Особливості роботи з обдарованими дітьми

Опис документу:
Будь-якому суспільству потрібні обдаровані діти і його задача полягає в тому, щоб виявити і розвинути здібності всіх його представників. Далеко не кожна людина спроможна реалізувати свої здібності. Дуже багато залежить від сім’ї та освітніх закладів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Кузнецова Тетяна Миколаївна

практичний психолог

ДНЗ № 14 «Чомучка»

м.Коростень

Особливості роботи з обдарованими дітьми

Обдарованість - це маленький паросток,

ледь проклюнувся із землі

і вимагає до себе величезної уваги.

Необхідно пестити і плекати,

доглядати за ним, зробити все необхідне,

щоб він виріс і дав рясний плід.          

В.О.Сухомлинський  

Будь-якому суспільству потрібні обдаровані діти і його задача полягає в тому, щоб виявити і розвинути здібності всіх його представників. Далеко не кожна людина спроможна реалізувати свої здібності. Дуже багато залежить від сім’ї та навчально-виховних закладів освіти. Завдання сім’ї полягає в тому, щоб своєчасно побачити, виявити здібності дитини, задача навчально-виховних закладів – підтримати дитину і розвинути її здібності, підготувати фундамент для того, щоб ці здібності були реалізованні.

Проблема обдарованості становить комплексну проблему, в якій перетинаються інтереси різних наукових дисциплін. Основними з них є проблеми виявлення, навчання та розвитку обдарованих дітей, а також проблеми професійної та особистісної підготовки педагогів, психологів та управлінців освіти для роботи з обдарованими дітьми.

Жага відкриттів, прагнення проникнення в таємниці буття народжується ще в дошкільному віці. Вже в початковій школі можна побачити учнів, яких не задовільняє робота з шкільним підручником, їм не цікаво на уроці, вони читають спеціальну літературу, шукають відповіді на свої запитання в різних галузях знання. Діяльність психологічної служби та педагогічного колективу має бути спрямована на створення найсприятливіших умов для забезпечення високої якості навчання й виховання учнів та розвитку індивідуальних здібностей дитини.

Саме тому, в нашому дошкільному навчальному закладі розроблена програма роботи з обдарованими та здібними дітьми «Ми – талановиті діти!».

Програма «Ми – талановиті діти!тинаа «Обдарована» спрямована на забезпечення формування інтелектуального потенціалу дітей шляхом створення оптимальних умов для виявлення, підтримки та розвитку їх творчого потенціалу, самореалізації, саморозвитку та самовдосконалення.

Мета програми:

  • всебічне сприяння розвитку здібних і обдарованих дітей дошкільного віку, формування творчої особистості;

  • створення єдиного інформаційно-навчального простору для розвитку і підтримки обдарованих і здібних дошкільників.

Основні завдання програми:

  • підвищення рівня науково-методичного забезпечення роботи із здібними і обдарованими дітьми;

  • удосконалення основних напрямів роботи із здібними і обдарованими дітьми, впровадження інноваційних методів роботи;

  • підвищення статусу обдарованих дітей та її наставників;

  • забезпечення підтримки обдарованих дітей шляхом створення умов для їх творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку;

  • об'єднання зусиль навчального закладу, батьківської громади у створенні оптимальних умов для розвитку та творчої реалізації обдарованих і здібних дітей.

Методи та форми роботи:

-       спостереження;

-       анкетування дорослих - батьків, вихователів;

-       використання діагностичних методик, що оцінюють рівень розвитку пізнавальної активності та здібностей у сфері наочно - образного, логічного мислення та уяви під час індивідуального обстеження;

-       використання діагностичних методик, що оцінюють рівень розвитку розумових здібностей на математичному матеріалі.

Очікувані результати:

  • удосконалення системи пошуку, відбору та підтримки обдарованих і здібних дітей;

  • підвищення рівня науково-методичного, інформаційного та матеріального забезпечення педагогічних працівників, які проводять роботу з обдарованими і здібними дітьми;

  • підвищення рівня професійної компетентності педагогів у визначенні технологій навчання і виховання;

  • розроблення дієвого механізму стимулювання обдарованих дітей, педагогічних працівників, які проводять роботу з даною категорією дітей;

  • консолідація зусиль педагогів навчального закладу, батьківської громадськості та підприємств і організацій у роботі з обдарованими і здібними дітьми.

     Всю роботу з обдарованими дітьми практичний психолог Кузнецова Т. М. та методист Волківська Н. С. розподілили за такими етапами:

-  діагностика та розподіл дітей за видами здібностей;

-  творча реалізація авторських програм і планів з їх подальшою корекцією;

-  підбір і адаптація педагогічних технологій, методів і прийомів розвитку творчого потенціалу здібних дітей;

-  аналіз і узагальнення результатів роботи.

Згідно даної програми, для більш поглибленої роботи з розвитку дітей і розкриття їхніх спеціальних і загальних здібностей, вихователями нашого закладу були створені гуртки, за допомогою яких діти отримали можливість більш ефективніше розкривати свій творчий потенціал. Це гуртки: з образотворчої діяльності «Різнокольоровий світ» (Брославська Л.Ю.), «Малятко - здоров'ятко» (Гераймович О.П.), музично - театралізований гурток «Музичний театр» (Колотюк Л. П.). Крім цього проводиться  індивідуальна робота з обдарованими дітьми,  де використовуються різні вправи та завдання для індивідуальних вподобань дітей.

Значну роль у процесі розвитку і навчання обдарованих дітей відіграють батьки. Тому важливо, щоб батьки стимулювали та активно впливали на хід розвитку, навчання і виховання обдарованих дітей. Для цього в дошкільному закладі проводяться такі форми роботи з батьками:

  • індивідуальні консультації психолога та вихователів;

  • «круглі столи», тренінги, лекції;

  •  забезпечення батьків методичною літературою;

  •  анкетування;

  • консультаційні пункти;

  • творчі виставки дітей.

   Кожна обдарована дитина своєрідна та унікальна. Тому не існує універсальних методів, що виявляють будь - яку обдарованість дитини. Висновки про обдарованість дитини можна робити тільки на підставі великої кількості здобутих результатів. При чому такі висновки не можуть бути остаточними.

Ми вважаємо, що дитяча обдарованість буде розвиватися успішно, якщо:

  • надавати дитині можливість бути суб'єктом власної діяльності;

  • розвивати її індивідуальний пізнавальний досвід;

  • здійснювати системний підхід через розвиток інтелектуальної, фізичної, емоційно-вольової, художньо-естетичної, соціально-комунікативної сфери.

Використана література

1. Горошко Н.А., Зображувальна діяльність у дошкільних навчальних закладах. В.Ранок, 2007.

2. Демчик М., Розвиваймо творчість дітей // Дошкільне виховання, № 6, 2008р.-24.

3. Куц Н.А., Розвиток уяви і фантазії на заняттях з зображувальної діяльності // БВДС, № 15-16, 2003р.-61,62, 67.

4. Сірченко Л., Матеріали та обладнання для образотворчості: вимоги і поради // Дошкільне виховання, №5, 2005р. – 8-9.

5. Федієнко В.В., Чемеренко О.Ю., Образотворче мистецтво. В.Д. «Школа», 2004.

6. Музика О. Л. Як розвивати обдарованість і чи можна її втратити? // Обдарована дитина. – 2006. - № 3. – С. 11 – 16.

5

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.