Сьогодні відбувся
Кабінет психолога:
«
Плітки. Конфлікти
»
Взяти участь Всі події

План конспект уроку на тему "Соціальні норми, соціальний контроль та соціальні міжособистісні ролі в колективі"

Психологія

Для кого: 10 Клас, 11 Клас

07.03.2020

453

6

0

Опис документу:
Тема програми: Особистість в трудовому колективі. Навчальна мета: дати поняття учням як знання механізмів впливу норм соціально значущої поведінки в сфері праці дає можливість впливати на свідомість і вчинки працівників, прогнозувати їх трудову поведінку.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Розробка відкритого уроку на тему:

Соціальні норми, соціальний контроль та соціальні міжособистісні ролі в колективі.

Тема програми: Особистість в трудовому колективі

Предмет: Психологія роботи з людьми

Викладач спецдисциплін
Лісова Ольга Олександрівна

Тема уроку:Соціальні норми, соціальний контроль та соціальні міжособистісні ролі в колективі.

Мета:

Навчальна: вивчити поняття «соціальні норми» та «соціальні ролі»,

Розвиваюча

    • розвивати пам'ять, увагу учнів, мислення, логіку, здатність до аналізу та синтезу;

    • спонукати самостійне виконання поставлених завдань;

    • позитивне відношення до навчання через мотивацію учбової діяльності;

    • розвивати навички визначення емоційного стану іншої людини.

Виховна:

  • виховувати компетентність, професійну грамотність, самостійність прийняття рішень;

  • стимулювати самопізнання та саморозвиток учнів;

  • стимулювати творчу активність в процесі засвоєння знань та застосування їх на практиці;

Тип уроку: комбінований.

Методи уроку:. розповідь, бесіда, інтерактивна вправа «Заблукали в пустелі»

Обладнання: проектор, презентація, відео, роздатковий матеріал, картки для самостійної роботи.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Показ слайдів

ІІІ. Повторення пройденого матеріалу

Фронтальне опитування (Презентація) з фіксацією в листі оцінювання. За кожну правильну відповідь дається фішка 1 бал до загальної оцінки.(учням пропонується записати своє ім’я на фішці)

ІV. Мотивація

Вправа «Заблукали в пустелі»(Додаток1)

Учасникам повідомляється, що вони знаходяться в пустелі Сахара в результаті авіакатастрофи й не знають точно, де саме. Під уламками літака їм вдається знайти лише п’ятнадцять предметів, які можна використати.

Інструкція Кожен учасник записує своє прізвище навпроти того предмету який вибрав для порятунку групи і за який він буде відповідати в подальшому порятунку.

Перелік предметів:

20л води;

• пачка солі;

• магнітний компас;

• льотна карта околиць;

• 15 легких пледів;

• 15 сонячних окулярів;

• 15 л спирту;

• кишеньковий ліхтарик;

• поліетиленовий плащ;

• мисливський ніж;

• рушниця з патронами;

• люстерко;

• атлас їстівних тварин і рослин;

• парашут червоно-білого кольору;

• переносна газова плита з балоном.

Обговорення.

1.Коли ви обирали предмет ви пам’ятали, що ви відповідаєте за його раціональне використання в подальшому?

2.Чому саме цей предмет ви вибрали?

3. Якою буде ваша роль у порятунку групи?

Цим самим ви підтвердили, що ви готові виконувати ту чи іншу роль в колективі

V. Робота над темою уроку

Показ слайдів

На трудову поведінку впливають соціальні норми— правила, які регламентують акти спілкування працівників у сфері праці.

Ознаками, що характеризують відповідального працівника, є обов'язковість, точність, сумлінність, ретельність, ініціативність, надійність у роботі.

Соціальні норми трудової поведінки регламентують акти спілкування працівників в сфері праці, орієнтують на належні вчинки в соціально-трудових відносинах. Їх роль регуляторів трудової поведінки реалізується в двох функціях: наказовій і оцінній. Наказова функція реалізується через вибір працівником належного типу поведінки, а оцінна дає змогу судити про правильність такого вибору.

Знання механізмів впливу норм соціально значущої поведінки в сфері праці дає можливість впливати на свідомість і вчинки працівників, прогнозувати їх трудову поведінку.

Особливою функцією соціального контролю є зміцнення трудової дисципліни. Дисципліна − певний порядок поведінки людей, що відповідає сформованим у суспільстві, організації нормам права і моралі.

Трудова дисципліна − форма суспільного зв'язку людей у процесі виконання ними трудових функцій з обов'язковим підпорядкуванням учасників певному розпорядку. Дисципліна вводить особистість у певний стереотип поведінки, який прийнято та підтримано в даному колективі.

Методом зміцнення трудової дисципліни виступає дисциплінарна політика, тобто діяльність адміністрації і громадськості колективу щодо цілеспрямованого застосування санкцій.

Під санкціямив соціології розуміють реакції суб'єктів соціального контролю на трудову поведінку працівника з метою заохочення бажаної, схвалюваної поведінки і покарання небажаної, такої, що відхиляється від усталених норм трудової поведінки. Застосування санкцій (санкціонування) немовби оцінює поведінкові акти, формуючи тим самим у суспільній свідомості уявлення про межі усталеної трудової поведінки.

Відносини в колективі виникають між людьми як носіями певних соціальних ролей.

Роль – це відносно постійна система поведінки згідно встановленому еталону.

З роллю завжди пов'язуються певні права, обов'язки і чекання. Індивід, який не виправдовує їх, піддається санкціям, а той, що виправдує – заохоченню.

Ролі робітників у колективі поділяються на дві групи: виробничі (табл. 4.3) та міжособистісні.

Колектив буде нормально функціонувати при повному розподілі і сумлінному виконанні перерахованих ролей.

Якщо членів колективу виявиться менше восьми, то комусь доведеться одночасно грати дві або більше ролей, що неминуче приведе до виникнення внутріособистісних, а потім і міжособистісних конфліктів.

Ролі, пов'язані з міжособистісними відносинами, поділяють на дві групи:

1) ведучі (авторитетні, честолюбні і чимось привабливі для навколишніх робітники);

2) ведомі (всі інші працівники, включаючи так званих знедолених, з якими співробітничають тільки вимушено і роблять їх відповідальними за усіх).

Між членами колективу виникають наступні типи відносин:

дружня кооперація, взаємодопомога, засновані на повній довірі;

дружнє змагання у виді суперництва в окремих сферах у рамках позитивних взаємин;

невтручання, дистанціювання один від іншого при відсутності як співробітництва, так і суперництва;

суперництво, орієнтація на індивідуальні цілі навіть в умовах спільної роботи, засноване на загальній взаємній недовірі;

кооперація антагоністів – суперництво у межах загальної діяльності і негативних відносин.

Роль Характеристика

1 Координатор Має найбільші організаторські здібності; як правило, стає керівником колективу незалежно від досвіду і знань, його головний обов'язок – вміти працювати з тими, хто такими знаннями і досвідом володіє, і направляти їх активність на досягнення цілей

2 Генератор ідей Має гарні здібності і талант. Розробляє варіанти рішення будь-яких проблем, що стоять перед колективом, але в силу своєї неактивності, незібраності і т.п. не здатний їх реалізувати

3 Контролер Творчо мислити не в змозі, але в силу глибоких знань, досвіду, ерудиції може належним чином оцінити будь-яку ідею, виявити її сильні і слабкі сторони, підштовхнути інших до роботи з її подальшого удосконалення

4 Шліфувальник Має широкий погляд на проблему і тому при необхідності вміє узгодити її рішення з іншими задачами колективу

5 Ентузіаст Самий активний член колективу; захоплює своїм прикладом навколишніх на дії з реалізації встановленої мети

6 Шукач вигод Посередник у внутрішніх і зовнішніх відносинах, що додають певну внутрішню єдність діям членів колективу

7 Виконавець Сумлінно реалізує чужі ідеї, але потребує при цьому постійного керівництва і стимулювання

8 Помічник Особисто ні до чого не прагне, задовольняється другими ролями, але готовий завжди допомогти іншим у роботі та у житті

VІ. Закріплення матеріалу

Перегляд мультфільму «Троє із Простоквашино» 2 серія

Обговорення які соціальні ролі ви побачили в героях мультфільму

VІІ. Самостійна робота

Згадайте типи темпераменту та їх характеристики і на підставі цього визначте яку роль може виконувати людина з певним типом темпераменту. Пропишіть це на роздатках Додаток2

VІІІ. Підсумок уроку.

ІХ. Домашнє завдання:

Напишіть міні розповідь «Один день із життя людини з певною роллю»

Додаток1

Вправа «Заблукали в пустелі»

Інструкція

Ви знаходитесь в пустелі Сахара в результаті авіакатастрофи й не знаєте точно, де саме. Під уламками літака вам вдається знайти лише п’ятнадцять предметів, які можна використати.

Виберіть предмет, за який ви буде відповідати в подальшому порятунку групи.

Перелік предметів:

20л води;

• пачка солі;

• магнітний компас;

• льотна карта околиць;

• 15 легких пледів;

• 15 сонячних окулярів;

• 15 л спирту;

• кишеньковий ліхтарик;

• поліетиленовий плащ;

• мисливський ніж;

• рушниця з патронами;

• люстерко;

• атлас їстівних тварин і рослин;

• парашут червоно-білого кольору;

• переносна газова плита з балоном.

Додаток 2

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.