До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
5
міс.
1
0
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

М.Коцюбинський. Новела «Intermezzo» - поетична світлина душі митця.

Опис документу:
В чому секрет впливу цього твору на читача? - спитаєте ви. – Я вихопив із життя героя лише хвилинні враження, настрої, що виникли тільки в певний момент і, можливо, більше ніколи не з’являться. Я прагнув відкрити перед читачем усю душу героя, не оминаючи навіть стану депресії і стресу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Практична робота №1

  1. Предмет: українська література.

  2. Клас: 10.

  3. Тема уроку: М.Коцюбинський. Новела «Intermezzo» - поетична світлина душі митця.

  1. Визначити місце художнього твору у світовому культурно-історичному процесі.

Учень-мистецтвознавець.

З 15 квітня по 15 травня 1874 року в майстерні фотографа Надара у Парижі, на бульварі Капуцинів, групою молодих художників була влаштована власна виставка. Клод Моне, Едгар Дега, Альфред Сіслей, Каміль Піссара, Едуард Мане, Огюст Ренуар, Поль Сезанн – ці дуже різні художники стали центральними постатями нового напряму, їх об’єднала загальна боротьба з консерватизмом і академізмом мистецтва.

На цій виставці картина Клода Моне «Враження. Схід сонця» привернула до себе неабияку увагу передусім незвичною назвою, але й сам твір живопису був незвичайним. Він передавав майже невловиму, мінливу гру кольорів і світла. Саме назва цієї картини – «Враження» - поклало початок цілому напряму, названому імпресіонізмом (від французького слова «impression» - враження).

Учень-музикознавець.

(Звучить уривок із муз.пєси Клода Дебюссі «Море»).

Імпресіонізм виявився плідним і для музики (Моріс Равель, Клод Дебюссі, Джакомо Пучіні та ін.). Музичну пєсу «Море» К.Дебюссі можна назвати класичним зразком імпресіонізму в музиці. Вона не пов’язана з якимись подіями, фактами, це не реалістичний опис, у ній тільки колорит, рух і навіювання. Композитор зазначав: «Це мистецтво вільне, іскристе, мистецтво вільного повітря, мистецтво, порівняне зі стихіями, вітром, небом, морем! Я тільки намагаюся виразити з найбільшою щирістю відчуття і почуття, які переживаю: інше мало що для мене важить». Творчості Дебюссі притаманна

яскрава самобутність, поетичність, переживання світлих, радісних емоцій, тонкого звукопису, різноманітних кольорів. Намагаючись відтворити у звуках миттєві почуття, швидкоплинні враження, найтонші відтінки емоцій, риси пейзажу, Дебюссі поновив засоби музичної виразності, збагатив звукову (особливо оркестрову) палітру, створив нові види творів.

Учень-літературознавець 1.

У літературі імпресіонізм виявився в посиленому психологізмі, відтворенні миттєвих вражень і зміни настроїв, у підкресленій увазі до кольорів та звуків. Поетику імпресіонізму використовували Г.Мопассан, А. Чехов І. Бунін, В. Стефаник, М. Коцюбинський та інші. Імпресіоністам було важливо простежити, як людська душа відгукається на добро і зло, красу і повторність, на будь-які події. В етюді «Невідомий» Михайло Коцюбинський каже: «Як мені хочеться взяти перо, обмокнути у блакить неба, в шумливі води, в кров свого серця і все списати, востаннє списати, що бачив, що чув, що почував». Які почуття підштовхнули його написати новелу «Intermezzo»? Дізнаємося з повідомлення дослідників. (Дослідники повідомляють про історію написання твору).

Учень-літературознавець 2.

«Intermezzo» твір особливий, не схожий на будь-який інший у творчості самого М. Коцюбинського та й у всій нашій літературі. У ньому немає розгорнутого сюжету, зовнішнього конфлікту, діалогів, полілогів. Сюжет новели визначається не звичними для читача подіями, а ритмами свідомості ліричного героя. На першому плані твору – пейзаж у багатоманітних його виявах: є царство природи, розкіш барв і велич рідної землі. І все це об’єднується в одно ціле зболене авторське «я», яке в обіймах природи шукає свого зцілення. Дослідники, вивчаючи жанрову специфіку твору, відносили його до поезії в прозі.

2. Схарактеризувати особистість письменника, культурні й особистісні творчі зв’язки.

Вчитель: Стиль М. Коцюбинського досліджувало багато знавців літератури. Він відрізняється від художніх почерків багатьох письменників. Митець керується власною інтуїцією, сутність буття осягає за допомогою уяви й тих відчуттів, що перебувають поза сферами раціонального, зосереджується на індивідуальності, її внутрішньому світові. Об’єктом зображення стає не світ, а суб’єктивні враження від нього.

Цікавим є літературознавчі міркування сучасного відомого письменника Валерія Шевчука, який простежує рух творчості Михайла Коцюбинського від «етнографічно-реалістичного письма» до «письма метафоричного, імпресіоністичного і психологічного».

Валерій Шевчук пише, що докорінно змінилася манера письма М. Коцюбинського в 1900–1902 рр., коли, за визначенням академіка Єфремова, письменник знаходить сам себе і стає тим незрівнянним Коцюбинським, яким ми його знаємо, тобто утверджує свій «сонячний імпресіонізм».

3. Проаналізувати структурні елементи художнього тексту, з’ясувати рівень відображення в них філософських, історичних, мистецьких реалій культурної доби.

Прийом «Розповідь від імені письменника» (На фоні музики Дворжака «Адажіо» роль М.Коцюбинського виконує учень)

В чому секрет впливу цього твору на читача? - спитаєте ви. – Я вихопив із життя героя лише хвилинні враження, настрої, що виникли тільки в певний момент і, можливо, більше ніколи не зявляться. Я прагнув відкрити перед читачем усю душу героя, не оминаючи навіть стану депресії і стресу.

Пейзажні картини, зображені мною у новелі, розкривають любов ліричного героя до рідної землі. Я дуже вдячний їй за відпочинок, за повернення душевної рівноваги і тому присвятив свій твір затишному куточку в Україні, який допоміг мені повернутися до звичайного життя, до творчості.

Ліричний герой після зцілення повертається до попереднього життя. «Душа співає, струни натягнуті...». Гармонії досягнуто. Отже, це було інтермецо — тимчасовий перепочинок, під час якого приходить заспокоєння.

Я вмів малювати фарбами і дуже любив це заняття, тому в новелі проявив себе живописцем-акварелістом. За допомогою вдало дібраних і постійно змінних барв намагався передати дивовижну красу природи.

Завдання для учнів:

1. З’ясувати вид і роль та особливості пейзажів у творі М.Коцюбинського «Intermezzo».

а) «Воно (поле) котить та й котить зелені хвилі і хлюпає ними аж в край неба. Над всім панує тільки ритмічний, стриманий шум, спокійний, певний у собі, як живчик вічності. Як крила тих вітряків, що чорніють над полем: байдужо і безупинно роблять в повітрі круг, немов говорять: так буде вічно… так буде вічно…»

(З філософським підтекстом про плинність часу і його вічність)

б) «Сонце! Я тобі вдячний. Ти сієш у мою душу золотий засів – хто знає, що вийде з того насіння?»

(Автор змальовує персоніфікований, одухотворений образ сонця; золотий засів – метафора; риторичне питання містить підтекст: енергія сонця дає ліричному героєві, митцеві наснагу творити далі – в ім’я добра, знедоленого люду).

в) «Вона (земля) моя. Всю її, велику, розкішну, створену вже, – всю я вміщаю в собі». «Йдемо повз чорний пар. Тепло дихнула в лице пухка чорна рілля, повна спокою й надії. Вітаю. Спочивай тихо під сонцем, ти така ж втомлена, земле, як я».

(Митець глибоко відчуває свій зв'язок з першоосновою – із землею: пейзаж змальовано за допомогою епітетів, автор використовує також інверсію, метафори).

  1. Надихаючись репродукціями художників-імпресіоністів, спробуйте створити власні літературні імпресіоністичні замальовки на такі теми: «Intermezzo. Мої враження», «Митець», «Місто», «Сонце», «Душа», «Зозуля», «Жайворонок», «Душевні струни», обравши один із прийомів: п'ятихвилинне есе, синкан, даймонд, фанфік.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
790 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.