. Букви оголосили страйк і помінялися місцями. Учневі необхідно поставити їх на місце і, таким чином, відповісти на запитання.

  • Гірська система України – р а к т и п а;

  • Найпоширеніший вид дерев Українського Полісся – с а н о с;

  • Географічна оболонка, яку населяють живі організми – а ф е б о с і р.

Це просте на перший погляд завдання дає можливість:

        • учням, які знають правильну відповідь, за малий проміжок часу виконати більше завдань;

        • учням, які не знають правильної відповіді, методом спроб, знайти правильну відповідь. При цьому включається процес мислення, а знаходження відповіді активізує бажання навчатися та впевненість у своїх силах.

Завдання 2. Серед перерахованих назв об’єктів чи явищ необхідно вибрати зайве і пояснити, за яким критерієм саме це явище зайве. Наприклад: корунд, гіпс, польовий шпат, вода. Всі названі об’єкти є мінералами (незалежно від агрегатного стану), але лише вода відноситься до гідросфери, в той час як всі інші входять до складу літосфери. Кордельєри, Сахара, Атлас, Піренеї – всі перераховані об’єкти є гірськими системами, а Сахара – пустеля. Торнадо, гроза, землетрус, завірюха – всі явища є наслідками процесів, що відбуваються в атмосфері, а землетрус – в літосфері.

Звертаємо увагу на, здавалося б, легкість підготовки завдань. Це не зовсім вірно, оскільки, підбираючи об’єкти, необхідно виключити двоякість, тобто в одному ряду не може бути два слова, які можна виділити за різними параметрами. Наприклад, Атлас, Драконові гори, Альпи, Калахарі. В цьому випадку можна виділити Калахарі, як природну зону – пустелю, і Альпи, як об’єкт, що не знаходиться в Африці. Таку двоякість можна використовувати для завдань підвищеної складності.

Завдання 3. Знайди помилку в тексті. «Франція – одна з провідних і економічно розвинутих держав Західної Європи. Площа становить 551 тис. кв. км., населення – 66,8 млн. осіб, столиця – Париж. Межує з Бельгією, Люксембургом, Німеччиною, Швейцарією, Італією, Монако, Іспанією, Португалією та Андоррою. До Франції також належить острів Сардинія в Середземному морі. За формою правління – парламентська республіка. Франція федеративна держава, що складається з 101 департаменту. Більша частина території має рівнинний характер. Клімат морський, помірно-континентальний, на півдні середземноморський. Має розгалужену річкову систему. Ґрунти – бурі лісові. Мінеральними ресурсами в цілому забезпечена досить добре. Це одно національна держава, релігія – римо-католицька. Високо урбанізована країна. Найбільші міські агломерації: Паризька, Ліонська, Брестська. Франція – високо розвинута індустріально-аграрна країна. Промисловість – провідна галузь господарства. Серед галузей промисловості виділяються енергетична, чорна та кольорова металургія, машинобудування, хімічна (особливо виробництво парфумів), текстильна. Чільне місце серед галузей машинобудування займає літакобудування, підприємства якого випускають найвідоміші літаки марки «Боїнг». Сільське господарство Франції посідає провідне місце в Західній Європі. В структурі с/г переважає тваринництво, але розвинуте і рослинництво (зернове господарство, вирощування технічних культур, виноградарство та садівництво). Головну роль у міжнародній діяльності відіграє зовнішня торгівля».

(Помилки: не межує з Португалією, острів Сардинія не належить Франції, форма правління – президентсько-парламентська республіка, Франція –унітарна держава, Брест – не відноситься до найбільших агломерацій, «Боїнг» – американський літак)

Всі пропоновані завдання можна готувати як самому, так і пропонувати підготувати учням. Завдання мають бути структуровані наступним чином: титульний листок, безпосередньо завдання, правильні відповіді. В залежності наскільки завдання будуть цікавими і буде оцінюватися творчість виконання. Для оцінювання таких творчих завдань, можна залучити учнів. Необхідно лише попередити, що необ’єктивна, необґрунтована оцінка учнем творчої роботи однокласника впливатиме безпосередньо і на його оцінку. Це потрібно зробити, щоб уникнути «гарних» оцінок з боку учня-друга і т. ін. При виконанні творчих завдань бажано, щоб учні використовували знання не тільки з географії, але також і з інших предметів. Типові помилки у виконанні таких завдань спостерігаються у використанні матеріалу одного параграфа, допущення помилок у цифрах (чи варто напам’ять знати ВВП всіх країн? тощо), переписування параграфа підручника із додаванням частки «НЕ» (Німеччина не федеративна країна, правильніше вжити унітарна). Крім того, що учні мають можливість проявити свою творчість, вони також виконують соціально значиму роботу – ці завдання можуть бути використані в роботі з учнями інших класів.

Організовуючи роботу учнів з виконання творчих завдань таким чином, ми зможемо:

  • Оптимізувати умови навчання;

  • Залучити до роботу відчуття і одночасно мотивувати до діяльності. Такий спосіб виконання був би необтяжливим, захопливим, розмаїтим та енергійним;

  • Залучити творче й критичне мислення, яке стимулює внутрішнє засвоєння інформації;

  • Активізувати доступу до засвоєного матеріалу через гру, жарт та широкі можливості для практики.

Незалежно від свого віку, ми учні, що вчимося впродовж усього життя. Тоні Стоквелл, уродженець Великобританії, що зараз працює освітнім психологом у Ліхтенштейні, переконаний: “Сьогодні ми знаємо: щоб вивчити щось швидко й надовго, треба побачити, почути й відчути це ”[1]. Тому, важливо, щоб сьогоднішній учитель був не просто лектором, а й активним учасником, наставником, який організовує навчальний процес.

Джерела:

  1. http://www.ostriv.in.ua

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.