Наукова стаття - #ЕЛЕМЕНТРІ (авт. Михайленко В.В.)

Опис документу:
Дана актуальна стаття являє собою спробу звернути увагу не тільки на предметне середовище ,а ще й на психологічне середовище ,в якому перебуває дитина. Ці елементарні основи грають дуже важливу роль у формуванні всебічно розвинутої особистості НУШ.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

#ЕЛЕМЕНТРІ

Анотація. Стаття являє собою аналіз поняття «розвивальне середовище». Ключові слова: аудіал, візуал ,кінестетик , дігітал ,категорія, месежд , патерн .

#Вступ

Інколи , приходячи на урок , я подумки питаю себе : ким стане у майбутньому ця дитина у нашому класі ? Як складеться її життя ? Чи не з’явиться в її світогляді хибний психологічний комплекс від якоїсь події у шкільному житті ,через що у подальшому виникнуть складнощі особистого життя? Що вона цьому зарадить ? І як зарадити спроможні ми (ми ,як загальне освітнє середовище) ?
На думку спадає твір Р.Кіплінга «Книга джунглів». Звісно, це треба сприймати метафорично : дитина на ім’я Мауглі. Дике середовище. Найближче оточення - вовки. Сприймає він цю модель ,як єдино вірну : копіює ходу вовків , їхні звички та методологію полювання ,моральні та етичні норми даного простору. Але чим більш ця дитина дорослішає ,тим більш розуміє свою відмінність від цього середовища і особисту фізичну й моральну силу . Стикнувшись з оточенням людей, вона переймає їхній приклад поведінки. Тобто , маючи приклад , само-ідентифікується до стану людини.

Людина , справжня людина, а не істота, що має фізіологію людини - може бути вихована тільки в соціумі, в суспільстві, в групі людей - через адаптацію людини до умов життя. Тільки особисте спілкування дозволяє отримувати і передавати досвід, який включає в себе, і елементарні принципи гігієни, яким батьки навчають дітей, і культурні, і духовні цінності. Вищі духовні цінності взагалі не можуть бути передані іншим шляхом, крім безпосереднього спілкування в соціумі. Якщо людина є учасником багатьох різних груп, спільнот людей, то у нього з'являється можливість для розвитку в багатьох напрямках.

# Хто проживає на дні океану?)

Шкільне освітнє середовище формує навчальний досвід учня. Усе від дизайну шкільного середовища до емоційного становища повинно створювати такі умови , в яких учні будуть формуватися, як особистості. Варто зазначити ,ми усі різні в особистому сприйнятті світу ,подій , інформації та реакціях .У зв'язку з цим існує певна класифікація типів за способом сприйняття:

  • Візуал

  • Аудіал

  • Кінестетик

  • Дігітал (дискрет)

Ми ділимося на візуалів, аудіалів , кін естетиків і дискретів. Це чотири основних типи сприйняття людини ,і дуже важливо враховувати цей фактор, особливо викладачам у процесі навчання дитини та у оформленні освітнього середовища.

Сучасне освітнє середовище - це система впливів й умов формування особистості, а також можливостей її розвитку, які містяться в соціальному та просторово-предметному оточенні. Навчання будь-де, будь-коли, будь-яке, з максимальною користю особисто для кожного – таким воно має бути.[2]
Перш за все, варто поставити тривіальне запитання «для кого» створюється освітнє розвивальне середовище? І що саме може стати освітнім контентом дитини? А от відповідь на нього досить широка і вартує уваги. Звісно ж для дітей!)

А дитина може бути :

Візуал

Ці люди сприймають світ в більшості випадків через очі - візуально. Це абсолютно не означає, що візуали не сприймають звуки, запахи і тактильні відчуття. Для них зорові образи несуть більше інформації та краще сприймаються.

#лайфхак

Як допомогти малому візуалу? Навчити малювати картинки під час освоєння матеріалу. Зорові образи, які пов'язані з певною інформацією, залишаться у нього назавжди.

Методи для використання:

  • інтелект-карти

  • схеми

  • графіки

  • ілюстрації

  • фотографії

  • демонстраційні моделі

  • досліди, експерименти

Аудіал

Ці діти краще сприймають інформацію на слух. Добре сприймають лекції, музику, бесіди, діалоги. Чітко і ефективно утримують лінію розмови, бесіди, часто саме аудіально вловлюють зміст досліджуваного матеріалу. При зосередженні необхідна тиша. Якщо дитина аудіал, то їй легше прослуховувати матеріал уроку . Вчитися спільно з іншими, обговорюючи досліджувану тему, розмірковуючи вголос над проблемою.

#лайфхак

Дітям необхідно читати вголос. Школярі-аудіали навчатимуться краще, якщо інформація в більшості подається не через друкований текст,а усно.

Кінестетик

Ці діти більш яскраво сприймають відчуття, особистий дотик, переживання, колір . Ви можете протягом тривалого часу пояснювати кинестетику свою точку зору, наводячи логічні доводи, але нічого не доб'єтесь. Йому необхідно помацати, відчути і пропустити інформацію через емоції. Найкраще всю інформацію сприймає через практичні вправи, експерименти, де своїми руками перевіряє отриману інформацію на практиці. Особливо добре сприймається інформація практичного характеру: що і як рухається, де необхідно натиснути.

#лайфхак

Сприймати інформацію емоційно і прив'язувати її до певного відчуття.

Дигітал

Інформація сприймається через цифри, логічне осмислення, чіткі аргументи.

Головне для дігиталів - зрозуміти логіку і зв'язку в матеріалі, упорядкувати досліджуване в систему зі зрозумілими причинно-наслідковими зв'язками. Тому варто в ході навчання вибудовувати логіку всієї досліджуваної теми. Для цього можна використовувати:

  • схеми

  • інтелект-карти

  • стислі плани

#лайфхак

Будуйте логічні ланцюжки, малюйте схеми.

У звичайному повсякденному житті дігітали не люблять проявляти свої емоції, вони дуже педантичні й розважливі, намагаються завжди розкладати всю інформацію «по поличках» і спілкуватися винятково по справі.

#Емоційне_середовище

Кожного дня, приходячи у клас, спробуйте дати собі відповідь : чи розуміє меседж мого середовища дитина? Чи розумію я меседж середовища дитини? Бо ж часто серед дорослих ми не розуміємо один одного : ні почуттів , ні контексту ,ні мети…

«Ми успадкували традицію скидати з рахунків дитячі почуття просто тому, що діти молодше, менш раціональні, у них мало досвіду і менше влади, ніж у тих дорослих ,що оточують їх . Щоб зрозуміти своїх дітей, нам потрібно проявити співчуття, уважно їх вислухати і бути готовими подивитися на речі з їхньої точки зору».[1,c.15]

Так само батьки , подеколи , скидаючи все на освітнє середовище , або за браком часу на спілкування вважають : там ,у класі , вирішать усі непродуктивні патерни сприйняття моєї дитини .

Уявімо , у школі одна модель емоційного контролю ,а вдома - інша . У дитини ,як мінімум створиться дисонанс моделей поведінки ,як максимум створиться хибний патерн вирішення емоційної ситуації . Отже ,ці самі питання варто задавати батькам ,щоб краще налагодити емоційний діалог зі своєю дитиною. Тому варто використовувати такі прийоми задля емоційного виховання ,і в класі ,і вдома. Як зазначає психолог Д.Готтман у роботі «Емоційний інтелект дитини» , уважні батьки та вчитель :

1) - розуміють, яку емоцію відчуває дитина;

2) - вважають емоції можливістю для зближення і навчання;

3) - співчутливо вислуховують і визнають почуття дитини;

4) - разом з дитиною вивчають стратегії вирішення проблеми, одночасно встановлюючи кордони.[1,c.15]
«Психолог-теоретик Д. Баумрінд зазначає ,у той час як
авторитарні батьки встановлюють багато обмежень, очікують беззаперечного послуху і не дають дітям пояснень, авторитетні батьки встановлюють гнучкі кордони, пояснюють і підтримують теплі відносини зі своїми дітьми. Баумрінд описує і третій стиль виховання, який вона називає ліберальним, коли батьки тепло ставляться до своїх дітей, розмовляють з ними та встановлюють мало обмежень в їх поведінці. Вивчаючи дошкільнят в 1970-х роках, Баумрінд виявила, що діти авторитарних батьків, як правило, конфліктні і дратівливі, а діти ліберальних батьків - імпульсивні, агресивні, не мають впевності у власних силах і мають низькі досягнення. На відміну від них діти авторитетних батьків більш схильні до послідовної співпраці, бувають самостійними, енергійними, доброзичливими і орієнтовані на досягнення успіху».[1,c.22]

Типологія стилів батьківського виховання включає 4 типи: авторитетний, авторитарний, ліберальний і індиферентний:

    Авторитетний стиль характеризується теплим емоційним прийняттям дитини і високим рівнем контролю з визнанням і заохоченням розвитку автономії дітей. Авторитетні батьки реалізують демократичний стиль спілкування, готові до зміни системи вимог і правил з урахуванням зростаючої компетентності дітей.

   Авторитарний стиль відрізняється відкиданням або низьким рівнем емоційного прийняття дитини і високим рівнем контролю. Стиль спілкування авторитарних батьків командно-директивний, система вимог, заборон і правил незмінна.

   Ліберальний стиль виховання характеризується емоційним прийняттям і низьким рівнем контролю у формі вседозволеності і всепрощенства. Вимоги і правила при такому стилі виховання практично відсутні, рівень керівництва недостатній.

     Індиферентний стиль виховання визначається низьким залученням батьків в процес виховання, емоційною холодністю і дистанцією, щодо дитини, низьким рівнем контролю у формі ігнорування інтересів і потреб дитини, недоліком протекції.

#Предметне_середовище

Для того, щоб створити оптимальне освітнє середовище, варто підібрати необхідне обладнання – навчальне, ігрове, спортивне, продумати його розташування і кількість. Дуже важливо врахувати, що розвивальний простір створюється не для зручності вчителя, а щоб дитина , в залежності від своїх смаків, могла вибирати той чи інший осередок. Слід пам’ятати, що на дитину погано впливає , незаповнене безбарвне середовище, так і перенасичене. Вміст освітнього середовища потрібно періодично змінювати(поновлювати) Таке середовище покликане створювати умови до активної пізнавальної діяльності, позитивно впливає на емоційну сферу дитини, мобілізує мислення.

Розвивальне освітнє середовище повинно відповідати таким вимогам:

  • відповідати віковим потребам дітей;

  • повинно бути динамічним, варіативним,різноманітним;

  • ігровий простір повинен сприяти орієнтовно – пізнавальній діяльності;

  • врахування кольору, значення форм – вони надають виразності об’єктам та подіям, допомагають школярам отримати достовірні знання про довкілля. Все повинно бути якісним і досконалим.

  • Необхідно включати в середовище національні, етнокультурні особливості, щоб дитина прилучалася до духовних цінностей народу, вчилася любові до рідної Батьківщини.

Розглядаючи проблему створення сучасного розвивального освітнього середовища потрібно виділити такі принципи:

  • науковість ( відповідність сучасному стану розвитку науки, відкриття учнями таємниць наукових досліджень);

  • інтегративність ( встановлення внутрішніх та між предметних зв’язків)

  • диференціація (можливість здобування учнями різнорівневих знань, вмінь і навичок,право вибору профілю навчання, вибір форм для реалізації особистого потенціалу;

  • індивідуалізація навчання ( врахування освітніх потреб школяра, їх здібностей);

  • цілісність( узгодження етапів і форм навчання, поєднання урочної, позаурочної та позакласної навчальної діяльності учнів).

Аналізуючи кожен осередок в класі можна сказати так:

  1. Осередок для навчально-пізнавальної діяльності.

Тут діти роблять свої перші кроки у навчанні. У цій зоні розміщаються мобільні парти, які легко переміщуються для зручної групової чи індивідуальної роботи учнів. Тут же повинні бути дошки : звичайна та інтерактивна. В класі розміщується невеликий стенд для розміщення інформації, яка стосується життя класу. Тут може знаходитися і календар днів народжень учнів, розклад уроків, план цікавих позаурочних заходів.

  1. Тематичні осередки

В цих осередках знаходиться все необхідне для вивчення нової теми та предмету загалом. Саме тут розташовуються стенди та фліп – чарти, на яких розміщуються тематичні таблиці для наочного висвітлення теми. Цей осередок стосується тільки освітнього процесу. Він оформляється креативно, щоб учні самі хотіли підійти ближче та усе роздивитися.

  1. Осередок ігровий

У цій зоні повинен бути невеличкий столик , за яким граються всі бажаючі діти в різноманітні ігри, складатимуть різні пазли. Тут розкладається інвентар для рухливих ігор.

  1. Осередок художньо – творчої діяльності

У цьому осередку приладдя для творчих занять: від фломастерів та альбомів до полімерної глини та пластиліну. Тут можна зробити невеличку виставку дитячих робіт. Учитель не повинен обходити увагою жодну дитину . Роботи такої виставки можна змінювати щодня, і кожен учень зрозуміє, що його оцінили.

  1. Дослідницький осередок

Це справжній куточок природи,що розвиватиме дослідницькі здібності учнів А досліджувати приходиться багато чого. Для початку діти спостерігають за особливостями росту рослин чи за поведінкою рибок в акваріумі.

  1. Осередок відпочинку.

В цьому куточку діти сидять на підлозі на зручному килимку . Він може стати центром зони для відпочинку та спілкування. Тут чудово розмістити зручні м’які крісла – пуфи та подушки. Тут діти спілкуються з дітьми та грають в ігри, які зроблять клас справжньою командою, а так же просто відпочивати від навчальної діяльності. Тут можна розмістити «Куточок настрою», на якому кожен учень може показати , що відчуває: захоплення, здивування, смуток, радість. Вчитель може спостерігати, як змінюється настрій дитини упродовж дня.

  1. Осередок читання

Своя міні – бібліотека, де можна швидко знайти цікаву чи співзвучну з темою уроку книжку , завжди стане у пригоді. Добре влаштувати справжній буккроссинг:учні можуть приносити туди власні книжки, які мають прочитати усі.

  1. Осередок вчителя

Це особистий куточок вчителя , де все можна влаштовувати, як зручно особисто йому. Тут мають бути зручні стіл із полицями/ ящиками та стілець, шафи для дидактичних матеріалів . Вчитель – жива людина , тому в тому куточку можна розміщувати те, що йому подобається : квіти,світлини близьких, сувеніри від учнів. На стіні біля столу можна повісити у красивих рамках дипломи з курсів підвищення кваліфікації чи за участь у різних конкурсах.

#Висновки

Отож , ми бачимо, важливо звертати увагу не тільки на предметне середовище ,а ще й на психологічне середовище ,в якому перебуває дитина. Ці елементарні основи гратимуть дуже важливу роль у формуванні всебічно розвинутої особистості НУШ.

#Джерела

1. Джоан Джоан Деклер, Джон Готтман – «Емоційний інтелект дитини. Практичний посібник для батьків»,вид.: Манн, Іванов і Фербер, 2015 р., ISBN: 978-5-00057-384-6

2.http://school19.zp.ua/1232-ctvorennya-osvitnogo-seredovishcha-v-pershikh-klasakh-novoji-ukrajinskoji-shkoli.html

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з ФІЗИКИ залишилося:
0
3
міс.
0
3
дн.
1
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!