До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
5
міс.
2
5
дн.
0
8
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Палацово-паркові комплекси

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 10 клас

Тема. Палацово-паркові комплекси.

Мета: ознайомити учнів із розвитком архітектури й скульптури ХІХ ст., видатними архітекторами й скульпторами; навчати працювати з різними джерелами інформації, готувати розгорнуті доповіді, презентації; познайомити учнів з палацово-парковими комплексами України, їх особливостями. Розвивати зацікавленість, інтерес до культурної спадщини. Виховувати гордість і любов до рідного краю, дбайливе ставлення до пам'яток української культури.

Обладнання: комп’ютер, презентації: «Архітектура, скульптура ХІХ ст.», «Палацово-паркові комплекси кінця ХVІІІ – ХІХ ст.»

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Оголошення теми та мети уроку

II. Робота над темою уроку.

1. Слово учителя.

  • Сьогодні ми розпочинаємо вивчати нову цікаву тему, тому я вас хочу запитати: «Які асоціації викликають у вас слова архітектура, скульптура?»

  • Чи хочете ви дізнатись більше про них?

  • Які варіанти роботи ви пропонуєте?

  • Обираємо віртуальну екскурсію. Екскурсовод – учитель і учні.

2. Екскурсія містами України.

  • Архітектура

З давніх-давен і аж до початку ХІХ ст. пам’яток дерев'яного зодчества в Україні було дуже багато. З дерева споруджувалось житло, господарські будівлі, оборонні системи. Яскравими зразками дерев'яної архітектури є… (перегляд презентації «Дерев'яна та мармурова архітектура». (слайди 10-13). Але із середини ХІХ ст. дерев'яне будівництво було заборонено. ХІХ ст. принесло в Україну грандіозне за масштабами будівництво. Зростали міста, змінювався їх зовнішній вигляд. Визначилися центри міст. (слайди 14-18). (перегляд слайдів 19-55)

  • Палацово-паркові комплекси кінця ХVIII-ХІХ ст. становлять інтерес і як твори садово-паркового мистецтва і як історичні об'єкти, пов'язані з визначними історичними подіями та життям відомих людей, і як взірці характерної архітектури відповідного періоду.

  • Презентація «Палацово-паркові комплекси». Міні-проект «Софіївка – вічна пам'ятка любові».

В українському місті Умань є живописний куточок, який по праву завоював честь називатися перлиною України, візитною карткою нашої країни. Це парк «СОФІЇВКА» Національної Академії наук України, видатне творіння кінця ХУІІІ – початку ХІХ ст., поема із каменю, води, рослин, архітектурних споруд і скульптур. Парк розташований на площі близько

170 га, і досі вражає відвідувачів своєю загадковою романтичністю і красою. «Софіївка» була заснована власником м.Умань польським магнатом Станіславом Щенсним (Феліксом) Потоцьким як подарунок своїй дружині, красуні-гречанці, Софії Вітт-Потоцькій.

Головним художником і творцем, автором топографічного і архітектурного проектів, керівником будівництва став талановитий польський інженер Людвіг Метцель, який втілив в паркових композиціях сюжети Гомерової «Одіссеї». Для будівництва було обрано вдале місце: невелика річка Багно (пізніше річка Кам’янка), вікові дуби, яри і природні джерела з кришталево чистою водою, нагромадження гранітних глиб.

З 1776 по 1802 роки копались озера, траншеї для підземних річок, будувались водоспади і фонтани, прокладались алеї, створювались із каменю і гіпсу художні прикраси для архітектурних споруд, висаджувались дерева місцевих порід і завезені екзотичні рослини. Прикрасили сад мармурові статуї грецьких богів і богинь, філософів, поетів, виготовлених в Італії.

Уманські умільці створили в долині Кам’янки свою малу Елладу, батьківщину Софії Потоцької. Імена їх невідомі, це були кріпаки.

Після смерті Станіслава і Софії Потоцьких парк успадкував їх син Олександр. В 1831 році він прийняв участь у польському повстанні, через що все було конфісковано і передано Київській казенній палаті, а з 1836 по 1859 рік парк підпорядковується Управлінню військових поселень, воно і проводить реставраційні роботи. Побудовані вежі біля входу в сад, павільйон Флори, Розовий павільйон на острові Анти-Цирцеї, впорядкована тераса Муз, установлена чавунна скульптура (Змія) на фонтані. В цей період «Софіївка» називається Царицином садом.

В 1859 році парк переходить в підпорядкування Головного училища садівництва Росії, переведеного із Одеси в Умань. Під керівництвом видатного вченого В.В.Пашкевича «Софіївка» збагатилась екзотичними рослинами. В 1919 році парк став називатись Садом ІІІ Інтернаціоналу.

З 1929 року парк – державний заповідник.

З якого боку не глянути на парк, він всюди прекрасний. Головний вхід в парк обрамляють 2 башні, побудовані за зразком храму давньоримської богині родинного вогнища Вести в Тіволі (Італія). Від Головного входу пролягає живописна центральна алея, обсаджена липами, каштанами, вік їх більше 100 років. Паралельно з алеєю тече Кам’янка. Прямуємо до Тарпейської скелі. За міфами Давнього Риму, так називався крутий схил Капітолійського пагорба, звідки скидали засуджених на смерть. За іншою версією, назва скелі пов’язана з іменем дочки володаря капітолійського укріплення Тарпеї, яка зрадила батька і відкрила ворота сабінянам. Центральна алея веде нас до павільйону Флори (в давньому Римі Флора – богиня весни і квітів). Це будівля з білою колонадою, зверху доповнена фризом з орнаментом, виконаного за малюнком російського архітектора А.Штакеншнейдера. На ньому зображені виноградні грона.

В просвіті відкривається живописний пейзаж: Нижнє озеро (Іонічне море), фонтан Змії, тераса Муз, грот Аполлона, Бельведер. Тут починається «Софіївка» Метцеля. За павільйоном Флори праворуч Венеціанський міст, прикрашений гранітними пілонами, з’єднаними залізними цепами. Нижче – дерев’яний шлюз, який регулює рівень води в озері.

З грізним шипінням виривається з пащі Змії сильний струмінь води, 18 м заввишки. Під променями сонця фонтан Змія, створюючи гігантську параболу, грає всіма тонами сонячного спектру.

На правому березі Нижнього озера знаходиться Левкадська скеля, яка нависає над водою. За повір’ями, на міфічному острові Левка був вхід в підземне царство Аїда, а зі скелі на острові кожен рік скидали в море казнокрада або хабарника. Якщо придивитись до Левкадської скелі збоку, можна побачити профіль людини. Так увіковічнив пам’ять про себе Станіслав Потоцький.

На Левкадській скелі є площадка з ажурною металевою огорожею. З неї відкривається вид на Бельведер. Тут на гранітному п’єдесталі встановлена статуя Орфея, внизу, під самим Бедьведером із води виступає гранітна глиба, названа Каменем смерті, а пізніше - островом Лесбос. Левкадська скеля – це ще острів Схерія, батьківщина фракійців, які допомогли Одіссею добратись до Ітаки.

Алея веде нас до Великого водоспаду і відкривається велике видовище, що аж захватує дух: з 15-метрової висоти скидає свої води Стремнина. Повертаємо направо. Над кручею стоїть невеликий 4-х гранний постамент, на якому встановлена скульптура Амура, бога кохання, в колчані якого стріли: одні з них дарують солодке кохання, другі – визивають ненависть.

Зліва від Нижнього озера крутим схилом піднімається тераса Бельв’ю. З її вершини прокладена алея, що веде до Китайської альтанки.

В Нижній алеї в 1980 році на гранітному постаменті установлено мармурову скульптуру давньогрецького драматурга Евріпіда, висота фігури якого 2.45м. Ця статуя стоїть на найвищому схилі – терасі Муз в честь богинь поезії, мистецтва і науки. Його ще називають гора Барнос. Нижче від цієї гірки – грот Аполлона, відновлений в 2004 році. На вершині тераси Муз – обеліс «Орел».

Нижня алея вглиб приводить нас до джерела Гіппокрени. Це джерело, за легендами, дарує людині натхнення. У невеликій впадині грот Діани, вхід в який закриває металева решітка, вода тече в полу чашу, прикріплену до постаменту і прикрашену по боках вужами, звідси і друга назва джерела – «Вужі». Постамент доповнює статуя Венери-купальщиці.

Нижнє озеро омиває береги площі Собраній, в центрі якої басейн Храм Посейдона з гранітною вазою посередині. Зліва від Кавказької гірки – алтар зі статуєю Паріса, сам алтар називають храмом богині Афродіти.

З площі Собраній відкривається вид на Великий водоспад з його то бірюзовими, то алмазними краплями на фоні зелені ялин, моху, сіро-чорних каменів. Падаючи з 15-ти метрової височини на каміння, вода розбивається на мільйони крапель, утворюючи туман. Над водоспадом перекинутий місток, по якому доходимо до Ахеронтійського озера. Озеро не тільки прикрашає парк, а й є водозбереженням, яке наповнює фонтан Семиструйку і Великий водоспад. В озеро впадає підземна річка Ахерон (в давньогрецькій міфології річка царства мервих). Річка Ахерон – це підземний тунель довжиною 224м.

Спуск від Ахеронського озера веде в Тампейську долину, де приглушено дзюрчать води трьох каскадів «Три сльози». Каскади і Усічена колона – це пам’ять про дітей Потоцького, які померли в дитинстві. Недалеко природний камінь у формі сплячого лева, що ніби стереже сон померлих дітей.

В «Софіївці» багато гротів : грот Діани, грот Панталя, грот Сцилли, грот Локетек, грот циклопа Поліфема, грот Фетіди… Найбільший з них – Лев’ячий або Громовий грот (інша назва – грот Каліпсо). Він вирубаний в скелі, а всередині – вода, яка з громом виривається з правого кутка скелястої стіни. Це нагадує і перекати грому і ричання лева.

Павільйон «Фазанник» - і з ясена, клена, інкрустований корою дуба всередині. В часи Потоцьких тут утримували фазанів, тому він так і називається.

Далі масивний острів Анти-Цирцеї. Цирцея – зла німфа, яка перетворювала своїх гостей у звірів, а в парку повинна була жити і добра чарівниця, тому це місце і називається Анти-Цирцеї.

Особливим місцем тут є Розовий павільйон в стилі Відродження: будівля рожевого кольору з білим орнаментом. З острова відкривається панорама Верхніх озер, лісистих берегів, центрального масиву парку.

Тут ми завершуємо нашу екскурсію по «Софіївці». Живописних місць тут багато, надіємось, що ми долучили вас до світу прекрасного – вічної пам’ятки любові.

ІІІ. Закріплення.

1. Складання таблиці «Українська художня культура ХІХ - початку ХХ ст.».

ІУ. Рефлексія

1. Бесіда.

  • Чи досягли ми очікуваних результатів?

  • А ви особисто? Чому ви так вважаєте?

  • Поділіться своїми враженнями від побаченого і почутого на уроці.

V. Підсумки уроку

VI. Домашнє завдання: підготувати міні-проекти:

  • «Шевченко – художник і графік» - доповідь.

  • «Шевченко – художник», «Шевченко – графік» - презентації.

  • «М.Пимоненко – художник» - доповідь,

  • «М.Пимоненко – художник» - презентація.

  • «О.Мурашко – художник» - доповідь,

  • «О.Мурашко – художник» - презентація.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Як підготувати успішну особистість: евристичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.