Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Подорож до країни Бойколяндії

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
1400 грн
290 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №TL666941
За публікацію цієї методичної розробки Мудра Наталія Володимирівна отримав(ла) свідоцтво №TL666941
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

ГОУ ДПО «Донецкий республиканский институт

дополнительного педагогического образования»

Педагогический конкурс «Марафон-проект»

Тема конкурса «Мы из Донбасса»

Тема урока «Путешествие в страну Бойколяндию»

Тип и форма урока – урок-путешествие

5 класс

Подготовила

Мудрая Наталия Владимировна,

учитель украинского языка

и литературы

Муниципального общеобразовательного

учреждения «Школа №52 г. Донецка»

тел:071-348-39-98

Тема. Подорож до країни Бойколяндії

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом письменника-земляка Грицька Бойка. Розвивати творче мислення, уяву, навички виразного декламування і аналізу віршів. Виховувати шанобливе ставлення до творчого доробку письменника, любов до художнього слова.

Тип уроку: урок-подорож

Обладнання: плакат-маршрут, плакати з назвами станцій, маска жолудяного чоловічка Терпця, картки для індивідуальної роботи «Підбери риму», «чарівний мішечок» із загадками, проектор, ноутбук, квитки, «дерево оцінок».

Попередня робота:

  1. Учень-старшокласник готує розповіді про життєвий і творчий шлях Грицька Бойка, історію виникнення загадок.

  2. Заучування напам’ять віршів Г. Бойка «Рідна Вітчизна», «Терикони» (2 учні за вибором учителя).

  3. Учні-п’ятикласники підбирають смішинку-веселинку, яка б відповідала рисам характеру дитини, заучують напам’ять.

  4. Підготовка інсценування уривку з казки «Про Андрійка і Терпця»

Хід уроку

І. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності

Пролунав уже дзвінок,

Починаємо урок!

Ранок! Птахи в небо піднімаються,

Учні п’ятого класу один із одним вітаються!

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

  • Діти, сьогодні у нас незвичайний урок – це урок-подорож до майстра жартівливого слова Грицька Бойка, до країни Бойколяндії.

Будемо у світ знань мандрувати,

Будемо твори Грицька Бойка читати.

Перед нами будуть нелегкі задачі,

Тож побажаємо один одному вдачі.

Терплячості для всіх нас,

За роботу, в добрий час!

ІІІ. Підготовка до подорожі

  • Діти, перед вами маршрут, де визначено станції, до яких ми потрапимо поїздом.

Треба бути дуже уважними і пам’ятати, що з однієї станції до іншої ми рушимо тільки в тому випадку, якщо провідники дадуть нам квитки до наступної зупинки. Саме провідники допомагатимуть нам подорожувати.

Отже, сідайте зручніше, наш потяг із великою швидкістю мчить до першої станції – «Письменницької».

IV. Подорож

1 Станція «Письменницька»

  • Діти, подивіться, будь ласка, на портрет. Чи знайома вам ця людина? (Відповіді учнів).

  • Якщо на сьогоднішньому уроці мова піде про Грицька Бойка, то перед нами дійсно він. Тож давайте дізнаємося про нього більше.

Розповідь учня-старшокласника про Грицька Бойка. (Додаток 1)

  • Світлофор заблимав зеленим кольором, а це значить, що ми можемо вирушати до наступної станції.

2 Станція «Віршова»

  • Основною темою віршів Г. Бойка була любов до Батьківщини, до рідного краю, до луків і нив, до шахтарської праці. Тому його вірші сповнені глибокою життєвістю. Давайте прослухаємо декілька віршів поета про рідну землю, які підготували ваші однокласники.

Декламування учнями віршів

РІДНА ВІТЧИЗНА
Наша Вітчизна усім нам як мати,
Рідну Вітчизну люблять малята.
Гори, долини, поле і ріки – 
Все це вкраїнське, наше навіки.
Ниви колгоспні, шахти й заводи – 
Все це вкраїнське, все для народу.
Будем зростати, у дружбі жити,
Будем Вітчизні вірно служити.

ТЕРИКОНИ

Немов шоломи

Богатирів,

Незвичні гори

Хтось в небо звів.

То насипали

Не дні — роки

Породу з шахти

Трудівники.

А терикони

Такі у нас,

Що з них нам видно

Увесь Донбас!

Виразне читання вірша «Шахтарчата». Аналіз вірша з елементами вибіркового читання

Завдання: кожному учневі роздається текст вірша; діти знайомляться зі змістом, один учень читає вірш виразно вголос, діти знаходять відповіді на питання за змістом твору.

  1. У якому світлому домі відбуваються події вірша?

  2. У кого гостював ліричний герой, перебуваючи у дитячому садочку?

  3. Як називають себе діти, які живуть у шахтарському краї?

  4. Назвіть улюблену гру шахтарчат.

  5. Що слід відшукати, перш ніж розпочати роботу на шахті?

  6. З якого матеріалу роблять стіни для копра?

  7. Куди вивозиться порода з шахти?

ШАХТАРЧАТА

У донецькому містечку
Є просторий світлий дім.
Він від шахти недалечко,
Дитсадок у домі тім.
В дитсадочку я бував,
У маляток гостював.
Я спитав: — А як вас звати?-
Діти хором: — Шахтарчата!
В шахтарів ми граємось,
В шахту йти збираємось!
— Та поки що, — каже Вова,
Шахта наша іграшкова. —
Додає маленька Клава:
— Дуже гра у нас цікава!
У дитячому садку
Є майданчик із піску.
Ми щодня стаєм на вахту —
Іграшкову зводим шахту.
Ну й майданчик, просто диво!
Всюди прибрано, красиво.
А які тут іграшки! —
Різні кубики, цеглини,
Екскаватори, машини,
І відерця, і совки.
Що захочеш — те бери:
Все ми маємо для гри!
Ось погляньте-но, будь ласка:
Це з паперу наші каски.
Ми самі зробили їх.
Каски є тепер у всіх.—
Стась гукає: — Починай!
Перша зміно, заступай!
Будем шахту будувать
І вугілля добувать!
Спершу треба нам знайти
Чорні вугільні пласти.
— Гу-гу-гу! — завива
В нас машина бурова,
Замість бура — палиця,
Свердлить і не валиться.
Стоп, машино!
Пробурили.
Це вугілля ми відкрили.
Екскаватор під’їжджає,
Верхній шар піску знімає.
Риє, риє, наче кріт,
Для ствола униз прохід.
— Тут і буде,— каже Люда,
Шахти нашої споруда.
Місце знайдено, тепер
Треба зводити копер,
Замість цегли непогані
Є бруси в нас дерев’яні,
їх Юрасик підбира:
Будуть стіни для копра.
Вище, вище — не дістане:
Помагай, підйомний кране,
Щоб сіяла угорі
Наша зірка на копрі!
Зірочку ж червону
Виріжем з картону.
Вже готова, вже готова
Шахта наша іграшкова!
— Кліть-кошелику з лози,
В шахту зміну повези!
Опусти туди негайно
Вагонетки і комбайни!
Вагонетки наші з глини,
А комбайни з пластиліну.
Всім подобається гра:
Й де вугілля на-гора!
А породу хай вагон
Повезе на терикон.
Тільки треба нам для цього
Підвісну зробить дорогу.
Два стовпці ми закопали.
Мотузочком їх з’єднали.
Прикріпили в вишині
Вагонетки підвісні,
їдуть, їдуть поїзди:
Цей — туди, а той — сюди!
Ой вугілля як багато!
Та куди ж його дівати?
Ну, звичайно, не годиться
Шахті буть без залізниці.
Залізничники уміло
Швидко колію зробили.
Паровоз: — Ту-ту-ту-ту! —
Із составом на версту.
Поспіша він неспроста:
Ждуть вугілля всі міста!
В шахтарів ми граємось.
В шахту йти збираємось!

  • Молодці діти! Ми можемо вирушати в путь.

3 Станція «Загадкова»

  • Наш потяг прибув до станції «Загадкової». Тут живуть веселі загадки Грицька Бойка, які вам слід буде відгадати. Але спочатку дізнайтеся, звідки виникли загадки.

Розповідь учня-старшокласника «Історія виникнення загадок»

Здавна люди вірили у те, що злі духи можуть зашкодити здійсненню людських намірів, якщо завчасно дізнаються про них. Наприклад, мисливці боялися, що полювання стане невдалим, якщо духи попередять тварин про те, кого саме збираються відстежувати люди. Саме для того, щоб перехитрити злих духів, люди почали зумисне зашифровувати свої промови. Уже відтоді мудрість людей перевірялася загадками. Адже не кожен здатен зрозуміти таємну мову.

Отже, загадка – це засіб розвитку уважності, кмітливості, тямущості, випробування розумових здібностей.

Слово «загадка» походить від «гадати»,

Що означає думати та міркувати.

У загадках предмет не називають,

А лиш описують його та натякають.

Грицько Бойко дуже любив діточок, йому подобалося спілкуватися з ними. Саме для малят письменник складав віршовані загадки. І, здається, був майстром-шифрувальником. Відгадавши загадку Грицька Бойка, ви отримаєте квиток до наступної станції.

Гра «Чарівний мішечок» (Додаток 2)

Завдання: учні по черзі дістають із мішечка загадку, зачитують її, відгадують та отримують від провідника квиток.

4 Станція «Фізкультурна»

Наш поїзд робить зупинку під назвою «Фізкультурна». Давайте вийдемо з вагонів і зробимо невеличку фізкультурну паузу.

Із поїзда ми вийшли всі.

Вгору добре потяглись,

На носочки піднялись.

Опустились легко вниз –

І подув в обличчя бриз.

Як дерева покачало

Вправо-вліво, вліво-вправо!

Біля поїзда присіли,

Потім встали й полетіли.

Руки в боки узяли,

На всі боки повели.

Руки вниз всі опустили

І у поїзд тихо сіли.

5 Станція «Смішинки-веселинки»

Грицько Бойко не тільки розважав малюків своїми творами, а й уміло помічав різні вади дитячого характеру. Вередуля, замазура, хвастун, брехун, базіка, задавака, роззява – ось ким населені його «Смішинки-веселинки»

Гра «Розкажи про себе»

Завдання: заздалегідь учень-п’ятикласник підбирав смішинку-веселинку, яка б відповідала рисам його характеру. На уроці учень виразно читає її напам’ять, презентуючи однокласникам. Діти визначають, яку рису характеру приховано у смішинці.

6 Станця «Скоромовна»

У Грицька Бойка дуже цікаві скоромовки-спотиканки. Їх цікаво читати і весело скоро мовити. Давайте влаштуємо командний конкурс і потренуємось вимовляти скоромовки письменника.

Гра «Телефоніст» ( робота учнів у команді).

Завдання: учаснику кожної групи видається текст скоромовки. За сигналом перші учасники команд мовчки читають скоромовку. Розказують пошепки наступному учаснику. Яка команда швидше розповість скоромовку до останнього гравця, та й виграє. Останній учасник повинен якнайшвидше вимовити скоромовку. (Додаток 3)

Мовленнєва розминка «Підбери риму»

Завдання: кожному учневі видається індивідуальна картка зі словами, до яких він мусить підібрати риму. По закінченню роботи учні зачитують рими.

КРАЙ

ГРАЙ, РАЙ, ВИБИРАЙ, УРОЖАЙ….

ІЖАЧОК

ХИТРЯЧОК, БОЧОК, ПАВУЧОК…

ВЕСНА

КРАСНА, ЯСНА, ГОЛОСНА, ЯСНА

  1. Станція «Казкова»

Діти, в останній своїй прижиттєвій книжці «Швидко казка мовиться» Грицько Бойко виступив у новому для себе жанрі – драматургії. Він написав дві п’єси-казки для театрів ляльок: «Космічна подорож» та «Про Андрійка і Терпця»

Головні герої першого твору – братик і сестричка. Вони складають казку про пригоди, яких зазнали, мандруючи у космосі. А ще ця казка про те, як дружба допомагає долати всі труднощі.

Друга п’єса – прозова. Головним героєм цього твору є нетерплячий хлопчик Андрійко, якого жолудяний чоловічок Терпець навчив простої істини. Давайте переглянемо уривок із п’єси, підготовлений вашими однокласниками, і дізнаємося, про що повідав Терпець Андрійкові.

Інсценування уривку з п’єси-казки.

V. Підсумок уроку. Завершення подорожі

8 Станція «Фінальна»

Ми приїхали на останню станцію під назвою «Фінальна», а це значить, що наша подорож добігає кінця. Сьогодні ви багато почули, побачили. А от що запам’ятали, зараз перевіримо, виконавши літературний диктант.

Літературний диктант 

Завдання: закінчити речення.

1.Грицько Бойко народився … (на Донеччині).

2.Дата народження письменника … (5 вересня 1923 року).

3.Перший вірш написав… (у 15 років).

4.Поет навчався у … (Сталінському педагогічному інституті).

5.Григорій Пилипович розпочав літературну діяльність … (у 1950 році).

6.Перша збірка віршів мала назву … («Моя Донеччина»).

7.Найбільше своїх поетичних творів поет присвятив … (дітям).

8.Усього було надруковано … (понад 100 книжок).

9. Жанри творів Грицька Бойка… ( вірші, загадки, скоромовки, смішинки, казки-пєси).

10.На Донеччині створено кімнату-музей у ... ( м. Докучаєвську).

Діти, ми добре попрацювали, проїхали останню станцію творчості дитячого письменника-гумориста, побували у країні Бойколяндії. Як побачили, твори поета-земляка викликали у всіх нас позитивні емоції. Сміх – це ліки від усіх хвороб. Він допомагає людям побачити в житті більше світлого, позитивного, стати добрішим. Але не можна сказати, що ми все перечитали і про все дізналися, адже творчість письменника-земляка продовжує досліджуватися і, звичайно, чекає на таких дослідників, як ви. Тож, продовжуйте читати твори Грицька Бойка і посміхайтеся на здоров’я!

Рефлексія. Оцінювання учнів

Гра «Дерево оцінок»

Завдання: учні виставляють на листочку собі оцінку, вішають на гілочку дерева, обґрунтовують, чому саме стільки балів поставили.

VI. Домашнє завдання

Прочитати казку-п’єсу «Космічна подорож», проілюструвати уривок, який найбільше сподобається.

ДОДАТОК 1

(Біографічні відомості поета-земляка)

Григорій Пилипович Бойко (Грицько Бойко) народився 5 вересня 1923 року в селі Оленівці на Донеччині в сім’ї службовця. До школи пішов у рідному селі, після закінчення семи класів вчився в Оленівській рудниковій школі, яка знаходилася досить далеко, тому хлопцеві доводилося вставати о четвертій ранку, кілька кілометрів іти пішки до станції, а вже звідти їхати робочим поїздом до школи. Але вчився він залюбки, бо тяга до знань була безмірною. У п'ятнадцять років хлопець написав свій перший вірш, який надрукувала районна газета. З мізерного гонорару підліток купив для сім’ї неабиякі крупи і цим дуже пишався.

Доля хлопця складалася нелегко. Одразу після випускного вечора він разом із своїми ровесниками пішов на війну, щоб захистити рідну землю від навали фашистів. Спочатку служив рядовим кулеметного взводу, а потім – офіцером-зв’язківцем. Брав участь у боях під Сталінградом, був поранений і контужений.

Після війни навчався у Сталінському педагогічному інституті на літературному факультеті, який закінчив у 1949 році з відзнакою.

У 1950 році побачила світ перша збірка поета для дорослих, яка називалась «Моя Донеччина» , а вже наступного року вийшла у світ збірка поезій для діточок «Будем шахтарями». З того часу свою творчу діяльність Грицько Бойко присвятив дітлахам. Його справедливо можна назвати неперевершеним майстром сміху в поезії для дітей. Він, як ніхто інший, вмів не просто розважати малят, а й з теплим, добрим гумором дотепно показати найрізноманітніші вади дитячого характеру.

Грицько Бойко не тільки поет-гуморист, а й поет –перекладач. Він перекладав твори С. Маршака, А. Барто, С. Міхалкова, К. Чуковського.

Знаний Григорій Пилипович і як поет-пісняр. Він написав понад 400 пісень, переважно для дітей.

Автор охоче зустрічався зі своїми читачами. Тоді в залі починав лунати гучний регіт. Діти пізнавали його на вулиці і називали «дядько Вереда». За життя поета видано понад 100 його книжок.

Двадцять років поет жив із однією легенею. А в 1978 році і цей орган почав розпадатися. Помер Грицько Бойко 25 вересня 1978 року у Києві. Похований на київському кладовищі «Берківці».

ДОДАТОК 2

(Загадки Грицька Бойка, які використовувалися на уроці)

•Дерев’яна гора:
Що не крок – то діра.
                (Драбина)
•Я стою на ходу,
А спинюся – упаду.
            (Велосипед)
•У вогні я розмокаю,
У воді я висихаю.
            (Віск)
•З бородою народився,
Та ніколи на голився.
            (Козлик)
•Не козлик, а рогатий.
Повільний, вайлуватий.
На собі носить дім
І ховається у нім.
            (Равлик)
•Дивиться на землю, як зерно клює.
Дивиться на небо, як водичку п’є.
            (Курка)
•У морі купався, сухеньким зостався.
Під дзьобом торбинка.
В торбинці рибинка.
            (Пелікан)

•Дуже я потрібна всім — і дорослим, і малим.

Всіх я розуму учу,а сама завжди мовчу.
(Книга)

•То холодним, то гарячим
Вдома кожен мене бачив.
І співаю я від жару,
І пускаю з носа пару.
(Чайник)

•Невеличкі дві хатини,
В них м'які і теплі стіни.
По п'ять братиків малих

Прожива в хатинах тих.
(Рукавички)

Висить в селі і в місті,

Збирає різні вісті.

Щодня її гінці

Спішать у всі кінці.

(Поштова скринька)

•У легкого держака
Голова така важка.
(Молоток)

•Залізний кінь фарбований
І гумою підкований.
(Авто)

•Я стою на ходу,
А спинюся —упаду.
(Велосипед)

ДОДАТОК 3

(Скоромовки-спотиканки, використані на уроці)

Бобре, друже, друже бобре,

Міст зробив ти дуже добре:

Не бредуть бобри у брід,

Майстрові кричать: «Привіт!»

Йшов журавлик на лужок,

Вбрався в жовтий кожушок.

Кажуть бджілка і жучок:

-Дуже добрий кожушок!

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Конспект-уроку-подорожі у віршовану країну українського письменника грицька Бойка. Конспект розрахований на учнів 5 класу.
  • Додано
    25.02.2018
  • Розділ
    Українська література
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    4333
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    TL666941
  • Вподобань
    0
Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1000 грн
249 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №TL666941
За публікацію цієї методичної розробки Мудра Наталія Володимирівна отримав(ла) свідоцтво №TL666941
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти