• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Українська мова
  • План-конспект уроку "Узгальнення вивченого про прикметник"(6 клас) Виховна мета- виховувати любов і пошану до України, її мови, історії, обрядів, традицій.

План-конспект уроку "Узгальнення вивченого про прикметник"(6 клас) Виховна мета- виховувати любов і пошану до України, її мови, історії, обрядів, традицій.

Опис документу:
План-конспект уроку "Узгальнення вивченого про прикметник"(6 клас) Виховна мета- виховувати любов і пошану до України, її мови, історії; поглибити знання учнів про народні звичаї, обряди, традицї; розвивати творчі здібності кожної особистоті.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Українська мова 6 клас

Тема: Повторення та узагальнення вивченого про прикметник.Роль прикметників у мовленні.

Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про прикметник як самостійну частину мови; удосконалювати уміння й навички визначати морфологічні ознаки та синтактичну роль прикметників, навички використання прикметників в усному та писемному мовленні; розвивати й збагачувати словниковий запас, творчу уяву, образне й логічне мислення, пам'ять, виховувати любов до України, її історії, культури, традицій, мови.

Обладнання: презентація, таблиці до теми «Прикметник», карта України, ілюстрації, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

  2. Мотивація навчальної діяльності.

Епіграф:

Усе моє – дорога, явори.

Усе моє – що зветься Україна.

Така краса, висока і нетлінна,

Що хоч спинись і з Богом говори.

Ліна Костенко

  1. Слово вчителя.

Дорогі друзі! Ми вже познайомилися з чудовою країною Прикметник та її мешканцями.Чи сподобалася вона вам? Якщо так, то сьогодні ми спробуємо ще й подружитися з ними та краще підготуватися до контрольної роботи. Отже, наша подорож починається.

Супроводжуватимуть нас слова епіграфа.(Діти читають епіграф).

-Як ви розумієте ці слова?

-Що для вас Україна?

Так, нам сьогодні не тільки ближчими й зрозумілішими стануть мешканці країни Прикметник, а й наша рідна Україна.

  1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

  2. Основний зміст роботи на уроці.

1)Індивідуальна робота за картками(1 учень на дошці , 1 –у зошиті).

2)Гра «Так чи ні?»

Прикметник – це службова частина мови?

Прикметник означає дію?

Відповідає на питання який?чий?

У реченні виступає додатком?

Прикметник має три розряди?

Кожен прикметник має повну й коротку форми?

Ступені порівняння мають дві форми?

Прикметник змінюється за родами, числами та відмінками?

Прикметник має форму кличного відмінка?

Прикметник вказує на ознаку предмета?

3)Робота в групах з текстом. Лексичне моделювання.

Завдання:записати текст, поширивши його прикметниками. Визначити рід, число, відмінок прикметника.

… небо , … … поля, … сади, … діброви - це наша Україна.

… історія нашої …. країни, яку мужньо захищали … й … козаки – запорожці.

Україну шанують у світі за те, що тут живуть … … люди, які мають … мову, … культуру.

Порівняйте текст з прикметниками та без них. Що змінилося в тексті?

Яку роль відіграють прикметники?

4) Гра «Літературна мозаїка»

Прочитати вірш, назвати прикметники.Хто автор твору?

Пішов козак світ за очі;

Грає … море,

Грає серце … ,

А думка говорить:

«Куди ти йдеш не спитавшись?

На кого покинув

Батька, неньку … ,

дівчину?»

-Які це форми прикметника – козацькеє, старенькую?

Прочитати вірш, знайти прикметники. Яку роль вони відіграють?

За тобою завше будуть мандрувати

Очі материнські і білява хата…

Можна все на світі вибирати , сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

Василь Симоненко

Розбір прикметників.

Синє –прикм., п. ф. синій, якісн.,повн., стягн., м’яка гр.с.р.од., Н.в., озн.

Материнські – прикм., п.ф. материнський, якісн., повн., мн.,Н.в., тв. гр., озн.

-Які рядки, на вашу думку, звучать як заповідь?

5) Утворити від слова Батьківщина прикметник – батьківський.Яким способом утворився прикметник?Який розряд за значенням? Які розряди за значенням ви знаєте? Розібрати прикметник за будовою.

Гра «Знайди свій прикметник»

З поданих учителем прикметників кожна група учнів виписують лише свої: перша група – якісні, друга - відносні, третя – присвійні.

Організований Початковий Неньчин

Блакитний Історичний Антонів

Рясний Святковий Романів

Яскравий Народний Оленчин

Добрий Ясеневий Дядьків

Виділити суфікси.Підкреслити перші букви слів. Читаємо слова: обряд, пісня, народ.Утворити від іменника прикметник, провідмінювати його (І гр. – у чол. р., ІІ гр. – у жін. р., ІІ гр. – у ср.р.)

Які асоціації виникають у вас? (Народні календарно – обрядові пісні)

Які з них ви знаєте? Які виконуються в грудні? Ми всі готуємося до Дня Святого Миколая, послухайте Миколаївську колядку, скажіть, які прикметники її прикрашають.

Наша народна творчість - це теж Україна.

6) Гра «Чи знаєш ти свою Україну?»

Проведемо змагання:хто складе речення про визначні місця України, вживаючи прикметники у вищому та найвищому ступенях порівняння?

1.Річка Дніпро.

2. Чорне та Азовське моря.

3.Гори Карпати.

4. Луганська область.

5.Місто Київ.

Синтаксичний розбір речення.Морфологічний розбір слова найбільший.

Київ – найбільше й найкрасивіше місто України.

7)Гра «Граматичне редагування»

Саме цінне і саме найдорожче на світі - це мати й батько. Солодкіший за все – плід праці. Немає великішого дива, як прекрасна хлібна нива! У кого мати найбільш ріднесенька, у того й сорочка найбільш чистесенька.

  • Чи можна утворити ступені порівняння від прикметників ріднесенька, чистесенька? Чому?

8)Подумай!

Який розряд прикметників у словосполученнях:

заячий хвіст заяча шапка заяча душа

9.Орфографічна хвилинка.

Молодці, діти! Ви чудово працюєте, і мешканці країни Прикметник вами дуже задоволені. Але що це? Ви чуєте? Якась метушня.Хвилюються прикметники. Вони обурені й сердиті.Виявляється, учні однієї із шкіл раніше тут побували й залишили свої записи. Що ж не подобається в них прикметникам? Я впевнена , ви допоможете.

Самостійна робота

Записати слова, вставляючи пропущені букви та розкриваючи дужки, пояснити правопис.

Праз…кий, міс..кий, козац..кий, молочно(білий), (біло)сніжний, (морозо)стійкий, (ніжно)блакитний, (не)великий, (не)вгамований, (не)широкий, а вузький; ранок був (не)холодний.

Робота в парах.Перевірка написаного.(Слайд).Пояснення правил.

10.Діти, ми з вами подружилися з прикметником? Якщо так, то подумайте: яку мрію має прикметник?(Прикрашати мову, бути неперевершеним художником слова). Допоможіть прикметнику здійснити свою мрію. Складіть речення за ілюстраціями, які є у вас на парті; взагалі речення про Україну, своє ставлення до неї.

Причитайте речення, визначте прикметники. Які речення вам сподобались найбільше? Чому?

11.Отже, ми зробили висновок, що прикметники прикрашають та збагачують нашу мову. А що для вас наша українська мова? Яка вона? Наведіть прикметники – означення. Послухайте пісню про мову.Чим вона вам сподобалась? Що ж робить її такою ніжною, вишуканою?

6.Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.

Домашнє завдання: повторити правила за темою «Прикметник», підготуватися до тестів; за бажанням скласти казку «Якби з мови зникли прикметники».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.