До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
5
міс.
2
1
дн.
1
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Методика формування уявлення про історичного діяча (на прикладі Пантелеймона Куліша)

Опис документу:
Шановні колеги, пропоную Вашій увазі цікавий варіант роботи з історичною персоналією. Методика передбачає ознайомлення з персоналією не тільки на основі біографічних даних, а й на спогадах сучасників, фізіологічному аналізі зовнішності, пошуку підтвердження рис характеру та спогадах сучасників. Кінцевий варіант роботи з цією методикою показаний на прикладі Пантелеймона Куліша.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Методика формування уявлення про історичного діяча, на прикладі Пантелеймона Куліша

Фізіологічний аналіз зовнішності

На портретному зображенні перед нами постає рішуча та впевнена людина. Високий лоб Пантелеймона Куліша свідчить про досить розвинений інтелект. Погляд спокійний, впевнений, але в ньому читається і емоційний «гарячий» норов письменника (Саме прізвисько «гарячий» було дане йому в колі його друзів). Обличчя дещо змарніле (наслідок арешту), проте, його чіткі риси вказують на вольову людину, що впевнено крокує по своєму життєвому шляху. В зовнішньому вигляді письменника читається допитливість письменника. Профілю письменника притаманні інтелігентні рис, що також вказують на інтелектуальну потужність цієї людини.

Отже, перед нами постає розумово розвинена вольова людина, що поєднує в собі холодний розум та гаряче серце, завдяки чому впевнено долає труднощі, які зустрічаються на його життєвому шляху та досягає успіху і стає однією з найвизначніших постатей в історії України.

Факти біографії, що підтверджують риси характеру

Риси характеру

Факти з біографії, що підтверджують риси характеру

Допитливий

Грамоти П.Куліш навився удома, від старшої сестри Лесі. Від неї, а також від неписьменної матері перейняв багато пісень, приказок, прислів’їв. Куліш мандрував Правобережною Наддніпрянщиною, головним чином Київщиною та Черкащиною, і записував народні пісні, думи, перекази, легенди,казки, повір’я. зацікавлення українським фольклором та етнографією йшло в молодого Куліша в парі з інтересом до пам’яток національної історії, насамперед козацької.

Вольовий

Переніс заслання, проте, і надалі продовжив свою діяльність.

Не зважаючи на критику творів, не завершив роботу у цьому напрямку

Патріот

Переймався проблемами України, активно співпрацював з членами Кирило-Мефодієвського братства

Інтелектуал

Переклад українською мовою творів зарубіжних поетів та письменників, етнографічні збірки, наукові дослідження

Опис зовнішності або характеристика від сучасника

І. Франко в передмові до львівського видання українською мовою “Гамлета” В. Шекспіра 1899 року в перекладі П. Куліша висловив промовисту, можна сказати, історичну, знакову оцінку: “Куліш – перворядна звізда в нашому письменстві, великий знавець нашої народної мови, а при тім добрий знавець язиків та літератур європейських народів”

М. Зеров сонет «Куліш»

Давно в труні Тарас і Костомара,

Грабовський чемний, лагідний Плетньов;

Сивіє розум і холоне кров;

Літа минулі, мов бліда примара.

Та він працює. Феніксом з пожару

Мотронівка народжується знов;

Завзяттям віє від його промов

І в очах відблиск молодого жару.

Він боре тупість і муругу лінь;

В Європі хоче ставити курінь,

Над творами культурників п'яніє.

І днів старечих тягота — легка,

І навіть в смертних муках агонії

В повітрі пише ще його рука

«Дедалі все видніше й видніше стає, яку велику вагу в нашому письменстві має це славне ім’я; а яку матиме своїми роботами, що тільки тепер виявляються на світ, — про те можна догадуватися. Могучий майстер української мови й творець українського правопису, благородний поет "Досвіток". Перекладач Шекспірових і Байронових творів, а також Біблії, автор "Записок о Южной Руси", "Чорної ради" і сили інших цінних праць має право на нашу повагу і вдячність. Перед цими його заслугами забуваються тепер ті помилки, які йому траплялося робити, а виступає потреба вшанувати його працю», — писав М.Коцюбинський у листі до І.Франка.

Оцінка персоналії

Постать Пантелеймона Олександровича Куліша є однією з найвидатніших в історії української культури другої половини ХІХ століття. Літературно-художню, наукову творчість П. Куліша вважають за подвижницьку та новаторську: він першим почав писати українською мовою наукові праці, чим заклав основи української наукової мови; став “батьком” українського роману й одним із перших творців історичної романістики (знамениту “Чорну раду” видав українською та російською мовами); запровадив новий фонетичний правопис (“кулішівку”), яким, із незначними змінами, користуємося і нині. Перший вимогливий і доброзичливий критик та побратим Т. Шевченка (і загалом перший літературний критик-професіонал), П. Куліш був також першим біографом, упорядником і видавцем повного зібрання творів М. Гоголя, першим перекладачем українською мовою творів Шекспіра, Байрона; першим, разом з І. Пулюєм та І. Нечуєм-Левицьким, здійснив повний український переклад Біблії3

Щодо власне фольклористичних напрацювань він вперше в історії української фольклористики ще в 1844 році, на початку своєї діяльності розробив проспект багатотомового серійного видання фольклору за широкою комплексною назвою “Життя українського народу”. До восьми запланованих томів мали ввійти різножанрові фольклорні матеріали: пісні, думи, казки, легенди, перекази, прислів’я, загадки тощо. Про це відомо з листів П. Куліша до М. Погодіна та до М. Юзефович.

Г. Довженок зазначає, що Куліш «одним із перших на важливість запису думи в реальному побутуванні, а також на необхідність вивчення феномена кобзарства звернув увагу П. Куліш, висловивши ряд думок, що випередили його час. Це, зокрема, стосується міркувань про важливість інтересу до особи виконавця та самого процесу відтворення дум за природних умов»

За словами П. Федченка, «складна творчість П. Куліша належить до найцінніших здобутків української культури»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.