Навчальні ігри в логопедичній практиці

Опис документу:
Посібник містить добірку навчальних ігор для роботи з дітьми старшого дошкільного та молодшого шкільного віку з метою формування та вдосконалення навичок читання та письма. Матеріал, що пропонується в збірці допоможе педагогам перетворити серйозні процеси читання та письма на цікаву гру, що сприятиме кращому засвоєнню навчального матеріалу. Рекомендовано для вчителів - логопедів, вихователів ДНЗ , вчителів початкових класів та батьків .

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Навчальні ігри

в логопедичній практиці

смт Широке

Укладач: Ковальова Наталія Дмитрівна, вчитель-логопед, спеціаліст вищої категорії, педагогічне звання «старший учитель».

Рецензенти:

Федорченко Л.Х., завідувач навчально-методичним відділом спеціальної педагогіки ДОІППО.

Пелепенченко Н.Д., голова Дніпропетровської обласної методичної асоціації вчителів- логопедів, спеціаліст вищої категорії, педагогічне звання «вчитель-методист».

Посібник містить добірку навчальних ігор для роботи з дітьми старшого дошкільного та молодшого шкільного віку з метою формування та вдосконалення навичок читання та письма.

Матеріал, що пропонується в збірці допоможе педагогам перетворити серйозні процеси читання та письма на цікаву гру, що сприятиме кращому засвоєнню навчального матеріалу.

Рекомендовано для вчителів - логопедів, вихователів ДНЗ , вчителів початкових класів та батьків .

Передмова

Гра є провідною діяльністю дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Майже все життя дитини минає в ігровій діяльності. Тому доцільно навчальні заняття наповнювати грою, але грою не заради розваги, а грою, що вимагає складних розумових операцій, аналізу та синтезу. Гра дасть змогу дитині опанувати основи грамоти. Враховуючи складність звукових спостережень, навчання в добукварний період потрібно організовувати так, щоб діти сприймали його в ігровій формі, не перевтомлювались, щоб воно не викликало негативних емоцій.

Уся навчально-виховна робота з рідної мови з дітьми повинна ґрунтуватися на принципі гра –навчання, гра – виховання, тому що у цьому віці гра для дітей – серйозна діяльність. Заняття, на яких діти опановують звукову систему рідної мови, необхідно перетворювати на цікаві вправи ігрового характеру.

Гра знімає нервове перевантаження. Саме завдяки ігровим формам занять вдається залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати змогу дитині відчути успіх, повірити в свої сили.

Гра є дієвим інструментом, за допомогою якого можна зацікавити учнів, викликати інтерес до того матеріалу, що вивчається.

Тому в своїй роботі я використовую різноманітні навчальні ігри.

Збірка має три розділи:

I розділ – ігри добукварного періоду

II розділ – ігри букварного періоду

III розділ – ігри післябукварного періоду

Ігри добукварного періоду сприяють розвитку у дітей вербальної пам’яті, словникового запасу, фонематичного слуху, розвивають уявлення дітей про складову структуру слів та навички звуко-буквеного аналізу та синтезу.

Ігри букварного періоду допоможуть розвинути у дітей зорово-просторові уявлення , зорову увагу та пам'ять, сприятимуть розвитку зорово-буквеного гнозису.

Ігри післябукварного періоду рекомендую використовувати для розвитку мовлення дітей та творчого мислення.

I РОЗДІЛ

ІГРИ ДОБУКВАРНОГО ПЕРІОДУ

Зловіть п’ять слів

Учитель називає п’ять слів (наприклад: олівець, зошит, ручка, вчи­тель, навчання) для того, щоб учні зловили ці слова (плеснули в долоні) у реченнях, які він буде називати.

Речення можуть бути такі:

1.Упорядкуй все, щоб були готовими зрання олівець, ручка і зошит — все, що потрібно для навчання.

2.Будь чемним і привітним — пам’ятай це всюди і завжди. Як до класу заходить учитель, привітай, із місця вставши.

Пари слів

Звертаючись до дітей: - Я назву кілька пар слів.

Ви маєте запам’ятати слова в парах.

Потім я назву якесь з перших слів, а ви пригадаєте його “пару”.

кицька – молоко

хлопчик - машина

стіл - пиріг

зошит - олівець

школа – учень

музика - радіо

Трапляється — не трапляється!

— Діти, станьте рядком. Я говоритиму, а ви уваж­но слухайте. Якщо таке буває — залишайтеся на місці, коли ж ні — присідайте.

  • Вовк блукає лісом.

  • Вовк на дереві сидить.

  • У каструлі чашка вариться.

  • Кицька на даху гуляє.

  • Човен по небу пливе.

  • Собака на даху гуляє.

  • Дівчинка малює дім.

  • Дім малює дівчинку.

  • Миша полюбляє сир.

  • Мати поїхала на базар.

  • Кіт купив ковбасу.

  • Рибка лежить на сковорідці

  • У курки дві ноги.

  • У слона чотири ноги.

  • Курка менша від гиндика

  • Хліб дорожчий ніж тістечка

  • Вночі веселка грає.

  • Онук молодший від дідуся.

  • Дідусь навчається у школі.

  • На лузі крокодил пасеться.

  • Цап дає молоко.

  • Дівчинка пере сукню.

  • Собака їсть траву.

  • Кролик їсть травичку.

  • Вночі йде дощ.

ПЛУТАНИНА

Пінгвіни — мешканці пустелі,

Вужата дуже люблять дині,

Шофери знають смак в малині,

Верблюди плавають на крижині,

Хлоп’ята юрмлять в конюшині,

Ведмеді їздять на машині,

Повільно ходить черепаха,

Колючий Лев у траві таїться,

їжак могутній не віда страху,

Полює на нього лисиця.

Нема ні складу тут, ні ладу...

Згадай слово

Я називатиму ознаки якогось предмета, а ви вгадайте, про що мова.

Круглий, великий, гумовий, легкий... (М’яч)

Темна, велика, низька, дощова... (Хмара)

Холодна, чиста, прозора, стрімка... (Вода, річка)

Білий, пухнастий, холодний, рипучий...(Сніг)

Блакитне, чисте, безхмарне, прозоре...(Небо)

Добра, хороша, рідна, лагідна, дорога...(Мама)

Вгадай слово

Визначіть за діями, яке слово загадано:

Сходить, світить, гріє... (сонце)

Шумить, сигналить, запорошує, мчиться... (машина)

Готує, пере, прибирає, купує, любить, шиє, пече.. (мама)

Слухаються, допомагають, прибирають, грають, вчаться...(діти)

Мукає, жує, пасеться….(корова)

Тепер самі назвіть слова-дії.

Що чинить кицька, коли бачить мишку?

(Підкрадається, плигає, ловить...)

Що робить кицька, коли грає з бантиком?

(Бігає, підстрибує, хапає,тягне, радіє...)

Кажи навпаки

Називатиму слово-“ознаку”, і ви теж нази­ваєте, тільки навпаки. Ось, наприклад:

великий - маленький

товстий - тонкий

чорний - білий

гарячий - холодний

порожній - повний

легкий - важкий

чистий - брудний

хворий - здоровий

ледачий - працелюбний

хоробрий - лякливий

слухняний - розпещений

багатий - бідний

сильний - слабкий

веселий - сумний

гарний - страхітливий

широкий - вузький

високий - низький

твердий - м’який

гладенький - шерхкий

кислий - солодкий

дитячий - дорослий

добрий - злий

Навпаки

Можна гратись залюбки в гру, що зветься «Навпаки».

Я кажу слівце далеко,

А ти кажеш — близько,

Я кажу слівце високо,

А ти кажеш — низько,

Я кажу словечко білий,

А ти кажеш — чорний,

Далі я кажу повільний,

Ти кажеш — моторний.

Я кажу слівце мовчати,

А ти — говорити,

Я кажу розпочинати.

А ти — завершити...

Чим цікава гра оця?

Тим, що в ній нема кінця.

Подайте обід на стіл

Вам необхідно накрити стіл до обіду.

Назвіть страви, що починаються на звук [к]. (Капуста, котлети каша, кисіль, квас, картопля)

Слова про зиму

- Діти, уявіть, що зараз зима, і ви катаєтесь на гірці. Назвіть слова про зиму, в яких чується звук [и]. (Зима, сніговик, сніжинка, сани, ков­зани, рукавиці, ялинка)

- А тепер назвіть слова, в яких не було б звуку |и]. (Мороз, ковзанка, холод, гірка, лід, сніг) Складіть речення про зиму, використовуючи названі слова.

Не помилися

Ведучий каже:

  • Я зачитую слова, а ви виокремлюйте початковий звук і показуйте відповідну картку:

Приголосний - - голосний - 0

клен, верба; лелека; молоко; картопля; жук; кавун; гол­ки, ім'я; хвіст; чай; вечеря; екскаватор; ґедзь; джміль...

Впіймай звук

— Послухайте римовки. Який звук у них повторюється частіше за інші?

Спить спокійно ситий сом,

Дивиться солодкий сон.

[С]

Мишко по лісу пішов,

Мишко шишечки знайшов.

[ш]

Дзижчить над силу старий жук,
Важкий на жукові кожух.

[ж]

Підвівся на горбик

Герой наш Єгорчик. [Г]

Які це були звуки? (Приголосні)

Назвіть приголосні звуки.

Пригадайте звуки, при вимові яких струм повітря виходить вільно. Як вони називаються? (Го­лосні)

Назвіть голосні звуки, їх усього 6. ([а; о; у; и; і; е])

Підкажи Петрушці звук

До нас в гості завітав Петрушка. Він зараз називатиме слова, але у деяких навмисне не вимовля­тиме останній звук... Його ви і маєте підказати.

Чорновухе котеня грілося на сонечк... [у]

Учень тримає в руці зоши... [т]

На лісову галявину вибіг вов... [к]

По стовбуру стукав строкатий дяте... [л]

Білка сховала горішки в дупл... [о]

На дворі гуляли качк... [и]

Добери потрібний малюнок

Грати можуть 2 особи або ж 2 команди, можна й всім по черзі. Завдання:

1) Оберіть на малюнку той предмет, назва якого закін­чується на голосний

2) Оберіть на малюнку той предмет, назва якого закінчується на приголосний.

Той, хто правильно називає слово, залишає малюнок у себе. Переможцем стає той, хто збере найбіль­ше карток.

Ланцюжок слів

Ланцюжок слів починається зі слова капуста. Наступною ланкою ланцюжка буде слово, що починається з того звука, яким закінчується слово капуста. Слово будемо вживати в однині.

Капуста ► автобус ► суниця ► яблуко ► огірок

Короткі й довгі слова

Учитель називає коротке слово, дитина повинна сказати довге, до­даючи до нього звуки. У довгому слові назвати кількість звуків.

Зуб — зуби — зубний;

суп — супу— суповий;

рак — раки — раковий;

лак — лаку — лаковий;

мир — миру — мирний.

Що навколо нас?

Гра продовжується під час перерви. На шкільному подвір’ї діти зна­ходять навколо себе предмети, в назвах яких є один склад: м’яч, куб, лан, яр, друг, сад, тин; два склади: забір, кущі, квіти, вишня, пісок, трава; три склади-, береза, калина. За кожну відповідь учні отримують різнокольо­рові фішки, за їх кількістю визначається переможець.

На чому можна їздити?

Запропонувати дітям назвати різні види транспорту, в назвах яких були б:

  1. звук [с]. {Сани, автобус, велосипед, тролейбус)

  2. звук [р]. (Ракета, тролейбус, метро, моторолер)

  3. звук |ш|. (Машина)

  4. звук | к]. {Літак)

Прислухайтеся

— Які звуки можна почути від кожного предмета?

Звуки заблукали

Здогадливий заєць

Один із учнів назначається зайцем, який виходить за двері, а учні з учителем разом думають, які слова вони запропонують закінчити — до­казати останній склад, наприклад: пар-(та), сол-(дат), доро-(га), жа~(ра), корис-(ний). Виграє той, хто виконав усе правильно.

Магазин іграшок

Учитель виставляє іграшки: ляльку, машину, мишку, ослика, бегемота, Петрушку, собаку, півня, лисицю, верблюда, жирафа, танк, Чебурашку.

Діти продавцеві (вчителю) дають картки, в яких позначено два або три склади, і говорять, яку іграшку бажають купити. Іграшки, що мають у своїй назві два склади, розкладають на полиці зліва, а з трьох складів — справа. Педагог радиться із дітьми, куди покласти Чебурашку і танк; з'ясовується, що ці іграшки повинні залишитися в магазині.

Сплетемо вінок

.

Учитель вимовляє слово, а учні визначають останній звук у ньому, згадують нове слово, яке починається на цей звук, у нового слова ви­значають останній звук і знову пригадують слово, яке починається з цього звуку тощо.

Наприклад: мир — рука — автобус — сом.

Завдання виконують по рядах. Виграє той ряд, в якого «вінок» ви­явиться довшим за певний проміжок часу. Слова, які вимовляють діти, педагог зображує на дошці за допомогою трафаретів-листків, квітів («плетемо» вінок).

Передайте телеграфом

Учитель вимовляє слово, а «телеграфісти» відтворюють його по складах супроводжуючи вимову кожного складу легким дотиком кін­чика ручки (палочки) до парти. Хто помиляється, той здає фант, а наприкінці гри фанти відігруються: придумування двох-, трьохскладових слів і вимова їх по складах.

Телеграф

— Я називатиму слова, а ви їх відправляйте “те­леграфом” до іншого міста.

Наприклад: в слові “тато” — 2 склади. Скільки разів слід стукнути?

(2 рази)

Шустрик називає слова, а діти мають відстукати кількість складів у ньому:

Переміни лише звук

Ведучий пропонує:

— Я назву слово, а ви переміните у ньому лише один звук, але так, щоб утворилося нове поняття. Наприклад: кози — вози

Знайдіть однаковий звук

Учні розглядають чотири групи малюнків. Знаходять однаковий звук у предметах кожної групи.

Риби

Сидить на березі Івасик-Телесик і говорить:

В море я сітки закинув,

Щоб спіймати там рибчину

А спіймалась золота.

Зветься рибка як ота?

Щоб довідатися, яку рибу спіймав рибалка, складіть слово з почат­кових звуків предметів, що намальовані.

Судак


Сом

Гра “Скільки є складів у слові?” (Мовчанка)

Кожна дитина отримує добірку карток з цифра­ми: 1, 2, 3, 4, 5. Вчитель називає слово, а учні показують картку з цифрою, що відповідає кількості складів у слові. Ті, хто правильно визначив кількість складів, одержують фішку.

Прикрасьте ялинку

Лісові звірі кожного року готуються до зустрічі Нового року.

- Без чого не буває Нового року? (Без ялинки)

- Спочатку потрібно прикрасити ялинку. Допоможемо лісовим меш­канцям. Для цього розподілимось на три команди. У кожного з вас новорічна іграшка.

Перша команда має право повісити іграшку лише тоді, коли назве слово із складом ла, друга команда — із складом ли, третя команда зі складом лі.

Лапа, ластівка, лава, Лижі, лихо, ли­цар, Лінь, лінійка, ліки, лікар,

лазня, ланцюг, латка, лис, лити, ли­па, лід, лі­дер, ліжко, ліс,

лампочка, ла­біринт, ласощі листок, лимон, лижник, лі­нія, лікоть, лілія

листівка

Який звук співає пісеньку?

Учитель читає дітям уривки з віршів, скоромовки або чистомовки. Учні говорять, який звук найчастіше повторюється. Характеризують інший звук. Потрібний звук вимовляється протяжно.

Босий хлопець сіно косить,

Роса росить босі ноги.

Вередливий звук

Жив собі звук [г] у словах, але йому набридло, тому він завередував і втік. Потрібно звук впіймати і поставити на місце.

Та лиш випав перший сні... —

Шурх санчата за порі... .

За Івасем поспішають,

Аж на п’яти наїжджають.

Вмить дістались до …ори,

Насаджали дітвори

І помчали прудко вниз:

«…ей, з дороги! Стережись!

Ми катаєм …еть усіх

Під веселий дружний сміх».

Знайдіть «зайве» слово

Серед намальованих речей, що об’єднані певним родовим поняттям, учитель пропонує знайти «зайву», довести свою думку.

Туфлі, валянки, шапки, чоботи.

Кішка, кролик, миша, корова.

Олівець, ручка, зошит, парта.

Чашка, тарілка, стіл, кухоль.

Автомобіль, літак, вагон, мотоцикл.

У «зайвих» предметах учні за сигналом учителя вимовляють звуки. Завдання вимовити звуки, що складають слово, виконується в командах: кожний наступний звук вимовляє учень, який сидить позаду. Виграє команда, в якій було більше правильних відповідей.

Перед називанням звуків у словах членам кожної команди вчитель пропонує запам’ятати певні звуки.

I команда — перший звук у слові шапка [ш];

II команда — другий звук у слові миша |и];

III команда — перший звук у слові парта [п];

IVкоманда — третій звук у слові стіл [і];

Vкоманда — перший звук у слові вагон [в].

На набірному полотні учні кожної команди викладають із фішок звуки. Яке слово побудували? (Шипів)

- Про кого так говорять?

- Давайте доберемо інші слова, що відповідають цій схемі.

- о =о-

(Колір, зефір, комір, сонях, буряк)

Придумайте слова до рими

У доборі римованих слів допомагає електрифікована таблиця. Зелене світло загоряється, якщо відповідь є правильною. Однією указкою користується вчитель, а іншою — учень, який добирає рими.

Хто швидше складе речі?

Ігровий матеріал: коробки-«чемодани» (на одному наклеєна буква С, на іншому — Ш); предметні малюнки на набірному полотні (шуба, шапка, шляпа, шарф, светр, сарафан, сандалі, костюм, сорочка).

Грають дві команди. Одна повинна зібрати в «чемодан» «речі», в назвах яких є звук [с], інша — зі звуком [ш|. Виграє та група, яка більше складе «речей» у свій «чемодан».

Знайдіть місце звука у слові

У кожного на парті — картка з трьома віконцями, в які залежно від місця звука у слові діти вставляють квадрати.

Якщо звук чують на початку слова, то вставляють квадрат у перше віконце, якщо всередині слова — у друге, а якщо наприкінці слова - у третє.

Підкажіть Буратінові звук

Учитель повідомляє дітям, що зараз Буратіно буде говорити слова, але в деяких словах спеціально буде недомовляти останній звук. Його повинні назвати діти. Спочатку звук підказують усі діти хором, потім - по рядах та індивідуально.

ТАК або НІ

Зіграти хочеться мені з тобою, друже,

В ТАК чи НІ.

Тобі питання ставлю, готуй відповідь свою!

Відповідай, коли мастак, — НІ чи ТАК.

У слові білка чуємо голосні звуки [і], [а]?

Звук [а] у слові береза чуємо на початку слова?

У слові жолудь - два склади?

У слові лопата наголос падає на третій склад?

У слові день - чотири звуки?

Їжачок назбирав яблучок. Це речення складається з чотирьох слів?

II РОЗДІЛ

ІГРИ БУКВАРНОГО ПЕРІОДУ

Букви відпочивають

Нелегко кожної хвилини складати нові слова. Після напруженої ро­боти букви вийшли на прогулянку. Вони прогулювалися вздовж річки і пи­шалися своїм відображенням у воді. Давайте і ми впізнаємо ці букви.

Встановіть відповідність

На таблиці зображені предмети, а поряд знаходяться букви. Допомо­жемо учням Лісової школи відповідно до кожної букви дібрати предмет, назва якого починається на цю букву.

- Які букви позначають голосні звуки?

- Назвіть предмети живої природи.

- Як утворюються приголосні звуки?

Назвіть імена

Діти вирушили у подорож на вітрильнику. На його вітрилах напи­сані букви, що позначають імена дітей.

На кожну букву пригадати ім’я хлопчика і дівчинки.

Ходить буква рядами

Діти (під музику) рухаються по колу. Вчитель в середині кола рухається в протилежному напрямку і промовляє:

Ходить буква рядами,

Дружити хоче в з вами,

Кого за руку візьме,

Нехай той птаха назве

Учитель торкається рук дитини і говорить : « Буква С». Дитина повинна назвати птаха (сова, сокіл тощо)

Примітка. Слово птах можна замінити на звіра, комаху, кущ, дерево.

Хвилинка фантазії

На які букви схожі ці предмети?

Буква заблукала

На магнітну дошку розставляються букви, які переплутав Не­знайко.

Букви, що позначають голосні звуки: О С Е М У.

Букви, що позначають приголосні звуки: Н К І А Т.

~ Діти виправляють помилки, ставлять букви на місце.

Розшукайте літери

Кожну знайдену літеру розфарбуйте, а потім напишіть її у клітинці, що є внизу. Клітинок 10, і літер має бути 10

Розфарбуйте малюнок

Взимку все засипало снігом. Спробуйте зробити малюнок кольо­ровим завдяки буквам.

Літо — чудова, різнобарвна пора року. Хай завітає літо в гості до нас!

X — блакитний П — оранжевий

Й — зелений К — рожевий

Ч — червоний В — сірий

Г — салатний Р — чорний

Б — жовтий

Складовий аукціон

Учні читають склади, а потім повинні придумати слова, які б почи­налися з певного складу. Перемагає той, хто придумає найбільшу кіль­кість слів.

Наприклад, прочитати склад по.

ПО — пошта, похід, потяг, потік, посуд, почуття, похвала тощо.

Смачні слова

До нас у гості поспішав Буратіно. Він ніс смачні слова, але дорогою розсипав букви і все переплутав. Ось ці букви і склади.

Я С Б Г

ЛУ РУ КО ША

ЛИ ВА МО

(Яблуко, слива, груша, лимон)

Хто більше

У гості до нас завітала Мальвіна і принесла в корзинці слова, що містять у собі інші слова.

- Складіть інші слова, використовуючи букви даного слова. Наприклад: соловейко — соло, коло, воло, колеса, косо.

Білосніжка, сторона, ромашка, ластівка.

Складіть нове слово

Перед учнями — картки з написаними словами.

Із перших складів першого слова,

других — другого,

третіх — третього складіть нове слово,

придумайте з ним речення.

Вухо, калина, спідниця.

Сокіл, дорога, виделка.

Мистецтво, вилити, вивчати.

Друкарі

На столі було не пусто:

Морква, ріпа і капуста,

І картопля,й буряки,

І салат, і огірки.

Захотілося зайчатам

Все оте намалювати.

Ну, а поки малювали,

Потихеньку все жували:

І картоплю, й буряки,

І салат, і огірки,

Моркву, ріпу і капусту.

На столі дубовім – пусто.

- Скільки було різних овочів? (7)

Поступово надрукуємо все, що з’їли зайчата.

Вказівним пальцем водити по буквах, які потрібні для слів, що озна­чають овочі.

К

С

М

В

Я

Ь

Б

А

У

Р

Т

О

П

І

Г

И

К

Л

Мозаїка

Учням пропонуються картки зі складами. Вчитель пояснює, що перший склад кожного слова написаний червоним кольором, другий склад — синім, а третій — зеленим. Склади перемішані. З них необхідно скласти слова (скажімо, руч, ка; О, ля; ма, ши, на; бі, лоч, ка; пар, та; квітка, ка тощо).

Крім того, що діти читають, вони ще й розвивають в собі таку важливу властивість, як здогадування того, про що написано далі.

Вісники зими

У цьому кросворді заховалися такі вісники всемогутньої бабусі: зима, сніг, хуртовина, холод, лід, лавина, санки, гірка, лижі, ковзани, іній, за­метіль, мороз, ялинка, Різдво, коляда, ожеледиця, сніжки, бурульки, крига, намет.

(Слова можуть ламатися, але не перетинаються.)

Одягніть мишку

Гра починається з вірша-зачину.

Спала мишка під мостом,

Укривалася хвостом.

Стала мерзнути мала —

До ялиночки прийшла.

Тут чудові подарунки,

Із цукерками пакунки...

Та не хоче брати мишка ні цукерок, ні горішків.

Хоче шапку і пальто,

Щоб не мерзнуть під мостом.

В таблиці записані назви предметів. Серед них потрібно вибрати слова, що означають назву одягу.

Знайдіть склад

З’єднайте предмет і склад, з якого починається його назва

Назвіть одним словом

Діти з букв розрізної азбуки складають потрібне слово.

Граки, сова, горобець, ластівка, чайка —...

Шарф, рукавиці, пальто, сорочка —...

Слива, яблуко, груша, черешні —...

Вовк, білка, ведмідь, лисиця —...

Снігуронька

Для того, щоб настав Новий рік, годинник повинен пробити 12 разів. Але його зачаклували, і зараз це можливо лише за умови, що хтось зі слова Снігуронька складе 12 нових. Кому з вас це вдасться швидше.

1

КІНЬ

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Подорож у весну

Знаєте, чому навесні найбільше мандрівників? Окрім людей, які по­дорожують увесь рік, вирушають у мандри птахи, комахи, риби, звірі. Здогадайтесь, які птахи вирушили у мандри.

Для цього вилучіть зайву букву зі слів: журпавлі, лелгеки, гусви, ластівкра, сноловей, лебкеді.

Вітряк

На вітряку написаний початок прислів’я, а внизу млина кінець.

Поєднайте початок і кінець прислів’я.

Розшифруйте прислів’я

За першими буквами прочитайте прислів’я

(Правда кривду переважить)

Знавці нот

Гра починається з вірша.

Соловей горобчику скрипочку вручив.

Тільки на тій скрипочці грати не навчив.

І сидить горобчик той,

Цвірінчить.

На високій гілочці ноти вчить.

Діти, пригадайте, які ноти ви знаєте. Прочитайте віршики, нази­ваючи ноти, які в них зустрічаються. ДО, РЕ, МІ, ФА, СОЛЬ, ЛЯ, СІ

В теплий ...щик че...паха

Пара... не вікриває,

Че...паха під ...щик

Панцир підстав...є.

...ртух жира... начепила —

Готує ...к д... крокодила.

Ма...тко лами

Каже ма... ла...:

— Досі я було ...кливе,

А тепер уже с...ливе!

Пригадайте назви зимових місяців і розгадайте зимові ребуси.

Ребус

Допоможіть кожному потрапити додому

Грає дві команди дітей. Вони отримують картки з написом назв тварин та їх житла.

За сигналом потрібно правильно розкласти картку з написом назви тварини і навпроти — її будиночка. Хто першим правильно це зробить, той і є переможцем.

Барліг — ведмідь; риба — акваріум; собака — будка; шпак — шпаківня; бджола — вулик; жаба — вода; птах — гніздо; білка — дупло; миша — нора.

Посадіть клумбу

Для двох команд є по одній клумбі, на яких намальовані квіти. На набірному полотні — картки із записами назв квітів. Кожна команда обирає квіти, що намальовані на її клумбі.

Квіти: мак, волошка, пролісок, троянда, фіалка, конвалія, барвінок, мальва, кульбаба, ромашка, жоржина, гвоздика, тюльпани.

III РОЗДІЛ

ІГРИ ПІСЛЯБУКВАРНОГО ПЕРІОДУ

Обід кота

Визначте перші звуки у назвах малюнків. Пригадайте, якими бук­вами вони позначаються.

Ці слова означають назви страв. Саме цим хоче пообідати котик Мурчик.

Подарунок мамі

Кожна дитина до 8 Березня мамі готує подарунок.

Послухайте, який подарунок приготував хлопчик.

Я гілочку мімози

Поставив на вікні,

І квіточки жовтенькі

Всміхаються мені!

Велика таємниця

Існує поміж нами —

Цю гілочку мімози

Я подарую мамі...

А дівчинка виріщила у святковий день приготувати компот.

Допомо­жіть, для нього дібрати фрукти.

Для цього необхідно розв’язати ребуси.

Незвичайний поїзд

У кожний вагон «посадіть» слова-пасажири.

У перший вагон — слова, що означають назви птахів.

У другий вагон — слова, що є назвами риб.

У третій вагон — слова, що означають назви звірів.

У четвертий вагон — слова, що є назвами комах.

На дошці або на таблиці записані слова: вовк, кит, голуб, їжак, олень, лящ, качка, коза, дятел, заєць, півень, муха, хом’як, щука, вуж, вівця, тюлень, корова, собака, синиця, ведмідь, змія, кінь, оса, сом, шпак, зо­зуля, кішка, рись.

Допоможіть лікареві Айболиту

- Сьогодні ми з вами вирушимо разом із сміливим лікарем Айболить в Африку. Там нам потрібно буде вилікувати декілька тварин і ви­значити, які ліки переплутані.

Подивіться уважно на малюнки із зображенням тварин і з букв роз­різної азбуки викладіть їх назву. Ці тварини прийшли на прийом до лікаря Айболита. Для їх лікування Айболитові потрібні ліки. Хтось не­правильно підписав їх назви.

Дивіться уважно на таблицю. Слова записані у зворотному порядку: арутскім, тниб, атав, иктелбат, ьзам.

Допоможіть Олівцю

У гості до школярів завітав веселий Олівець із плакатом, на якому записані слова. Олівець замислився, як йому краще намалювати кар­тину? Діти допомагають Олівцю. Вони складають оповідання, викорис­товуючи слова з плакату.

Діма, кіт, качка, річка,

вудочка, літо, каченята

Зразки оповідань дітей

Настало літо. Діма взяв вудочки і з котом пішов на річку. На березі він побачив качку з каченятами. Діма піймав рибку і нагодував ка­ченят.

Діма жив влітку в селі. Він допомагав бабусі доглядати за качкою з каченятами. А ще Діма любив рибалити. Він брав вудочки і йшов на річку. Діма ловив рибу, а кіт Мурчик грівся на сонечку.

Коли в класі заслуховуються 4—5 оповідань, то відбувається чудо — Олівець намалював картину. Вчитель повертає плакат з опорними сло­вами на зворотний бік, і перед дітьми відкривається готова картина. Учні бачать результат своєї праці.

Допоможіть Червоній Шапочці

Червона Шапочка переплутала букви в деяких словах, потрібно їй допомогти.

Роза пасеться на галявині.

Івась одягнув теплу лапку.

Зайчик поранив собі шапку.

Із нірки виглядає сіренька мушка.

У вікні дзижчить мишка.

Посадіть парашути

Парашути опускаються на галявину. Кожний із них потрібно поса­дити на свою галявину.

Слова на парашутах: щітка, рушник, порошок, гребінець.

Слова на галявинах: махровий, зубна, густий, білий.

Кросворд «Ква-ква»

  1. Приміщення, в якому живуть люди.

  2. Квартира для риб.

  3. Бобова культура.

  4. Перша книжка школяра.

  5. Костюм підводника.

  6. Свійська тварина.

  7. Велика кругла хлібина.

  8. Напій, що в спеку смагу знімає.

  9. Геометрична фігура.

  10. Без цього кінь спотикається.

(Квартира, акваріум, квасоля, буквар, акваланг, корова, коровай, квас, квадрат, підкова)

Настрій феї

Учитель виготовляє для цієї гри три картки.

Якщо він показує картку

: - ) — необхідно читати з посмішкою,

: - ( — читати сердито, тому що фея зла,

: - I — читати рівним тоном (фея спокійна).

Кросворд «Сон»

Треба всім нам міцно спати,

Треба всім відпочивати.

Навіть сон, це кожен знає,

Щоб спочити, десь тікає.

А сьогодні — от дива! —

Заховався у слова.

Визвольте ці слова з Королівства сновидінь — відшукайте серед ма­люнків підказки і допишіть у клітинки букви, яких не вистачає.

Цей «сон» всім щоденно сяє; Цей у космосі літає;

Цей же спати не лягає,

А всю ніч зірки вивчає.

Цей великий і вухатий;

Цей росте побіля хати;

Цей «сон» бігає й стрибає; Цей своїм хвостом кусає;

Цей — зелений цілий рік; Цей — зустрінеш у музик; Цей — у співака буває;

Цей — всіх на футбол збирає. А якщо ви зголодніли —

Вас у цей «сон» запросили.

(Сонце, космонавт, астроном, слон, соняшник, спортсмен, скорпіон, сосна, ксилофон, сопрано, стадіон, ресторан)

Плутанка

  • Діти, ви вже вмієте читати і знаєте, що в різних словах кожна буква має певне місце. Буває, що букви — так само як і діти — раптом стають неслухняними і починають пустувати: штовхаються, бігають на­ввипередки, граються в схованки. Тоді виникає кумедна плутанина.

Вам потрібно повернути виділені букви на свої місця.

В полі комашки білі-біленькі,

Над ними літають ромашки дрібненькі.

З комашок плету я матусі віночок,

Ромашки танцюють свій дивний таночок.

Змолов мірошник якось сито,

Насипав борошна у жито,

Пиріг солодкий спік із міста і на базар повіз у тісто.

Рибу в морі ловлять майки.

Познімали діти чайки,

В хвилі весело пірнають і на сонці загорають.

В океані плава кіт,

Чеше хвилями живіт.

А в коморі кит вартує —

Він з мишами не жартує.

Буратіно — довгий ліс

У чорнильницю заліз.

Про халепу цю сорока

Скрекотала на весь ніс.

За віконцем темна піч.

Чорний кіт заліз на ніч.

Пічка кицю колисає,

Нічка лапки зігріває.

Сир ворона ухопила,

На зелену білку сіла.

Гілочка знайшла горішки

І смачні пахучі шишки.

Квітують на городі раки,

Живуть у нашій річці маки.

Зроблю букет я гарний з раків

І наловлю відерце маків.

Сіла пташка на козу,

Задивилась на лозу.

А лоза козу щипає,

Пташку ту не помічає.

На вогні стояв козел,

Кашу в нім варив котел.

Пахне смачно від козла —

Гарна каша у котла.

Повела матуся бочку

Вибирати огірочки.

А татусь у холодочку

Під засолку миє дочку.

У садку стояла качка,

У дворі гуляла тачка.

Захотілося тій тачці

Покататися на качці.

Булку щеняті робили хлоп’ята.

Як потомились, пішли спочивати.

Сіли під деревом, будку жують,

Втомлені бджоли над ними гудуть.

Без кавунів уже каштан.

Бо осінь. Звісно, так.

Під ноги котиться баштан —

Колючий, мов їжак.

Вийшла Галочка на ранок.

Ой, який чудовий ганок!

Все прокинулось навколо,

Лиш заснули матіоли.

Хто такий?

Перед вами — порівняння. Сполучіть їх із відповідними малюнками, що розміщені праворуч

Хитрий, як...

набундючений, як...

колючий, як...

упертий, як...

мудрий, як...

боягузливий, як...

Складіть прислів’я про маму

Як мати рідненька, крім рідної матері.

Кожній матері в того й голівка чистенька.

В кого ненька, діточки свої милі.

На світі все знайдеш, то й сорочка біленька.

Такі ігри проводяться з прислів’ями різної тематики.

Вони запису­ються на індивідуальних картках, дошці та таблиці.

Відгадайте пташку

Дивна пташка прилетіла

І мерщій за діло:

— Тук-тук-тук! Тук-тук-тук!

Чи не тут сховався жук?

Відповідь на загадку ви знайдете, коли запишете у клітинки букви, що змінилися.

КРІТ – ДРІТ

КОЛОДА - КОЛЯДА

МИША - ТИША

БУТОН - БЕТОН

КАВА – ЛАВА

Прочитайте слово

Учитель вивішує на аркуші паперу один із записів і пропонує роз­ставити букви за висотою, потім прочитати слово. Перемагає той учень, який прочитає це слово першим.

Спортивні слова

Перед вами — п’ять слів зі спортивного словничка.

РЕКОРД ГАНДБОЛ ВОЛАН МАТЧ КОРТ

Одне із них означає майданчик для гри в теніс.

Друге — змагання футбольних команд.

Третє слово — назва гри з м’ячем.

Четверте — найвище спортивне досягнення.

П’ятим словом називається невелике спортивне знаряддя різновид м’яча.

Ану ж, скажіть, яке слово що означає.

Будьте уважними

З-поміж букв заховалися 11 слів. Знайдіть їх і підкресліть олівцем.

Будьте уважними!

ЧБІГЕРСЛИВАЗЦУЩЗГТВЗУСІСЬБ

ЩДЮИВАОМТКУФЧЗАХПМЖАБАЬОРС

БІГОУКЛЮЧПРЕКУШИЛЖЮЖЧРЬЮІА

РГЯОЧІДСЦКАЩИСВДКРИКРСНОТЕ

ЩАВХАФШАБУЛКАВАЖАУХФИВГАФП

ГНОГАЛОУРСЛВОТОТЗИМАРТВООІ

ЄПХСЖРНРОМАШ К А ЖШГРДНІДФХЙ

ІНДХВЛЧОРНИЙШИКГЛВДЩЬМОШМТ

Годинник

Полагодьте годинник — правильно розставте на циферблаті числа.

Прочитайте норвезьку народну мудрість.

(Добра порада великий подарунок.)

Розв 'яжи ребус і прочитай скоромовку.

Розгадай і постав запитання до кожного слова.

Ключик допоможе розшифрувати загадку

Відповідь:

Добери слово

_ _ЛЬ _ _ ЛЬ _ _ ЛЬ

_ _ ЛЬ _ _ ЛЬ _ _ ЛЬ

Література:

1.Бєженова М.О., Шкляревський Є.О. Цікава граматика. – Д.: Сталкер, 1999. – 336С.

2.Куріпта В.І.Навчальні ігри на уроках читання. 1-4 класи./Художник Є.А. Мартиненко. – Х.: Вид.група «Основа»: «Тріада +», 2008. – 160С.

3.Панченко Г.А., Мамалига Л.П.Завдання та цікаві справи з рідної мови. 3(2)клас. – Тернопіль: Підручники і посібники, 1997. – 64 С.

4. Савченко М.А. Методика виправлення вад вимови фонем у дітей. – 2-ге вид., доп. – К.: Освіта, 1992. – 176С.

5.Домашня логопедія. Книга для батьків, які хочуть самі навчити правильно вимовляти звуки/ А.Є.Журавльова, В.В.Федієнко. – Х.:ВД «ШКОЛА», 2006г. – 112С.

6.Гресь Анна. Рік до школи. Узагальнений курс підготовки дитини до шкільного життя. /іл.Н.В.Критченко. – Х.: Вид.група «Основа» , 2011. – 93С.[3С].

7.Блінова Г.Й.Вчимося логічно мислити. – К.: Ліга, 2008. – 252С.

8. Розвиток усного і писемного мовлення молодших школярів/А.Я.Малярчук. – К.: Літера ЛТД, 2008. – 336с.

ЗМІСТ

1.Передмова ……………………………………………………….. 3

2.Ігри добукварного періоду……………………………………… 4

3.Ігри букварного періоду………………………………………… 20

4.Ігри післябукварного періоду………………………………….. 31

5.Література………………………………………………………… 41

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток цифрового інтелекту учителя: путівник по цифрових інструментах в ефективній організації і проведенні освітнього процесу»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.