Основи здоров'я "Простір безпеки"

Опис документу:
Конспект уроку Уникнення ураження різними вибухонебезпечними предметами» виховання почуття відповідальності за своє життя та життя інших людей, формування у дітей пильності та спостережливості до предметів, що їх оточують: на вулиці, в транспорті, в приміщеннях; донесення інформації про вибухонебезпечні предмети й речовини, про їхню загрозу життю та здоров'ю.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Простір безпеки

Тема «Уникнення ураження різними вибухонебезпечними предметами»

Мета:

 виховна – виховання почуття відповідальності за своє життя та життя інших людей, формування у дітей пильності та спостережливості до предметів, що їх оточують: на вулиці, в транспорті, в приміщеннях

.  пізнавальна – донесення інформації про вибухонебезпечні предмети й речовини, про їхню загрозу життю та здоров'ю.

Форма проведення:. розповідь з елементами довідок, повідомлень, бесіди, діалогу

Обладнання: мультимедійні засоби для перегляду мультфільму/дитячого фільму про вибухонебезпечні предмети, порожні аерозольні балончики, на яких зображено застережні знаки: «Легкозаймиста», «Вибухова», «Отруйна» речовини.

План уроку

І. Вступна частина

Вибухонебезпечними предметами в наші дні можна вважати будь-яку речовину або предмет, які здатні вибухати й завдавати чимало біди тим, хто не вміє з ними поводитись. Вибухонебезпечні предмети становлять смертельну загрозу. До них належать: артилерійські снаряди; реактивні та інженерні міни; авіабомби; детонатори; ручні гранати; набої різних видів. Усі вони містять вибухові речовини й можуть вибухнути від незначного удару, струсу, переміщення, нагрівання їх в полум’ї. Сьогодні щонайпильнішу увагу приділяють піротехнічним засобам: петардам, хлопавкам, бенгальським вогням, ракетницям тощо. Навіть аерозольні балончики, які ми бачимо щодня – так само є вибухонебезпечними. Коли ми знаходимось на вулиці, в громадському транспорті чи приміщенні, ми повинні бути вкрай обережними з предметами, які на перший погляд здаватимуться звичними. Наприклад: сумка або пакет, що лежать поодиноко; звичайна ручка, начебто кимось забута; дитячий м’яч, який так й просить, щоб його підкинули; просто блискучі, яскраві предмети, які так і хочеться взяти в руки і розглянути зблизька – саме на це і розраховує зловмисник!

ІІ. Основна частина.

1. Знання, що збережуть життя

1.1. Відлуння війни, або небезпечні знахідки

Велика і багата наша українська земля. Багата лісами, полями, гірськими породами, чистими лісовими озерами. Багата скарбами і таємницями, що в глибині землі, але багата часом неочікуваною небезпекою, що затаїлась десятиліттями. Відтоді, як припинились останні вибухи Другої Світової війни, минуло шістдесят дев’ять років, а земля все ще не перестає воювати. Навіть на порівняно «спокійних» територіях, де пройшло «суцільне» розмінування, щорічно рвуться снаряди і міни. Невідомі предмети завжди привертають увагу дітей. Особливо притягує їх небезпечний спадок минулих воєнних дій, військових полігонів. Хлопчаки з цікавості розшукують різні боєприпаси, намагаються їх розібрати, розпиляти, чи кидають у вогонь, наражаючи себе та оточуючих на небезпеку. А дорослі займаються пошуком металу, щоб заробити копійку, ризикують життям і здоров’ям, демонтуючи небезпечні знахідки та здають до пунктів прийому металобрухту.

Найчастіше причина трагічних наслідків криється в повній відсутності елементарних знань правил поведінки при знаходженні вибухонебезпечних пристроїв та різних підозрілих предметів. Необхідно пам’ятати, що виявлені вибухонебезпечні предмети, які тривалий час перебували в землі чи воді, становлять ще більшу небезпеку. Від вологи при взаємодії металу та вибухівки утворюються хімічні сполуки — пікрати (ззовні вони мають вигляд білих порошкоподібних наростів), що вибухають навіть від невеликого тертя, маленької іскри, незначного удару. Не встигнеш і оком моргнути, як снаряд чи граната розлетяться на сотні осколків, здатних спричинити смерть чи каліцтво. Зовнішній вигляд боєприпасів від тривалого перебування в ґрунті або у воді сильно змінюється: під впливом вологи вони деформуються, іржавіють і від найменшого дотику можуть вибухнути. Ця зброя може розірватися в руці. Відомо чимало випадків, коли хлопці, не підозрюючи про небезпеку, гралися знайденими предметами. Гра з вибухонебезпечними предметами загрожує втратою здоров'я не лише тому, хто вирішив погратися але й товаришеві, який стоїть поруч.

Тому в разі виявлення незнайомих предметів або схожих на вибухонебезпечні,

СЛІД ПАМ’ЯТАТИ:

 у жодному разі не можна торкатися знахідок власноруч і дозволяти це робити іншим;

 про знайдені підозрілі предмети слід негайно повідомити дорослих (МНС, у школі, міліції, найближчій установі);

не можна розпалювати багаття поблизу знахідки;

 слід запам'ятати дорогу до того місця, де була виявлена знахідка, поставити застережний знак.

КАТЕГОРИЧНО ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:

 брати вибухонебезпечний предмет у руки, зберігати його, нагрівати та ударяти по ньому;

 переносити, перекладати, перекочувати його з місця на місце;

  • намагатися розібрати;

 використовувати для розведення вогню, кидати, класти у вогонь;

  • заносити в приміщення;

 закопувати в землю;

 кидати в криницю або річку;

 здавати на металобрухт;

 використовувати для виготовлення саморобних піротехнічних засобів - петард чи вибухових пакетів.

Невиконання цих вимог і правил може призвести до тяжких наслідків, що, на жаль, трапляються дуже часто. Також пам'ятайте, що знешкоджувати вибухонебезпечні предмети мають тільки спеціально підготовлені фахівці піротехнічних груп, які пройшли фахову підготовку та мають навички роботи з «відлунням війни».

1.2. Незнайомі предмети невідомого походження, смертельні іграшки

До небезпечних знахідок також можна віднести і звичайні предмети, які лежать, наче кимось забуті або загублені. Натрапити на незнайомі предмети можна скрізь: у громадському транспорті, на вулиці, в приміщеннях. Вони можуть бути дуже небезпечними, тому У ЖОДНОМУ РАЗІ НЕ БЕРІТЬ ЇХ У РУКИ, ЯК БИ ЦІКАВО ВАМ НЕ БУЛО.

Йдучи по вулиці, звертайте увагу на підозрілі предмети:

 невідомий згорток або деталь, яка лежить у салоні машини чи прикріплена зовні

згортки, пакети, дроти);

 висячі дроти або ізоляційна стрічка;

 сумка, портфель, коробка;

 яскраві коробочки, різні привабливі предмети у вигляді трубочок, ручок просто блискучі предмети, які так і хочеться взяти в руки і розглянути зблизька – саме на це і розраховує зловмисник!

 предмети, з яких лунають звуки (цокання годинника, ритмічні сигнали).

Одним словом – все, що привертає увагу.

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ:

 Негайно повідом міліцію в усній формі, зателефонуй на 101, або дорослих про знахідку! помітивши річ без господаря, обов'язково зверніться до працівника міліції або іншої посадової особи, повідомте машиніста метро, водія автобуса (тролейбуса, трамвая);

 ні в якому разі не чіпайте знахідки і відійдіть від неї якнайдалі.

 не користуйтесь мобільним телефоном або іншими засобами радіозв’язку на відстані ближче ніж 50 м. Оскільки використання радіомагнітного випромінювання здатне викликати спрацювання радіовибухівника.

За якими ж ознаками можна визначити вибухонебезпечний предмет? Як правило, такі предмети характеризуються видовженою формою; наявністю дротів, що стирчать або тягнуться врізнобіч; дивними звуками (цокання годинника, шипіння, виділення газу тощо); світловими сигналами (блимання лампочки тощо). Майже всі вибухові речовини отруйні, чутливі до механічних дій та нагрівання. Маючи справу з вибуховими речовинами, слід бути дуже уважними й обережними. Одна з основних причин нещасних випадків з вибуховими пристроями – грубе порушення елементарних правил безпеки

1.3. Сучасні піротехнічні

Чи згодні ви, що вибухонебезпечні предмети – це не тільки бомби, снаряди, міни, гранати часів Радянсько-німецької війни і саморобні вибухівки?

Новорічні та Різдвяні свята полюбляють і діти, і дорослі. Чомусь побутує думка, що справжнє свято не може обійтись без звукових та світлових ефектів у вигляді феєрверків, петард, салютів. На жаль, рідко хто задумується над тим, яку небезпеку приховують у собі піротехнічні вироби побутового призначення. Іноді свято може закінчитись і таким жахливим феєрверком.

Ці предмети здатні розриватися в руках людини, яка не вміє з ними поводитися. Можливий також інший варіант, коли така річ зроблена з порушеннями технології виготовлення. Така іграшка може призвести до небезпечних і тяжких наслідків. Невміле та неграмотне використання піротехнічних виробів іноді призводить до непередбачуваних ситуацій: палаючі ракети залітають на балкони квартир, розбивають шибки вікон у будинках. Внаслідок необережного поводження з петардами трапляються нещасні випадки, під час яких чимало людей, а особливо дітей, отримують травми очей, опіки рук тощо. На жаль, інколи ці міні-вибухонебезпечні предмети можна побачити і в дитячих руках. Відомі випадки, коли діти залишалися без верхніх або нижніх кінцівок, без очей тощо. Щоб уникнути нещасних випадків, слід точно знати інструкції щодо використання петард у побуті. Займатися цим повинні дорослі люди, які добре розуміють наслідки їхнього неправильного застосування.

КАТЕГОРИЧНО ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ

 користуватися саморобними піротехнічними засобами;

 запалювати бенгальські вогні біля ялинки, при великому скупченні людей, біля дітей у маскарадних костюмах;

 підривати петарди в приміщенні, в покинутих будівлях, біля житла людей;

 цілитися хлопавкою в обличчя, стріляти в легкозаймисті предмети

. РАКЕТНИЦЯ ДЛЯ ФЕЄРВЕРКІВ ПОВИННА ПЕРЕБУВАТИ ЛИШЕ В РУКАХ ДОСВІДЧЕНОГО ДОРОСЛОГО.

Учитель. Можливо, хтось із вас, діти, хоче доповнити щось про піротехнічні засоби

1-й учень. Над виробництвом феєрверків працюють учені-піротехніки. Є навіть ціла наука піротехніка («наука про горіння»). Піротехніка – це складна наука. Вона допомагає детективам знаходити терористів, а будівельникам і гірникам – прокладати дороги. Піротехніки створюють сигнальні ракети й прискорювачі для космічних ракет. Для виготовлення феєрверків, які раніше називали бризками світла, використовують порох.

2-й учень. Чорний порох винайшли в Китаї ще до нової ери, але дуже довго зберігали його формулу в секреті. У XII столітті порох почали використовувати в усьому світі – у гірничій справі та будівництві. А в XIV столітті з нього почали виготовляти запали для гармат і мушкетів. Порох і сьогодні є ідеальною вибуховою речовиною – він займається від однієї іскри. 3-й учень. В Іспанії під час розвантаження піротехнічної продукції на фабриці пролунав потужний вибух. Загинуло 22 робітники, 600 отримали поранення.

4-й учень. Працюючи з порохом у 1867 році, А. Нобель одержав динаміт, що в перекладі з грецької означає «сила». За допомогою динаміту будують дороги, тунелі, добувають вугілля. Використовують його й при виготовленні зброї. Для дітей ця речовина смертельно небезпечна.

Учитель. Вибухонебезпечними можуть бути й балони з-під природного газу, кисню, ацетилену тощо, а також незнайомі вам предмети чи пристрої. Будь-який вибух зазвичай завдає шкоди здоров'ю людини. У кожному будинку є газові плити, які мають інструкцію з використання. Порушення цієї інструкції може призвести до вибуху. Ось чому маленьким дітям заборонено користуватися газовими плитами. Нерідко учні граються з хімічними речовинами, які здатні вибухати. Діти інколи не розуміють, що проводити досліди й експериментувати з невідомою речовиною досить небезпечно. Такі досліди або експерименти дуже часто закінчуються бідою, внаслідок чого, і це в кращому разі, дитина потрапляє до лікарні. Проте відомо чимало випадків, коли ці ігри закінчувалися смертю. Отже, не грайтесь з вибухонебезпечними предметами! Застерігайте від цього своїх товаришів! Пояснюйте їм, що такі ігри вкрай небезпечні!

1.4. Аерозольні балончики

Учитель. Як ви гадаєте, аерозольні балончики, якими ми користуємося в побуті: лак для волосся, засоби від тарганів, освіжувачі повітря – так само є вибухонебезпечними?

 Що може статися, коли люди порушують правила користування ними?

 Ви звертали увагу на те, що пишуть на балончиках, аби попередити біду?

 Чому треба дотримуватися цих застережень?

(Заслуховування відповідей учнів).

На небезпечних предметах, як правило, є такі застережні знаки.

Запам'ятайте їхній вигляд та що вони означають!

КАТЕГОРИЧНО ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:

 підігрівати, розкривати аерозольні балончики, тому що може виникнути пожежа.

 підкидати або кидати з висоти навіть порожні балончики, оскільки, розбившись внизу, вони можуть спричинити також пожежу. Були випадки, що балончик від лаку для волосся довгий час знаходився на сонці, коли господиня взяла в руки, щоб скористатися – він вибухнув.

2. Повідомлення про дитячий Інтернет-ресурс «Веб-простір безпеки»

Державна служба України з надзвичайних ситуацій та Координатор проектів ОБСЄ (Організація з безпеки і співробітництва в Європі) створили Інтернет-ресурс «Веб-простір безпеки» для інформування дітей про ризики та загрози, пов’язані з вибухонебезпечними предметами, на які можна випадково натрапити в Україні. Відео, фото та інші матеріали, розміщені на цьому ресурсі, допоможуть відвідувачам порталу краще зрозуміти правила безпеки в тих ситуаціях, коли вони знаходять залишки минулих воєн та різного роду військові предмети. Також сайт подає поради щодо безпечної поведінки в інших надзвичайних ситуаціях, рекомендує здоровий та активний спосіб життя.

Перегляд: Мультфільму – «Якщо ви знайшли боєприпаси – правила поведінки для дітей»

http://www.osce.org/uk/ukraine/119735

3. Перегляд (на розсуд учителя): Мультфільму – «Якщо ви знайшли боєприпаси – правила поведінки для дітей»

ІІІ. Підбиття підсумку уроку.

Правило 1. Знайшовши підозрілий предмет, не можна:  наближатися до нього;  пересувати його або брати в руки;  кидати, ударяти по ньому;  приносити предмет додому, у табір, до школи. Від найменшого дотику до нього може статися вибух величезної сили.

Правило 2. Негайно повідом міліцію в усній формі, зателефонуй на 101, або

дорослих про знахідку!

Правило 3. Не грайся аерозольними балончиками.

Тест «так чи ні?»

  1. Якщо по дорозі до школи ти знайдеш невідомий предмет, то

а) заховаєш його, а йдучи зі школи, забереш;

б) повідомиш про це дорослих;

в) спробуєш сам розібратися, що це таке.

2. Ацетон, розчинники фарб використовуються:

а) для технічних потреб;

б) для будівництва;

в) для забави;

г) як харчовий продукт.

Запитання на закріплення матеріалу:

 Які ти знаєш вибухонебезпечні предмети?

 Чому вони так називаються?

 Чому вони залишилися в землі після останньої війни?

 Чому інколи важко розпізнати бомби, гранати, міни, патрони, снаряди?  Де на них можна натрапити?

 Що треба робити, побачивши такий предмет?

 Чому до нього не можна наближатися, брати в руки?

 Чому від найменшого дотику до такого предмета може статися вибух величезної сили?

 Коли предмети можуть стати небезпечними?

 Для чого на аерозольних балончиках роблять застережні надписи?

 Як ви розумієте слово «вибухонебезпечний»?.

 Яку небезпеку являють вибухонебезпечні предмети?

 Які ви бачили вибухонебезпечні предмети?

IV. Завдання додому

Учитель. На домашнє завдання вам потрібно скласти розповідь на тему «Моя поведінка і дії на випадок виявлення вибухонебезпечного предмета».

Роздає дітям «Пам’ятку».

Діти, цю «Пам’ятку» уважно перечитайте самі і покажіть її своїм домашнім – батькам, братикам, сестричкам. Запитайте їх, чи вони знають, як поводитись в такій ситуації, проведіть з ними бесіду

Тема: Вибухонебезпечні предмети

Навчальна мета: Ознайомити присутніх із заходами безпеки при виявленні вибухонебезпечних предметів.

Порядок проведення заняття:

1. Організаційний момент – 5 хв.

- перевірка присутніх;

- оголошення теми і мети заняття, питань, які вивчатимуться.

2. Викладення матеріалу теми – 25 хв.

3.Питання, які вивчатимуться:

3.1. Види вибухонебезпечних предметів;

    1. Дії у разі виявлення вибухонебезпечних предметів;

    2. Дії під час терористичного акту.

  1. До вибухонебезпечних предметів належать:

  2. • вибухові речовини — хімічні з'єднання або суміші, здатні під впливом певних зовнішніх дій (нагрівання, удар, тертя, вибух іншого вибухового пристрою) до швидкого хімічного перетворення, що саморозповсюджується, з виділенням великої кількості енергії і утворенням газів.

  3. • боєприпаси - вироби військової техніки одноразового вживання, призначені для враження живої сили супротивника.

  4. До боєприпасів належать:

  5. - бойові частки ракет;

  6. - авіаційні бомби;

  7. - артилерійські боєприпаси (снаряди, міни);

  8. - інженерні боєприпаси (протитанкові і протипіхотні міни);

  9. - ручні гранати;

  10. - стрілецькі боєприпаси (набої до пістолетів, карабінів, автоматів тощо);

  11. • піротехнічні засоби:

  12. - патрони (сигнальні, освітлювальні, імітаційні, спеціальні);

  13. - вибухові пакети;

  14. - петарди;

  15. • ракети (освітлювальні, сигнальні);

  16. - гранати;

  17. - димові шашки.

  18. • саморобні вибухові пристрої - пристрої, в яких застосований хоча б один елемент конструкції саморобного виготовлення:

  19. - саморобні міни-пастки;

  20. - міни-сюрпризи, що імітують предмети домашнього побуту, дитячі іграшки або речі, що привертають увагу.

  21. Зазвичай, при знаходженні серійних мін, снарядів, гранат дорослі негайно викликають фахівців, які огороджують район і знешкоджують небезпечні знахідки. Інша справа – діти. Природна цікавість спонукає їх до небезпечний експериментів. Діти підкладають боєприпаси у багаття, випробують їх на міцність ударами, намагаються розібрати, приносять додому, у двір, до школи. Тому так важливо пояснити вам наслідки подібних дій, навчити правилам поведінки у таких ситуаціях.

  22. У разі знаходження вибухонебезпечного пристрою

ЗАБОРОНЕНО:

- наближатися до предмета;

- пересувати його або брати до рук;

УВАГА! УВАГА! УВАГА! ПАМ’ЯТКА ДЛЯ ВСІХ:

І ДОРОСЛИХ, І МАЛИХ

Більшість терористичних актів, в тому числі за участю терористів-смертників, здійснюється за допомогою вибухових пристроїв. Більшість вибухів відбувається в громадських місцях, на вулицях, в магазинах, автобусах. Крім самого вибуху, серйозну небезпеку також представляє паніка, що при цьому виникає. Рятуючись, люди здатні завдати один одному важкі травми. Тому необхідно усвідомити необхідні правила та порядок поводження при виявленні вибухонебезпечного предмета:

Йдучи по вулиці, звертайте увагу на підозрілі предмети:

  • наявність невідомого згортка в машині, на сходах, в громадському місці тощо;

  • натягнутий дріт, шнур;

  • дроти або ізолююча стрічка, що прикріплена до машини або звисає з-під неї;

  • чужа сумка, портфель, коробка, який-небудь предмет, що опинився поблизу від вашого автомобіля, дверей квартири.

При виявленні підозрілого предмета:

  • не обстежуйте його самостійно;

  • не користуйтеся мобільним телефоном поблизу нього;

  • терміново повідомте про знахідку в міліцію за тел. 101;

  • не накривайте ніяким предметом, не засипайте чи не заливайте і не пересувайте його;

  • тримайтеся від предмета на достатній відстані і краще за перепоною;

  • до прибуття міліції нікого не підпускайте до предмета;

  • не підіймайте паніки. Здійснюючи поїздки в громадському транспорті, звертайте увагу на залишені: сумки, портфелі, згортки та інші «випадково забуті» предмети, в яких можуть знаходитися саморобні вибухові пристрої. При виявленні, негайно повідомте про це водія або працівника міліції. Не відкривайте підозрілі предмети і не чіпайте руками, попередьте людей, які знаходяться поруч про можливу небезпеку.

Категорично забороняється:

  • користуватися незнайомими предметами, знайденими на місці роботи;

  • зрушувати з місця, перекочувати вибухонебезпечні предмети з місця на місце, брати в руки;

  • піднімати, переносити, класти в кишеню або портфель тощо;

  • поміщати вибухонебезпечні предмети в багаття або розводити вогонь над ними;

  • закопувати в землю або кидати у водойми;

  • наступати або наїжджати на них;

  • самостійно приймати спроби їх знешкодити.

Пам'ятайте! Зовнішній вигляд предмета може приховувати його справжнє призначення. Замість камуфляжу для вибухових пристроїв використовуються звичайні сумки, пакети, згортки, коробки тощо. Будь-який предмет, знайдений на сходах або в під'їзді, може становити небезпеку для життя. Будьте пильні і не бійтеся зайвий раз потурбувати міліцію з цього приводу. Своїми правильними діями ви можете врятувати своє життя і життя багатьох людей!!!

  1. Правила поводження з піротехнічними та вибухонебезпечними предметами.

Чи часто замислюємося ми, купуючи феєрверки або петарди, про небезпеку, яку несе необережне з ними поводження? Натикаючись у газеті на чергове повідомлення про жертву піротехнічного виробу і співчуваючи, ми впевнені – з нами такого не станеться. Так, у власній безпеці ми впевнені. Але чи не траплялось нам купувати якоїсь новенької, невідомої піротехнічної іграшки з лотка на вулиці? При цьому нам у голову не приходить вимагати у продавця сертифікат якості на виріб, який є вибухонебезпечним. Ми спокійно спостерігаємо, як діти кидають з балкона петарди під ноги перехожим, або змагаються, хто довше протримає підпалену петарду в руці. Та не лише про піротехнічні вироби піде мова. Кожний рік, частіше – навесні, можна почути через засоби масової інформації про знаходження боєприпасів часів Великої Вітчизняної війни. Земля приховує багато небезпечних знахідок, на які можна натрапити під час прогулянок лісом, походів і стати їх жертвами, навіть не підозрюючи про це. Ніхто не може гарантувати, що у землі під багаттям, розкладеним на лісовій галявині, не ховаються снаряди часів війни. Ще більшу небезпеку таять у собі пошуки металобрухту на покинутих полігонах. До того ж, рік від року зростає вірогідність знаходження вибухонебезпечного пристрою на вулицях міст і селищ. У якості вибухових речовин можуть використовуватись мішки з мінеральним добривом, які при детонації вибухають з великою силою, пластикові пляшки, наповнені вибухівкою.

а) Як правильно вибирати та використовувати піротехнічні вироби

Незалежно від того, в якій країні виготовлено піротехніку, вона не може бути абсолютно безпечною. Тому, обов’язково треба навчитися правильно з нею поводитися. Всі неприємні, а часто і нещасні випадки, які трапляються через піротехнічні вироби - результат неправильного та необережного поводження з ними, порушення елементарних вимог безпеки або використання не за призначенням. Щоб з Вами не трапилося лиха, візьміть за правило серйозно та чітко дотримуватися інструкцій, якими повинні бути забезпечені всі піротехнічні іграшки. Тільки тоді поводження з піротехнікою буде в радість і не завдасть шкоди.

Ви вирішили провести свято з феєрверком? З чого ж розпочати? Звичайно ж з вибору та придбання піротехнічного виробу. Не намагайтеся самостійно виготовити феєрверк у домашніх умовах. Це дуже небезпечне заняття, не варте того ризику, на який Ви наражаєтесь. Не бажано купляти піротехнічні вироби з рук, на базарі. Пам'ятайте, що дешево - не означає якісне, тим більше, коли це стосується Вашої небезпеки та здоров'я. Користуйтеся краще готовими виробами промислового виробництва. У продажу їх немало. Торгівля гарантує Вам продаж якісного товару, який пройшов необхідні випробування та має відповідний сертифікат якості (не соромтеся запитати у продавця сертифікат!). І все ж, купуючи піротехнічні іграшки, будьте уважні та прискіпливі, вибираючи їх. Всі вироби повинні мати докладні інструкції, це більш важливо, якщо Ви зустрічаєте незнайомий виріб. Не отримавши інструкції або кваліфікованої консультації, від покупки краще відмовитись.

Якщо Ваше знайомство з піротехнікою тільки починається, не поспішайте купувати великих та не дуже зрозумілих виробів - вони можуть принести неприємні сюрпризи. Краще перейти до них, маючи досвід поводження з піротехнікою. Вибираючи піротехнічні іграшки, зверніть увагу на їх зовнішній вигляд. Забороняється використовувати вироби, які мають наявні дефекти: зіпсовані, підмочені, з тріщинами та іншими пошкодженнями корпусу або гніту. Продаж піротехнічних засобів має певні обмеження (зокрема, за віком покупця). Купувати піротехнічні вироби мають право виключно дорослі, діти можуть користуватися ними тільки під наглядом батьків (дорослих). Виконуючи підготовку феєрверку разом з дитиною, Ви тим самим навчите її необхідним правилам безпеки та захистите від легковажних витівок з піротехнікою. Після придбання піротехнічного засобу, необхідно завчасно вибрати місце для феєрверка. В ідеальному випадку, це повинен бути великий відкритий майданчик - двір, сквер або галявина– вільні від дерев та будівель. Необхідно уважно оглянути вибране місце: чи немає по сусідству (в радіусі 50 метрів) пожеженебезпечних об'єктів, дитячих садочків з добовим режимом роботи, лікарень, автомобільних стоянок, дерев'яних сараїв, гаражів тощо. Якщо феєрверк проводиться за містом, поблизу не повинно бути опалого листя та хвої, сухої трави або сіна, того, що може призвести до загоряння від випадкових іскор. Ви повинні заздалегідь обміркувати, де будуть знаходитися глядачі. Їм необхідно забезпечити хороший огляд та безпеку, а для цього розташуйте їх на відстані 20-25 метрів від

пускового майданчика, обов'язково з навітряної сторони, щоб вітер не зносив на глядачів дим та неспалені частини виробів. Стоячи осторонь, не тільки безпечно, але і зручно спостерігати за феєрверком: непотрібно високо закидати голову та шукати очами ракету, що улетіла.

Необхідно пам'ятати, що після 23.00, запускаючи феєрверки та застосовуючи хлопавки, ви можете увійти в конфлікт із Законом, заподіявши незручності для оточуючих

людей.

Від розміру майданчика залежить, яку піротехніку Ви зможете застосовувати. Якщо місце задовольняє усім переліченим вимогам, Ви сміливо можете купувати будь-які вироби, які є у продажу. Але, якщо Ваш двір, наприклад малий та незручний, Ви зможете використовувати лише обмежений асортимент іграшок, в основному наземної дії: петарди, хлопавки, вогняні дзиґи, колеса, але ні в якому разі не запускати вироби, що летять догори (ракети, метелики тощо). Використання їх поруч з житловими будинками та іншими будівлями категорично заборонено: вони можуть потрапити у вікно або кватирку, залетіти на горище або дах та стати причиною пожежі. Краще відійти від будинку та знайти більш придатне місце. Не намагайтеся випробувати долю, запускаючи феєрверки у вітряну погоду. За таких умов, «зірочки» мають властивості відхилятися у сторону на значну відстань, а палаючі елементи можуть опинитися на ближніх будівлях та деревах.

Використовуючи піротехнічні вироби, Ви повинні пам'ятати, що горючі речовини та порох, які входять до їх складу - дуже небезпечні. При необережному поводженні з ними або неправильному зберіганні, вони легко розгоряються, що призводить до пожежі.

Тому існують загальні правила, які обов'язково необхідно виконувати:

  • не можна носити піротехнічні іграшки у кишенях;

  • не можна спалювати їх у багатті;

  • не можна розбирати вироби та піддавати їх механічним впливам;

  • не можна працювати з піротехнічними виробами у нетверезому стані;

  • не палити, працюючи з піротехнікою;

  • зберігайте піротехнічні вироби у недоступному для дітей місці;

  • не допускайте відкритого вогню в приміщенні, де зберігаються вироби;

  • зберігайте їх на значній відстані від нагрівальних приладів;

  • пам'ятайте, що піротехнічні вироби бояться вологи - це може позначитись на їх роботі;

  • якщо піротехнічні вироби відсиріли, не сушіть їх на батареях опалення або печах;

  • не використовуйте піротехнічні вироби для бешкетування, застосовуйте їх тільки за призначенням.

Розпочинаючи роботу з будь-якими піротехнічними виробами, уважно ознайомтеся з їх інструкціями та зверніть особливу увагу на вказані для Вас зони безпеки. Не нахиляйтеся над

спусковими приладами під час запуску висотних феєрверків. Запалювання гнітів здійснювати на відстані витягнутих рук. Якщо перший запуск піротехнічного виробу був невдалим (виріб відсирів, був пошкоджений, не спрацював тощо) заборонено підходити до нього, брати руками, повторювати спроби запуску.

При спрацюванні феєрверка можуть виникнути різні фактори, які несуть у себе потенційну небезпеку для оточуючих. Знання цих факторів дозволить значно підвищити безпеку користувачів та оточуючих при виникненні умов, що не передбачені в інструкціях:

  • полум'я або високотемпературний струмінь продуктів згоряння: цей фактор характерний для фонтанів та феєрверків, що рухаються за рахунок реактивної тяги: ракети тощо. Небезпека – у можливості спалаху легкозаймистих речовин, що знаходяться поблизу з феєрверком;

  • елементи виробів, що горять (піротехнічні таблетки, іскри, шлаки): ця небезпека виникає при роботі "римських свічок", салютів та інших виробів, ефект від яких досягається розкиданням на висоті яскравих різнокольорових зірочок. Час горіння зірочок підбирається конструкторами таким

чином, щоб вони встигли згоріти раніше, ніж досягнуть поверхні землі. Тому, якщо, наприклад, розташувати "римську свічку" або салют не вертикально, а під кутом, то зірочки можуть впасти на землю. При спрацюванні висотних салютів інколи має місце падіння зірочок. Звично це є наслідком або недоліком конструкції пускової мортири чи зміною властивостей піротехнічного складу при тривалому або неправильному зберіганні виробів. У неякісних бенгальських свічок інколи відвалюються розжарені шлаки. В домашніх умовах це вкрай небезпечно. Тому, краще Випробувати свічки один раз у безпечних умовах, в якості яких Ви не упевнені. Однак, існують спеціальні види феєрверків, які розкидають іскри й зірочки у поверхні землі в усі сторони. Ці феєрверки дозволяється застосовувати тільки на воді. Видовище, яке вони створюють, надзвичайно вражаюче;

  • вироби чи його елементи, які рухаються за рахунок початкової швидкості викидання або під дією реактивної сили: небезпека полягає у травмуванні глядачів чи нанесення матеріального збитку при зіткненні з виробом чи його елементами. Для забезпечення безпеки, запуск феєрверків, ракет, куль тощо здійснюється вертикально догори поодалік від різних будівель. Конструкція феєрверку не повинна мати гострих кінців і ребер, повинна наділяться захисними ковпачками чи наконечниками. Корпуси феєрверків від маленьких петард до самих великих куль виготовляють з паперу чи застосовують пластмасові деталі, які легко руйнуються. Такі деталі швидко втрачають швидкість і навіть, падаючи з великої висоти, не зможуть нанести шкоди. Для великих ракет окрему небезпеку становить падіння дерев'яної рейки-стабілізатора. Такі ракети дозволяється застосовувати тільки на достатній відстані від глядачів;

  • склад продуктів згоряння: піротехнічні вироби є багатокомпонентними сумішами, які можуть утворювати при згорянні шкідливі (у великій кількості) для здоров'я речовини. У зв'язку з цим, їх дозволяється кликати застосовуватися тільки на відкритому повітрі;

  • звуковий тиск: дуже велика гучність при вибуху феєрверків може виу багатьох глядачів відчуття дискомфорту чи травмувати слуховий апарат. Із збільшенням відстані гучність швидко падає. За межами небезпечної зони гучність звуку не повинна перевішувати дозволеної норми - 140 децибел. Обмеження з гучності актуальні для петард та інших розривних зарядів. У безпосередній близькості від пускових мортир великого калібру звуковий тиск може травмувати незахищені барабанні перетинки.

б) Що треба робити при знаходженні вибухонебезпечного предмету

Під вибухонебезпечними предметами слід розуміти будь-які пристрої, засоби, підозрілі редмети, які здатні за певних умов (або при дії на них) вибухати. Ознаками, за якими можна

визначити предмет як вибухонебезпечний, є характерна форма предмету (видовжена форма снаряду); наявність електричних дротів, що стирчать з предмету або тягнуться до нього; дивні

звуки, які лунають з предмету (цокання годинника, шипіння, виділення газу тощо); світлові сигнали, які подає предмет (мигання лампочки). Практично всі вибухові речовини отруйні,

чутливі до механічних дій і нагрівання. Поводження з ними вимагає граничної уваги і обережності. Одна з основних причин нещасних випадків з вибуховими пристроями – грубе порушення елементарних правил безпеки.

У разі знаходження вибухонебезпечного пристрою ЗАБОРОНЕНО:

  • Наближатися до предмета;

  • Пересувати його або брати в руки;

  • Розряджати, кидати, ударяти по ньому;

  • Розпалювати поряд багаття або кидати в нього предмет;

  • Приносити предмет до дому, у табір, школу.

Необхідно негайно повідомити міліцію або дорослих про знахідку!

При знаходженні вибухонебезпечного пристрою:

  • Негайно (з безпечного місця) повідомте чергові служби органів внутрішніх справ, уповноважені органи з питань надзвичайних ситуацій (тел. 101), міліцію (тел.102);

  • Не підходьте до предмета, не торкайтеся і не пересувайте його, не допускайте до знахідки інших людей.

  • Припинити всі види робіт в районі виявлення вибухонебезпечного предмету.

  • Не користуйтеся засобами радіозв’язку, мобільними телефонами (вони можутьспровокувати вибух).

  • Обгородити. Написати табличку «Обережно! Вибуховий пристрій!». Не наближатись, не підходити.

  • Дочекайтеся прибуття фахівців, вкажіть місце знахідки та повідомте час її виявлення.

Пам'ятайте! Розмінуванням, знешкодженням або знищенням вибухонебезпечних предметів займаються тільки підготовлені фахівці-сапери. Вибухонебезпечні предмети – небезпечні для життя людини.

  • 05.06.2020
  • Основи Безпеки Життєдіяльності (ОБЖ)
  • 5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас
  • Конспект
  • 120
  • 0
  • 1
  • Стежити
  • Поскаржитись

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»