Навчальний проект 8 клас. Шукаємо вихід із сміттєвих лабіринтів

Опис документу:
Мета проекту: формувати активну соціальну позицію; виховувати екологічну культуру особистості, почуття особистої відповідальності за охорону довкілля, любові до рідного краю. Сприяння виробленню активної життєвої позиції, прагненню до здійснення громадянських дій - залучення учнів до практичної діяльності з розв'язання проблем навколишнього середовища місцевого значення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Глевахівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Шукаємо вихід із сміттєвих лабіринтів с. Глевахи

Проект виконав:

                                                                                8А клас

                                                                                Науковий керівник:

Кожевнікова М.Л.

2013-2014н.р

Паспорт проекту

Номінація

Навчальний проект

Автор проекту

8а клас

Назва проекту

Шукаємо вихід із сміттєвих лабіринтів с. Глевахи

Мета проекту

формувати активну соціальну позицію; виховувати екологічну культуру особистості, почуття особистої відповідальності за охорону довкілля, любові до рідного краю. Сприяння виробленню активної життєвої позиції, прагненню до здійснення громадянських дій - залучення учнів до практичної діяльності з розв'язання проблем навколишнього середовища місцевого значення.

Строки проекту

початок вересень 2013, завершення січень 2014

                                                                              

Перелік шкільних навчальних предметів

географія, природознавство, українознавство, історія

Клас та вік учнів, які брали участь у проекті

8 а клас, 13-14 років

Короткий опис проекту

Виховувати в учнів дбайливе гуманне і духовне ставлення до природи, яке викликає яскраві і позитивні емоції, де кожний учень спроможний бачити і усвідомлювати себе частиною світу природи.

Завдання проекту

виховання розуміння сучасних екологічних проблем України й світу, усвідомлення їх важливості, актуальності і універ­сальності;

розвиток умінь приймати відповідальні рішення щодо проблем навколишнього середовища, оволодіння нормами еко­логічно грамотної поведінки;

подолання споживацького ставлення до природи;

навчати учнів різним уміння і навичкам, збагачуючи їх знаннями про природу.

Основні питання проекту

Чи станемо на варті власного майбутнього?

Чи є вихід із сміттєвих лабіринтів у нашому селі Геваха?

Використання учнями інформаційно-комунікаційних технологій у процесі реалізації проекту

створювали презентації, публікацію; використовували програми Word, PowerPoint,; вивчали додатковий матеріал (наукові статті, фото, малюнки) з мережі Інтернет; переглядали відео фільми у YouTubе

Використання вчителем інформаційно-комунікаційних технологій для зацікавлення учнів

перед початком проекту використання програми Word, Excel, PowerPoint; документами, Пикаса для роботи з фотоматеріалами

Дидактичні матеріали

пам'ятки учням

також було використано схеми, фото, малюнки з завданнями та запитаннями

Основні результати, одержані учнями у процесі реалізації проекту

Працюючи над цією темою, ми дізналися багато цікавого. Наведемо приклади. У землі не гниє бляшанка 50 років, поліетиленовий пакет - 200років. У сухих звалищах папір не розкладається десятиліттями, спалений же папір – черговий внесок у негативні зімни клімату, розвиток парникового ефекту. Вторинна переробка однієї тонни паперу зберігає близько 30 тис. літрів води і 2,3 м3 простору на звалищах. Старий папір можна використати і на присадибній ділянці. Подрібнений і внесений у грунт, він поліпшує його структуру і сприяє підвищенню врожайності.

Ви знаєте, що до природи є лише один вхід –з боку доброти. Головне правило, якого ми мусимо дотримуватись, - не шкодити природі. Адже природа дає нам красу, радість, здоров’я. А чи знаєте ви, скільки сміттєзвалищ та засмічених територій у нашому селі?

Так, дуже багато. Нами проведено рейд – перевірку чистоти села і ми виявили , що побутовим сміттям забруднено багато території селища

ДЕВІЗ ПРОЕКТУ

«Якщо б кожна людина на клаптику землі своєї,

зробила все, що вона може, яка прекрасна була

б наша Земля»

Оцінювання проекту

відбувалося у декілька етапів:

1.Самооцінювання роботи учнів в проекті 

2.Оцінювання учнів групою 

3.Оцінювання вчителем продуктів проекту

4.Підсумкове оцінювання роботи учнів у проекті: після опрацювання всіх бланків учитель виставив підсумкову оцінку всім учням, що були задіяні у проекті.

Фоторепортаж

Див. додаток

Етапи  реалізації:

  • - підготовчий (1 місяць)

  • засідання активу класу (вивчення інформаційного банку даних проектного навчання , анкетування учнів) – голови комісій.

  • класні збори ( визначення теми і мети , створення робочих груп , визначення проблем за допомогою «мозкового  штурму») - учні .

  • - формуючий ( 1 тиждень)

  • засідання координаційного центру та робочих груп класу ( висування гіпотез , розробка планів роботи та графіків заходів);

  • планування очікуваних результатів

  • - виконавчий:

  • здійснення проекту;

  • робочий аналіз процесу виконання , результатів , причин успіхів та невдач;

  • аналіз вирішенні завдань, обговорення ефективності досліджень.

  • - підсумковий :

  • формування висновків;

  • - звітний :

  • надання усних і письмових звітів;

  • демонстрація практичної частини проекту;

  • аналіз роботи груп і окремих учасників.

  • - впроваджувальний :

ВСТУП

Екологія – це новий образ мислення. Якби кожна людина за мить до того, як викинути сміття у лісі, чи вилити у річку відходи, замислилась про наслідки своїх дій, то кожна б почувала себе відповідальною за підтримання гарної якості довкілля та усвідомила, що екологічний вибір – це головним чином, вибір політичний. Якби ми всі були громадянами у повному розумінні цього слова, то можна було б з деякою певністю дивитись у майбутнє. Нашій матеріалістичній цивілізації необхідна нова ідеологія. Чому б екології, як новому мисленню, не стати одним із догматів сучасного гуманізму.

П’єр Агесс

Третя світова війна почалася. Вона ведеться проти природи, і природа відступає. Природний світ помирає. Він помирає швидко. Настільки швидко, що, якщо тенденція збережеться, природа не буде мати здібності підтримувати складні форми життя, такі, як існування людини.

Ми повинні подивитися на сучасний світ іншими очима. В його основі – твердження, що наука, техніка та промисловість в змозі створити рай на землі. Домислюється, що наш світ не дуже пристосований до нашого життя, і, щоб його зробити більш відповідним, людина повинна його систематично трансформувати в залежності від своїх потреб.

Сучасна людина фактично обожнює саму себе. Але вона – фальшивий бог. Те, що створено нею на землі, - не рай, а страхіття, до якого вона сама адаптується все в меншому ступені і яке вже не в змозі задовольнити його соціальні, психологічні, духовні та естетичні потреби…

Наш світ перетворюється на світ для роботів, а не для живих істот.

Едвард Голдсміт

Було б неправдою говорити, що проблема сміття нова. Якось в одній з

телепередач про сліди перебування первісних людей було показано купу

сміття завдовжки кілька десятків метрів, заввишки 2-3 і завширшки кілька

метрів. Вона складалася з черепашок молюсків, які люди колись видобували

у сусідній водоймі і з'їдали, викидаючи рештки через плече. Так потроху

і набралося близько тисячі тонн... А що, як не сміття, залишене

попередніми поколіннями, є одним з головних об'єктів підвищеної

цікавості археологів!

Якщо сучасним археологам доводиться сутужне, бо слідів минулого не так і

багато, то їхнім послідовникам, мабуть, буде набагато легше. Придивіться

до рис. 35, на якому показано поперечний розріз типового збірника

твердого міського сміття. У великих спорудах такого типу накопичуються

не тисячі, а мільйони кубічних метрів найрізноманітніших речей, які

потрапляють туди не тільки з квартир, а й з підприємств міста.

Навчальною ціллю нашого проекту є:

формувати знання про природу свого краю, своєї країни, дати уявлення про вплив діяльності людини на стан екології, оцінити екологічний стан навколишнього середовища і запропонувати заходи його покращення, готувати учнів до дорослого життя з точки зору патріота і еколога у виконанні соціальної ролі, розвивати пам’ять, мовлення, уміння висловлювати свою точку зору, розвивати навички роботи з різноманітними джерелами інформації, уміння узагальнювати та систематизувати матеріал, виховувати почуття відповідального господаря своєї землі, любов і дбайливе ставлення до природи. Проект згуртовує дітей, навчає.

Методи дослідження: емпіричне дослідження.

Наукова новизна та практична значимість отриманих результатів: Проблема твердих побутових відходів зовсім не нова. ЇЇ масштаби глобальні, і миритися з ними неможливо. Як відомо, руйнівний вплив людини на навколишнє середовище, врешті-решт, відбивається на здоров’ї самої людини. За даними лікарів, стан здоров’я населення Київської області - незадовільний. У порівнянні з попередніми роками, кількість зареєстрованих хворих незмінно росте. Більше, ніж раніше населення скаржиться на хвороби органів дихання, кишково-шлункового тракту, системи кровообігу, статевої системи, цукровий діабет та онкологічні хвороби.

Основні етапи та технології по утилізації твердих побутових відходів

Комплексна система управління твердими побутовими відходами передбачає наступну схему розв’язання проблеми з їх утилізацією:

  • роздільний збір небезпечних компонентів твердих побутових відходів;

  • скорочення відходів;

  • вторинна переробка відходів;

  • спалювання відходів;

  • захоронення твердих побутових відходів.

Виконуючи вимоги Законів України "Про відходи" та "Про загальнодержавну програму поводження з токсичними відходами" в нашій державі з 2001 року організовано роботу по прийманню особливо небезпечних високотоксичних компонентів твердих відходів:

  • акумуляторів та батарейок;

  • люмінесцентних ламп.

Але їх мережа ще недостатньо розвинута.

Під скороченням відходів ми розуміємо не тільки зменшення їх загальної кількості, але й зменшення їх токсичності та інших шкідливих властивостей.

Суттєвого скорочення твердих побутових відходів на сучасному етапі можна досягти виконуючи триєдину задачу:

  • Видалення з твердих побутових відходів небезпечних токсичних компонентів (акумулятори, батарейки, люмінесцентних ламп.) через відокремлене їх збирання.

  • Видалення з твердих побутових відходів через відокремлене збирання відходів будівництва та будівельного сміття.

  • Скороченням відходів паперу та пластику, які є домінуючими компонентами в твердих побутових відходах, складаючи 40-45% від їх кількості.

Для цього необхідно:

  • Зменшити вагу та об’єм паперової та пластикової упаковки товару.

  • Використовувати оптимально необхідну кількість матеріалів на упаковку товару.

  • Використовувати тару багаторазового використання або таку, яку легко переробити.

  • Віддавати перевагу упаковці, для виготовлення якої використовували екологічно чисті матеріали.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України №668 "Про програму використання відходів виробництва і споживання" здійснюємо вторинну переробку твердих побутових відходів, яка передбачає виконання наступних задач:

  • Відбір компонентів, які можна використати в якості вторинного матеріального ресурсу.

  • Відбір органічних компонентів твердих побутових відходів (залишки харчових продуктів, очисток овочів та фруктів, тощо) для компостування.

  • Відбір залишків лаків, фарб, клеїв, пластмас, пластику та інших продуктів органічного синтезу для високотемпературного піролізного спалювання.

  • Відбір відходів, які не піддаються спалюванню

Твір «Чистота нашого міста»

Що зробити, щоб в нашому місті завжди панувала чистота? Щоб навколо не валялися недопалки, фантики, пластикові упаковки? І щоб мешканці нашого міста не дихали димом та пилом?

Я вважаю, що для чистоти в місті, звичайно, багато робиться. Щоранку на роботу виходять двірники, замітають вулиці, двори, сквери та парки. Потім сміттєвози вивозять відходи з кожного контейнера, з кожного під'їзду. Уявляєте, що було б, якби всього цього не робили? Місто просто потонуло б в опалому листі, пляшках, обгортках, зламаних речах та кухонних очистках!

Інша справа, що двірники працюють, а інші городяни додають їм роботи. Невиховані люди кидають сміття де попало, мимо урн. Таких людей, на жаль, багато. От місто і виглядає брудним, засміченим.

А от якщо кожна людина перестане жбурляти на асфальт недопалки, кидати на газони порожні упаковки, «ховати» в кущах пластикові пляшки, то в місті стане чисто. Як за помахом чарівної палички! Але так має чинити кожен городянин. Не треба кивати один на одного та говорити: «А чому я? Нехай сусід дбає про чистоту!». Потрібно зробити своїм особистим правилом дотримання чистоти не тільки у себе вдома, але й у місті. Чистота нашого міста залежить від совісті кожного його мешканця.

Думаю, якщо кожен городянин буде думати про екологію, то не буде в місті сміття. І не тільки центр міста, а навіть околиці стануть чистими. А також вдасться вирішити й інші проблеми екології міста. Наприклад, поменшає диму із заводських труб і вихлопів автомобілів, що забруднюють повітря в місті. Або отруєних вод від заводів та фабрик, які псують воду в річках та джерельцях нашого міста. Головне - не буди байдужим та зробити те, що в наших силах.

    Завжди приємно гуляти по чистих і привітних вилуцях свого селища. Але останнім часом це рідко коли вдається. Відусіль можна знайти купи різного сміття, будь то центр села, чи останні кутки далеких вулиць. Мені інколи стає дуже соромно за тих людей, які так беззтактовно вчиняють - просто викидуючи зайві речі або сміття під дерева чи навіть на саму дорогу. Люди, схаменіться! З такими темпами ми перетворимо селище  на справжнє сміттєсховище! Ви ж цього не хочете? Тому, борімось разом зачистоту нашого рідного куточка!

Оксана Жужельська

CМІТНИЧКИ!!!!!
Це кошмар якийсь. В понеділок їхала на роботу, звернула увагу на зупинку в центрі!!!!Там просто свинарник. Інших слів не доберу. Пляшки, стаканчики, пачки від цигарок. потім помітила, що абсолютно такий самий безлад робиться і в лісі.

Пропозиції:
-ЗМІНА МЕНТАЛІТЕТУ!!!!В першу чергу треба щоб самі оржівці захотіли жити в чистоті. Як же ви не розумієте?Це ж ВАШЕ селище, чому за вас хтось має прибирати?Невже так важко дотримуватися чистоти?
-СМІТНИЧКИ!!!Їх треба поставити срізь, де ступає нога молоді в першу чергу. Можливо з часом люди привчаться і кидатимуть смітя в урни.

Щоб уникнути захаращення території біля школи і в селищі, учні школи в рамках Проекту «Шукаємо вихід із сміттєвих лабіринтів» організовують трудові десанти. Діти ставляться до школи як до свого власної домівки, тому прибирання проходить завжди весело та завзято. Вони власним прикладом показують турботливе ставлення до місця, в якому живуть. Силами учнів школи випущені агітаційні листівки для мешканців селища, де у простій та цікавій формі показана небезпека забруднення навколишнього середовища, доведено, що чисто не там, де прибирають, а там, де не смітять.

Робота колективу учнів та вчителів школи над цими проектами створила єдину модель розвитку добра, в результаті чого учні навчились:

- популяризувати благодійність через різну тематичну спрямованість;

- бути толерантними;

- планувати свою роботу, передбачаючи реальний результат;

- допомагати та вибачати один одному;

- бути чуйними і милосердними до ближнього;

- видавати шкільні газети, буклети, що містять цікаву і необхідну інформацію для читача-однолітка;

- залучати громадськість до співпраці;

- бути особисто причетним до збереження природи та популяризації культури, мови, традицій та обрядів.

До реалізації макропроекту долучилися всі учні школи, вчителі, батьки, яким не байдуже милосердя, доброта, чуйність, співпереживання, підтримка у важку хвилину, юо це найкращі риси українських людей. Бо ми – українці!

Найбільша цінність макропроекту полягає в тому, що очі дітей випромінювали величезну любов, а серця їх переповнювала радість. Радість від того, що вони багато чому навчились, але найголовніше – поділились з усіма тими, хто цього потребує, частинкою своєї душі і серця. Бо уваги і тепла не буває забагато.

Очікувані результати реалізації проекту

  1. Розвиток життєвих компетенцій учнів;

  2. Набуття навичок дослідників;

  3. Розвиток почуття милосердя, доброти;

  4. Вироблення вмінь самостійно працювати з додатковою літературою, систематизувати матеріали, робити висновки;

  5. Розвиток умінь працювати в команді;

  6. Удосконалення вмінь презентувати результати досліджень;

  7. Формування активної життєвої позиції.

  8. Створення сприятливих умов для залучення всіх учнів школи незалежно від віку, але об’єднаних добром і милосердям, до доброчинності.

Що робити , або як робять інші? - без штрафів ніяк!!!

Лауреат Нобелівської премії з економіки Елінор Остром у книзі “Керування спільним” стверджує, що одним з необхідних елементів існування суспільства є покарання за порушеня правил.

Практик, багаторічний прем’єр-міністр Сінгапуту Лі Куан Ю у своїх мемуарах, в розділі присвяченому перетворенню міста на одне з найчистіших у світі підтверджує спостереження теоретика: «Ми почали з виховання наших людей. Після того, як ми переконали більшість з них, ми стали видавати закони, щоб карати меншість людей, котрі навмисно порушували правила».

Підтвердження маємо і в нас. Люди накидають знову і знову в місцях, начисто прибраних двірниками чи ентузіастами-волонтерами. А потім події розвиваються за

теорією розбитих вікон. Лише п’яниця чи невиправний нахаба кине пляшку або папірець на чистий тротуар, але багато хто це не вагаючись зробить, якщо вважатиме, що тут «все одно брудно».

Якихось пару століть тому вулиці західноєвропейських міст були завалені сміттям і залиті помиями. І не в останню чергу саме високі штрафи за накидання сміття докорінно змінили ставлення до чистоти багатьох європейських народів. І не лише європейських.

«Класика жанру», вже згаданий Сінгапур, який на момент проголошення незалежності 45 років тому був надзвичайно брудним:

«Сміття, бруд, безлад і сморід від гниючих залишків їжі перетворили багато частин міста в нетрі», - описує стан міста у вже цитованих мемуарах Лі Куан Ю.

Одним з елементів «перетворення Сінгапуру на країну першого світу» були штрафи за сміття.

За недопалок чи папірець, кинутий на вулиці, сінгапурець мав заплатити штраф, що сягав місячної зарплати. А зараз це одне з найчистіших і найзеленіших місць планети штраф за кинуте сміття там перевищує 600 доларів США.

У більш м’якій формі, але тим самим шляхом рухається більшість міст та країн Європи й Північної Америки.

В ІТАЛІЇ ШТРАФ ЗА КИДАННЯ СМІТТЯ НА ТРОТУАР МОЖЕ СЯГАЄ 154 ЄВРО, А ЗА ВИКИДАННЯ НЕ ПОСОРТОВАНИХ ВІДХОДІВ – 300 ЄВРО.

В Латвії штраф за викидання сміття у місті доведеться платити від 100 до 1000 доларів США. Навіть у сусідній Білорусі розмір штрафу за кинуте на вулиці сміття – до 50 доларів, а в Грузії – 28 доларів для громадян і 113 доларів – для юридичних осіб.

Можливо, це вихід і для нашого сеища?!!!

Деякі думки односельців:

М.Славомир:

Зі сміттям буде краща ситуація, ніж з курінням, з кількох причин:
1) Штрафи за куріння низькі, не кажучи вже що на перший раз порушник може обійтися "попередженнями".
Будь-які низькі штрафи - це абсурд.
2) Наркозалежність курців. Людина, яка хоче курити, часто ні на що не зважає, бо фізично залежна від цигарки. Натомість залежності від кидання сміття не існує, тому ті, хто має звичку свинячити, не так сильно привязані до цієї звички.
Щоб було менше хабарів і більше офіційних штрафів, звичайно, потрібна буде активність громадян. Якщо закон приймуть, тисячі людей, які боряться за чистоту своїх міст, будуть довбати міліцію запитами, публікаціями тощо, вимагаючи виконувати закон. І більшість населення цих людей підтримуватиме.

З.Вячеслав

І все ж особисто я вважаю, що потрібно боротись не за штрафи, а за те, щоб люди не смітили. Штафи можуть бути засобом для досягненням мети, але аж ніяк не самою метою.
Проблема в тому, що у нас часто мета підміняється засобом - ввели штрафи і всі одразу задоволені - активісти отримали моральне задоволення, можливість написати звіт грантодавцю, депутати - чергову можливість пропіаритись під час чергових виборів і т.д. І якось всі забувають подивитись, чи досягли власне мети, чи ні.

Ось візьмемо, до прикладу, штафи за паління в громадських місцях. Їх вводили як засіб, щоб якщо не зліквідувати, то хоча б суттєво зменшити випадки такого паління. І що? Наскільки я зрозумів - навіть Ви погоджуєтесь з тим, що цей засіб не спрацював. Але я чомусь ні разу не чув думок типу: "Якщо штрафи це лише засіб і цей засіб не працює, то чи потрібні взагалі нам ці штрафи?".

Щ.Юрій

Є ще "ефект розбитих шибок" - більше смітять там, де вже й так засмічено. Звичайно, будуть і такі, як той хлопець, який кинув недопалок на щойно прибрану галявину - але їх буде менше. Стереотип/рефлекс виробляється не відразу, але з часом таки виробляється.
Наприклад, я знаю під'їзд, де старенька бабуся багато років доглядала за ліфтом, тримала в чистоті, прикрашала якимись квіточками та іншими картиночками, вирізаними з поштових листівок. Воно хоч і трохи кічево виглядало - але, як на мене, щоб у такому ліфті насмітити й нагадити, треба бути більшою падлюкою, ніж у звичайному ліфті, який вже тут подертий, тут обписаний і там обпалений.

Ніщо в природі не зникає безслідно,

крім навколишнього середовища

Л.Сухоруков

Позакласний захід з екології на тему: Моє село – моя маленька БАТЬКІВЩИНА

Моє село Глеваха – моя маленька БАТЬКІВЩИНА

Епіграф «Людина — творіння природи, вона існує в природі, підкорена її законам, не може звільнитися від неї, не може — навіть в думці — вийти із природи».

П. Гольбах

Мета. Вчити аналізувати, робити висновки на основі власних спостережень за довкіллям, вчити користуватися власним досвідом. Розвивати спостережливість за тваринним та рослинним світом, уміння виділити головну думку. Виховувати почуття любові до прекрасного, любов до рідного краю, людей та життя, а також почуття людяності, ввічливості, доброти.

Обладнання. Плакати, таблиці, книги, кольорові фотознімки із зображенням краси природи рідного краю, фотознімки товтри Самовитої, комп’ютер, кінофільм.

План проведення

1.      Оголошення теми, мети.

Учитель. Тема сьогоднішнього заняття «Охорона природи» або «Екскурсія екологічною стежкою рідного села».

Мета цього заняття як і мета гуртка в цілому багатозначуща. Але скажу дуже просто: хочу навчити вас розуміти красу природи, робити для неї добро любити її. Хтось, можливо, про себе подумав: «Та це ми знаємо ще з молодших класів». Згодна, але з роками стаєте дорослішими ви і стають іншими ці ж самі поняття і розуміння. Учителі молодших класів посіяли в ваших душах, в ваших юних серцях зерна любові до природи. Згодом вони проросли і перетворилися в молоді паростки. І так хочеться, щоб ці паростки з роками стали могутніми деревами. А для цього що потрібно робити? Звичайно, для цього їх слід поливати, підживлювати.

Отож, надіюся, що сьогоднішнє наше заняття стане для вас отією життєдайною вологою, яка підживить ті паростки, що вже проросли в ваших серцях і допоможе їм стати могутніми деревами краси, добра, любові до природи.

Епіграфом заняття будуть слова відомого французького філософа Поля Гольбаха.

Ведучий: У пресі дедалі частіше з’являються публікації про те. що вирубуються ліси, міліють ріки, замулюються озера, зубожіє Світовий океан, пустелі поглинають родючі землі.

Ведуча: За підрахунками вчених за 3,5 століття з Планети безповоротно щезли сорок шість видів ссавців і дев’яносто чотири — птахів.

Ведучий: Викиди в атмосферу становлять на рік понад 200 млн тонн окису вуглецю, близько 46 млн тонн двоокису сірки та 53 млн тонн окису азоту. Це дуже небезпечні отруйні речовини.

Учитель. Сьогодні ми з вами будемо подорожувати по екологічній стежці нашого краю, ми зупинимось  на 3 станціях: 1 – «Водойма», 2 – «Самовита», 3 – « Мішаний ліс».

  • Станція  « Водойма».                                    

Демонструються кадри з науково-популярного фільму “Малі річки України”5-7хв.із першої частини.

Учитель. Через наше село протікає р. Смотрич. А чи відомо вам, що існує легенда про річку? Тож послухайте (учениця зачитує).

-         Чи потрібно нам оберігати річку.

-         Якщо так, то від кого і чому?

Ну а зараз ми перевіримо на скільки добре ви знаєте мешканців нашої водойми.(Учням роздаються гербарії, малюнки, діляться на 2 групи).1 група визначає рослини, що ростуть біля нашої річки, 2 група – тварин, що мешкають у нашій річці.

І  завершити  подорож по цій станції я хочу такими віршованими рядочками:

I читець:

Рятуємо чисте повітря.

Рятуємо воду

В морях, в океанах.

В малих і великих річках

І ті, що зникають, у полях, у лісах, у лугах

II читець:

Рятуємо злаки. А потім рятуємо квіти Рятуємо світанки від кіптяви, гару й димів. Рятуємо тишу, щоб в тиші мовчати й радіти Рятуємо вулицю від голосних двигунів.

III читець

Рятуємо землю. А потім рятуємо небо.

Рятуємо мрії. Кохання солодкий мотив.

Рятуємо ніжність… Від кого рятуємо? Від себе.

Поки ще не пізно і можна хоч щось зберегти

  • Станція Самовита.                            

На столі виготовлена з гіпсу товтра,  звертаю увагу учнів на неї.

Учень зачитує повідомлення про товтру Самовиту як пам’ятку природи загальнодержавного значення.

Розповідь супроводжується демонстрацією фотографій /слайдів/ природи рідного села, товтри.

На екран проектується титульна сторінка «Червоної книги України».

Диктор:

Знов над плесом.

Наче лось на кризі.

Застигну – хоч і криком закричи.

Вже сон-трава давно в «Червоній книзі»,

В «Червоній книзі» родичі-сичі.

Рослини товтри Самовитої занесені до Червоної книги….(Учениця зачитує)

Учитель: Перед вами титульна сторінка Червоної книги України, а чи знаєте ви , чому Ч. кн. так називається? Чи всі рослини заносять до Ч. кн..? Які ще рослини, крім вище сказаних , що ростуть у нас занесені до її списків?

Перегляд кадрів із Ч. кн..( рослини Хмельниччини).

І  завершити  подорож по цій станції я хочу такими віршованими рядочками:

Учениця.

 В Червону книгу ми занесли

Світ неповторний та чудесний,

Що поступово вимирае,

Давно рятунку в нас благае.

Невже в майбутньому на світі

Не будуть зеленіти віти 

Верби, берізки, горобини

I диво-дівчини калини.

Невже ми більше не побачим,

Як б1ля річки верби плачуть.

Як розцвітають на майданах

Високі красені- каштани.

Ми всі господарі природи,

Тож збережемо її  вроду!

I читець:    Все на землі, все треба берегти:

І птаха, й звіра, і оту тварину.

Не чванься тим. що цар природи ти.

Бо. врешті, ти – лише її частинка.

II читець:

Так. частка – невелика і залежна. Цю істину сприймай беззастережно. Якщо береш, то треба віддавати. Коли й надалі хочеш царювати.

Учитель. Отож, вимирає, гине природа України, а разом із нею гине українська душа.  Не даремно були написані слова:

Якби краса душі людини,

Могла природи досягти,

Тоді б ніколи ми не знали 

Ні  сліз,ні  горя,ні  б1ди.

(Під час читання цитати  звертаю увагу учнів на кольоров1 фотознімки із зображенням фотографій рослин із Ч.кн., що розміщені в компютері).

Погляньте на ці фото, вдивіъся в досконалість цих квітів і постарайтеся зрозум1ти, що якби наші з вами душі були такими ж прекрасними і бездоганними, то не було б, можливо, отого «Списку жертв

природи»,ні сліз, ні горя, ні біди.

А тому цю красу потрібно рятувати.

  • Станція «Мішаний ліс»

Проект «Врятуймо природу»або «Скарги природи»

Проект: творчий, вирішення проблеми, колективний, довготривалий.

Мета: аналіз екологічного стану довкілля,

Розвиток почуття відповідальності за ставлення до природних об’єктів, за поведінку та дію в  довкіллі.  Розвиток творчих здібностей  учнів.

Завдання: написати скаргу від імені природи, природних об’єктів(лісу); знайти шляхи вирішення даних проблем; реалізувати проект.

Учні діляться на 2 групи.

1 група- «екологи – дослідники».

2 група – «бюро розслідувань».

«Екологи – дослідники».

1.Запитання:  чи є у предмета вашого дослідження підстави для скарг?

  • На що може поскаржитись даний об’єкт?

  • Кого він звинувачує  у своїх негараздах?

  • Які прохання можуть у нього бути?

  • Діти, напишіть скаргу!

2.Коли у вчителя буде вже кілька скарг, він збирає «бюро розслідувань».Учні приймають рішення

3. Усі разом пропонують і обговорюють заходи, знаходять шляхи їх вирішення.

Підсумок.

Гра «Можна — не можна».

Учитель. Тепер давайте зробимо підсумок нашому заняттю. А для того, щоб ви мене переконали, що наше заняття гуртка не пройшло марно, давайте проведемо гру «Можна — не можна».

(Учитель швидко ділить клас на дві команди).

Гра полягає в тому, що одна з команд буде називати, що можна робити для природи, друга — що не можна. Учасники то однієї, то іншої команд по черзі називатимуть свої варіанти правил поведінки в природі . Програє та з команд, гравець якої першим зупиниться. Отже, почали.

(Або вивішують папірці на дерево).

{Гра «Можна — не можна»).

Можна:

1-й учень. Саджати квіти, дерева.

2-й учень. Охороняти рідкісні рослини.

3-й учень. Обгороджувати мурашники.

4-й учень. Прибирати місце відпочинку.

5-й учень. Милуватися красою природи.

6-й учень. Підгодовувати птахів.

7-й учень. Розумно збирати лікарські рослини.

8-й учень. Спостерігати за тваринами.

Не можна:

1-й учень. Ламати гілки деревам.

2-й учень. Обдирати кору дерев.

3-й учень. Рвати багато квітів.

4-й учень. Руйнувати гнізда.

5-й учень. Смітити в лісі.

6-й учень. Ловити метеликів.

7-й учень. Вбивати живе.

8-й учень. Руйнувати павутиння.

Учитель. Перемогла дружба. Це дуже приємно, бо означає, що ви засвоїли хоча ще прості, але такі важливі правила поведінки в природі.

Але все ж таки, я думаю, що найкращим підсумком нашому урокові буде пісня, яку ви розучили на уроках музики «Не рубай тополю…». Зараз я попрошу, щоб ви її заспівали. Проте наголошу: на уроках музики ви розучували як правильно співати, а от сьогодні вдумайтеся в зміст слів цієї пісні.

 Пісня «Не рубай тополю…».

1. Край дороги не рубай тополю

Може та тополя твоя доля,

 Твоя доля світла тополина,

 Наче пісня журавлина. :

Не рубай тополю, — 2 р.

Бо зустрінешся з бідою,

 Не рубай тополю — 2 р.

 Краще принеси ти їй води.

2. Не ламай калину біля хати,

Бо вона заплаче, наче мати.

 І впадуть на трави, на шовкові.

 Серця сльози колискові

Не рубай калину, — 2 р.

 Бо вона в житті єдина,

Не рубай калину, — 2 р.

Краще їй онуків принеси.

3Не стріляй у птаха на світанні,

Може, то любов твоя остання,

 Може, то кохання білий лебідь,

Що летить крізь сни до тебе.

Не стріляй у птаха,

Не губи ти крила,

Твоє щастя прилетіло.

Не стріляй у птаха, — 2 р.

Краще з ним у небо полети.

Учитель. Пам’ятайте! Людина, яка любить тварини  і   рослини,   завжди  добріша,  людяніша,   милосердніша. Людина починається з любові, а любов з дитинства. З таких ось як ви, юних, чистих, сповнених енергії і життя.

Особисто мені ви нагадуєте перші підсніжники, які ледь-ледь визирнули з-під весняного снігу, радіють сонцю і весні. Вони не знають, що їх чекає попереду: що, можливо, прийдуть люди, потопчуть чи зірвуть їх, чи станеться щось інше. Але запам’ятайте одне: як би там не сталося,

Жити — це не просто жити,

Щоб життя, як поле перейти,

Треба, щоб із рук родило жито 

Палаци виростали й сади.

Адже недаремно кажуть, що людина не марно прожила свій вік, якщо вона збудувала дім, виростила дітей, посадила дерево.

Домашнє завдання.

Учитель. Ваше домашнє завдання: у кожного з вас вдома є батьки, брат чи сестра, бабуся і дідусь. Так от, коли сьогодні прийдете з школи, знайдіть кілька вільних хвилин і розкажіть своїм рідним все те, що почули на нашому занятті. Нехай і в їхніх серцях оживуть оті паростки Краси, Добра, Любові, про які ми згадували на початку уроку; нехай і вони сповнять свої душі прекрасним почуттям краси, добра та любові до природи.

Мені дуже хочеться вірити, що після сьогоднішнього уроку душі ваші стануть добрішими, серця теплішими і ви назавжди запам’ятаєте, що

Земля — не рабиня наша, а мати,

Сонце — не вітчим наш, а рідний батько,

Ліси — наші брати, ріки — сестри,

Дощі, вітри, сніги мусять бути добрими гостями,

А ми на своїй планеті 

не тимчасові мешканці, а мудрі господарі.

Воскресайте, камінні душі.

Розчиняйте серця і чоло,

Щоб не сказали про вас грядущі:

їх на землі не було.                     

Результати дослідження та обговорення

 

У процесі виконаної роботи було встановлено, що методами боротьби з сміттям у сеищі є його збирання і поховання на полігонах, тимчасове зберігання біля підприємств, і навіть утилізація переробка сміття, для одержання вторинної сировини.

Щороку до світі випускають близько 100 тис. видів хімічних речовин та щороку до цього списку додається тисяча нових. Хімікати поширені у світі, їх можна знайти у продуктах харчування, косметиці, дитячих іграшках.

Коли ми купуємо, наприклад, мило, крем для особи, ліків чи колготки - можна бути впевненим у цьому, що у собі вони містять хімічні речовини. Їх додають в різновиди товарів у тому, що надати приємний запах чи вбити бактерії, змінити колір чи очистити поверхню.

Небезпечні здоров'ю сполуки можна знайти у повсякденно використовуваних виробах як-от миття, лаки, фарби, меблі, килими, іграшки, одяг, тканини, косметика, фармацевтичні препарати, комп'ютери, телевізори, продуктів харчування, тощо. Тобто хімічні сполуки всюдисущі, вони є повітря, воді, продукти, грунті, осадах i живих організмах. З іншого боку, їх знаходять у тканинах, крові й грудному молоці покупців, безліч тварин на планеті. У сільське господарство хімікати є широко застосовуваним способом боротьби з бур'янами, комахами, хворобами рослин, паразитами і бактеріями (таблиця 2).

Таблиця 2. - Зміст різних хімічних речовин, у відходах

Види відходів

Види хімічних речовин

>ПЛАСтик

>Хлорорганические сполуки, органічні розчинники в ємностях з ПВХ

ПЕСТИЦИДИ

хлорорганічні сполуки,фосфорорганические сполуки

ЛІКИ

органічні розчинники і опади, сліди важких металів

ФАРБИ

важкі метали, барвники, розчинники, органічні опади

>АККУМУЛЯТОРні БАТАРЕї

важкі метали

>МАШИНне МАСЛО, БЕНЗИН

олії, феноли та інші органічні сполуки, важкі метали, аміак, солі кислот, каустичну соду

>МЕТАЛи

важкі метали, барвники, солі абразивних покриттів, олії, феноли

шкіра

важкі метали

>ТЕКСТИЛЬ

барвники, містять важкі метали, хлорорганічні сполуки

Вплив хімічних сполук на дозволить відбуватися різними шляхами: шляхом вдихання, за хорошого контакту з шкірою та у шляхом ковтання (з їжею). Після вступу у організм хімікати розподіляються різноманітні ділянкам організму, де відбувається їх метаболізм, котрі можуть супроводжуватися перетворенням цих речовин як і менш токсичні, і у більш токсичні, ніж вихідне з'єднання.

Діти піддаються впливу шкідливих хімічних речовин за певних умов:

вживають для харчування забруднені продукти;

п'ють забруднену води і напої;

грають у забруднених зонах;

мають доступом до шкідливим хімічних речовинах, що зберігаються неналежним чином;

допомагають дорослим у проведенні сільськогосподарських робіт.

Таблиця 3 - Забруднення середовища проживання і можливі здоров'я

Основні забруднювачі

Можливі порушення здоров'я

Важкі метали, свинець, кадмій, цинк.

>Расстройство біосинтезу гемоглобіну, зміна захисних механізмів організму.Функциональние і органічні порушення серцево-судинної системи.Интоксикация центральної нервової системи. Розлади психіки.Функциональние порушення печінки, нирок, шлунково-кишкового тракту. Нагромадження в організмі свинцю (в кістках, крові, сечі), відставання фізичного розвитку дітей, до летального результату.

Пари металевої ртуті, її неорганічні і органічні сполуки. Ртуть

Нагромадження в організмі ртуті (у мозку, серце, легких, нирках, печінки,селезенке, підшлункову залозу, м'язової тканини, крові, молоці, спинномозковій рідини, волоссі).Нервно-психические порушення, підвищення загальну захворюваність. Діти - гіпертонія, підвищена ураженість зубів карієсом.Необратимие поразки центральної нервової системи та мозку.

Оливи, феноли

Збільшення загальну захворюваність, респіраторні захворювання

>Углеводороди, в т. год.бензапирен

Роздратування дихальних шляхів, поява нудоти, запаморочення, сонливість. Зниження імунологічної активності організму.

Як очевидно з таблиці особливо небезпечні надають важкі метали, викликаючи поразки практично всіх систем органів, особливо страждає нервова система і органи дихання. Так само небезпечні стічні води та фекальні стоки міст. Особлива небезпека у разі пов'язані з можливістю епідемій інфекційних захворювань.

У нашій країні рік викидається 104 кг. відходів на людини. Цю цифру міг би зменшуватися якби людина не допомагав забруднювати наше село. Людина викидаючи сміття в неналежному місці не замислюється про наслідки своїх дій. Тоді цей сміття містить весь букет тих речовин, що є токсичними в людини.

У і місті веде боротьбу з несанкціонованим викидом сміття. У таблиці 4 представлені основні міри покарання на таку діяльність.

Таблиця 4. - Адміністративні правопорушення проти екологічну безпеку, довкілля.

Назва статті

Адміністративна відповідальність.

15.21. Порушення порядку використаннялесочного фонду.

Накладення штрафу у вигляді від п'яти до тридцяти базових величин, на індивідуального підприємця - від 10 до 100 базових величин.

15.30. Забруднення лісу й до іншийдревесно-кустарниковой рослинності

Забруднення побутовими відходами - штраф у вигляді до 20 базових величин

15.48. Забруднення атмосфери

Штраф від 4 до 20 базових величин.

15.51. Забруднення вод

Штраф від 4 до 20 базових величин.

15.58.Разжигание багать в заборонених місцях

>Влечет попередження або накладання штрафу до 20 базових величин.

15.63. Порушення законодавства РБ про відходах

Штраф від 20 до 50 базових величин.

15.2 Порушення вимог екологічну безпеку

Штраф від 10 до 40 базових величин.

Уповноважені особи можу складати протоколи і накладати штраф на порушника екологічну безпеку довкілля. Якщо ми із Вами будемо акуратно належить до природи, вона довго радувати наш очей гарними пейзажами, чоловік у праві контролювати за свої вчинки т. до це збільшить йому його тривалість життя.

Список використаних джерел

1. СП 2.1.7 1038-01 "Гігієнічні вимоги до влаштування та змістом полігонів для твердих побутових відходів ".

2. СП 3183-84 "Порядок накопичення, транспортування, знешкодження і поховання токсичних промислових відходів ".

3. Бутягин В.А. Планування та благоустрій міст. - М.: Стройиздат, 1989.

4. Довідник під редакцією А.Н. Мирного. Санітарна очистка та прибирання населених місць - М.: Стройиздат, 1985.

5. Колбовскій Є.Ю. Екологія для допитливих, або Про що не дізнаєшся на уроці. - Ярославль: "Академія розвитку", "Академія До", 1998.

6. Небель Б. Наука про навколишнє середовище: Як улаштуванні світ: У 2 т. - М.: Мир, 1993.

7."Гуманітарний екологічний журнал" (http://www.ln.com.ua/~kekz/human.htm).

8.Інтернет-журнал "Натураліст" (http://proeco. visti.net/naturalist).

9. Інтернет-проект "EcoLife" (http://www.ecolife.org.ua).

10.Библиотека учебников по экологии - http://window.edu.ru/window/library

Проведено анкетування учнів з метою з’ясування їх ставлення до природи, її стану та охорони.

Що ж показало анкетування?

1.У переважної більшості учнів ставлення до природи позитивне, менше з них ставиться до неї нейтрально, і жоден – негативно. 

2. Переважна більшість учнів часто буває на природі з метою відпочинку з друзями (в середньому 84,4%), незначна кількість учнів (у середньому 7,4%)– слухають птахів, і збирають квіти (в середньому 5,8%). Висновок: основна мета перебування учнів на природі – відпочинок.

3.На запитання «Чи залишаєте після себе сміття?», лише учні 9-го та 10-го класів завжди його залишають після відпочинку (відповідно 11,1). Більшість учнів взагалі його не залишає . Висновок: вцілому учні залишають після себе сміття після відпочинку на природі.

4.На запитання  «Куди діваєте сміття?» відповіді розподілились таким чином: «забирають з собою» – 40,4% «залишають на місці», 11,4% «викидають в кущі» – 15,5% «спалюють» – 32,7% .Довідково (викинута пластикова пляшка розкладається більше ніж за 100 років, а спалена в багатті – виділяє значну кількість шкідливих речовин). 

Висновок: учні переважно залишають сміття на місці, викидають в кущі, або спалюють його

5.На запитання «З яких причин не робили зауваження тим, хто смітить?» 84,0% учнів відповіли, що «самі такі»,; «страшно» робити зауваження, 30,1% учнів

Висновок:  учні смітять, але серед них мало  байдужих до засмічення.

10.На запитання «Чи задоволені станом довкілля у Вашому населеному пункті?» відповіли «так» – максимально (52,9%) учні 7-го класу ,  38,9% – 9-го та 29,4% – 10 – 9,1%,

11.На запитання «Що потрібно зробити для покращення стану довкілля в Вашому населеному пункті?» більшість (41,2%) учнів 7-го класу переконана, що потрібно «просвіщати», 9-го – «штрафувати», а 10-го – «починати з себе»; переважна більшість (61,5%) надала перевагу варіанту – «починати з себе», а 9-го (54,5%) – «штрафувати».

 Висновок: вцілому учні переконані, що потрібно населення просвіщати,самому потрібно не бути байдужим, а частина їх переконана, що дієвими можуть бути лише крайні заходи  – накладання штрафів.

12.На запитання «Чи знаєте про наслідки забруднення довкілля?» відповіді розподілились таким чином: «так» – учні 7-го класу – 94,1%, 9-го – 100%, 10-го – 76,5% «ні» – лише деякі учні відповіли «мені байдуже».

Висновок: не дивлячись на те, що певна кількість учнів є байдужою до наслідків забрудненняОтже, результати анкетування, які можна з великою долею вірогідності екстраполювати на інші навчальні заклади, показали, що є певні проблеми та потреби в екологічній освіті та вихованні учнівської молоді, їх ставленні до навколишнього природного середовища та поведінки в ньому. 

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інноваційна методика творчо-пізнавальної діяльності особистості: «Rory’s Story Cubes» »
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.