і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

НАРОДНА МУЗИКА У ТВОРЧОСТІ КОМПОЗИТОРІВ ТА ІЛЮСТРАЦІЇ ДО ЛІТЕРАТУРНИХ ТВОРІВ.

Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
800 грн
240 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №XE474849
За публікацію цієї методичної розробки Гориславська Вікторія Леонідівна отримав(ла) свідоцтво №XE474849
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Селидівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 2

Селидівської міської ради Донецької області

Авторський розвивальний навчальний урок

з предметів естетичного циклу на українознавчій основі.

Підготувала вчитель музичного

та образотворчого мистецтва

(ІІ категорії) – Гориславська В.Л.

2017 н. р.

Урок 15. НАРОДНА МУЗИКА У ТВОРЧОСТІ КОМПОЗИТОРІВ ТА ІЛЮСТРАЦІЇ ДО ЛІТЕРАТУРНИХ ТВОРІВ.

Мета 1:

  • Навчальна: ознайомити учнів із поняттям «щедрівка», «обробка», «парафраз», «варіації»; навчити учнів виконувати народні та композиторські пісні, використовувати набуті предметні компетенції у процесі творчої самореалізації; допомогти з’ясувати особливості української народної музики у творчості композиторів;

  • Розвивальна: сприяти формуванню світогляду школярів до народознавства;

  • Виховна: прищеплювати художній смак, морально – естетичні якості українських традицій під час святківання Різдвяних свят.

Мета 2:

  • Навчальна: ознайомити учнів із ілюстрацією, роботою художників-ілюстраторів, головними засобами виразності в ілюстраціях;

  • Розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням ілюстрацій, аналізувати їх; активізувати творчу ініціативу учнів; формувати естетичні почуття, смак, творчі здібності;

  • Виховна: виховувати дбайливе ставлення та любов до книги, повагу до роботи художника-ілюстратора.

Матеріали: Обробка української народної пісні «Щедрик» М. Леонтовича (відео-підбірка виконання цієї пісні з кінофільмів), відео біографії М. Леонтовича, щедрівка «Добрий вечір тобі, пане господарю!». Відео для малювання зимових пейзажів та головних героїв з літературного твору «Ніч на хуторі поблизу Диканьки», картинки – ілюстрації зимових пейзажів.

Інструменти: Телевізор, колонки, прості олівці, гумки, фломастери або гелеві (кулькові) ручки, гуашеві або акварельні фарби, пензлі, аркуші паперу, ємності для води, серветки для витирання рук і пензлів, клейонки.

Тип уроку: Бінарний урок (музичне та образотворче мистецтво).

Хід уроку.

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Добрий день! Сьогодні у нас з вами буде незвичайний урок, а поєднання музичного та образотворчого мистецтва. На дошці ви бачите картинки зимового пейзажу.

Скажіть будь – ласка, яке вам було домашнє завдання по образотворчому мистецтву? (Відповіді дітей: знайти вірші, загадки, прислів’я про зиму). Давайте послухаємо їх.

3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.

Вчитель: Ми з вами на минулих уроках вже розглядали пісні зимового циклу. Назвіть їх! (відповіді учнів).

  • На яке свято колядують, а на яке співають щедрівки? (відповіді учнів).

  • Наближаються новорічні свята.. У всіх радісний настрій, всі готуються до приходу чогось нового і гарного. Я думаю, що не помилюся, якщо скажу, що для українців Новий рік та Різдво – це найулюбленіші свята. Наша українська календарно-обрядова тематика досить багата на народні традиції, звичаї, які супроводжували і супроводжують календарний рік З великою увагою і глибокою шаною вивчають музичний фольклор професійні композитори. Народна творчість надихає їх, підказує сюжети й теми.

Отже, наша тема: «Народна музика у творчості композиторів та ілюстрації до літературних творів».

Народні пісні й танці можна почути в музиці різноманітних жанрів. Найпоширенішим способом використання народної музики в авторській є обробка мелодій пісень і танців, які збагачують не тільки мистецтво рідного краю, а й світову культуру загалом.

  1. Робота з зошитом.

Обробка – це видозмінення музичного твору шляхом використання різноманітних засобів музичної виразності.

Окрім простих вокально-хорових обробок, поширений ще один спосіб використання народної музики у творчості композиторів – створення варіацій на тему пісень чи танців. У цьому випадку народні мелодії збагачуються ще й тембровим звучанням певного інструмента або оркестру.

Варіації  (з латинської – зміна, різноманітність) – музичний твір, у якому основна мелодія звучить кілька разів, набуваючи різноманітних змін: мелодичних, ритмічних, ладових, гармонічних тощо. 

  1. Відомості про композитора (Відео №1)

Микола Дмитрович Леонтович (1877-1921) – український композитор, хоровий диригент і педагог. Народився в селі Монастирок на Поділлі в родині священика. В дитинстві навчався музики під керівництвом батька, який грав на віолончелі, скрипці, гітарі, керував хором. Професійну освіту здобув у Кам’янець-Подільській семінарії. Завдяки гарному голосу і прекрасним музичним здібностям юний Микола став диригентом хору семінаристів. Після закінчення навчання вчителював у сільських школах Поділля, Донбасу, викладав у Музично-драматичному інституті ім. Лисенка в Києві, організовував хори, самодіяльний симфонічний оркестр. У Петербурзькій придворній капелі навчався на регента (диригента хору).

  1. Вісті із Покровська (Відео №2)

Основу спадщини митця складають неперевершені обробки українських народних пісень для хору. Найвідоміші з них – «Щедрик», «Дударик», «Козака несуть».

Леонтович є одним із найчастіше виконуваних українських композиторів завдяки «Щедрику», різдвяній мелодії, відомій в усьому світі під назвою «Колядка дзвонів» («Carols of the Bells»).

Коли вперше американські космонавти вирушили в міжзоряний простір, то з-поміж музичних творів узяли «Щедрика» Миколи Леонтовича. Цей твір співають повсюдно у Франції, Англії, Голландії, Польщі, країнах Латинської Америки. Особливою популярністю він користується в Канаді та США.

  1. Слухання (Відео №3) Українська народна пісня «Щедрик» в обробці М.Леонтовича у виконання дитячого ансамблю «Carol of the Bells»

Відомі різні варіанти обробок української народної пісні «Щедрик»: українською й англійською мовами, у виконанні дитячого ансамблю й у формі варіацій у сучасному інструментальному звучанні.

Назва «Щедрик» походить від старовинного українського обряду щедрування – побажання щедрого вечора на Новий рік. Це одна з обрядових народних пісень – щедрівок. Мелодія пісні складається лише з одного чотиризвучного мотиву, який багаторазово повторюється.

Слухання (Відео №4) Українська щедрівочка у виконанні різних країн світу.

Ця щедрівка популярна по всьому світі і тому її використовують у своїх фільмах безліч продюсерів сучасних не тільки дитячих, а й дорослих фільмів. Подивіться, будь – ласка підбірку фрагментів із фільмів, а потім скажите їх назви.

  1. Слухання (Відео №5) Фрагменти фільмів.

  • А зараз погляньте на ось цю книжку і скажіть, без чого буде її нецікаво читати? (відповіді учнів)

  • Чи розглянули ви вдома ілюстрації у ваших улюблених книжках? Чим вони вам подобаються?

  • Хто є автором цих ілюстрацій?

  • Про що розповідають ілюстрації?

  • Чи завжди головні герої літературного твору на ілюстраціях виглядають так, як ви їх уявляли під час читання?

Вчитель. На попередньому уроці ми вивчали особливості структури нашої доброї знайомої — книги. Сьогодні наше знайомство триватиме. Я розповім вам про книжкову ілюстрацію, її історію та художників, які вкладають душу у свої роботи, щоб нам було цікаво гортати сторінки улюблених книжок.

Ілюстрація — зображення, що супроводжує текст літературного твору, газетної статті та ін. з метою полегшення для читача візуалізації змісту.

У свою чергу, книжкова ілюстрація — елемент книжки, що або пояснює текст наочними образами, або активно тлумачить текст, даючи змогу читачеві по-новому зрозуміти і відчути цінність літературного змісту та форми. (Запис до словничків.)

Ілюстрації допомагають зорієнтуватись у змісті книжки, спонукають її прочитати та допомагають засвоїти зміст тексту.

Дуже давно, на початку зародження книговиробництва, рукописи ілюстрували мініатюрами, намальованими художниками.

Після винаходу книгодрукування та ксилографії ілюстрація стала здебільшого складовою графіки. Найперші ксилографії з'явилися у Китаї у VI— VII століттях.

Європейська ксилографія, що зародилася у XVI столітті, спочатку була пов'язана з мистецтвом мініатюри.

Митці вирізували ранні ілюстрації на одній дошці з текстом.

Сьогодні ілюстрації до книг і журналів колекціонують, на виставках і в мистецьких галереях можна побачити окремі стенди з книжковими ілюстраціями.

Дуже цікавими є ілюстрації Пауля Коневки до «Сна літньої ночі» (1868) Вільяма Шекспіра. Вони дуже графічні та лаконічні, адже виконані у силуетному зображенні.

Одним із видатних українських художників-ілюстраторів є Георгій Вячеславович Якутович, відомий своїми майстерними ілюстраціями до творів українських та зарубіжних поетів і письменників (зокрема, «Фата морга на» Михайла Михайловича Коцюбинського, «Ярослав Мудрий» Івана Антоновича Кочерги, «Захар Беркут» Івана Яковича Франка, «Повість про Ігорів похід», «Слово минулих літ» та багато інших).

Сучасна ілюстрація також є дуже цікавою. Одним із сучасних художників-ілюстраторів є Владислав Едвардович Єрко — переможець престижних художніх та книжкових виставок. Загальне визнання отримали його чорно-білі ілюстрації до книг Пауло Коельо та кольорові ілюстрації до «Снігової королеви» Г. К. Андерсена. ♦ Як же створюється це диво — ілюстрація?

Часто ілюстрації створюють завдяки співпраці письменника та художника. Для ілюстрації обирають епізоди, що найповніше розкривають зміст тексту або окремих фрагментів літературного твору. Ілюстрації іноді займають цілу сторінку або її частину.

Для створення ілюстрацій існує багато технік, зокрема авторських. Найпоширенішими з-поміж них є акварель, гуаш та кольорові олівці. Ілюстрування не має обмежень: художник обирає зручну для себе форму та улюблену ним техніку виконання. Сьогодні в ілюструванні також застосовують комп'ютерну графіку.

Сьогодні ви перетворитеся на художників-ілюстраторів і створите власні ілюстрації до літературного твору.

  1. Фізкультхвилинка (Виконання з рухами пісні «Мы маленькие звезды»).

  2. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ

Так як сьогодні наш урок пов'язаний з обрядовими піснями і традиціями українського народу, то зараз ми будемо створювати ілюстрації до відомого літературного твору а також кінофільму «Ніч перед Різдвом» Миколи Гоголя.

Назвіть мені головних героїв цього твору? (відповіді учнів.)

Зараз ми з вами подивимося відео з фрагментів цього фільму і спробуємо намалювати головних героїв . Відео № 6.

Створення ілюстрацій до запропонованого літературного твору (колективна робота), техніка виконання графіка, можна розфарбувати кольоровими олівцями.

(Діти малюють ілюстрації).

В кінці уроку ви всі покажете свої малюнки і на слідуючому уроці спробуємо зробити з них книжечку! Звичайно ж за свої малюнки ви отримаєте оцінки.

Відео № 7. Демонстрація української щедрівки «Добрий вечір тобі, пане господарю!»

На Різдво, як відомо, українці співають колядки, а на Новий рік – щедрівки з величанням господаря, господині, з привітанням усім членам родини. За давньою традицією, святкування Щедрого вечора супроводжувалось обходом хат із побажанням людям щастя, доброго здоров’я, достатку і добробуту в Новому році.

Розучування української щедрівки «Добрий вечір тобі, пане господарю!» (Караоке) Відео № 8.

І. Добрий вечір тобі, пане господарю!

Приспів:

Радуйся!

Ой радуйся, земле, -

Син Божий народився!

(Приспів виконується після кожного рядка)

ІІ. Застеляйте столи та все килимами.

ІІІ. Та кладіть калачі з ярої пшениці.

ІV. Бо прийдуть до тебе три празники в гості.

V. А що перший празник – то Різдво Христове.

VI. А що другий празник – то святого Василя.

VI. А що третій празник – свято Водохреща.

9. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

  • Що таке ілюстрація?

  • Як ви вважаєте, чому дитячі книжки завжди яскраво проілюстровані, а книжки для дорослих часто виходять друком без ілюстрацій?

  • Які пісні входять в розділ зимового циклу?

  • Назвіть щедрівки або колядки, які ви знаєте.

 Підсумки уроку

Народна музика – це невід’ємна частина нашого з вами життя. Вона супроводжує нас повсякденно, допомагає пережити всі негаразди та щасливі моменти. Народні мотиви ми сприймаємо з раннього дитинства з першою маминою колисковою і проносимо через все життя.

  • А зараз виконаємо нашу Новорічну пісню, яку ми вивчали на

минулому уроці «Щастя тобі, щастя мені…»

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: Намалювати зимовий пейзаж, до прослуханих сьогодні пісень та відео. На урок образотворчого мистецтва з собою мати ножиці, клей, альбом.

Використана література: інтернет – ресурси

  1. http://subject.com.ua/lesson/music/5klas/15.html

  2. http://fiz-cultura.ucoz.ua/news/obraz_mistectvo_5_kl_urok_14_iljustracija/2014-03-05-894

  3. Відео – додатки та картинки.



Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Авторський розвивальний навчальний урок з предметів естетичного циклу на українознавчій основі. Бінарний урок (музичне та образотворче мистецтво).
  • Додано
    02.03.2018
  • Розділ
    Образотворче мистецтво
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    185
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    XE474849
  • Вподобань
    0
Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
3600 грн
1080 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №XE474849
За публікацію цієї методичної розробки Гориславська Вікторія Леонідівна отримав(ла) свідоцтво №XE474849
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти