Методичний матеріал. Використання інтелект-карт в навчальній діяльності.

Інтерактивні методи навчання

Для кого: Дорослі

29.08.2021

106

2

0

Опис документу:
В сучасному світі інформації становиться все більше і більше. Тому дуже важливим становить становиться вміння ефективно аналізувати, засвоювати, запам’ятовувати необхідну інформацію. Для систематизації інформації і знань є багато різних способів, якими все частіше стали використовувати на уроках математики. До таких способів відноситься методика побудова інтелект-карт.
Перегляд
матеріалу
Отримати код



Сліпович Н.М., вчитель математики

Використання інтелект-карт у навчальній діяльності

«Неграмотним у майбутньому буде не та людина,

яка не вміє читати.

Це буде та людина, яка не знає,

як навчитися тому, як треба вчитися»

Елвін Тоффлер

«Йди по життю так, ніби попереду завжди є те,

чому можна навчитися, і ти точно це зможеш зробити»

Вернон Говард

В сучасному світі інформації становиться все більше і більше. Тому дуже важливим становить становиться вміння ефективно аналізувати, засвоювати, запам’ятовувати необхідну інформацію. Для систематизації інформації і знань є багато різних способів, якими все частіше стали використовувати на уроках математики. До таких способів відноситься методика побудова інтелект-карт.

За результатами досліджень вчених щодо засвоєння знань маємо:

10%

Людина запам’ятовує від того, що запам’ятовує

20%

Людина запам’ятовує від того, що чує

30%

Людина запам’ятовує від того, що бачить

50-70%

Людина запам’ятовує при участі в групових дискусіях

80%

Людина запам’ятовує, коли самостійно ставить проблему і бере участь в реальній діяльності

90%

Людина запам’ятовує, коли приймає самостійні рішення, робить висновки і прогнози.



Візуальними формами подання інформації є:

  • текст;

  • таблиця;

  • список;

  • графік;

  • діаграма.

85% населення – візуали.

Тоні Б’юзен, англійський психолог, розробив технологію мислення і запам’ятовування «Інтелект-карти» («mind maps»). В перекладі «mind» - «розум», «maps» - карти, тому маємо «карти розуму». Карти відображують процес асоціативного мислення, тому їх можна було б називати картами асоціацій.

«Mind maps» - «карти розуму», «карти мислення», «інтелект-карти», «карти пам’яті», «ментальні карти», «асоціативні карти», «діаграми зв’язків», «асоціативні діаграми», «схеми мислення» — спосіб відображення процесу загального системного мислення за допомогою схем.

Інтелект-карти – це метод графічного відображення процесів сприйняття, обробки і запам’ятовування інформації, творчих задач, інструмент розвитку пам’яті і мислення.

Для ефективного використання даного методу необхідно використовувати три принципи:

1. «Приймай» - вивчити уважно всі переваги інтелект-карти, правила ті інструкції по їх створенню.

2. «Використовуй» - починати використовувати цю технологію, скласти не менше 100 інтелект-карт.

3. «Пристосовуй» - пропускати цю технологію через себе, вдосконалювати свої навички.

Інтелект-карти мають наступні властивості:

  • наочність;

  • привабливість;

  • творчість;

  • можливість перегляду;

  • відповідність часу.

Етапи створення інтелект-карти.

1 етап

  • визначення об’єкту вивчення (центрального образу інтелект-карти);

  • підбор асоціацій (запис слів, образів, символів).

2 етап

  • побудова первинної інтелект-карти;

  • центральний образ (об’єкт вивчення);

  • основні теми, ідеї розходяться від центрального об’єкту у вигляді гілок першого і другого рівня;

  • додаткові рисунки, символи, графіка;

  • стрілки між об’єктами;

  • кольорове зображення карти

3 етап

  • повторний підбір вільних асоціацій;

  • перевірка здатності до сприйняття інформації.


Інтелект-карти - це спосіб систематизації знань за допомогою схем. Унікальність цього способу в тому, що він одночасно включає в роботу ліву і праву півкулю головного мозку, що дає можливість використовувати повний потенціал.

Створювати інтелект-карту не складно, до того ж спостерігається економія часу, розвивається творча активність. Інформацію легше сприймати і запам’ятовувати, коли вона наочна, структурна представлена на одному аркуші. Інтелект-карта відображає зв’язки (змістові, асоціативні, причинно-наслідкові та інші) між поняттями, частинами. При створенні інтелект-карт досягаються декілька цілей: запис інформації, запам’ятовування, розвиток мислення (асоціативного, творчого, логічного), пам’яті.

Метод інтелект-карт дозволяє:

  • формувати комунікативну компетентність в процесі групової діяльності;

  • формувати вміння, що пов’язані зі сприйняттям, переробкою, обміном інформації (конспектування, обговорення, вміння робити висновки тощо),

  • покращує всі види пам’яті (короткочасну, довготривалу, семантичну, образну, тощо)учнів;

  • прискорює процес навчання.

Використання даного методу надає вчителю можливість:

  • підвищувати мотивацію, об’єм знань, обізнаність учнів;

  • розвивати предметні і комунікативні компетенції, творчі здібності;

  • активізувати діяльність,

  • виявляти причини когнітивних затруднень;

  • проводити корекцію знань учнів.

Використання інтелект-карт на різних етапах уроку:

1. Перевірка домашнього завдання. Усне опитування з метою виявлення рівня знань(фронтальна та групова робота).

2. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок. Доповнити знання учнів, згадати необхідну інформацію.

3. Формування понятійного апарату, нових знань, практичних вмінь. Осмислене засвоєння нового навчального матеріалу, складання опорного конспекту.

4. Контроль знань.

Для перевірки знань учнів можна використовувати «контрольні карти» різних видів.

1. Готова карта з пропущеними об’єктами. Задача: заповнити карту. Так відбувається перевірка запам’ятовування понять, знаходження їх місця на карті.

2. Карта з допущеними помилками. Така карта містить зайві об’єкти, неправильно визначені зв’язки, помилки в поняттях. Задача: пошук та виправлення помилок.

3. Карта, на якій відсутні зв’язки між об’єктами. Задача: встановити відповідність між поняттями.

Ефективність методу інтелект-карт:

  • відповідає віковим особливостям учнів та їх інтересам;

  • зменшує витрати часу при повторенні і узагальненні вивченого матеріалу;

  • вивчений матеріал зберігається довше в пам’яті, рівень засвоєння значно вище;

  • за допомогою різних джерел інформації учні мають можливість створювати власний інноваційний продукт – інтелект карти;

  • інтелект-карти можна використовувати як демонстраційний та роздатковий матеріал на різних етапах уроку,

  • створення інтелект-карт робить процес навчання творчим і цікавим.


Висновки:

  • Інтелект-карта – довільне запам’ятовування інформації з використанням ключових елементів.

  • Інтелект-карти стимулюють швидку генерацію ідей.

  • Інтелект-карти допомагають швидко генерувати ідеї.

  • Інтелект-карти полегшують впровадження нових ідей, становляться ефективним інструментом для покращення ідей при їх використанні.

  • Інтелект-карта – зручний інструмент для розвитку пам’яті, творчого мислення, аналізу.

  • Інтелект-карта допомагає систематизувати, охопити великий обсяг навчального матеріалу.













Джерела інформації

1. Тоні Бьюзен «Розумні батькигеніальна дитина», « Mind Mapping for kids», «Швидкісна пам’ять» / Переклад С.У. Борич. – М.: Попуррі, 2005. – 459 с.

2. Абылкасова, Г.Е. Применение интеллект-карт как одной из форм информационных технологий в процессе обучения учащихся в средней школе / Г.Е. Абылкасова, Г.К. Дюсембинова // В сборнике: Теория и практика современного научного знания.проблемы. прогнозы. решения Сборник научных статей по итогам международной научно-практической конференции.- 2017.

2. Свалова, Т.А. Интеллект-карта как средство формируюшего оценивания знаний / Т.А. Свалова, М.Ю. Мамонтова // В сборнике: Актуальные вопросы преподавания математики, информатики и информационных технологий Межвузовский сборник научных работ. Екатеринбург, 2016.


http://www.mindmap.ru/index.htm

http://www.thinkbuzan.com/intl/products/books

http://www.thinkbuzan.com/intl/products/books

https://constructorus.ru/uspex/intellekt-karty.html

https://image.slidesharecdn.com/maslyukivskasociology140509-091011161006-phpapp01/95/-9-728.jpg?cb=1255277441



Сліпович Н.М., вчитель математики

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.