«НАТЮРМОРТ В ТЕХНІЦІ КОЛАЖУ»

Опис документу:
поглибити знання учнів про натюрморт як самостійний жанр мистецтва. Задачі: - познайомити учнів з технікою колажу, історією його розвитку; - закріпити композиційні навички; - закріпити навички зображення об’ємних фігур у техніці аплікації й ускладнення їх за допомогою декоративних деталей; - навчити в кольорі передавати просторові плани; - розвивати фантазію та художній смак.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Розробка урока образотворчого мистецтва для 6-го класу

«НАТЮРМОРТ В ТЕХНІЦІ КОЛАЖУ»

Вишневська Вікторія Аркадіївна,

вчитель образотворчого мистецтва

НВК №16

Тема урока: «НАТЮРМОРТ В ТЕХНІЦІ КОЛАЖУ»

Тип уроку: комбінований.

Мета: поглибити знання учнів про натюрморт як самостійний жанр мистецтва.

Задачі:

- познайомити учнів з технікою колажу, історією його розвитку;

- закріпити композиційні навички;

- закріпити навички зображення об’ємних фігур у техніці аплікації й ускладнення їх за допомогою декоративних деталей;

- навчити в кольорі передавати просторові плани;

- розвивати фантазію та художній смак.

Форми роботы: індивідуальна, групова.

Технології: проектна, ІКТ

Обладнання: комп'ютер, дошка

Матеріали: папір формату А3 або А4 (на вибір), клей ПВА, кольоровий папір, журнали, листівки, репродукції натюрмортів, різноманітні матеріали, пов’язані із задумом роботи.

Музичний ряд: Чайковський П.І.”Пори року”.

Глядацький ряд:

Презентація, репродукції картин: І. Левітан «Золота осінь», ікона «Святий Георгій в житії», С.Боттичеллі «Портрет хлопця з медаллю», колажі художників Г. Климта, П.Сезанна, П. Пікассо, Ж. Брака)

Завдання: на першому уроці відбувається обговорення й відбір ескізів під керівництвом педагога, їхнє виправлення, перевід у матеріал; на другому – триває робота в матеріалі (техніка колажу)

Задачі уроку:

  1. Показати значення й місце натюрморту в мистецтві, роль і значення речей у житті людини.

  2. Сформувати вміння створювати натюрморт в ході практичної роботи.

Перебіг уроку

1. Організаційний момент.

Вступна частина.

Учитель. Світ, у якому ми живемо, різноманітний та прекрасний. Придивіться пильніше до оточуючих вас предметів та явищ, і вони обов’язково відкриють вам таємниці їхньої краси: дивовижну пропорцію будівлі, неповторність мінливого забарвлення різних пір року. Не варто думати, що прекрасні речі зберігаються лише в музеях. Прекрасне завжди поруч з нами.

  • На попередніх уроках ми з вами знайомилися з різними жанрами образотворчого мистецтва. Нагадайте, з якими саме.

Ймовірні відповіді учнів: портрет, пейзаж, натюрморти, анімалістичний, побутовий, міфологічний.

Подивіться на картину!

До якого жанру вона належить? (пейзаж)

Що відрізняє цей жанр від інших образотворчих жанрів? (у пейзажах зображено природу)

А який з жанрів мистецтва в перекладі означає:

с французького – «мертва природа»

с голландського – «тихая недвижная жизнь»

с английского – «безмовна натура»? (натюрморт)

- А що зображують у натюрморті? (предмети, овочі, фрукти).

Щодня нас оточує безліч різних речей, які роблять наше життя більш комфортним. Це предмети побуту або побутові предмети. У кожної речі є своя історія, своя доля – так само, як і в людей. Скажіть, чи ці предмети живі? Ні! Саме ці речі ми й бачимо в натюрморті.

Отже, зображення неживих предметів в образотворчому мистецтві називають натюрмортом.

Зараз на уроці ми спробуємо зобразити натюрморт не в малюнку, а в аплікації – новій для вас техніці «Колаж».

На попередньому уроці мої помічники художники отримали завдання підготувати до уроку додатковий матеріал, про який вони нам зараз і розкажуть.

2. Повідомлення нового материалу.

А зараз трохи історії

Нетрадиційні для створення художніх творів матеріали (скріпки, ґудзики, ланцюжки, булавки, стрічки, мотузки, монети, значки и т.п.), а також всілякі природні матеріали (мушлі, пір’я, гілочки, квіточки, водорості, камінці, пісок и т.п.) можуть надихнути художника до творчої діяльності.

Дивовижні композиції можна створювати не лише за допомогою олівців, пензлів та фарб, але й незвичним способом: поєднанням нетрадиційних материалів.

Все багатство форм и кольорів навколишнього світу, живої та неживої природи може випробовувати художник для створення своєї композиції. Така техніка називається коллаж.

Коллаж – (від франц. приклеювання, наліпка) – техніка й вид образотворчого мистецтва, що полягає в створенні живописных або графічних творів шляхом наклеювання на будь-яку поверхню матеріалів, різних за кольором та фактурою (тканина, мотузка, мереживо, шкіра, намисто, дерево, кора, фольга, метал тощо).

На відміну від аплікації колаж дає можливість застосування об’ємних елементів у композиції, причому як цілих об'єктів, так і фрагментів (посуду, спортивного інвентарю, годинників, монет, платівок, взуття, рукавичок, віял, капелюхів тощо). Крім того, художник може комбінувати різноманітні художні техніки, поєднувати апликацію та колаж, вводити коллаж до різнобарвного шару живописного полотна та ін. і все це робиться для того, щоб створити неповторний художній образ, знайти найбільш відповідні засоби для втілення задумів митця.

Колаж отримав особливе розповсюдження в ХХ ст., але він не є новітнім винаходом. Аналогічні прийоми можна зустріти в іконі, де поєднуються різні матеріали – живопис, золото німбів і тла, багате дорогоцінне вбрання, що складається з тканевих риз, басменних окладів

(показ репродукцій ікон, наприклад, «Святий Георгій у житії»).

Або, наприклад, в «Портреті хлопця з медаллю» С. Боттичеллі вмонтував гіпсовый зліпок спрпавжньої медалі.

Широке застосування коллажу розпочалося за часів стилю «Модерн». І звернення до нього відбулося не стільки усвідомлено, скільки інтуїтивно в процесі пошуку посилення декоративності звучання творів.

Показовою у цьому значенні є творчість австрійського художника Густава Климта. Його картини нагадують собою строкатий килим, до якого вводяться різні матеріали: фольга, тканина, срібні нитки, навіть камінці. Численні фрагменти, подібно до мозаїки, спалахують та мерехтять (показ репродукцій з картин Г.Климта).

Поворотним етапом в області застосування колажу є звернення до цієї техніки художників-кубистів (показ репродукцій з картин художників Пабло Пікассо й Жорда Брака).

У своїх колажах творці, як правило, використовують друкований матеріал: газети, шпалери, етикетки, іноді солом'яну плетінку, шматки оголошень, цифри.

Кубизм розкрив можливості колажу як техніки. Не залишились осторонь цієї техніки й російські художники. Колаж застосовують А.Лентулов, К.Малевич, О.Розанова, Л.Попова та інші майстри.

Кожен знаходить свою власну манеру, улюблені прийоми . У В.Татліна колаж виходить за межі площини картини й перетворюється на полускульптурустає контррельєфом.

Протягом наступного періоду часу з’являються численні різновиди колажу.

Закріпленння.

Учитель: Я помітила, що ви уважно слухали розповідь. Тож давайте згадаємо й повторимо, що нового ми дізналися.

Метод «Незакінчене речення».

1. Зображення неживих предметів в образотворчому мистецтві називають …(натюрмортом)

2. Техніка й вид образотворчого мистецтва, що полягає в створенні живописних або графічних творів шляхом наклеювання на будь-яку поверхню матеріалів, різних за кольором та фактурою називають…(коллаж)

3. Нетрадиційні материали для створення колажу

5. Назвіть художників, які працювали або працюють у цій техніці

6. Колаж відрізняється від аплікації

7. Його можна використовувати (де й як?) …

8. При якій сучасній техніці ми можемо запропонувати ще один вид колажу

9. Демонстрація вчителем натюрмортів у різних техніках: у малюнку, в техніці колажу. Назвіть техніку, в якій виконані дані натюрморти.

Чи хотіли б ви навчитися створювати колажі?

Перед тим, як розпочати втілення вашої творчої ідеї, вам необхідно познайомитися з правилами побудови композиції в натюрморті. Що означає слово «композиція»? (відповіді учнів).

Правильно! Слово «композиція» в перекладі з латинискладання, зв’язування. Чи просто скласти натюрморт?

Учень: натюрморт не може бути складений з випадково вибраних предметів, і ці предмети розташовані не стихійно.

У вас на столах лежать приклади композиційного разташування предметів у натюрморті. Роздивіться їх.

Формат аркуша в малюнках однаковий, а ось розташування предметів різне. Це відбувається тому, що композиція кожного натюрморту має свою структуру. Відчуття стійкості, рівноваги, спокою виникає від композицій, що побудовані на основі різних фігур, але з урахуванням симетрії. Асиметричне чи діагональне розташування предметів передає рух, занепокоєння, неврівноваженість частин композиції.

Після пояснення вчитель демонструє натюрморти з з помилками та правильні варіанти та закріплює на дошці під написами «правильно», «не правильно».

3. Переходимо до практичної роботи, але перед тим, як розпочати, давайте спочатку визначимо критерії оцінювання та етапи роботы над колажем.

Для роботи ви підготували папір, клей, ножиці, вирізки з газет і журналів, а також різноманітний матеріал, пов'язаний із задумом роботи, яку ви будете виконувати.

У кожного з вас вийде свій натюрморт, але критерії оцінювання для всіх однакові: 1 – найбільш оригінальний

2 – вийшов чи ні

3 – вчасно виконаний.

Етапи роботы над колажем:

    1. Підготований ескіз (зроблений на минулому уроці, де має вимальовуватися загальна композиційна схема розташування та взаємозв’язку предметів).

    2. Вибір тла з використанням кольорового контрасту.

    3. Виконання натюрморту в техніці колаж.

Учитель просить учнів пригадати те, що вони знають про контраст (відповіді дітей). Контраст – це універсальний засіб, яке допомагає створити яскравий та виразний твір. Леонардо да Вінчі в «Трактаті про живопис» говорив про необхідність використання контрасту величин, фактур, материалів, об'єма, площини.

Світлый об'єкт більш помітний, виразний на темному тлі й, навпаки, темний – на світлому.

Що допомагає художникові передати настрій? Правильно! Наш настрій передасть колір. Всі ми знаємо, що яскраві та теплі кольори створять добрий настрій (веселий, радісний). Приглушені, змішані, як, наприклад, синій, фіолетовий, зелений – сум, спокій, горе, нещастя.

Вирізані елементи можна пересувати, обираючи найкраще для них розташування (для тих, хто виконує аплікацію). Нагадую про небезпеку роботи з ножицями.

4. Підбиття підсумків уроку.

  1. Самостійна робота учнів.

  2. Виставка робіт.

  3. Захист робіт (учні коротко розповідають про свою роботу, що вони хотіли зобразити, і що вийшло тощо).

Отже, ви самі зараз оціните роботи своїх друзів, виберете найкращі.

Кожен учень робить свій вибір (можна приклеювати зірочки) кращий з вивішених на дошці проектів, таким чином, аналізуючи правильне виконання роботи (індивідуальна рефлексія).

Учитель. Отже, чого ви навчилися сьогодні на уроці, що дізналися нового?

Учні. Сьогодні ми навчилися створювати натюрморт, познайомилися з технікою колажу.

Пригадайте, які враховуються критерії під час створення натюрморту.

Підсумок. Ви всі добре попрацювали. Головне, що роботи вийшли яскраві та життєрадісні.

Велике всім спасибі за роботу на уроці.

Приклади композиційного розташування предметів у натюрморті.

Критерії оцінювання

1 – самий оригінальний

2 – вийшов, або ні

3 – вчасно виконаний.

Етапи роботи над колажем:

1. Підготовлений ескіз (зроблений на іншому уроці, де обов’язково вимальовуватися загальна композиційна схема розташування й взаємозв’язок предметів).

2. Вибір тла з використанням контраста.

3. Виконання натюрморту у техніці колажу.

Фото робіт учнів по темі уроку.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розроблення і використання цифрового освітнього контенту в освітньому процесі Нової української школи »
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.