• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Зарубіжна література
  • Морально-філософський зміст «єршалаїмських» розділів твору. Трагізм долі митця (майстра). Проблеми кохання й творчості. Засоби комічного (сатира, сарказм, пародія) й трагічного (гротеск, трансформація простору, часу та ін.).

Морально-філософський зміст «єршалаїмських» розділів твору. Трагізм долі митця (майстра). Проблеми кохання й творчості. Засоби комічного (сатира, сарказм, пародія) й трагічного (гротеск, трансформація простору, часу та ін.).

Опис документу:
Очікувані результати: учні характеризують добу створення роману «Майстер і Маргарита», історію написання твору та його шлях до читача; учні знають матеріал про життєвий та творчий шлях, вміють аналізувати твір та здійснювати узагальнення, висловлюють власні враження та думки.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Морально-філософський зміст «єршалаїмських» розділів твору. Трагізм долі митця (майстра). Проблеми кохання й творчості. Засоби комічного (сатира, сарказм, пародія) й трагічного (гротеск, трансформація простору, часу та ін.).

Мета: розкрити глибинний символічний зміст роману Булгакова, зацікавити життям та творчістю одного з найяскравіших представників російської літератури;

розвивати аналітичне, критичне мислення, навички самостійного опрацювання матеріалу, його систематизації та узагальнення; поглиблювати вміння виділяти головне, здійснювати аналіз прозового твору;

виховувати активну читацьку позицію, почуття гуманності; любов до літератури, повагу до письменництва.

Очікувані результати: учні характеризують добу створення роману «Майстер і Маргарита», історію написання твору та його шлях до читача; учні знають матеріал про життєвий та творчий шлях, вміють аналізувати твір та здійснювати узагальнення, висловлюють власні враження та думки.

Обладнання: підручник, портрети М. Булгакова, тексти роману, ілюстративний матеріал, фрагменти екранізації роману.

Тип уроку: комбінований.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Учитель: Роман «Майстер і Маргарита»… Останні десятиліття цьому твору приділяється дуже велика увага. Ведуться дискусії, знімаються фільми, ставляться вистави, його введено до шкільної програми. Всі його читають, всі про нього говорять, і ми з вами теж його прочитали, але чи можете Ви сказати, що його зрозуміли? Тож прошу підняти руки тих, хто може впевнено стверджувати: «Я не тільки прочитав, а й зрозумів твір Булгакова».

(відповіді учнів)

Роман Булгакова є одним із тих зразків художньої літератури, які являються істинними зразками. Чи знаєте Ви походження поняття «художньої літератури»?

Два монахи в монастирі домовилися між собою, що будуть вести переписку так, щоб інші зміст цього листування не розуміли. Вони не користувалися ніякими значками, знаками, не використовували іншу мову. Вони використовували ту мову, якою спілкувалися всі. Але вони мали на увазі не те що було безпосередньо сказано в листі, а підтекст. І той із них хто отримував такого листа повинен був відчути, не прочитати на рівні розуму, а саме відчути, що за цим зовнішнім змістом стоїть. І саме з листування цих монахів, з їх зашифрованості, з зародження в їх листах підтексту і пішла художня література. Тобто не зовнішнє, що ми бачимо, - це не є головним, а головне – прихований зміст, зашифрований автором. У нашому випадку Михайло Булгаков і його без перебільшення «істинний» роман «Майстер і Маргарита».

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Метод «Кроссенс». «Життєвий та творчий шлях М.Булгакова».

IV. Оголошення теми та мети уроку.

Підручник радянської та християнської історії

Часопис «Русский репортер»

Проблемні питання.

  • Про що роман М. Булгакова?

  • Хто головний герой твору?

  • Чого вчить роман?

V. Сприйняття та засвоєння матеріалу.

Вступне слово вчителя. В одному із своїх щоденників Л. Толстой зробив такий запис: «Письменник вкладає в свої романи те найкраще, що в ньому є, і тому романи його прекрасні, а життя його може бути і дурним» тож давайте повторимо основні етапи літературної діяльності М.Булгакова.

Існує така теорія, що всі твори художньої літератури діляться на 4 рівні:

  1. Звичайний роман.

  2. Гарний роман.

  3. Хороший роман.

  4. Величний роман.

  • Яким же романом Ви вважаєте твір Булгакова? Чому?

(відповіді учнів)

Є і інші градація творів:

  • Книги, написані «за владу».

  • Книги, написані «проти влади».

  • Книги, написані «для влади» (ніби листи).

  • Чи погоджуєтеся Ви з такою класифікацією? До якої категорії можна віднести роман «Майстер і Маргарита»?

(відповіді учнів)

Слово вчителя (продовження). У романі явно виділяються три пласти оповіді. Це сучасність (Москва, 30-ті роки ХХ століття); історичний, євангельський (30-ті роки І століття) та містичний (поза часом та простором).

У своєму романі М. Булгаков будує цілу систему двійників, його герої дуальні, а подекуди навіть утворюють тріаду (таблиця в зошитах).

2. Робота з таблицею.

Реальність

Стравінський

(Сталін)

Майстер

(автор)

Алоїзій

Могарич

Іван Бездомний

Містика

Воланд

-

-

-

Біблія

Понтій Пілат

Ієшуа

Іуда Іскаріот

Левій Матвій

Вправа «Хто останній». (Назвати якомога більше дійових осіб роману)

Методичний коментар: учні називають персонажі, учитель чи учень записує їх на дошці. Мета: назвати якнайбільше.

  • Із записаних імен та прізвищ, на вашу думку, хто є головним героєм роману? Думку обґрунтуйте.

3. Відеофрагмент «Пілат і Ієшуа».

Евристична бесіда.

  • Уособленням чого є Понтій Пілат?

  • Яким Ви його бачите?

  • Якими якостями він володіє?

  • Чи вільною людиною є Пілат?

  • Чому Пілат ставить запитання про істину?

  • Чому боягузтво названо в романі «найстрашнішим пороком»?

  • Що очікує на прокуратора?

  • Хто сильніший і в чому – Понтій Пілат чи Ієшуа?

Слово вчителя. Не менш важливою в романі є тема творчості, втіленням якої образ майстра. Герой з’являється у 13й главі роману (учитель чи учні зачитують опис). Виникає логічне питання: Чому майстер, а не, скажімо, художник чи творець?

(відповіді учнів)

  • На запитання Івана Бездомного: «Ви письменник?», герой відповідає: «Ні, я майстер». Чому він противиться слову «письменник»? (Письменниками себе гордо називали члени Массоліта, хоча до справжньої літератури мали дуже опосередковане відношення. Булгаков використовує прийом антитези).

  • Остаточну назву Булгаков надав романові лише у 1938 році. «Майстер і Маргарита». Зверніть увагу на перші літери в обох словах. «МА» і «МА» (1. Вони співпадають з ініціалами автора. 2. Повтором однакових літер Булгаков досягає мелодійності назви, тобто використовує алітерацію).

  • Дослідники сперечаються, хто ж був прототипом майстра? Дехто переконаний, що це сам Михайло Опанасович, дехто вважає що це Максим Горький (помер у 1936 р.). Точної відповіді Булгаков нам не залишив. Образ майстра нерозривно пов’язаний з образом Маргарити. Жінки у долі Булгакова зіграли чи не визначальну роль.

Метод «Гронування».

  • Хтось із критиків зло пожартував: «Не важливо, хто твоя дружина. Важливо, хто твоя вдова.»

Висновок. Образ майстра в російській та світовій літературі став символом художника, творця у широкому розумінні слова, який своїми творами увійшов у конфлікт з офіційною культурою свого часу. У випадку булгаковського героя майстер увійшов у конфлікт з соціалістичним реалізмом. «Зловісний сенс (поняття майстер) стає очевидним, якщо врахувати, що система під ним мала на увазі письменників, готових наступити на горло своїй пісні й створювати угодні їй творіння»,  критик-булгаковознавець Альфред Барков.

VІ. Рефлексійно-оцінюючий.

  1. Соціальна мережа «Фейсбук», сторінка героя (кожному учневі).

  2. «Цитатна доріжка».

  • Що об’єднує ці цитати?

  • «Будьте обережними зі своїми бажаннями – вони мають властивість здійснюватися».

  • «Людина смертна. Але це було б іще пів біди. Погано те, що вона іноді раптово смертна».

  • «Рукописи не горять».

  1. Фанфікшин.

Продовжіть цитату:

«Ніколи нічого не просіть у сильніших за Вас. Самі запропонують і самі все дадуть…» (… але і тоді нічого не беріть).

  1. Підсумки.

  • Про що ж таки роман Булгакова?

#свободаінасильство #художниківлада

#сенсбуттялюдини #духовнасутністсвіту #кохання #призначенняособистості #вибіржиттєвоїпозиції #Росіянароздоріжжі #людинаіБог #людинаідиявол #людинаівлада #злочинікара #матеріальнепитання #боротьбадобразізлом #реальністьімагія

  1. Метод «Мовчазна дискусія».

Письменник Биков зазначив, що «Майстер і Маргарита»  роман для одного читача». Хто він? Чи згодні Ви з цим твердженням?

  • І останнє запитання. Чого вчить роман «Майстер і Маргарита»? (Роман вчить розуміти життя).

  1. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи (твір).

  2. Подарунок від учителя. Відео.

6

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Всеосвіта дарує

Три iPhone 12

+20 крутих призів з нашого фірмового магазину

до закінчення залишилось
00
00
00
00