Методика використання творів живопису на уроці на основі картин Леонардо да Вінчі

Опис документу:
Методика використання творів живопису на уроці на основі картин Леонардо да Вінчі. Методичні поради вчителям для цікавого та різностороннього викладу матеріалу. В матеріалі поданий варіант використання творів живопису, види картин, а також рекомендації для їх ефективного використання під час уроку.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Методика використання творів живопису на уроці на основі картин Леонардо да Вінчі

Робота з художніми наочними джерелами повинна обов'язково включати два аспекти:

  1. Опис зображення. Що/хто зображений? У яких відносинах один з одним знаходяться зображені на картині люди і природа/предмети, що їх оточують (у гармонії чи протидії). Простір картини. Форми і лінії. Кольори і кольорові ефекти. Чи є в картині рух, контрасти рухів? Композиція картини. На чому зосереджено зображення?

На прикладі картини Леонардо да Вінчі «Таємна вечеря» - «На картині зображений Ісус Христос з апостолами під час таємної вечері. Апостоли перебувають в позитивному ставленні до Ісуса, проте, за дружелюбною атмосферою відчувається напруга, адже серед апостолів знаходиться зрадник. Простір картини обмежений кімнатою в якій і проходить таємна вечеря. Форми округлі, проте лінії доволі виразні та підкреслюють динаміку руху картини. Постать Ісуса зображена в тьмяно-червоних кольорах, в постатях апостолів домінують ніжні Увага глядача зосереджена на характерах персонажів, що зображені на картині»

  1. Інтерпретація зображення. Хто ці люди, які зображені на картині? Який факт на ній відбито? Що відбувається? Хто автор зображення і для кого/чого воно призначалося? Чи виконував художник (скульптор і т. д.) цей твір за власним бажанням, чи його було замовлено? Ким, з якою метою? Які засоби використовував автор, щоб створити чесний, неупереджений образ? Які духовні цінності чи авторські пристрасті знайшли відбиток у картині (портреті, карикатурі, плакаті і т. п.). Чи належить даний твір до числа ідеологізованих?

На прикладі картини Леонардо да Вінчі «Таємна вечеря» - «На картині зображений Ісус з 12 апостолами. Картина передає біблійний сюжет таємної вечері, мистецтвознавці вважають, що на полотні зображений момент, коли Ісус каже слова про те, що один з апостолів зрадить його та реакція кожного з них. Автором картини є італійський художник Леонардо да Вінчі. Картина була замовлена покровителем Леонардо — герцогом Лодовико Сфорца та його жінкою Беатриче д’Есте. Як і на інших зображеннях таємної вечері того часу, Леонардо розташовує персонажів за столом на одній його стороні, щоб глядач бачив їхні обличчя. Більшість попередніх творів на цю тему виключали Іуду, розміщуючи його одного за частину столу, протилежну тій, за якою сиділи інші одинадцять апостолів і Ісус, або зображуючи з німбом всіх апостолів, крім Іуди. Іуда стискає в руці невеликий мішечок, можливо, що означає срібло, отримане ним за зраду Ісуса, або є натяком на його роль серед дванадцяти апостолів як скарбника. Він єдиний поставив лікоть на стіл. Ніж в руці Петра, який вказує в сторону від Христа, можливо, відсилає глядача до сцени в Гетсиманському саду під час затримання Христа. Жест Ісуса може інтерпретуватися подвійно. За біблійними переказами, Ісус пророкує, що його зрадник протягне руку до їжі одночасно з ним. Іуда тягнеться до страви, не помічаючи, що Ісус теж простягає до нього праву руку. У той же час Ісус вказує на хліб і вино, що символізує безгрешное тіло і пролиту кров. Фігура Ісуса розташована і освітлена так, що увагу глядача звернуто, перш за все, на нього. Голова Ісуса знаходиться в зникаючої точці для всіх ліній перспективи.

Залежно від того, наскільки самостійно проводять цей аналіз та інтерпретацію зображення чи твору живопису учні, чи працюють вони з відомим історичним матеріалом, чи з новою інформацією визначається рівень їхньої пізнавальної діяльності: репродуктивний, перетворюючий чи творчий. Самі ж навчальні картини підрозділяються на «подієві», типологічні, культурно-історичні і портрети.

«Подійні» картини створюють уявлення про конкретні одиничні події. Найчастіше вони відтворюють вирішальні моменти в історії і вимагають сюжетної розповіді. Це, наприклад, такі картини да Вінчі, як «Битва при Ангіарі», «Благовіщення» та інші. Зміст картини включається в розповідь тоді, коли настає зображений на ній момент.

Типологічні картини відтворюють багаторазово повторювані історичні факти, події, типові для досліджуваної епохи. Прикладом таких картин у Рубенса можуть бути вже згадане «Битва при Аінгарі».

Культурно-історичні картини знайомлять учнів із предметами побуту, пам'ятниками матеріальної культури. На них можуть бути зображені пам'ятники архітектури й архітектурні стилі, побутові деталі різних часів з їх особливостями, різні механізми і принципи їхньої роботи. Прикладом можуть бути «Ескіз центрального плану будівлі»

Картини-портрети допомагають відтворити образи історичних діячів. Портрет – це твір образотворчого мистецтва, що містить зображення певної людини чи групи людей (у живописі, скульптурі, графіці чи фотографії). Так у спадщині да Вінчі є всесвітньо відомий портрет «Джоконда», «Портрет молодої жінки» та ін. Портрети можна вивчати з різних позицій. У першу чергу при вивченні портрета увага звертається на риси обличчя, що характеризують зображену на ньому людину як особистість. Поряд з розглядом анатомічних рис обличчя та їхньою розшифровкою велика увага звертається на одяг, нагороди, знаки відмінності, інтер'єр приміщення, в якому знаходиться людина тощо. Усе це коментується і дає можливість для змістовної характеристики зображеної особистості та її місця в історії.

На уроці різні типи картин використовуються з різними цілями: як вихідне джерело знань чи зорова опора в розповіді вчителя; як ілюстрування викладу чи розповіді з метою його закріплення, як джерело знань під час самостійної роботи чи дослідження учнів. Для розкриття якого-небудь процесу демонструється відразу кілька картин, наприклад, щоб показати зміни стилів архітектурних пам'ятників у різні періоди історії. Як правило, дослідження змісту нової для учнів картини посідає значне місце на уроці.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Психологічні особливості навчання вчителів у системі формальної і неформальної освіти»
Швень Ярослава Леонідівна
24 години
490 грн