+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Образотворче мистецтво. Проект середньої тривалості. Вербові котики. 3 клас

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Образотворче мистецтво. Проект середньої тривалості «Вербові котики»

Тема: Вербові котики. Поглиблення знань про колір як засіб вираження: відтінки однієї і тієї ж групи кольорів, гармонія кольорів. Кольорові нюанси. Малювання натюрморту «Вербові котики»

Мета: вчити правильно розміщувати малюнок на аркуші, вирішувати композиційну будову малюнка; передавати особливості забарвлення гілки та бруньок; удосконалювати навички роботи олівцем, акварельними фарбами - поглиблення знань про колір як засіб вираження: відтінки однієї і тієї ж групи кольорів, гармонію кольорів та кольорові нюанси; поглибити знання про традиції українського народу святкувати Вербну неділю; розвивати відчуття кольору, увагу, спостережливість, пам’ять; вчити вибирати головне, співпрацювати у групі; розвивати лідерські якості; виховувати вміння побачити красу природи, любов до нашого народу, його традицій, минулого і сучасного

Обладнання: гілочки верби з бруньками (котиками), малюнки, зразки робіт, підбір віршів, прислів’їв, загадки, оповідання про вербу, матеріали та інструменти для малювання, альбом – посібник «Образотворче мистецтво», 3 клас, Бровченко А. В.

Завдання проекту :

Формувати в учнів уявлення про композиційну будову малюнка;

Створити натюрморт.

Розвивати в дітей дослідницький підхід, відчуття кольору, увагу, спостережливість, пам’ять ;

Ознайомити з зображенням вербових котиків художниками;

На основі народних традицій формувати у школярів уявлення про вшанування верби українським народом.

Ознайомити з творами про вербу в літературі.

Розширити і поглибити знання учнів про найдавніше церковне свято, традиції нашого народу щодо святкування Вербної неділі

Навчити презентувати свою роботу.

Ключове питання: Чи навесні появляються вербові котики?

Тематичне питання: Чи люблять люди малювати вербові котики?

Змістовні питання:

Як передавати особливості забарвлення гілки та бруньок

Що відомо людям про вербу

Шанування людьми рослин: що говориться про вербу у народній творчості.

Які є твори в образотворчому мистецтві із зображенням верби.

Які є твори про вербу в літературі (вірші, оповідання)

Кінцевий результат:

Створення композиції «Вербові котики».

Глибоке засвоєння матеріалу.

Формування навичок роботи в групах.

Виявлення лідерів в колективі.

Формування навичок працювати з додатковою літературою

Уміння вибирати головне.

Уміння презентувати.

Навчальні предмети: образотворче мистецтво, курс Основи християнської етики, народознавство.

Форма проведення: урок - презентація

Термін виконання: 1 тиждень

ЕТАПИ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУ

І етап. Стратегія проекту

Визначається тема, мета, навчальні предмети, зміст яких задіяно, вид проекту, його тривалість.

ІІ етап. Планування проекту.

Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою

ІІІ етап. Реалізація проекту.

Розподіл обов’язків між членами груп

Практична діяльність груп

Самостійна пошукова діяльність

Аналіз та обробка інформації

Виготовлення освітнього продукту: створення дитячої презентації, колективної композиції

ІV етап. Підсумок проекту

 

Урок – презентація

І. Організаційна хвилина. Перевірка готовності до уроку.

ІІ. Активізація навчальної діяльності.

1. Розгадування слова

· Перша буква у слові квітень друга;

· Друга – у слові неділя друга;

· Третя – у слові дряпанка друга;

· Четверта – у слові образ друга;

П’ята – у слові Паска друга

 

в

е

р

б

а

2. Розповідь з елементами бесіди.

- Яке велике свято наближається?

Останню неділю перед Великоднем називають Вербною… У цей день святять вербу. Верба - одна з найулюбленіших дерев у народі. Цвіт верби - це прекрасне і зворушливе диво природи. Ці вербові прутики на Вербну неділю освячують у церкві. Зранку на богослужіння сходяться всі: і старі, і малі, бо ” гріх не піти до церкви, як святять вербу.”

Повертаючись додому, били зустрічних, промовляючи… Не я б’ю, верба б’є, за тиждень - Великдень, уже недалечко червоне яєчко.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Читання вірша М. Хоросницької «Вербна неділя»

Тоненьким прутиком

з вербовим котиком

себе вітаємо

легеньким дотиком...

Радісну звістку

собі говоримо,

що день великий

не поза горами,

що вже за тиждень

буде Великдень

2. Розповідь учителя

- До Великодня готуються заздалегідь. Неділя за тиждень перед Великоднем називається Вербною, Шутковою або Квітною. Цього дня у церквах освячують лозу або вербу, що нагадує нам урочистий в'їзд Ісуса Христа до Єрусалиму..

У Вербну неділю християни освячують вербу, легенько б'ють один одного вербовими гілками, примовляючи; "Не я б'ю, верба

б'є, віднині за тиждень Великдень". Вважається, що освячена верба повинна зберігатися вдома цілий рік. Чим же пояснюється така популярність верби? Очевидно, її красою, значною користю, яку приносить вона людям, невибагливістю. На початку весни, коли всюди ще лежить сніг, а дерева тільки прокидаються від зимового сну, на вербі з'являються пухнасті котики, схожі на маленьких курчат. Вони блискучо-білявим усміхом випромінюють не тільки тепло і ласку, а й запах весни. Зацвіла верба, кажуть у народі, -- прийшла весна. Верба, як І калина, є своєрідним символом нашого народу. Це ніжне дерево миле й дороге серцю українця. З давніх-давен люди вірили, що воно охороняє людину і її житло від злих духів і пожеж, береже худобу.

Про вербу, як і про калину, складено багато пісень, прислів'їв. "Без верби і калини нема України" - саме в цьому прислів'ї найбільш влучно виражене ставлення українців до цього дерева...

У цьому ви переконаєтесь, гарно попрацювавши на уроці.

Сьогодні ви намалюєте натюрморт, а презентувати будете його у творчих групах , розповідаючи про вербу.

ІV. Робота над темою уроку.

1. Розглядання гілочки верби (форма бруньок, колір гілочки, котиків)

2. Уявлення про композиційну будову малюнка (розміщення на аркуші, добавлення композиційних елементів – вази і т. п.)

3. Перегляд демонстраційного матеріалу з коментарем вчителя

4. Поетапне виконання композиції вчителем,

- Вербову гілочку ми малюватимемо сьогодні не пензликом, а ... квачиком. Запитаєте, що це таке? Клаптик тканини, згорнутий у конус і обв'язаний ниткою. Квачиком малюємо так само, як і звичайним пензликом, Для малювання необхідно приготувати фарби -- акварельні або гуашеві, баночку з водою, білий або кольоровий папір -- аркуш довільних розмірів та форми (альбом для малювання).

Для виготовлення квачика необхідно:

а)взяти м'який квадратний клаптик тканини;

б) згорнути його так, щоб він набрав форми конуса;

в) обмотати цей конус ниткою та зав'язати.

Квачик для малювання готовий.

5. Перегляд таблиці з поетапним зображенням композиції.

6. Поглиблення знань про колір як засіб вираження: відтінки однієї і тієї ж групи кольорів, гармонію кольорів та кольорові нюанси;

7. Практична діяльність учнів.

8. Індивідуальна допомога учням

9. Презентація робіт.

1. Поділ на творчі групи

- Подумайте, як ви будете презентувати свою роботу. Пропоную поділитися на творчі групи.

1 група - читці – прочитають вірші;

2 група - науковці – розкажуть про вербу – рослину: її походження, умови росту, властивості, використання людьми;

3 група - теологи розкажуть про Вхід Ісуса в Єрусалим

4 група - мистецтвознавці розкажуть, які художники зображували;

5 група – - народознавці - підберуть прислів’я , легенди, народні прикмети

6 група –актори інсценізують казку про вербу О. Бердника

7 група - музиканти виконають гаївку «Вербовая дощечка»

2. Презентація творчих груп:

1 група - читці – прочитають вірші;

Вербові котики

Ніжним котикам вербовим

Справила весна обнови --

Сірі кожушки м'якенькі,

Щоб було їм уночі

Тепло так, мов на печі,

Щоб зненацька холоди

Не принесли їм біди.

 

І. Калинець "Квітна неділя".

Квітна неділя

Ми на сонечко святе

маємо надію:

все росте, все росте

у квітну неділю:

сонце засвітило --

базьки розпустились!

Бо лоза звістує --

вона свято чує,

що вже недалечко

свячене яєчко:

крашанки, крапанки,

скробанки, дряпанки,

писанки, галунки --

сонячні пустунки!

Лоза б'є, лоза б'є,

делікатно, ґречно.

І хоч в мене сила є --

не велить сердечко:

лозу ж посвятили --

базьки розпустились.

 

Вербова гілка зацвіла 
У мене на столі, 
Як символ сонця і тепла, 
Що сховані в гіллі.
Як знак зеленої весни, 
Котра ще в далині. 
Як знак, що щастя сад ряснить 
Даровано мені. 

2 група - науковці – розкажуть про вербу – рослину: її біологічну класифікацію, умови росту, властивості, використання людьми;

Верба - це дерево є символом нашої держави України, це ніжна, гнучка, міцна й цілюща рослина.

Танідоносні, деревинні, плетивні, волокнисті, фарбувальні, медоноснілікарськідекоративні, фітомеліоративні і кормові рослини. 

Верба... Кому доводилось подорожувати берегами Дністра, той не міг не помітити численні вербові зарослі. Верби, як незрадлива сторожа, охороняють плеса Дністра. Близько чотирьохсот видів верб ростуть на нашій планеті, тридцять з них припадає на Україну.

Верба біла

Верба гостролиста

Верба ламка

Верба попеляста

Верба козяча

Верба вушката

Верба тритичинкова

Верба п'ятитичинкова

Верба пурпурова

Верба прутовидна

Верба плакуча

Раніше ними обсаджували дороги й городи, ставки й береги, левади та греблі.

Здавна на Україні творці музичних інструментів використовували легку, дзвінку, голосисту і гнучку вербову деревину для виготовлення кобз, бандур, які впродовж багатьох поколінь у руках народних митців возвеличували дух вільнолюбства, звитяжної боротьби за соціальне та національне визволення, прославляли відданих Батьківщині героїв.
Вербова деревина здавна використовувалась і для виготовлення меблів, дерев'яних ложок. Збирався колись чоловік у дорогу, обов'язково брав із собою вербову ложку. Нерідко ложка на Запорізькій Січі слугувала для перевірки добровольця. Запрошували його до гуртової каші, де кожен виймав свою ложу. Хто не мав саме вербової ложки, того запідозрювали як ворога, який намагався пробратися в козацький табір. 
Верба - дерево цілюще. Настій з вербової кори знищує температуру. Вербова кора, застосовується при ревматизмі, простудних захворюваннях, головному болі, при розладах шлунку.

Усі види верби являють деяку цінність як корм для тварин. Листки й молоді пагони більшості її видів добре поїдаються дрібною рогатою худобою, особливо козами. Велика рогата худоба також добре або задовільно поїдає гілки і листя верб. Вважають, що саліцин, який міститься в листках і корі, діє сприятливо на здоров'я тварин. Листки верби містять протеїн (20-29 %), клітковину (7-25 %), жир (2,б-8,5 %).

Лозу верби використовують для плетіння кошиків, меблів.

3 група - теологи Як символ увійшло дерево і в християнські вірування. Тиждень перед Великоднем називається Вербним. На Вербній наділі вербу освячують у церкві. Освячену вербу зберігали за образами, як збавительку від різних недугів.

Саме такого дня Ісус востаннє увійшов до Храму Божого. Дорогу йому встеляли пальмовими гілками (його вітали, як справжнього царя), В Україні пальми не ростуть, тому люди, щоб відзначити цей день, ставили у своїх оселях вербові гілочки.

В останню неділю Великого Посту Церква святкує урочистий вхід Ісуса Христа в Єрусалим. А напередодні, в суботу, велике чудо сотворив Господь у Віфанії — воскресив Лазаря, який уже чотири дні лежав у гробу. Більшість людей знали і вірували в чудо й чекали приходу Його в Єрусалим до свята Пасхи.
Начальники іудейські, фарисеї і книжники, сповнені злості й заздрості, вирішили вбити Ісуса Христа. Вони дали розпорядження повідомити, коли Він прибуде в Єрусалим.
Відаючи, яка участь чекає на Нього в Єрусалимі, Господь повідомив учням своїм, що скоро почнуться Його страждання, проте разом з ними вирушив до Єрусалима. Наблизившись до міста, де на нього чекала смерть, Господь сказав своїм учням: "Ідіть у село, яке перед вами; знайдете прив'язане осля, що на нього ніколи ніхто з людей не сідав. Відв'яжіть його і приведіть. Коли ж вас хто спитає: "Нащо відв'язуєте?", відкажіть йому так: "Господь потребує його" (Лук. XIX, 30, 31).
Вони виконали Його прохання і, пославши свій одяг на осля, посадили на нього Ісуса.
Його зустрічало багато народу. Люди з пальмовим віттям вийшли до Нього й вітали: "Осанна! Благословенний, хто йде в ім'я Господнє! Цар Ізраїлів!"
Як відомо, кінь є символом війни, бо на війну воїни вирушали на конях, а осел є символом миру, бо він придатний лише для роботи у мирні часи. Іудеї чекали царя-завойовника, але вся проповідь Ісуса Христа була про царство миру на землі.

4 група - мистецтвознавці покажуть, як зображували вербу художники.

 

Ігор і Ольга Ліпунови «Верба»; Токарєв В.Ф. «Весняні квіти»

Борис Тазетдінов «Верба» 1998 р. Воробйова Ольга. «Квітень»

5 група – народознавці - підберуть прислів’я , легенди, народні прикмети;

Раніше давно-давно люди старались копати криницю під вербою, вербовою гілочкою визначали, в якому місці можна копати криницю, рибаки намагались ловити рибу поблизу місця, де над річкою схилилась верба

Існує повір'я: якщо верба квітне взимку, то відбудуться важливі перемоги у житті людей і держави. Вербова сопілка наділялася магічними якостями: гра на ній тримає вкупі всю череду худоби, а якщо перед цим вмочити сопілку в джерельну воду — корови даватимуть багато молока. Вербовим віником обмітали стіни хати, щоб все недобре виміталося з неї. 

"Дарма верба, що груш нема, аби зеленіла". Однак в народі кажуть про вигадників, тих, хто любить розказувати небилиці: "у нього на вербі груші ростуть". Але в давнину, можливо, цей образ використовували у значенні багатства іі благополуччя, про що свідчить народна пісня: "У нас верби груші родять, у нас дівки в злоті ходять" (веснянка). На позначення чогось неправдоподібного вживають вислів про золоту вербу: "Куди не кинь, скрізь золоті верби ростуть". У народі відомий також образ щеплених на вербі яблук, які й отримали назву "верблянки"".

«Не той не косар, що забув косу, а той не косар, що забув вербове барильце з водою». 

«Де срібліє вербиця, там здорова водиця»

Без верби і калини нема України

"Де срібліє вербиця - там здорова водиця

Наші пращури вважали вербу священним деревом. Під час буревіїв кидали проти вітру вербову гілку - вона, мовляв, зупинить бурю - такі магічні властивості має

6 група – актори інсценізують легенду про вербу О. Бердника

ВЕРБА ТА ВОДЯНИЙ ЦАР ( О. Бердник)
                                         (Художник П. Фролов)
Жила колись в нашому краю дівчина рідкісної вроди. Безліч юнаків і поважних чоловіків пропонували їй серце, багатство та славу, здобуту в боях чи у важкій праці. Та дівчина відмовляла всім лише тому, що була закохана в свою вроду, завжди дивилася на себе в дзеркало й зі смутком повторювала:

- Невже колись пропаде ось таке чудо? Невже злиняють брови, потьмяніють очі, зморщиться шкіра й стану я згорбленою бабою.

А коли приходили женихи, вона вимагала:

-  Подаруйте мені вічну красу, тоді я покохаю вас. Хто здобуде таємницю нев'янучої молодості, той стане моїм обранцем.

Роз’їжджалися у всі кінці світу женихи, шукаючи еліксиру юності для самозакоханої діви. Всюди побували вони: в підземеллях алхіміків, в заморських краях, в чаклунських оселях, проте ніде жаданого еліксиру не знаходили. Багато хто з них наклав головою в далеких мандрах.

Якось сиділа діва над озером, дивилася в дзеркальне плесо, милуючись собою, і розчісувала буйні коси. І закохався в неї водяний цар. Виплив з ковбані, обережно наблизився до красуні, щоб не злякати її, і тихенько покликав, зітхаючи:

- Ти не бійся мене, діво прекрасна. Я цар водяний!
Затуманеним поглядом ковзнула вона по плечах, вкритих лускою, по зеленому волоссі, кивнула привітно:

- Бачила я вас перебачила, царю водяний? Які тільки женихи до мене не сваталися. Ти ще красунчик порівняно з деякими. Не лякаюся тебе,— кажи, чого бажаєш?

—  Покохав  я тебе, діво, міцно й  навіки.  Не  зустрічав такої краси ні з-поміж русалок моїх, ні між тих дівчат, що купаються у володінні моєму.  Будь мені  за дружину, зроблю тебе царицею водяного царства.  Все для тебе зроблю,  чого зажадаєш, бо силу маю велику.

І стрепенулася дівчина.

—  Все можеш зробити?

- Так! Наказуй!

—  Чудово,— загорілася діва, замисливши, одначе, обдурити водяного  володаря. — Буду   твоєю,   але...   зроби   так,   щоб   вічно  мій прекрасний   образ   відбивався  у  дзеркалі   твоїх   вод,  щоб  з   року в рік він ставав усе гарніший і гарніший...

Нахмурився цар, замислився. Зрозумів, що дала йому діва підступну загадку, ошукала його. Бути вічно молодою, бути відображеною в озері й разом з тим не йти до нього? Але слово було сказане, гідність володаря вод не дозволяла йому відмовитися під обіцяного.

- Буде так, як ти зажадала,— зітхнув цар. — Вічно твій чарівний образ буде відбиватися в цьому озері,  але станеш ти плакучою вербою — деревом прегарним і замисленим. Цілуватиму я коріння твоє, що купатиметься у водах моїх, буду ніжити коси зелені хвилями буйними...
Так заявилося в нашому краю нове славне дерево — верба плакуча…

7 група –музиканти розкажуть, які пісні є про вербу та проспівають пісню «Вербовая дощечка»

А що вже пісень про вербу складено, то й не злічити. Це "Ой, у полі верба, холодна вода", "Вербова дощечка", "Хилилися густі лози, відкіль вітер віє", "Ой, чия то верба, ой чия то вишня?", "Ой ти вербо зелененька", "Ой, вербо, вербо, кучерява" та багато інших.

Виконання пісні "Вербова дощечка"

Вербовая дощечка, дощечка,
По ній ходить /Насточка (2)
Де ти Насте /бувала (2)
Як діброва /палала (2)
Решетом воду /носила, (2)
Та й діброву /гасила (2)
Ой ходила /леліла (2)
На всі боки /гляділа (2)
Звідки няньо /приїде (2)
Що Настусі /привезе (2)
Привезе їй /хусточки (2)
З подільської/сторони (2)
На всі боки /гляділа (2)
Звідки милий /приїде (2)
Звідки милий /приїде (2)
Що Настусі /привезе (2)
Привезе їй /чоботи (2)
Козацької /роботи (2)

V. Підсумок заняття.

1. Бесіда

- Що цікаве було на уроці? У якої групи матеріал про вербу був найцікавішим? Так, вибрати неможливо, бо було дуже цікаво слухати всіх.

2. Перегляд малюнків і виправлення помилок.

3. Оцінювання робіт

4. Створення колективної композиції «Вербові котики».

5. Прибирання робочого місця : Є закон один у нас – чистим залишати клас

 

Джерело:

Матеріали взяті з Інтернет ресурсів

Опис документу:
Мета проекту: поглибити знання про традиції українського народу святкувати Вербну неділю; розвивати відчуття кольору, увагу, спостережливість, пам’ять; вчити вибирати головне, співпрацювати у групі; розвивати лідерські якості; виховувати вміння побачити красу природи, любов до нашого народу, його традицій, минулого і сучасного.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Українська мова у професійній діяльності державних службовців. Публічна комунікація»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн
590 грн